Intel Optane får PCI Express 4.0-stöd – med AMD-hårdvara

Permalänk
Melding Plague

Intel Optane får PCI Express 4.0-stöd – med AMD-hårdvara

Ett Twitter-inlägg avslöjar nu att andra generationens Optane-lagringsenheter är redo, men Intel erbjuder i dagsläget ingen plattform med PCI Express 4.0.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Här var det aktivt..
Optane får mig idag tänka på servers, för några år sedan budgetdatorer med hdd. Om AMD får stöd för dem så blir det en generell produkt, men det känns ändå nischat.
För de flesta är ett par 970 evo fullt tillräckligt. Gå upp bättre än så som Pro, ja då skenar kostnaden iväg. Nu när ram är på rimliga nivåer så har folk mycket minne och de kan ge programmen det minne det behöver.

*edit*
En sökning på Optane på komplett. De hade en 960GB hemma för 15 800kr:
https://www.komplett.se/product/1086137/datorutrustning/lagri...
Sedan komplitterar man den med denna ssd för 41 000kr;
https://www.komplett.se/product/986977/datorutrustning/lagrin...

Ja Optane är säkert skitbra, men de har det tufft att bli något på konsumentmarknaden.

Permalänk
Hedersmedlem

Inlägget kan ju tolkas som att Intel erbjuder kernelutvecklaren att testa på en Intel-intern testplattform med PCIe 4.0-stöd, kanske inte ens genom att skicka över hårdvara utan genom att köra kod åt honom.

Hur som helst är det inte en högoddsare att Intel planerar att lansera en plattform med stöd för PCIe 4.0 med Optane som dragplåster.

Permalänk
Avstängd

Har en Intel Optane 32GB M.2 SSD i min dator men svårt att säga om den gör någonting speciellt när jag har en m.2 NVMe SSD som system och speldisk. Kanske skulle snabba upp saker och ting om jag hade något installerat på min mekaniska hårddisk?

Har tänkt utöka spellagringen med en vanlig SSD och då kanske Optane manicken kommer till användning som snabb cache.

Byggde inte denna dator själv utan den är en burk från komplett. Fick bra pris på den när det begav sig.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

Härligt att se att utvecklingen fortsätter med Optane. En kraftigt underskattad teknik, troligtvis pga hopplösa priser, katastrofal marknadsföring och att det är en rätt specifik nisch de fyller än så länge. De har dessutom ingen chans att mäta sig mot SSD när det gäller sekventiell överföring, vilket är det enda folk stirrar på (benchmarks) så det är en uppförsbacke redan från början.

Nyttan är mer intressant för serverfolk, i synnerhet databaser kan få sig ett rejält uppsving då små random read/writes är markant mycket snabbare än hos en traditionell SSD. Visst kan man köra sina latenskritiska databaser i RAM som många gör, men det är inte alltid försvarbart.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Datavetare

Artikeln nämner "Med ett snabbare gränssnitt kan särskilt sistnämnda aspekt hoppa upp ett pinnhål – något som ser ut att bli AMD-exklusivt en tid framöver."

Det är korrekt om man bara tittar på Optane sittande på PCIe-buss. Men Optane sittande på PCIe-buss når inte sin fulla potential, vare sig det handlar om PCIe 3, 4 eller 5.

Den mest karakteristiska egenskapen hos Optane ställd mot traditionellt flashminne är att Optane stödjer effektiv adressering ned på byte-nivå, något som inte är möjligt med traditionellt flashminne. Så även om det är tekniskt möjligt att sätta flashminne direkt på minnesbussen, är det i praktiken inte något jättebra idé just p.g.a. avsaknad av effektiv adressering på ett sätt som i praktiken förutsätts.

Under 2019 lanserades Optane-DIMMs och den lanseringen visade att de siffror som Intel/Micron initialt svängde sig med, gällande bandbredd och framförallt latens, faktiskt stämde men de kan inte uppnås via PCIe då det gränssnittet blir primär flaskhals, inte Optane i sig.

Kikar man på rapporter kring vad Optane-DIMM är kapabelt till verkar bandbredd för läsning ligga på strax under 40 GB/s (så ungefär 10x mer än vi sett på PCIe 4 så här långt) medan skrivhastigheten är ett par heltalsfaktorer lägre, strax över 10 GB/s (intressant nog hamnar man strax under 10 GB/s vid blandad läsning/skrivning...).

Latensen för Optane-DIMM ligger mellan 160-300 ns (lägre för sekventiell access), det är en latens som överhuvudtaget inte kan nås över PCIe då man har en grundläggande latens på ett par mikrosekunder från PCIe.

Frågan är om latensen ändras speciellt mycket mellan PCIe versioner. TechSpot har kikat på PCIe 4 diskar och ställt dem mot Intel Optane 905P samt Samsung 970 Pro (båda PCIe 3).

Att PCIe4 ger högre peak-bandbredd råder inget tvivel om, men Optane har lägre latens än övriga medan 970 Pro i praktiken har samma latens som PCIe 4 diskarna

För mig har både produkterna och sättet Optane SSDs pushats som att det mest bara är en piprensare för tekniken. Optane kommer bara till sin fulla potential när den användes i form av Optane-DIMM.

Angående PCIe4 stöd på Intel-plattformen är det väl mer eller mindre officiellt att Ice Lake SP kommer få PCIe 4. Ice Lake SP kommer samexistera med Copper Lake SP där man verkar stanna vid PCIe (Copper Lake verkar dock vara en klippa-och-klistra krets då man planerar upp till 48C med 14 nm+++).

På serversidan verkar därför PCIe4 bli en riktig parentes för Intel då plattformen efter, Sapphire Rapid som är tänkt att lanseras 2021, kommer köra PCIe5 rakt av.

På konsumentsidan vet vi att Ice Lake saknar PCIe4, men mycket pekar på att Tiger Lake kommer ha stödet samt många rykten hävdar också att Rocket Lake också kommer ha det. Inte helt osannolikt då mycket pekar på att Rocket Lake och Tiger Lake båda använder Willow Cove, fast Rocket Lake använder 14 nm+++ och riktar sig mot desktop medan Tiger Lake kör 10 nm++ och riktar sig mot bärbara/NUCs (kanske till och med NUC med Xe för lättare spelande).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Jag hade helt och hållet missat att det existerade Optane-DIMM, även om jag egentligen visste att det existerade i serversammanhang i någon sorts manifestation.
Det hade ju varit fantastiskt om man kunde köpa två riktigt rappa primärminnen i lägre storlek, och komplettera med Optane-DIMM för storlekar över, låt säga 32GB.

Hoppas hursomhelst att Optane i PCIe 4.0, alternativt Microns enhet, blir ett gångbart komplement för att expandera minnet utan att lägga 8000 på nya RAMstickor och ändå kanske inte ha tillräckligt.

Vad som är ännu värre är att man inte ens kan skriva om rasket på Reddit utan att bli nerröstad in i döden. Optane är ju gjort för just det, och ändå blir man idiotförklarad för att "datorn blir ju så slö av VRAM".

Seri iallafall fram emot detta. Blir riktigt nöjd om jag kan köpa en redan i slutet av februari.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ricerunner:

Jag hade helt och hållet missat att det existerade Optane-DIMM, även om jag egentligen visste att det existerade i serversammanhang i någon sorts manifestation.
Det hade ju varit fantastiskt om man kunde köpa två riktigt rappa primärminnen i lägre storlek, och komplettera med Optane-DIMM för storlekar över, låt säga 32GB.

Hoppas hursomhelst att Optane i PCIe 4.0, alternativt Microns enhet, blir ett gångbart komplement för att expandera minnet utan att lägga 8000 på nya RAMstickor och ändå kanske inte ha tillräckligt.

Vad som är ännu värre är att man inte ens kan skriva om rasket på Reddit utan att bli nerröstad in i döden. Optane är ju gjort för just det, och ändå blir man idiotförklarad för att "datorn blir ju så slö av VRAM".

Seri iallafall fram emot detta. Blir riktigt nöjd om jag kan köpa en redan i slutet av februari.

Tja, reddit har ju alltid varit en brinnande hög med skit, endast memes och sånt som man kan hitta där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kikar man på rapporter kring vad Optane-DIMM är kapabelt till verkar bandbredd för läsning ligga på strax under 40 GB/s (så ungefär 10x mer än vi sett på PCIe 4 så här långt) medan skrivhastigheten är ett par heltalsfaktorer lägre, strax över 10 GB/s (intressant nog hamnar man strax under 10 GB/s vid blandad läsning/skrivning...).

Ok, men om nu Optane är begränsad av PCIe även vad det gäller sekventiell bandbredd, varför maxar den inte PCIe's bandbredd? Nuvarande PCIe-varianter av optane är ju ganska svaga på just sekventiell bandbredd. Det är det jag inte begriper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Med ett snabbare gränssnitt kan särskilt sistnämnda aspekt hoppa upp ett pinnhål – något som ser ut att bli AMD-exklusivt en tid framöver.

Exklusivt förutsatt att man håller sig till x86. PCI-E 4.0 finns tillgänligt för både ARM och POWER9.

I övrigt intressant att se en ny generation av Optane. Varit sugen på att testa men ser inte riktigt att jag har ett behov för attm otivera ett köp (samt att jag saknar en m.2-anslutning).

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Någon som kan "eli5" skillnaden mellan Optane och SSD? Vad har Optane för användningsområden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

FWIW: jag har ett 32 GB Optane-minne som cache för min mekaniska hårddisk. Det funkar bra faktiskt. Och med "bra" menar jag mest att när jag kopierar in kamerabilder från minneskort så är inte hårddisken en flaskhals, vilket
a) förstås är bra i sig
b) KÄNNS bra.
Det fördyrade datorn typ 2-3 % att slänga in Optane-cachen. Kul grej mest.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Datavetare
Skrivet av deltascu:

Ok, men om nu Optane är begränsad av PCIe även vad det gäller sekventiell bandbredd, varför maxar den inte PCIe's bandbredd? Nuvarande PCIe-varianter av optane är ju ganska svaga på just sekventiell bandbredd. Det är det jag inte begriper.

Hög bandbredd är ett "lätt" problem då det egentligen bara är att koppla fler kretsar parallellt med varandra till man får önskad bandbredd.

Vet inte varför Intel inte maxar bandbredd för NVMe Optane diskarna. Gissningsvis handlar det om optimeringsfråga inom ramen av den kontroll CPU som sitter i NVMe-diskarna. Det är ingen super CPU som sitter där och man prioriterar antagligen maximal IOPs över maximal sekventiellt bandbredd.

I de flesta fall är faktiskt inte flaskhalsen vare sig bandbredd eller latens,

t.ex. att ladda applikationer och andra standarduppgifter

Det trots att benchmark som PCMark 8 Storage visar fördel för Optane

men ändå ingen gigantisk fördel

Men finns ett par fall där Optane ger rejäl boost, det jag gissar är en av de mer relevanta är lagring av olika former av databaser. Fördelarna är ju långt större om man kör Optane-DIMM, men det kräver en del modifikationer av databasmotorn för att man ska helt utnyttja fördelarna.

Kan ändå inte skaka av känslan att Optane på NVMe har en viss poäng som cache till SSD/mekanisk disk sittande på SATA, men på PCIe/NVMe känns det mest som en testplattform fram till att man fick till Optane-DIMM stödet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vet inte varför Intel inte maxar bandbredd för NVMe Optane diskarna. Gissningsvis handlar det om optimeringsfråga inom ramen av den kontroll CPU som sitter i NVMe-diskarna. Det är ingen super CPU som sitter där och man prioriterar antagligen maximal IOPs över maximal sekventiellt bandbredd.

Samtidigt så lyckas de ju bättre med Optane-DIMM (både IOPS och bandbredd), som du visade. Så antingen är det knepigare att maxa PCIe än att få motsvarande prestanda genom DIMM-varianten, eller så har de satsat mer på DIMM-kontrollern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Tja, reddit har ju alltid varit en brinnande hög med skit, endast memes och sånt som man kan hitta där.

Säger kanske mer om din förmåga att orientera dig där. Jag virtualiserade min FreeNAS-installation i Linux men tappade en del prestanda på en Optane 900p via PCI-passhtrough. Problemet verkade vara latency vid virtualiseringsinterrupts, så jag frågade där om datan jag fick från min felsökning och fick svar från både Alex Williamson som är kernelmaintainer för "PCI-virtualiseringen" och Maxim Levitsky som kodat ett förslag på kommande interruptfri NVME-virtualisering som ska lösa prestandaproblemen. Få forum i övrigt där de trillar in sådär.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thu:

Säger kanske mer om din förmåga att orientera dig där. Jag virtualiserade min FreeNAS-installation i Linux men tappade en del prestanda på en Optane 900p via PCI-passhtrough. Problemet verkade vara latency vid virtualiseringsinterrupts, så jag frågade där om datan jag fick från min felsökning och fick svar från både Alex Williamson som är kernelmaintainer för "PCI-virtualiseringen" och Maxim Levitsky som kodat ett förslag på kommande interruptfri NVME-virtualisering som ska lösa prestandaproblemen. Få forum i övrigt där de trillar in sådär.

Syftar mer på att populismen och gängmentaliteten som frodas där, avvikande åsikter tillåts ej, och modereringen är avskyvärd.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av deltascu:

Samtidigt så lyckas de ju bättre med Optane-DIMM (både IOPS och bandbredd), som du visade. Så antingen är det knepigare att maxa PCIe än att få motsvarande prestanda genom DIMM-varianten, eller så har de satsat mer på DIMM-kontrollern.

DIMM har ju ingen egen kontroller, så är ju ett icke-problem!

Det finns en kontroller, men det är ju samma som för RAM (minneskontroller i CPU) och hanteras av något som redan är rejält optimerat för bandbredd. D.v.s. man får en väldigt parallell design "gratis" för DIMM:ar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det finns en kontroller, men det är ju samma som för RAM (minneskontroller i CPU) och hanteras av något som redan är rejält optimerat för bandbredd.

Jaha, ja, det kanske förklarar saken. Då känns det som att det finns utrymme för avsevärda förbättringar även för NVMe!

Permalänk
Medlem

Jag har en Optane 480GB för PCI Express 3.0 idag i min Threadripper WS. Med tanke på att Samsung 980 överger MLC kan Intel optane för PCI Express 4.0 vara det bästa som hänt. Hoppades att de skulle uppdatera konsument versionen av Optane. Jag gillar att det aldrig blir någon slow-down över tid på denna disk. Lika snabb nu som för 3 år sedan.

Ingen löjlig ram buffert på 1GB (Samsung "Pro" TLC 980) som skall försöka stävja write latency på TLC...