Permalänk
Avstängd
Skrivet av RetarDeD:

Jag och min fru betalar like stor procentuell del av vår lön på de fasta utgifterna.
Jag tjänar en del mer än henne så jag betalar alltså en större summa, men det är helt OK.
Sen delar väl hyffsat på maten och lite andre grejer, vill man göra nöjesinköp så gör man det, inga problem.
Hon har inte så mycket intresse i ekonomi så jag betalar allt så betalar hon mig en fast summa varje månad.

När det väl kommer till semester och de lite större sakerna brukar jag betala det mesta.

Vi har inte delad ekonomi per definition men än att vi äger huset tillsammans 50/50.
Men är man gift så är ju allt delat egentligen så.. Men båda är nöjda med det så vi bara kör på.

Låter som vårt system ungefär.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv

Kör Ann-Wibble-style. En årslön netto på banken i cash och resten i fonder.

Den som är hemma med barnet slipper amorteringen av radhuset (plockas från räntebuffertfonden). Men annars 50/50 på rörligt, lite mindre på månadsavgiften för sambon då jag har lite högre lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Jag och min fru betalar like stor procentuell del av vår lön på de fasta utgifterna.
Jag tjänar en del mer än henne så jag betalar alltså en större summa, men det är helt OK.
Sen delar väl hyffsat på maten och lite andre grejer, vill man göra nöjesinköp så gör man det, inga problem.
Hon har inte så mycket intresse i ekonomi så jag betalar allt så betalar hon mig en fast summa varje månad.

När det väl kommer till semester och de lite större sakerna brukar jag betala det mesta.

Vi har inte delad ekonomi per definition men än att vi äger huset tillsammans 50/50.
Men är man gift så är ju allt delat egentligen så.. Men båda är nöjda med det så vi bara kör på.

Är inte det rätt komplicerat sätt att göra det på när ni ändå är gifta? För om ni inte skrivit massa avtal så är alla pengarna gemensamma ändå så varför hålla på och hålla isär pengar på privata konton och betala varandra?

Just enkelheten var en av anledningarna till att jag och frun (dåvarande sambo) började med att bara dela på allt istället för att separera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Jag och sambon kör på vad jag tror är en relativt ovanlig uppsättning. Vi fördelar de gemensamma kostnaderna (boende, mat, osv) procentuellt efter inkomst. Detta pga en relativt stort skillnad i inkomst oss emellan. Jag sköter alla räkningar, och hon skickar över den för månaden aktuella summan till mig.

Vore intressant att höra om någon annan kör på samma princip som oss

Vi kör på samma sätt även om skillnaden i inkomst inte är mer än ~20%
Fungerar finfint

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Är inte det rätt komplicerat sätt att göra det på när ni ändå är gifta? För om ni inte skrivit massa avtal så är alla pengarna gemensamma ändå så varför hålla på och hålla isär pengar på privata konton och betala varandra?

Just enkelheten var en av anledningarna till att jag och frun (dåvarande sambo) började med att bara dela på allt istället för att separera det.

Nej, som sagt så är inte frugan så ekonomiskt intresserad.
Vi försökte först ha gemensamma konton men det slutade med att ingen riktig tog ägarskap till det.
Så då var det enklast att jag sköter ekonomin och så har vi en fast överföring varje månad från hennes konto som vi reviderar en gång om året.
Det går väl inte att få det enklare tror jag..

Så det är inte så att vi håller isär pengarna medvetet, det är mer att de kommer in på vart sitt lönekonto och där står dem till att använda som man vill.
Kan tillägga att ingen av oss är så intresserade av shopping eller nöjeskonsumtion så det är inget problem med att det blir obalanserat.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Är ensamstående och varit sjukskriven sedan 2018, så inte mycket pengar att röra mig med. Runt 60% (+-5) går till fasta kostnader såsom räkningar hyra mm. Resten som är kvar går för det mesta till mat och hyshållsprylar som behövs, också resor och liknande. Har mellan 500-1000kr som jag kan lägga på vad jag vill alt samla till något som behöver köpas.

Tidigare hade jag ett sparkonto som var till för utlandsresor eller annat kul jag ville göra. Aldrig varit så mycket för excel eller liknande som jag sett andra här har. Brukat vara denna summan sparar jag till x grej och så har jag några x k i buffert ifall jag måste köpa något större. Har bara haft hyreskontrakt så inte behövt ha 20-50k ifall x rum behöver fixas.

Varit mer kortsiktigt sparande förutom någon summa som gått till fonder varje månad. Idag funkar tyvärr inte någon större form av sparande. Men ekonomin funkar, inte som att man går och svälter eller liknande! Sen har jag en fin familj där jag kan låna av om det skulle behövas.

(Ta inte något jag skriver som att jag klagar på min situation eller är avundsjuk på andra! För det är jag inte.)

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Sambo sedan 15 år. Ungefär samma lön. Radhus i mellanstor stad. Ett barn, delar 50/50 på föräldradagarna så ungefär 60% av full inkomst just nu. Det som stryker mest på foten nedan just nu är buffertsparandet.

Sex konton; individuellt bankkonto (används egentligen bara som mellanlagring), gemensamt kortkonto, gemensamt sparkonto (buffert), bolånekonto, individuellt ISK-konto (Avanza), sparrobot (Opti). Skulle gärna få ner antalet konton men har inte riktigt tagit tag i det än. Kanske kan hitta lite inspiration i den här tråden.

  1. Lön kommer in på ett gemensamt konto dit vi båda har varsitt kort kopplat.

  2. Sonens sparande dras på autogiro och och investeras av en robot (Opti).

  3. Alla utgifter/räkningar/autogiron betalas från det gemesamma kontot, oavsett vem som "äger" utgiften.

  4. Bolån dras från detta konto till banken där vi har bolånet (ca +10% buffert i denna månadsöverföring). Bufferten ligger kvar på bolånebanken och används till ev. oförutsägbara utgifter knutna till boendet.

  5. Det som "blir över" delas upp. Ungefär 30% hamnar på buffertkonto (för "roliga" extrautgifter typ resor) och ~70% investeras. Vi brukar dela på dessa 70% eftersom vi har lite olika investeringsstrategier...

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem

Jag önskar verkligen att när jag var 18-20 att jag tog något tag i min ekonomi och började tänka ekonomist istället för att köra "åh 2000:- kvar och lön imorgon, HELKVÄLL PÅ KROGEN".

Nu, snart 40 år och har väl sedan jag fyllde 30 ungefär haft planen att minst 10% av min lön efter skatt in på ett sparande (aktier/fonder). 10% in på "semestersparkonto". För då när semestern skall bokas eller faktiskt åka på, så har jag en sudd med pengar öronmärkta för detta. Dessa placeras i indexfonder som inte gör "ont" att sälja av. Amortering är inte inräknat i detta.

När vi hade hus så satte vi av extra för drift och underhåll av huset för att slippa överraskningar om något gick sönder.

Nu är jag gift, vi tjänar båda ganska bra, jag tjänar mer än min fru. Vi tar våra löner och lägger i en hög, sen slår vi ihop alla våra räkningar och betalar dem. Sen delar vi på det som är kvar.

Vi har ett gemensamt sparande, och sen har vi båda "eget" spar. Där vi sätter av samma summa varje månad till eget sparande.

Tänk om jag, när jag fick erbjudnadet om att köpa aktier i Bahnhof 2007 hade gjort det.. Hade varit en helt annan siutation idag

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.