Acer visar 55-tums OLED-skärm på CES 2020

Permalänk
Melding Plague

Acer visar 55-tums OLED-skärm på CES 2020

Acer rullar igång CES 2020 med den massiva spelskärmen Predator CG552K som bygger på en OLED-panel i upp till 120 Hz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Q3... Alienware har redan en ute

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Ingen hdmi 2.1,
Ser ingen anledning att köpa denna över LG c9 som är halva priset eller mindre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av hajvan:

Ingen hdmi 2.1,
Ser ingen anledning att köpa denna över LG c9 som är halva priset eller mindre

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte lite samma. Vad är poängen med skärmen? För det priset? Den verkar inte ha HDR heller vad jag kan läsa mig till.

Lite oklart!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Stora skärmar börjar bli vanligt, både för PC och för TVn i vardagsrummet.
Trots det är så många spel förinställda, eller ännu värre, låsta till tunnelseende FoV.
Många moderna spel har samma synvinkel som vi hade på nittiotalet, då vi satt 3 meter ifrån en 30 tums TV.

Hoppas snart spelutvecklare inser hur absurt det är med FoV på 70-75 som standard.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Tänkte lite samma. Vad är poängen med skärmen? För det priset? Den verkar inte ha HDR heller vad jag kan läsa mig till.

Lite oklart!

en skärm med nästan 30k papp i priset utan HDR ??? alla TV skärmar över 5000 kr har ju HDR 600 o uppåt typ i dagens läge.

det är ganska sjukt att HDR 1000 inte är standard än i alla skärmar då funktionen har varit ute så länge på marknaden.

Skrivet av johanandersson:

Stora skärmar börjar bli vanligt, både för PC och för TVn i vardagsrummet.
Trots det är så många spel förinställda, eller ännu värre, låsta till tunnelseende FoV.
Många moderna spel har samma synvinkel som vi hade på nittiotalet, då vi satt 3 meter ifrån en 30 tums TV.

Hoppas snart spelutvecklare inser hur absurt det är med FoV på 70-75 som standard.

jo verkligen jag brukade spela BF3 o 4 på 90 FoV.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@emilakered:

ja det med, obefintlig hdr, hade priset varit runt 10k så visst.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

Displayport och RGB-bling är nog det de tar betalt för, men det viktigaste man vill veta för att använda OLED som datorskärm är ju om de gjort något åt bildinbränning? Eftersom inget nämns antar jag ingen ny teknik där.

Permalänk
Medlem

"Som brukligt för en spelinriktad skärm finns givetvis en inbyggd GUMMIANKS-FONTÄN som är anpassningsbar av användaren".

Permalänk

pfff 400 nits, nä tack

Visa signatur

CPU: Intel 12700k
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Lian Li O11 Evo

Permalänk
99:e percentilen

Acer är tydliga med att det inte handlar om en TV-apparat, men anslutningarna gör det möjligt att använda den som en sådan. På baksidan återfinns tre stycken HDMI 2.0, två Displayport 1.4, två USB 2.0, en USB 3.0 och en USB Type-C av icke angiven standard.

Kan en vilsen själ få fråga varför det är helt otänkbart att en TV också ska kunna ha bara en endaste liten DP-ingång utöver sina HDMI-ingångar? Då hade jag till exempel kunnat köra 4K @ 120 Hz till min nya TV, eller ansluta min laptop med hyfsat hög bandbredd. Nu går inte det.

Vad betyder det för övrigt att det finns "HDMI 2.0" på baksidan? HDMI-ingångar har ju inga versionsnummer.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hmm har den adaptive synk via displayport 1.4? (verkar inte framgå tydligt i artikeln)
Om den har det, så har den ju åtminstone någon form av användningsområde i dagsläget, innan vi får grafikkort med HDMI 2.1...

Men det lockar verkligen inte att lägga mer än dubbla pengarna på den här kontra en LG TV istället

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

För det priset så kan man ju köpa en 65” C9 och till och med få pengar över.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

@OverKill69:
Skulle tro att 400 nits är standard för en OLED. Vår OLED (LG C8) klarar iofs 820 nits. Vår äldre B6 ligger på runt 560 nits och gör sig perfekt i sovrummet.

Är mer undrande över hur Acer ska kunna konkurrera med prispressade OLED-TV:s.

Permalänk
Medlem

känns så sjukt ovärt LG B9 var 55 tum var nere till 9990 under mellan dagarna och C9 55 tum på 13000 båda har stöd för HDMI 2.1 och VRR (40-120 fps) så varför ens tänka sig den här skärmen?

Permalänk
Avstängd

0,5 ms är ju dubbelt bättre än TN paneler

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av walkir:

@OverKill69:
Skulle tro att 400 nits är standard för en OLED. Vår OLED (LG C8) klarar iofs 820 nits. Vår äldre B6 ligger på runt 560 nits och gör sig perfekt i sovrummet.

Är mer undrande över hur Acer ska kunna konkurrera med prispressade OLED-TV:s.

Jag har en 55" OLED B6 och en 65" OLED C9 bägge har över 600 nits. Vad jag vet har samtliga OLED, oavsett märke, över 600nits så jag förstår inte varför dom släpper en med 400 nits.

Visa signatur

CPU: Intel 12700k
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Lian Li O11 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av OverKill69:

Jag har en 55" OLED B6 och en 65" OLED C9 bägge har över 600 nits. Vad jag vet har samtliga OLED, oavsett märke, över 600nits så jag förstår inte varför dom släpper en med 400 nits.

Jag gissar de vill dra ner max ljusstyrka så att de aldrig behöver begränsas av ABL (auto brightness limiter eller vad det nu heter) dvs de behöver inte dra ner ljusstyrkan när skärmen är fylld av vitt tex.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv

Jag såg nu att det är 3st skärmar de släpper.
32, 38 och 55 tum.

https://feber.se/pc/acer-slapper-tre-nya-gaming-skarmar/40613...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Jag såg nu att det är 3st skärmar de släpper.
32, 38 och 55 tum.

https://feber.se/pc/acer-slapper-tre-nya-gaming-skarmar/40613...

X32 där har vi en skärm, riktigt intressant

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hajvan:

Ingen hdmi 2.1,
Ser ingen anledning att köpa denna över LG c9 som är halva priset eller mindre

Skickades från m.sweclockers.com

Den lanseras ändå lagom till nya generationens konsoler från Sony och Microsoft så den borde ju ha HDMI 2.1 för att matcha dem. Det, och utebliven HDR, gör skärmen helt ointressant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Jag såg nu att det är 3st skärmar de släpper.
32, 38 och 55 tum.

För tydlighets skull så lär bara 55 tummaren vara oled.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

För tydlighets skull så lär bara 55 tummaren vara oled.

Skickades från m.sweclockers.com

Om så är fallet så är det verkligen synd! Det är på tiden att oled kommer in på datorskärmsmarknaden.
I mitt fall så är 55-tummaren ointressant då den är för stor.

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Kanske...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman1337:

Om så är fallet så är det verkligen synd! Det är på tiden att oled kommer in på datorskärmsmarknaden.
I mitt fall så är 55-tummaren ointressant då den är för stor.

Och för dyr.
Har alltid gillat stealth spel så vore skönt att få tillbaka bra svärta. Kanske får man vänta på microLED eller nya QLED:en med varje pixel som har egen ljuskälla.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Och för dyr.
Har alltid gillat stealth spel så vore skönt att få tillbaka bra svärta. Kanske får man vänta på microLED eller nya QLED:en med varje pixel som har egen ljuskälla.

Håller med om priset där också. Saknar lite för mycket för att rättfärdiga det priset.
Kan det va så att du blandar ihop Qled och Oled? Med OLED så är varje pixel sin egen ljuskälla och bör vara oerhört trevligt i "Stealthspel" i och med "oändlig" kontrast.

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av OverKill69:

Jag har en 55" OLED B6 och en 65" OLED C9 bägge har över 600 nits. Vad jag vet har samtliga OLED, oavsett märke, över 600nits så jag förstår inte varför dom släpper en med 400 nits.

Det kan ju vara så att pixlarna åldras snabbare om de lyser starkare. Dvs genom att begränsa ljusstyrkan kanske man förlänger livet på pixlarna, och motverkar för tidig inbränning, vilket är ett större hot mot en bildskärm med ofta fler statiska element än mot en TV. Men det är bara spekulation från min sida.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman1337:

Håller med om priset där också. Saknar lite för mycket för att rättfärdiga det priset.
Kan det va så att du blandar ihop Qled och Oled? Med OLED så är varje pixel sin egen ljuskälla och bör vara oerhört trevligt i "Stealthspel" i och med "oändlig" kontrast.

Nej, blandar inte ihop dem, det var nyligen i nyheterna att QLED kan ändras drastiskt eftersom det inte längre behöver förlita sig på att ha bakrundslampor som LCD/LED, man har alltså lyckats se till att varje pixel är sin egen ljuskälla precis som OLED.
LG har massa patent på just OLED så därför så letar andra tillverkare andra tekniker som de kan lansera och troligtsvis så är nästa generations QLED minst ett par år från lansering.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Nej, blandar inte ihop dem, det var nyligen i nyheterna att QLED kan ändras drastiskt eftersom det inte längre behöver förlita sig på att ha bakrundslampor som LCD/LED, man har alltså lyckats se till att varje pixel är sin egen ljuskälla precis som OLED.
LG har massa patent på just OLED så därför så letar andra tillverkare andra tekniker som de kan lansera och troligtsvis så är nästa generations QLED minst ett par år från lansering.

Hittade den! Ska bli intressant att se det när det kommer, lär se ruskigt bra ut.

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk

Bra att LG får lite OLED konkurrens...