Asus visar världens första gamingskärm med 360 Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Melding Plague

Asus visar världens första gamingskärm med 360 Hz och Nvidia G-Sync

Hetsen om hög uppdateringsfrekvens på gamingskärmar når nya höjder på CES, där Asus och Nvidia presenterar en ny skärm med 360 Hz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan någon "kunnig" svara på om ögonen ens kan märka skillnad på låt oss säga 240 Hz och 360 Hz?

Snart kommer det väl en skärm med 500 Hz som ingen dödlig har någon nytta av.

Permalänk
Medlem

1000hz är väl målet för att passa våra ögon?
Undrar när program, datorer och skärmar pallar för det i 1920x1080?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Kan någon "kunnig" svara på om ögonen ens kan märka skillnad på låt oss säga 240 Hz och 360 Hz?

Var det inte det man diskuterade om 120Hz, 144Hz, 160Hz och 240Hz också?

Mer Hz åt folket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpj:

1000hz är väl målet för att passa våra ögon?
Undrar när program, datorer och skärmar pallar för det i 1920x1080?

Skickades från m.sweclockers.com

Bör väl vara möjligt med lägstainställningarna i nåt lättdrivet springa-skjuta-spel med ett toppsystem, om vi bortser från att ingen skärm finns än.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Innan alla bara "lol mer hz onödigt, 1080p lol ingen 8k upplösning osv.
Saker som detta: Modulen har även möjlighet att styra overdrive-funktionen hos panelen dynamiskt beroende på bildfrekvens är betydligt mer intressant.

Och högre hz kan öka pixel respons tiden eventuellt.
Antagligen blir det TN, då IPS redan nu slår i taket för vad IPS tekniken klarar av vid 240hz skärmarna. Om de ej lyckas ändra själva IPS tekniken dvs.

Själv har jag landat i 240hz 1080p IPS 27" då det är perfekt för mina ändamål.
Att styra overdrive på detta sättet vore intressant för IPS också dock.

Nice med g-sync i HELA fps spannet också.
Synd Asus kör den värdelösa spretiga foten, som många andra tillverkare använder idag. Då skiten hamnar i vägen för musmattan. Släng den åt fanders.

Permalänk
Medlem

Detta är nice, tror jag. En annan är liasom nöjd med att saker är snyggare på skärmen medans jag klickar mig fram i Civ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mainman:

Kan någon "kunnig" svara på om ögonen ens kan märka skillnad på låt oss säga 240 Hz och 360 Hz?

Snart kommer det väl en skärm med 500 Hz som ingen dödlig har någon nytta av.

Om det är ljusa saker mot en mörk bakgrund kan man se otroligt korta/snabba saker som en blixt t.ex. så med det tankesättet kan vi ha 100 000+ Hz på skärmarna och få nytta av det i enstaka situationer. Men från 144 Hz och uppåt verkar det inte göra någon större skillnad vad jag sett och från 240 Hz och uppåt har jag svårt att tänka mig att de flesta ens lyckas märka skillnaden även om de försöker i vanliga situationer/spel.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpj:

1000hz är väl målet för att passa våra ögon?
Undrar när program, datorer och skärmar pallar för det i 1920x1080?

Jag har nått +1000fps i ett UE3 spel med rätt så radikal tweeaking, dock var det topp, snitt låg strax runt 500FPS.
Inget jag skulle spela med dock.
(inte var det 1080 heller, men det är några år sedan nu)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Ser fram emot framtida bråk om huruvida inte 240hz räcker i CS:GO

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Klarar mig bra med 4k 60hz medans 144/240hz 1080p skärmen står i garaget.
Byter aldrig ner mig igen till 1080p för att få högre Hz när man har 4k hdr 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Klarar mig bra med 4k 60hz medans 144/240hz 1080p skärmen står i garaget.
Byter aldrig ner mig igen till 1080p för att få högre Hz när man har 4k hdr 😎

Jag älskar min 4k skärm med, men jag erkänner att det är lite småtrist i spel. Blir låga fps och lite tearing.

Brukar spela i 1440p, men då blir ju bilden lite lidande.

Fast för arbete är den fantastisk.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nivity:

Synd Asus kör den värdelösa spretiga foten, som många andra tillverkare använder idag. Då skiten hamnar i vägen för musmattan. Släng den åt fanders.

Ja, ytterst märkligt. Asus som hade en så bra fot på exempelvis PG279Q.

Lättare hänt att råka välta ner skärmen i golvet när man grejar också, eftersom den inte kan stå så nära kanten av bordet som hjärnan är van vid.

Skrivet av ExcZist:

Klarar mig bra med 4k 60hz medans 144/240hz 1080p skärmen står i garaget.
Byter aldrig ner mig igen till 1080p för att få högre Hz när man har 4k hdr 😎

Alla är vi olika. Har en XV273K (så ingen HDR då, förvisso) och älskar den höga upplösningen, men vore jag tvungen att välja skulle jag hellre spela i 720p @ 120 Hz än 4K @ 60 Hz.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Kan någon "kunnig" svara på om ögonen ens kan märka skillnad på låt oss säga 240 Hz och 360 Hz?

Snart kommer det väl en skärm med 500 Hz som ingen dödlig har någon nytta av.

Beror otroligt mycket på situation till situation, men 300-400 Hz är en praktisk gräns för kontinuerlig information vid "normala ljussättningar".

Men som @kaptenperre säger finns det undantag (ofta extrema).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Verkar som att skärmar är ett av de teknikområden där man gör största tekniska framstegen de senaste åren? På så många andra områden känns det som att företagen står och stampar, nöjda med att fila på gammal skåpmat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Kan någon "kunnig" svara på om ögonen ens kan märka skillnad på låt oss säga 240 Hz och 360 Hz?

Snart kommer det väl en skärm med 500 Hz som ingen dödlig har någon nytta av.

Kanske inte och troligtvis är det pengar i sjön att gå från en 240 till 360hz med ett gäng kompromisser.
Men om du går från 120/144hz kommer du högst sannolikt uppleva en stor skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Självklart imponerande, men jag måste undra när den låga upplösningen blir ett större problem tävlingsmässigt än huruvida man kan skala bort ett par millisekunder till per bildruta eller ej.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Säkert jättebra för vissa. Sist jag var på lan (vi är ett 10 tal 30 åringar som träffas en gång om året och lirar cs) så testade jag kompisens 240hz en stund för att jämföra med min 165hz. Jag märkte ingen skillnad alls. Nu hade jag iofs inte skärmarna bredvid varandra utan gick mellan dom men ändå. Man märker säkert skillnad på 165 och 360 men vettefan om det är lönt, 240hz skärmarna är inte gratis direkt 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Kan någon "kunnig" svara på om ögonen ens kan märka skillnad på låt oss säga 240 Hz och 360 Hz?

Snart kommer det väl en skärm med 500 Hz som ingen dödlig har någon nytta av.

Personligen märker jag ingen skillnad på min nya skärm med 200+ Hz gentemot min gamla 60Hz... och då har man ändå pilotsyn.

Antar att det är ganska så subjektiva åsikter med tanke på vad vissa skriver.

Permalänk
Medlem

@Mainman: finns ett flertal youtubers som gjort tester med "pro" gamers. Flera av dessa börjar få svårt att se skillnad mellan 120 - 165Hz, tycks vara ännu svårare 165-240Hz.
Men det är väl som vanligt att en högre siffra på kartongen är ju alltid bättre.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Personligen märker jag ingen skillnad på min nya skärm med 200+ Hz gentemot min gamla 60Hz... och då har man ändå pilotsyn.

Antar att det är ganska så subjektiva åsikter med tanke på vad vissa skriver.

"pilotsyn" lol

ta en titt på https://www.testufo.com/framerates#count=5 och säg om du ser någon skillnad.

Men absolut, det är väldigt subjektivt.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Varför i hela helvete kör dom med den där foten för.. Av den simpla anledningen så kommer jag aldrig inskaffa en sån skärm om den kommer ha den där groteska foten. Peace out.

Permalänk
Medlem

@davyp3: Allt under 85 fps ger mig ofta lätt illamående den länken gav en bra bild av varför hehe.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt en representant på plats är dock inte paneltypen helt spikad och kan komma att ändras innan lanseringen.

Vilken lättnad! Jag har aldrig varit ett stort fan av lättspikade paneltyper, nu när det kommer helspikade versioner kanske man äntligen kan uppgradera.

Permalänk
Medlem

Heja heja heja Asus!! Mer onödiga siffror åt folket😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Bara jag som ser spel som CS, Fortnite och liknande som dom enda spel idag som kan utnyttja en sån här skärm? Nu pratar jag om spel som en större skara folk spelar!

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Var det inte det man diskuterade om 120Hz, 144Hz, 160Hz och 240Hz också?

Mer Hz åt folket!

...och vad kom man fram till vid diskussionerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Men neeeeeEEEEJ!

Fokus på prisvärt 4K i 120Hz+ nu tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

TN - nej tack.

ska jag köpa en skärm så ska det vara IPS annars får det vara!
360hz låter trevligt men jag tror inte jag skulle se någon stor skillnad på 240 och 360hz, tekniken rör sig framåt i alla fall det är huvudsaken.

jag väntar nog på 1440p 240hz+ ips istället

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Istället för ännu högre uppdateringsfrekvens så hade jag hellre sett att man förbättrar bildkvalitén i de hastigheter som redan finns.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P