Inställningar för att överklocka AMD grafikkort

Permalänk
Medlem

Inställningar för att överklocka AMD grafikkort

Jag håller på att skriva ett grafiskt verktyg för att ändra inställningar i "AMD PowerPlay table", alltså samma sak som MorePowerTool, men för Linux. Programmet är i ett fungerande skick men jag har bara lagt in ett fåtal inställningsmöjligheter och tänkte utöka det lite innan jag släpper koden. Jag har dock ingen erfarenhet av överklockning själv (använder det bara för att sänka spänningen på mitt 5700 XT för en lägre ljudnivå) och tänkte höra vilka inställningar som är mest användbara för att överklocka AMD:s grafikkort?

Jag håller dem gärna så få som möjligt, max 10 st eller så. För fläktkontroll finns det andra bra verktyg till Linux så det tänker jag inte lägga in. Jag tänker att det är maxnivåerna som är mest intressanta (dvs. ingen större idé att lägga in inställningar för varken lägre "states" än det högsta eller minstanivåer för högsta state) och att följande inställningar kan vara mest användbara:

Gfx max clock
Gfx max voltage
Mem max clock
MemVddci max voltage
MemMvdd max voltage
SoC max clock
SoC max voltage
Power limit

Tänker jag rätt? Något som borde läggas till eller tas bort därifrån? Värt att lägga in t.ex. TDC limits (som i MorePowerTool), fler states eller temperaturgräns för när den ska "throttla"?

Om det skulle vara någon som använder Linux och har något annat Navi 10-grafikkort förutom 5700 XT så får ni gärna skicka ett meddelande till mig, skulle vilja ha lite data från dem.

Permalänk
Medlem

Mig veterligen så är Power Limit den som gör mest enkel prestanda ökning. Disclaimer däremot på att jag ännu inte satt mig in i Navi överklockning i någon seriösare grad, men det lär jag snart göra.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@azeam: Har du testat GUI programmen som redan finns till Linux?
Ex.
CoreCtrl
https://gitlab.com/corectrl/corectrl

WattmanGTK
https://github.com/BoukeHaarsma23/WattmanGTK

Jag undervoltade mitt kort med hjälp av CoreCtrl, har inte stött på några problem än

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Mig veterligen så är Power Limit den som gör mest enkel prestanda ökning. Disclaimer däremot på att jag ännu inte satt mig in i Navi överklockning i någon seriösare grad, men det lär jag snart göra.

Det är min (begränsade) erfarenhet också, men jag tänker att man kan nå någon liten bit extra om man pillar med annat också.

Skrivet av Lembritt:

@azeam: Har du testat GUI programmen som redan finns till Linux?
Ex.
CoreCtrl
https://gitlab.com/corectrl/corectrl

WattmanGTK
https://github.com/BoukeHaarsma23/WattmanGTK

Jag undervoltade mitt kort med hjälp av CoreCtrl, har inte stött på några problem än

Bl.a. WattmanGTK och radeon-profile har jag testat men inte kunnat göra det jag ville. CoreCtrl har jag uppskrivet på min minneslista men har faktiskt inte testat än, ska se till att göra det imorgon. Men den är begränsad till AMD:s OverDrive-inställningar (dvs. samma som i t.ex. Wattman), eller? Finns lite mer att justera än så, och utan säkerhetslinor, genom att skriva direkt till pp table. Verkar dock som ett mycket bra program av filmklippen att döma.

Edit: enligt denna buggrapporten verkar det vara samma problem med CoreCtrl som med övriga program, dvs. grundar sig i att pp_od_clk_voltage fortfarande inte fungerar som det ska för 5700/XT m.fl. Är det ett Navi 10-kort du har och har fått att fungera eller någon annan familj?

Permalänk
Medlem

@azeam: Jag sitter på Polaris RX580 och det går att justera det mesta i CoreCtrl.
Sänkt volten och ökat powerlimit, då fick jag ned fläktljudet och temperaturen.
GPUn lät som ett jetplan i stock inställningar.

Efter att skummat igenom din länk, verkar det inte vara implementerat i drivrutinen för Navi än.
Då kommer inte ett GUI att hjälpa... Eller?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

@Lembritt: Ok, då hänger jag med, var otydlig om att jag i första hand började med detta för att det i nuläget inte finns några möjligheter att t.ex. justera spänningen på Navi 10-korten i Linux förutom UPP. Sedan har man som sagt betydligt friare tyglar via UPP och det är inget som är tänkt att ersätta övriga program även när det fungerar i dem, utan är ett komplement eller ett kraftfullare verktyg för de som vill och vågar testa gränserna ytterligare. Ja, det fungerar ändå. Man behöver inte heller t.ex. sätta ppfeaturemask i grub som behövs för att justera inställningarna via CoreCtrl m.fl. Inställningarna görs på olika sätt, där CoreCtrl m.fl. använder sig av AMD:s OD-inställningar (som ännu inte implementerats) medan UPP skriver direkt till den binära fil varifrån OD-inställningarna "härstammar".

Permalänk
Medlem

Om någon är intresserad finns programmet på https://github.com/azeam/powerupp