PC Game Pass – bästa spelprenumerationstjänsten?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Vad får man om man korsar Xcom med Gears of War? Gears Tactics givetvis, vilket sedan igår kväll finns tillgängligt på Xbox Game Pass PC. Jonny på FZ recenserade det tidigare i veckan och gav det 4 av 5, så det verkar vara värt att kika närmare på om man gillar genren!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonasT:

https://www.youtube.com/watch?v=s225ZVmUdGo

Vad får man om man korsar Xcom med Gears of War? Gears Tactics givetvis, vilket sedan igår kväll finns tillgängligt på Xbox Game Pass PC. Jonny på FZ recenserade det tidigare i veckan och gav det 4 av 5, så det verkar vara värt att kika närmare på om man gillar genren!

Digital Foundrys klipp är sevärd med:

Börjar bli ganska många XCOM-liknande spel på min backlog, dels Gears Tactics men också Phoenix Point (också Game Pass om någon missat) samt till och med XCOM 2.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av anon5930:

Digital Foundrys klipp är sevärd med:
https://www.youtube.com/watch?v=Zk3bmPTZ_AU

Börjar bli ganska många XCOM-liknande spel på min backlog, dels Gears Tactics men också Phoenix Point (också Game Pass om någon missat) samt till och med XCOM 2.

Bra tips! Glodde på DF:s genomgång på lunchen igår. Verkar vara ett tekniskt välpolerat spel!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Under gårdagen satt jag och glodde på Digital Foundrys retrogenomgång av Streets of Rage-serien vilket även täckte nysläppta SoR 4. Som något som växte upp med den här spelserien blev jag extremt sugen på att köpa Streets of Rage 4, och precis då fick jag en notifikation i mobilen att det nu finns tillgängligt på Xbox Game Pass PC. Ser galet nice ut och verkar bibehålla känslan från originalserien trots alla moderniteter på grafikfronten.

Mer nytt är HyperDot, i vilket man är en prick och...undviker saker? Ser väldigt simplistiskt ut, men vad vet jag det kanske är ett kul tidsfördriv?

Sist men inte minst har vi Levelhead vilket verkar ta grundkonceptet från Super Mario Maker. Bygg nivåer, ladda upp dem och se om andra kan besegra dina sadistiska tendenser. Orkar man inte bygga själv finns det säkert massa andra elaka användares nivåer man kan försöka sig på att klara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonasT:

https://www.youtube.com/watch?v=owbKz1qcnUI

Under gårdagen satt jag och glodde på Digital Foundrys retrogenomgång av Streets of Rage-serien vilket även täckte nysläppta SoR 4. Som något som växte upp med den här spelserien blev jag extremt sugen på att köpa Streets of Rage 4, och precis då fick jag en notifikation i mobilen att det nu finns tillgängligt på Xbox Game Pass PC. Ser galet nice ut och verkar bibehålla känslan från originalserien trots alla moderniteter på grafikfronten.

https://www.youtube.com/watch?v=tojfq61zRts

Mer nytt är HyperDot, i vilket man är en prick och...undviker saker? Ser väldigt simplistiskt ut, men vad vet jag det kanske är ett kul tidsfördriv?

https://www.youtube.com/watch?v=A0WrHrDnNwE

Sist men inte minst har vi Levelhead vilket verkar ta grundkonceptet från Super Mario Maker. Bygg nivåer, ladda upp dem och se om andra kan besegra dina sadistiska tendenser. Orkar man inte bygga själv finns det säkert massa andra elaka användares nivåer man kan försöka sig på att klara.

Satt även jag och kikade på DFs klipp igår och notisen från appen var riktigt trevlig, blir att prova inom kort även här.

Permalänk
Skrivet av JonasT:

https://www.youtube.com/watch?v=s225ZVmUdGo

Vad får man om man korsar Xcom med Gears of War? Gears Tactics givetvis, vilket sedan igår kväll finns tillgängligt på Xbox Game Pass PC. Jonny på FZ recenserade det tidigare i veckan och gav det 4 av 5, så det verkar vara värt att kika närmare på om man gillar genren!

Fasiken ser riktigt bra ut! Kanske dags att testa lite tactics, aldrig fastnat för genren innnan.

Permalänk
Medlem

@Adrianssons: hade aldrig kört denna genre förut, testade lite igår kväll och var lite kluven.
Spelade mer imorse och kände mig fortfarande lite kluven, men ändå mer intresserad.
Spelade första bossen nu på eftermiddagen och nu kan de vara så att jag är fast

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Skrivet av issue:

@Adrianssons: hade aldrig kört denna genre förut, testade lite igår kväll och var lite kluven.
Spelade mer imorse och kände mig fortfarande lite kluven, men ändå mer intresserad.
Spelade första bossen nu på eftermiddagen och nu kan de vara så att jag är fast

Då kanske jag ska testa faktiskt! Tack för peppen!

Permalänk
Inaktiv

Mechwarrior 5 har lagts till, samt att ett par spel, bland annat Rise of The Tomb Raider försvinner.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av anon5930:

Mechwarrior 5 har lagts till, samt att ett par spel, bland annat Rise of The Tomb Raider försvinner.

Kul med Mechwarrior 5! Tror det senaste jag spelade i serien var Mechwarrior 2...på min gamla 486:a.

Trist dock med ännu fler spel som försvinner. Såg även att Wolfenstein II: The New Colossus var med där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonasT:

Kul med Mechwarrior 5! Tror det senaste jag spelade i serien var Mechwarrior 2...på min gamla 486:a.

Trist dock med ännu fler spel som försvinner. Såg även att Wolfenstein II: The New Colossus var med där.

Spelade någon av de som kom i slutet av 90-talet så ska bli intressant att spela.

Jo, fyra totalt. Bra tillfälle att spela igenom dessa om någon vill passa på.
Hoppas personligen på något bra tillskott när dessa försvinner. Shadow of The Tomb Raider för att ersätta Rise exempelvis. Wolgenstein Youngblood finns redan i tjänsten, lite för tidigt för DOOM Eternal med antar jag.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Har någon annan problem med att få igång Streets of Rage 4 via Xbox Game Pass? Mitt kraschar till skrivbordet direkt efter videointrot. Har googlat som en galning efter olika lösningar (verkar vara väldigt många som har problem med att ens få spelet att starta) men inget har funkat hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Har någon annan problem med att få igång Streets of Rage 4 via Xbox Game Pass? Mitt kraschar till skrivbordet direkt efter videointrot. Har googlat som en galning efter olika lösningar (verkar vara väldigt många som har problem med att ens få spelet att starta) men inget har funkat hittills.

Har samma problem.. kollar man på betygen/kommentarerna i Microsoft Store, så är det flera som har samma problem.. Konstigt att det inte är fixat än. spelet har ju varit ute några dagar.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av zogez:

Har samma problem.. kollar man på betygen/kommentarerna i Microsoft Store, så är det flera som har samma problem.. Konstigt att det inte är fixat än. spelet har ju varit ute några dagar.

Tänkte också att en patch redan borde ha rullat ut när spelet, en vecka efter lansering, fortfarande inte ens startar. Jaja, får väl avvakta och se om de åtgärdar det framöver.

Permalänk
Medlem

@JonasT

Samma problem här. Får hoppas det fixas snart.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Har någon annan problem med att få igång Streets of Rage 4 via Xbox Game Pass? Mitt kraschar till skrivbordet direkt efter videointrot. Har googlat som en galning efter olika lösningar (verkar vara väldigt många som har problem med att ens få spelet att starta) men inget har funkat hittills.

Samma problem här. Har provat på både laptop och stationära. Ibland drar cutscene igång, sen kraschar spelet direkt utan någon felruta eller dylikt. Sjukt skumt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av zogez:

Har samma problem.. kollar man på betygen/kommentarerna i Microsoft Store, så är det flera som har samma problem.. Konstigt att det inte är fixat än. spelet har ju varit ute några dagar.

Skrivet av JonasT:

Tänkte också att en patch redan borde ha rullat ut när spelet, en vecka efter lansering, fortfarande inte ens startar. Jaja, får väl avvakta och se om de åtgärdar det framöver.

Skrivet av Flutters:

@JonasT

Samma problem här. Får hoppas det fixas snart.

Skrivet av magma86:

Samma problem här. Har provat på både laptop och stationära. Ibland drar cutscene igång, sen kraschar spelet direkt utan någon felruta eller dylikt. Sjukt skumt.

Det är inte så att det är uppdateringen till ”speltjänster” som behövs? Såg att den kom idag men i sann anda så fungerar ju inte Windows-store automagiska uppdateringar och i samma anda så får man ju heller inte reda på det så länge man inte öppnar ws 🤬

Långshått men kanske kan hjälpa

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonasT:

Har någon annan problem med att få igång Streets of Rage 4 via Xbox Game Pass? Mitt kraschar till skrivbordet direkt efter videointrot. Har googlat som en galning efter olika lösningar (verkar vara väldigt många som har problem med att ens få spelet att starta) men inget har funkat hittills.

Här fungerade det fint, iallafall på datorn kopplad till TVn. Har installerat på datorn i signaturen samt min laptop men har inte provat spelet på någondera enhet. Ska testa och se vad som händer.

Edit: 3 av 3 datorer fungerar här, och då är jag inte speciellt noga med uppdateringar och liknande.
Dock har framförallt Dirt Rally 2 krånglat för mig så har haft problem med andra spel.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av NordhNet:

Det är inte så att det är uppdateringen till ”speltjänster” som behövs? Såg att den kom idag men i sann anda så fungerar ju inte Windows-store automagiska uppdateringar och i samma anda så får man ju heller inte reda på det så länge man inte öppnar ws 🤬

Långshått men kanske kan hjälpa

Alla datorerna hade senaste uppdateringen av speltjänster, men testade även att avinstallera den via powershell och installera om igen på nytt. No cigar dessvärre.

Skrivet av anon5930:

Här fungerade det fint, iallafall på datorn kopplad till TVn. Har installerat på datorn i signaturen samt min laptop men har inte provat spelet på någondera enhet. Ska testa och se vad som händer.

Edit: 3 av 3 datorer fungerar här, och då är jag inte speciellt noga med uppdateringar och liknande.
Dock har framförallt Dirt Rally 2 krånglat för mig så har haft problem med andra spel.

Så jäkla konstigt det här! Har testat att installera spelet på tre datorer här hemma nu, med exakt samma krashbeteende. Det skulle vara väldigt kul att veta vad exakt det är som gör att det fungerar för vissa men inte för andra!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonasT:

Alla datorerna hade senaste uppdateringen av speltjänster, men testade även att avinstallera den via powershell och installera om igen på nytt. No cigar dessvärre.

Så jäkla konstigt det här! Har testat att installera spelet på tre datorer här hemma nu, med exakt samma krashbeteende. Det skulle vara väldigt kul att veta vad exakt det är som gör att det fungerar för vissa men inte för andra!

Enda som är gemensamt med de tre datorerna, utöver att jag kör samma konto, är att jag kör Nvidia-grafik. Men olika kretsar (1080Ti, 1070 och 950M) och olika grafikdrivare. Kan tycka att något av systemen inte skulle fungera när många har problem men här fungerar det bara.

Om det har någon betydelse så kör jag vanlig Game Pass för PC enbart, och betalar månad för månad. Har alltså inget abonnemang eller liknande. Någon DF-video nämnde att de själva hade problem att få igång spelet så verkligen frågan om vad som avgör om man får spela eller inte.

Nu klassar iofs Microsoft fortfarande tjänsten som beta men detta ska bara fungera, MS har mycket att göra här när tjänsten väl går live!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Då var Halo 2: Anniversary släppt till The Master Chief Collection och därmed även på Xbox Game Pass PC. Passande nog kör även @Kenneth en stream nu på morgonen (videon ovan) för den som är nyfiken på att se hur det står sig så här många år senare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonasT:

https://www.youtube.com/watch?v=aNHhVuwTmV8

Då var Halo 2: Anniversary släppt till The Master Chief Collection och därmed även på Xbox Game Pass PC. Passande nog kör även @Kenneth en stream nu på morgonen (videon ovan) för den som är nyfiken på att se hur det står sig så här många år senare.

Uppdatering på ca 38GB att plocka hem, började precis uppdatera och tänkte det var värt att nämna om någon mer sitter på en långsammare anslutning som behöver tid att få hem uppdateringen i tid.

Är det Halo 3 som är näst på tur? Ser verkligen fram emot att det spelet kommer till PC! 3an, Reach (som redan finns) och ODST.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Lite kul med ”förladdningen” man kan göra av minecraft dungeons. Spelet ska vara runt 2,8Gig stort, nerladdningen 236 meg 🤔🤦🏼‍♂️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av anon5930:

Uppdatering på ca 38GB att plocka hem, började precis uppdatera och tänkte det var värt att nämna om någon mer sitter på en långsammare anslutning som behöver tid att få hem uppdateringen i tid.

Är det Halo 3 som är näst på tur? Ser verkligen fram emot att det spelet kommer till PC! 3an, Reach (som redan finns) och ODST.

Jepp, Halo 3 (samt ODST) är de som ligger närmast i tiden framöver.

Skrivet av NordhNet:

Lite kul med ”förladdningen” man kan göra av minecraft dungeons. Spelet ska vara runt 2,8Gig stort, nerladdningen 236 meg 🤔🤦🏼‍♂️

Förladdningen på Xbox Game Pass PC är fasen jäkligt iffy. Tycker det är väldigt ofta att man får ner obetydliga mängder data för att när spelet sedan låses upp behöva ladda ner de resterande 90 procent.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

Lite kul med ”förladdningen” man kan göra av minecraft dungeons. Spelet ska vara runt 2,8Gig stort, nerladdningen 236 meg 🤔🤦🏼‍♂️

Verkar vara något liknande med Wasteland 3, spelet gick att förladda redan i februari/mars men bara ett hundratal megabytes. Spelet släpps senare i år. Iofs, på sätt och vis kanske det har en poäng, man får en "placeholder" installerad och när spelet väl släpps så uppdateras installationen och man kan sätta igång och spela. Men vettefan... känns udda.

Skrivet av JonasT:

Jepp, Halo 3 (samt ODST) är de som ligger närmast i tiden framöver.

Förladdningen på Xbox Game Pass PC är fasen jäkligt iffy. Tycker det är väldigt ofta att man får ner obetydliga mängder data för att när spelet sedan låses upp behöva ladda ner de resterande 90 procent.

Härligt! Alltid stört mig att jag inte spelade igenom Halo 3. Köpte till 360 men också ihop med MCC till Xbox One men har ganska svårt för FPS med handkontroll. Ser fram emot släppet, förhoppningsvis har jag hunnit beta av spelen innan fram tills dess också.

Permalänk
Inaktiv

Final Fantasy IX och Endless Legend tillkom idag!

FF IX är en av mina favoriter i serien, blir att spela igenom en gång till tror jag...

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av anon5930:

Final Fantasy IX och Endless Legend tillkom idag!

FF IX är en av mina favoriter i serien, blir att spela igenom en gång till tror jag...

Jag har faktiskt aldrig spelat FF IX, så ska bli kul att testa!

På tal om något helt annat!

@zogez @Flutters @magma86 @NordhNet och alla andra jag kan tänkas dragit in i problemen med Streets of Rage 4. Jag har efter mycket om och men fått igång spelet!

Hittade lösningen i denna tråd på Reddit. Roten till problemet handlar alltså om att spelet kraschar om man har datorns region ställt till något annat än engelska. Lyckligtvis är det ganska lätt fixat genom att gå in i mappen Documents/Streets of Rage 4 och leta upp config.txt-filen. Inuti den ska man se till att "currentLanguage:" står på "en" och inte exempelvis "sv" som det gjorde för mig.

Permalänk

Att spel försvinner från tjänsten är självklart fullt rimligt men inser att jag får börja beta av de äldre spelen så att jag inte missar massor av bra lir, men hade ju varit trevligt med lite tidigare notis om att de ska försvinna eller någon lista på i den ordning de har släppts. Eller vet man hur länge varje spel finns på Game Pass?

Hinner inte dra igenom Wolfenstein II New Colossus då jag började med New Order när notis om att New Colossus skulle försvinna. Blir nog ett köp ändå av Wolfenstein II, så pass bra hittills.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonasT:

Jag har faktiskt aldrig spelat FF IX, så ska bli kul att testa!

På tal om något helt annat!

@zogez @Flutters @magma86 @NordhNet och alla andra jag kan tänkas dragit in i problemen med Streets of Rage 4. Jag har efter mycket om och men fått igång spelet!

Hittade lösningen i denna tråd på Reddit. Roten till problemet handlar alltså om att spelet kraschar om man har datorns region ställt till något annat än engelska. Lyckligtvis är det ganska lätt fixat genom att gå in i mappen Documents/Streets of Rage 4 och leta upp config.txt-filen. Inuti den ska man se till att "currentLanguage:" står på "en" och inte exempelvis "sv" som det gjorde för mig.

Sista "klassiska" numrerade Final Fantasyt, efter IX började de mer och mer gå ifrån hur tidigare delar var upplagda. Inte orimligt när man redan hade släppt 9 numrerade spel i en serie där, dessutom, ordet "final" ingår.

Kan nämna att för mig så står det "en" på de datorer som har filen. Min huvuddator i signaturen har filen, min laptop har inte filen öht så vet fan vad den gör och datorn kopplad till TVn brydde jag mig inte om att se. Låter rimligt hur som helst, jag kör alltid mina operativsystem med engelskt språk, men förstås med svensk lokaliering för tid, datum, tangentbord och valutor. Office-paket körs också i Svenska men resten är normalt på engelska.

Skrivet av Pansardöden:

Att spel försvinner från tjänsten är självklart fullt rimligt men inser att jag får börja beta av de äldre spelen så att jag inte missar massor av bra lir, men hade ju varit trevligt med lite tidigare notis om att de ska försvinna eller någon lista på i den ordning de har släppts. Eller vet man hur länge varje spel finns på Game Pass?

Hinner inte dra igenom Wolfenstein II New Colossus då jag började med New Order när notis om att New Colossus skulle försvinna. Blir nog ett köp ändå av Wolfenstein II, så pass bra hittills.

En del av spelen som försvinner kunde nog lika väl vara kvar också. Kan vara så enkelt att Microsoft inte vill betala för att ha de kvar på tjänsten om för få spelar spelen. Eller att man vill hålla nere antalet spel men samtidigt rapporterar GOG Galaxy 196 spel på tjänsten så de ligger en bra bit över de 100+ spel som tjänsten ska innehålla. Exakt när spel lämnar vet man aldrig, hade varit bra med att få veta att spelet finns minst i x antal månader. Microsofts egna spel har ännu inte tagits bort så dessa bör man inte behöva oroa sig för. Samtidigt är det oftast dessa jag prioriterar också... trots att jag borde ta andra spel före.

Har man appen så får man en notis någon vecka innan spelen försvinner men annars är det lätt hänt att man missar. Vampyr är ett av ett flertal spel jag tänkte spela igenom men ett byte av dator (uppgradering förra sommaren) gjorde att jag blev av med sparfilerna, orkade inte börja om från början och sen upptäckte jag någon dag innan spelet lämnade tjänsten att just spelet lämnar tjänsten. Blir att skaffa något tag men då jag redan har svårt att hinna med att spela allt som kommer till tjänsten så får det bi i framtiden.

Sen allmänt har jag personligen svårt att få spel spelade om jag har för mycket spel installerat. Sitter med runt 5TB i SSD-lagring och har normalt nästan fullt på varje enhet men just nu håller jag på och kör någon form av Marie Kondo disciplin där spel jag inte känner för att spela just precis nu avinstalleras för att minska distraktionerna. Fungerar sådär.

Mesta speltiden senaste två veckorna har varit Wreckfest på PC, Animal Crossing på Switch och Cookie Clicker i webbläsaren. Medans har jag tusentals spel som ligger och samlar damm, sneglar på nya spel att köpa (väntar på att Resident Evil 3 sjunker rejält i pris blandannat) och har dessa 196 spel på Game Pass jag betalar 45kr/månad som jag inte ger den tid de behöver.

Annat när man var barn och fick 1-2 spel om året. Men jävlar vad man spelade dessa istället.

Permalänk
Medlem

@JonasT: Tackar...ska testa direkt se om det funkar för mig också.