Acer 24" Nitro XV240YP IPS 165 Hz , prisvärd?

Permalänk
Medlem

Acer 24" Nitro XV240YP IPS 165 Hz , prisvärd?

Är i tankarna att införskaffa en 144hz skärm, och har fastnat lite för de prisvärda IPS som dykt upp.

Det är ett jäkla tjöt om skärmen från AOC, 24G2U, men inte så mycket alls om Acer Nitro xv240yp

Frågan är då, är det något som markant gör AOC skärmen bättre bortsett från de 300kr man sparar, eller är det ett lika bra val att köra på Acer bortsett från detta?
Har försökt jämföra skärmarna så gott det går, men även recensioner och dylikt är det glest om, precis som om AOC tagit hela rampljuset bland billigare IPS med 144/165 Hz.

En annan instickare är ju det här med 165hz, är det ett träsk/försäljningsknep? Som jag förstod det är den 144hz men kan klockas till 165hz (144 är vad jag nöjer mig med, just denna var dock 165hz enligt spec)

Länk till skärmarna.
https://www.inet.se/produkt/2215703/aoc-24-24g2u-ips-144-hz
https://www.inet.se/produkt/2215863/acer-24-nitro-xv240yp-ips...

Permalänk
Bildexpert 📺

@trosicky: Mycket möjligt att jag kommer att kolla närmare på den skärmen framöver. Har ett gäng Full-HD-IPS:er med 144+  Hz på väg för test från AOC och Acer.

Möjlighet till att köra 165 Hz istället för 144 Hz är i sig inte allt för viktig utan brukar i de flesta sammanhang inte ge något av annat än marginell betydelse.

Permalänk
Medlem

Jag är oxå i valet mellan dessa, var nära aoc. Men stör mig på den röda kanten nedtill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidgit:

Jag är oxå i valet mellan dessa, var nära aoc. Men stör mig på den röda kanten nedtill.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte en Acer XV240YP istället för en AOC 24G2U och är helnöjd! När jag beställde skärmen så fanns nästan inte AOCn någonstans alls så det var en faktor varför det blev Acern. Tror inte 165hz är någon stor skillnad alls mot 144. Jag hade en gammal TN-panels skärm med 60hz så jag hade nog blivit nöjd oavsett vilken skärm jag köpte. Kanske är likadant i ditt fel? Det vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvin:

Jag köpte en Acer XV240YP istället för en AOC 24G2U och är helnöjd! När jag beställde skärmen så fanns nästan inte AOCn någonstans alls så det var en faktor varför det blev Acern. Tror inte 165hz är någon stor skillnad alls mot 144. Jag hade en gammal TN-panels skärm med 60hz så jag hade nog blivit nöjd oavsett vilken skärm jag köpte. Kanske är likadant i ditt fel? Det vet jag inte.

Tror det blir acer här oxå, sitter på två äldre 60hz IPS nu. Vill uppgradera för två anledningar, vesa fäste och snabbare skärm. Jag använder datorn till 50/50 redigeringen och spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte två xv240yp, riktigt fina skärmar. Inga döda pixlar och inte någon märkbar bleed.
Bilden skiljde sig pyttelite på dem, men var lätt att kalibrera.

Skickades från m.sweclockers.com