Permalänk
Medlem

Elgiganten - Fyndvaror

Hej!

Detta är mitt första inlägg här på forumet. Jag försökte hitta info gällande detta men hittade ingen liknande tråd.

Jag tänkte köpa mig en ny laptop och upptäckte efter lite klickande att Elgiganten erbjuder något som kallas för fyndvaror. Detta tolkar jag som varor som folk av olika anledningar valt att returnera. De varierar lite i pris beroende på vilket skick de är i:
- Nyskick (med orginalförpackning)
- Nyskick (orginalförpackning saknas)
- Fint skick, i stort sett inte använd

Vad jag förstått gäller garanti och öppet köp på samma vis som vid köp av en sprillans ny vara

Min fundering är om ni har några erfarenheter av dessa fyndvaror?

Är det ett kap, samma vara för en billigare slant eller borde man oroa sig över defekter och satsa på en helt ny produkt istället?

Vågar man tolka "nyskick (med orginalförpacking)" som helt ny vara där någon endast slitit upp förpackningen?

Dela gärna med er om ni har erfarenheter av detta eller tips och råd!

MvH

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvar33:

Hej!

Detta är mitt första inlägg här på forumet. Jag försökte hitta info gällande detta men hittade ingen liknande tråd.

Jag tänkte köpa mig en ny laptop och upptäckte efter lite klickande att Elgiganten erbjuder något som kallas för fyndvaror. Detta tolkar jag som varor som folk av olika anledningar valt att returnera. De varierar lite i pris beroende på vilket skick de är i:
- Nyskick (med orginalförpackning)
- Nyskick (orginalförpackning saknas)
- Fint skick, i stort sett inte använd

Vad jag förstått gäller garanti och öppet köp på samma vis som vid köp av en sprillans ny vara

Min fundering är om ni har några erfarenheter av dessa fyndvaror?

Är det ett kap, samma vara för en billigare slant eller borde man oroa sig över defekter och satsa på en helt ny produkt istället?

Vågar man tolka "nyskick (med orginalförpacking)" som helt ny vara där någon endast slitit upp förpackningen?

Dela gärna med er om ni har erfarenheter av detta eller tips och råd!

MvH

Folk packar upp, använder några timmar / dagar och lämnar tillbaka. Vissa sätter det i system och kör på.

Men så länge du ej lider av bacillskräck så ska det vara lugnt; butiken har ju garanterat att allt finns i och strular det så kan du alltid lämna tillbaka precis som vanligt. Skillnaden är ju att de ej får sälja den som sprillans ny när någon har lämnat tillbaka varan om den är uppackad.

Permalänk
Medlem

Tja,

Hittade mer info här: https://www.elgiganten.se/seller/10032/elgiganten

Har inte handlat från just elgigantens fyndhörna förut, men däremot netonnet och det har hittills fungerat bra.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Välkommen till Swec!

Av vad jag själv har sätt om deras fyndvaror så är det beroende på var det var inlämnat någonstans, och dom verkar inte skicka varorna. Så ser ut som det är låst till "Boka och Hämta i butik".
Så om det var returnerat i göteborg så kan du inte hämta ut det i malmö.

"Nyskick (Med originalförpackning)" brukar vara en vara som öppnats men som någon ångrat, alltså inte använd och bara varit urtaget ur förpackningen, och fortfarande komplett.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av korvar33:

Hej!

Detta är mitt första inlägg här på forumet. Jag försökte hitta info gällande detta men hittade ingen liknande tråd.

Jag tänkte köpa mig en ny laptop och upptäckte efter lite klickande att Elgiganten erbjuder något som kallas för fyndvaror. Detta tolkar jag som varor som folk av olika anledningar valt att returnera. De varierar lite i pris beroende på vilket skick de är i:
- Nyskick (med orginalförpackning)
- Nyskick (orginalförpackning saknas)
- Fint skick, i stort sett inte använd

Vad jag förstått gäller garanti och öppet köp på samma vis som vid köp av en sprillans ny vara

Min fundering är om ni har några erfarenheter av dessa fyndvaror?

Är det ett kap, samma vara för en billigare slant eller borde man oroa sig över defekter och satsa på en helt ny produkt istället?

Vågar man tolka "nyskick (med orginalförpacking)" som helt ny vara där någon endast slitit upp förpackningen?

Dela gärna med er om ni har erfarenheter av detta eller tips och råd!

MvH

Hej,

Jag kollar alltid fyndborden på NetOnNet om jag är på jakt efter något, och har inga problem med att handla sådana varor.

Alla varor som säljs av ett företag omfattas av tre års reklamationsrätt. I och med att detta är varor som är i princip nya så är det skyddet lika starkt som om du köpt en helt ny produkt, men det är viktigt att du läser specifikationen för varje enskild vara.

Elgiganten kommer att lista alla "problem" som kan vara med produkten i beskrivningen. Så har tex produkten en repa så ska det stå där, annars kan du reklamera produkten med hänvisning till det. Elgiganten kan inte hävda att produkten är begagnad och kan ha den typen av fel om de sålt den som "nyskick (med orginalförpacking)" och inte specat det. Däremot kan du nog räkna med att de är ganska generösa i sina definitioner, så jag skulle inte räkna med att en dator tex aldrig är startad bara för att det står "nyskick (med orginalförpacking)".

Men för att summera. Inget att vara rädd för, men läs produktbeskrivningen och andra villkor noga.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Det låter ju rätt lovande ändå.

Gott nytt år på er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvar33:

Tack för era svar!

Det låter ju rätt lovande ändå.

Gott nytt år på er!

Köpte du en dator? Jag går själv i samma tankar nämligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeanemil:

Köpte du en dator? Jag går själv i samma tankar nämligen.

Jepp det vart två olika fyndvaror innan jag slutligen behöll en tredje. Det var inga problem att lämna igen de varor jag beställt online i min lokala Elgiganten-butik.

Jag testade lite olika skick på dem (alltså inte enbart nyskick) och de varierade lite men var överlag bra.

Permalänk
Medlem

Hur kan man ens returnera en vara med bruten förpackning? Det brukar väl vara att det ska vara obruten förpackning för retur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampae:

Hur kan man ens returnera en vara med bruten förpackning? Det brukar väl vara att det ska vara obruten förpackning för retur?

Inte om en produkt är köpt på distans (via online butik, telefon etc.) då gäller nämnligen distansköplagen vilken har en lagstadgad ångerrätt på 14 dagar, och enligt den så har man rätt att undersöka produkten (vilket oftast kräver att man öppnar förpackningen).

Öppet köp däremot är något butiker frivilligt kan ge vid köp i en fysiskt butik och de kan också sätta vilka regler de vill för för detta.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampae:

Hur kan man ens returnera en vara med bruten förpackning? Det brukar väl vara att det ska vara obruten förpackning för retur?

De flesta butiker ger öppet köp i minst 14 dagar, Elgiganten har 30 dagar, Netonnet har 90 dagar för sin kundklubb's medlemmar och man är då fri att testa och använda varan under tiden och sen returnera om man inte är nöjd. Tanken är att man ska få testa omn produkten motsvarar ens förväntningar. Får de tillbaka varan säljer de varan i sin fyndhörna, det går därför ofta att hitta riktigt shyssta fynd på sånär helt nya produkter i fyndhörnorna hos olika butiker. Netonnet brukar ge runt 20% rabatt i fyndhörnan och jag har vid flertalet tillfället fått produkter som är helt oanvända och när förpackningen varit bruten har produkterna ändå sett helt nya ut.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.