Installera äldre frimware på Oneplus?

Permalänk

Installera äldre frimware på Oneplus?

Har en Oneplus 6 och uppdaterade till senaste OTA, Anroid 10.
Tyvärr har mobilen blivit segare, chrome är segare, firefox tar längre starta igång, sRGB läget visar inte färgerna som det ska, gömmer man Notchen så tar det numera bort en massa yta mm......

Jag undrar om det är möjligt med en orootad telefon nedgradera till senaste Android 9 Stockfirmwaren igen?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Jag undrar om det är möjligt med en orootad telefon nedgradera till senaste Android 9 Stockfirmwaren igen?

Ja, om det är den globala varianten, så beskrivs det hur man gör här.
How to downgrade OnePlus 6/6T to Android 9 Pie from Android 10

Jag har dock ingen susning hur man vet om ens telefon är det eller lokal variant.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Har en Oneplus 6 och uppdaterade till senaste OTA, Anroid 10.
Tyvärr har mobilen blivit segare, chrome är segare, firefox tar längre starta igång, sRGB läget visar inte färgerna som det ska, gömmer man Notchen så tar det numera bort en massa yta mm......

Jag undrar om det är möjligt med en orootad telefon nedgradera till senaste Android 9 Stockfirmwaren igen?

Innan du gör en nedgradering, skulle jag rekommendera en vanlig återställning. Det löser förvånansvärt många problem/seghet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Ja, om det är den globala varianten, så beskrivs det hur man gör här.
How to downgrade OnePlus 6/6T to Android 9 Pie from Android 10

Jag har dock ingen susning hur man vet om ens telefon är det eller lokal variant.

Skrivet av jnsson:

Innan du gör en nedgradering, skulle jag rekommendera en vanlig återställning. Det löser förvånansvärt många problem/seghet

Tack för svar

Jag låste upp boatloadern, gjorde en ren wipe och tömde telefonen helt. Sedan installerade jag OTA Android 9 och roota den.
Fick bli så

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Tack för svar

Jag låste upp boatloadern, gjorde en ren wipe och tömde telefonen helt. Sedan installerade jag OTA Android 9 och roota den.
Fick bli så

Har själv en one+ 6, och upplever den som bara snabbare o snabbare för varje uppdatering, så något nyfiken på vad det är du gör, sån egentligen.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Skrivet av roosterx:

Har själv en one+ 6, och upplever den som bara snabbare o snabbare för varje uppdatering, så något nyfiken på vad det är du gör, sån egentligen.

Jag använder mobilen till surfa, ta kort, film och spela lite.
Mobilen har varit supersnabb sedan jag köpte den sommaren 2018(har aldrig låst upp bootloadern, rootat eller någonting), men för några dagar sedan efter att jag uppdaterade till nya Android 10 så vart mobilen inte lika snabb längre.
Direkt märkte jag att sRGB läget inte följde den standarden(någon fler märkte på andra forum) samt att när man gömmer Notchen så förlorade man ännu mer skärmyta.
Men nu när jag är på Android 9 igen så är det som vanligt

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk

Vad finns det för nackdelar för ordinarie person att roota mobilen? Sitter med första Oneplus One och har inget behov av en snabbare eller nyare telefon och tänkte göra som dig, öppna bootloadern, installera TWRP och köra LineageOS med Android 9.0. Medveten om att mobilen kan bli en grönsak, mer orolig över säkerhetsrisker såsom bankappar osv?

Permalänk
Medlem

@slöröven:
Det finns inga nackdelar alls. Möjligtvis att det kan bli lite stök innan det blir rätt om man är ovan, det är bökigare med A/B telefoner än de äldre som din tex.
Kolla på XDAs forum för Oneplus one så har du all info om hur du gör samt hur man gör ifall det blir fel
Men custom rom, typ lineageos, är inte samma sak som root. Du behöver inte roota för att lägga in en ny rom men du måste låsa upp bootloadern för att kunna göra det. Installerar dus edan GApps så får du playstore och allt annat kraffs från google i varierande mängd beroende på vilket paket du väljer.
Om du ändå vill roota så använd magisk root, i den kan du hantera vilka appar som får tillgång till root.

Permalänk

@ojz0r: Yes redan ögnat igenom men trodde på riktigt att "låsa upp bootloader" och roota var samma grej, nu förstår jag det som att man först måste låsa upp bootloadern, sedan väljer man själv om man vill roota eller bara flasha om ROM. Roota verkar ju nästan endast vara bra för folk som sitter på skitmobiler med bloatware såsom LG? Vill ju endast uppdatera mitt Android så jag får alla securitypatches och kan ha senaste apparna.

Permalänk
Medlem

@slöröven:
Då rekommenderar jag LineageOS för dig, den har inbyggd uppdatering så att du slipper flasha manuellt varje gång den uppdateras.

Root har många fler användningar än att debloata mobilen. Jag har kört med root sedan 2012 på alla telefoner (har en oneplus 6 nu) men det är mest för att jag vill kunna modifiera systemet precis som jag vill - även om det behövs mindre sådan modifiering nu med LineageOS.