Intel tar kylning för bärbara datorer till nästa nivå under CES 2020

Permalänk
Melding Plague

Intel tar kylning för bärbara datorer till nästa nivå under CES 2020

Med ångkammare och lager av materialet grafen vill Intel förbättra kylningen i 2020 års bärbara datorer rejält.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När man sitter på 10 och 14nm så måste kylningen prioriteras. Nej bättre kan ni!

Permalänk
Medlem

Coooooolt. Äntligen får man se grafen användas i kunsumentprodukter.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Tänkte på 14nm++++++++++

Vad var det som hände egentligen? Dåligt ledarskap?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ryzer:

När man sitter på 10 och 14nm så måste kylningen prioriteras. Nej bättre kan ni!

Skrivet av Trigger:

Tänkte på 14nm++++++++++

Vad var det som hände egentligen? Dåligt ledarskap?

Ähh. Tycker det är en negativ inställning.

Skit i nodstorlekarna - nyheten handlar ju om något annat.

Det här har potential att användas på alla typer även av framtida kretsar. Ger det ökad kylförmåga så innebär det ökad maxeffekt som inte behöver aktiv kylning oavsett vad det är för framtida processor som ska kylas.

Jag tycker det här låter helt jädra tokbra! Ja tack på bättre passiv kylning alltså

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Känns som att detta är ett steg i rätt riktning!
Dagens kompakta kyllösningar är ju inte så high-tech som man önskat. Bör absolut finnas gott om utrymme till förbättring där!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

Kyllösning bakom skärmen där värmen går med gångjärnen för att koma dit.. Ja det känns säkert. Men dagens datorer förändras och behov av mer extrema lösningar skapas.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Söderbäck:

Ähh. Tycker det är en negativ inställning.

Skit i nodstorlekarna - nyheten handlar ju om något annat.

Det här har potential att användas på alla typer även av framtida kretsar. Ger det ökad kylförmåga så innebär det ökad maxeffekt som inte behöver aktiv kylning oavsett vad det är för framtida processor som ska kylas.

Jag tycker det här låter helt jädra tokbra! Ja tack på bättre passiv kylning alltså

Yes, är mr negativ idag... kom hem från semestern idag... (sol)
Sorry, ska inte projicera det på er. Måste ändå undra vad som hände med detta jätteföretag...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ähh. Tycker det är en negativ inställning.

Skit i nodstorlekarna - nyheten handlar ju om något annat.

Det här har potential att användas på alla typer även av framtida kretsar. Ger det ökad kylförmåga så innebär det ökad maxeffekt som inte behöver aktiv kylning oavsett vad det är för framtida processor som ska kylas.

Jag tycker det här låter helt jädra tokbra! Ja tack på bättre passiv kylning alltså

Skrev inlägget i hopp om likes från Community. Förlorat min stjärna.

:/

Permalänk
Medlem

Intressant att se nya kyllösningar. Hoppas de får större spridning.
... vänta blev det där en oavsiktlig ordvits?

Permalänk
Medlem

Frågan är om det är grafen, olika kolbaserade lösningar används redan i kyllösningar där det missriktande kallas för just grafen
Säljs ju även ett spray som felaktigt kallas för grafen till hemmapulare.

Men vi får väl snart se hur/vad det verkligen är...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

När man sitter på 10 och 14nm så måste kylningen prioriteras. Nej bättre kan ni!

Intels 10nm har i praktiken ungefär samma densitet som AMD (TSCM:s) 7nm såvitt jag förstår

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Innebär detta att värmen går ut bakom skärmen? Det skulle vara skönt att kunna ha laptopen i sängen eller knäet utan att varken man själv eller laptopen överhettas.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

När man sitter på 10 och 14nm så måste kylningen prioriteras. Nej bättre kan ni!

Och AMD sitter på 7 och 12nm. Densitetmässigt är 7 är lite bättre än Intels 10, 12 är lite sämre än Intels 14. Prestandamässigt är Intels 14 långt före allt annat. Vad är din poäng? Dessutom ligger Intel fortfarande långt före AMD i just laptops, vilket är vad nyheten handlar om.

Lustiga är att AMD har 12nm i laptops och 7nm i annat. Intel har 10nm i laptops och 14nm i annat (och lite i laptops).

Permalänk
Inaktiv

Processorerna kommer skapa värme även när de går ner på 3nm osv.. fantastiskt om de kan få ut värmen bakom skärmen utan att använda fläktar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av serverfel:

Innebär detta att värmen går ut bakom skärmen? Det skulle vara skönt att kunna ha laptopen i sängen eller knäet utan att varken man själv eller laptopen överhettas.

Som jag förstår det så kommer väl en del av värmen gå ut där. Det handlar väl inte om att ersätta värmeöverföringen från botten till skärmen istället. Jag tror snarare det handlar om att öka den totala avkylningsytan så att både baksidan på skärmen används och då även botten på laptopen.
Det här möjliggör ökad total passiv kylningsförmåga. Så att man kan köra kraftigare processorer passivt än utan denna lösning.
Alltså, samma mängd värme ut ur botten plus då en del värme ut ur baksidan på skärmen.
Gissningsvis är det väl den mest eftertraktade lösningen.

Det finns säkerligen en möjlighet att få till lösningen du efterfrågar också. Om det efterfrågas av marknaden. En del av värmen från ångkammaren kommer att komma ut i botten oavsett, men är all grafen-yta i skärmen så kan man säkert få ut ganska mycket den vägen.

Nackdelen är väl att det antagligen kommer komma på bekostnad av mer begränsad kylprestanda (om man försöker undvika att använda botten för kylning). Största hindret är väl antagligen att kyllösningen kostar mer än vanliga kyllösningar. Grafenark, ångkammare och en konstruktion i gångjärnen som håller. Frågan är väl om en dyrare kyllösning verkligen kommer paras ihop med de klenare processorerna (alltså de som funkar med bara skärmen som kylning).

Men vem vet. Det är bara gissningar ;). Ska bli intressant att se vad det här kan erbjuda när det väl lanseras.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Men grafen kyler ju inte utan bara leder värme. Den måste ju fortfarande "ut" så att säga. Så tippar på att fläktar kommer behövas även i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

Men grafen kyler ju inte utan bara leder värme. Den måste ju fortfarande "ut" så att säga. Så tippar på att fläktar kommer behövas även i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Yea.
Men det finns ju ett helt gäng prylar som inte behöver fläktar också. Exempelvis alla surfplattor. Även en del laptops klarar sig faktiskt utan fläkt. Surface pro, macbook air och liknande.
Den här lösningen är väl tänkt att öka på maxeffekten man kan kyla passivt. Tänker jag mig.
Öppnar upp för mer prestanda utan fläkten.

Så ja, fläktar i högprestandasegmentet lär vara kvar. Men mer prestanda utan fläkt låter grejt

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Som jag förstår det så kommer väl en del av värmen gå ut där. Det handlar väl inte om att ersätta värmeöverföringen från botten till skärmen istället. Jag tror snarare det handlar om att öka den totala avkylningsytan så att både baksidan på skärmen används och då även botten på laptopen.
Det här möjliggör ökad total passiv kylningsförmåga. Så att man kan köra kraftigare processorer passivt än utan denna lösning.
Alltså, samma mängd värme ut ur botten plus då en del värme ut ur baksidan på skärmen.
Gissningsvis är det väl den mest eftertraktade lösningen.

Det finns säkerligen en möjlighet att få till lösningen du efterfrågar också. Om det efterfrågas av marknaden. En del av värmen från ångkammaren kommer att komma ut i botten oavsett, men är all grafen-yta i skärmen så kan man säkert få ut ganska mycket den vägen.

Nackdelen är väl att det antagligen kommer komma på bekostnad av mer begränsad kylprestanda (om man försöker undvika att använda botten för kylning). Största hindret är väl antagligen att kyllösningen kostar mer än vanliga kyllösningar. Grafenark, ångkammare och en konstruktion i gångjärnen som håller. Frågan är väl om en dyrare kyllösning verkligen kommer paras ihop med de klenare processorerna (alltså de som funkar med bara skärmen som kylning).

Men vem vet. Det är bara gissningar ;). Ska bli intressant att se vad det här kan erbjuda när det väl lanseras.

Vem vet. I framtiden kanske de sätter cpu och gpu bakom skärmen istället på gaminglaptops. Då kan man använda det extra utrymmet i basen till mekaniskt tangentbord och lite annat skoj. För mig har en varm bas varit det jobbigaste med gaminglaptops.

Har ju en GT80 TITAN nu, och där slipper man den biten tack vare designen, men den kan knappast räknas som en laptop. Släpbar dator är väl rätta ordet. Så jag är inte kräsen när det gäller vikten direkt.

Nu hamnade jag lite off topic. Menmen...

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

ångkammare...

heatpipe är i högsta grad 'ångkammare' med vatten som arbetsmedia - utmaningen är att klara gångjärnsböjen utan att det tar in luft (och det behövs väldigt lite inläckt luft för att det skall bli betydande problem i värmestransporten) - alternativt är att låta CPU/GPU alltid jobba mer än 100 grader så att det blir övertryck i systemet - men även där så har luftrester fortfarande en betydande påverka på kapaciteten. I ångkraftverk och kärnkraftverk så är det vakumpumpar som hela tiden dränerar inläckta restgaser (luft, väte från korrosion och helium) som inte är vattenånga mitt i kondensorpaketet då även väldig tunna lager med luft minskar kapaciteten mycket.

Permalänk
Avstängd

Skulle faktiskt hellre föredra en lite tjockare dator än en ultraslimm dator som låter högre än min dammsugare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Skulle faktiskt hellre föredra en lite tjockare dator än en ultraslimm dator som låter högre än min dammsugare.

Samt att en tjock dator med feta fläktar kan ersätta din dammsugare! Dammsugarslang via USB eller Thunderbolt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Skulle faktiskt hellre föredra en lite tjockare dator än en ultraslimm dator som låter högre än min dammsugare.

Visst är det så. Inget ont om extremt tunna system, men att spara de sista millimetrarna kan kosta mer än det smakar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Såg att någon var inne på samma spår i tråden - vore intressant om någon utvecklade en laptop där processor och grafikkort sitter bakom skärmpanelen (de komponenter som alstrar värme). Visst, den skulle bli lite topptung och samtidigt blir det lite märkligt att ha portarna i skärmen. Det skulle nog kunna lösas med lite flatkabel visserligen.

Kollade för skojs skull temperaturen som blåser ut från min bärbara jobbdator när jag sitter och skriver detta/jobbar i några halvtunga excelfiler. Den står på skrivbordet och luften ut är 52*C. Det är olidligt (och säkert hälsoskadligt) att sitta med den i knät en längre stund.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av serverfel:

Vem vet. I framtiden kanske de sätter cpu och gpu bakom skärmen istället på gaminglaptops. Då kan man använda det extra utrymmet i basen till mekaniskt tangentbord och lite annat skoj. För mig har en varm bas varit det jobbigaste med gaminglaptops.

Har ju en GT80 TITAN nu, och där slipper man den biten tack vare designen, men den kan knappast räknas som en laptop. Släpbar dator är väl rätta ordet. Så jag är inte kräsen när det gäller vikten direkt.

Nu hamnade jag lite off topic. Menmen...

Skrivet av glemmy:

Såg att någon var inne på samma spår i tråden - vore intressant om någon utvecklade en laptop där processor och grafikkort sitter bakom skärmpanelen (de komponenter som alstrar värme). Visst, den skulle bli lite topptung och samtidigt blir det lite märkligt att ha portarna i skärmen. Det skulle nog kunna lösas med lite flatkabel visserligen.

Kollade för skojs skull temperaturen som blåser ut från min bärbara jobbdator när jag sitter och skriver detta/jobbar i några halvtunga excelfiler. Den står på skrivbordet och luften ut är 52*C. Det är olidligt (och säkert hälsoskadligt) att sitta med den i knät en längre stund.

Jaha! Ja men den här lösningen finns faktiskt redan ;). I nån variant iaf.

https://www.sweclockers.com/nyhet/26840-asus-avtacker-rog-mot....

Men ja, det kommer såklart med sina egna nackdelar. Med så mycket vikt högt upp så lär den inte passa nå vidare i knät längre. Konstruktionen blir baktung och lär tippa om den bara hålls uppe med tangentbordet. Så det behövs stöd bakåt. Lär passa mindre bra för knät. Hmm...

Edit: Oj då. Priset på ROG mothership varkade vara kring 80.000 spänn. Och är inte i lager någonstans längre. Kanske inte för gemene man ännu ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Det här är ju som flera redan nämnt inte en kylning utan en värmeförflyttareMan flyttar alltså värmen från en del av datorn till en annan och väljer man att köra utan fläkt ja då blir datorn varm.

För många år sedan när jag inte visste bättre. Jag gillar att slappa i sängen och titta på film...
Hadde en Asus AMD Brazus laptopp för många år sedan förvisso med fläkt men som blev svinhet och det blev aldrig kul med den fläkten surrande på max. och värst var ju värmen för dem blev verkligen glödhet. >AMD förr har ju alltid "överklockat" i sina tafatta försök att hänga på Intel.

Inte särskilt kul att ha den värmen i sängen inte så jag var missnöjd.

Sen spanade jag efter något annat och har en Intel nu med Asus UX305C den har nån processor med ett u på slutet vilket ska stå för att den går väldigt strömsnålt.. Helt passiv. Dom skröt om hur sval den skulle gå och jag gick på det. Vist det fungerar och den är helt tyst och för enklare saker så är den nästan ok sval. men så fort man gör något så börjar den här också verkligen bli glödhet faktiskt i klass med den urdåliga Brazos laptoppen.

Så tyvärr så kan jag inte riktigt använda dessa så som det är tänkt, i sängen på magen. Förövrigt om man har den på bordet och ska skriva en massa så är det inte skönt det heller om det är för varmt på tangenterna. Eller jo i bland på vintern kan det vara en fördel men aldrig på sommaren när det är så varmt som det är i bland.

Summa summarum : Det här är verkligen misstag som andra redan gjort så varför ska man upprepa ett sånt här misstag igen. En laptop måste ha fläkt och det är helt och hållet en ickefråga.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Intressant! Den har ju lite annan målgrupp. Ganska dyr

Hade kanske gått att göra någon speciell lösning för skärmens infästning, HP har t.ex. den här:
https://www.laptopspirit.fr/wp-content/uploads/new/2019/01/HP...

Fast då blir det obekvämt att skriva.

Eller något utfällbart stöd.

Nåja, finns väl en anledning till att det inte finns på marknaden.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jaha! Ja men den här lösningen finns faktiskt redan ;). I nån variant iaf.

https://www.sweclockers.com/nyhet/26840-asus-avtacker-rog-mot....

Men ja, det kommer såklart med sina egna nackdelar. Med så mycket vikt högt upp så lär den inte passa nå vidare i knät längre. Konstruktionen blir baktung och lär tippa om den bara hålls uppe med tangentbordet. Så det behövs stöd bakåt. Lär passa mindre bra för knät. Hmm...

Edit: Oj då. Priset på ROG mothership varkade vara kring 80.000 spänn. Och är inte i lager någonstans längre. Kanske inte för gemene man ännu ;).

Jo men med flatkabel kan man ha en hel del i basen med. Det går ju att lösa. Sen kan man ju sätta in vikt för att kompensera att datorn är tung i locket. Det går att göra. Man kan göra basen i metall och som sagt ha ett riktigt mekaniskt bord. Man kan tex ha ett riktigt riktigt stort batteri i basen istället, så att man faktiskt kan lira på flygplatsen. Men sen är frågan om det finns en marknad för det. Bara för att jag gillar tanken så behöver inte andra ha lika lätt för att testa.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Köper bara fläktlöst när det gäller laptops numera, så detta är väldigt välkommet.
Så sjukt trött på laptops som har ett ok fläktljud första året för att sedan börja få lite missljud, och behöva rengöras från damm, för att så småningom utveckla riktiga mekaniska skador i fläkten. Väldigt skönt med en dator man kan lägga ovanpå soffan eller sängen utan att den suger in damm/brödsmulor eller nått, och bara är tyst konstant.
Superbra initiativ Intel!

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Vad innebär det att Grafen är komplicerat att framställa? Är det ytterligare ett material vi utnyttjar 3e världen och miljön för att få fram?

Skickades från m.sweclockers.com