För låga stativ, hur hade ni gjort?

Permalänk
Medlem

För låga stativ, hur hade ni gjort?

Har ett litet bekymmer som jag behöver lite fler åsikter om.

Har mätt och köpt nya högtalarstativ Nordstone stylom 2 (60cm).
Men som ni ser är de tyvärr inte riktigt tillräckligt höga men nästa höjd är 80cm och de käns som om de kan bli för höga.

Så hur hadde ni gjort?
Bytt till de högre eller leta upp något (typ planka eller längre skruvar) och ha under?
Det är ca 10cm som behövs för att komma över den hårda kanten på soffan.
Bilder:
https://imgur.com/a/3LpMcO4

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Köp en tjock antivibrationsmatta!

Permalänk
Medlem

Stativen döljs bakom soffan? I så fall hade jag snickrat till nån enkel upphöjning i trä.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem

Hade köpt de högre stativen.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

@Mega-Dark: Köpa de högre och modda?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Nu kanske inte detta blir svaret du vill ha, men...

Jag hade inte gjort den lösning du verkar ha på g, för visst är det där en lösning för bakhögtalare eller ser jag fel?

Du ska ha upp dom mycket högre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Du vill väl ändå ha bakhögtalarna mycket högre? Du vill ju ha dem ca en halvmeter ovanför örat. Jag hade väggmonterat dessa.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dibban:

Stativen döljs bakom soffan? I så fall hade jag snickrat till nån enkel upphöjning i trä.
Skickades från m.sweclockers.com

Ja det ena kommer att göra det. Den andra kanske kommer göra det, men om inte så hamnar den mitt i/framför ett fönster. Det beror på var jag väljer att ställa den.

Skrivet av Valonen:

Hade köpt de högre stativen.

Okej

Skrivet av Dr.Mabuse:

@Mega-Dark: Köpa de högre och modda?

Modda har jag tyvärr inte tillgång till de verktyg som troligen kommer behövas, om du tänker på att kapa rören.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Nu kanske inte detta blir svaret du vill ha, men...

Jag hade inte gjort den lösning du verkar ha på g, för visst är det där en lösning för bakhögtalare eller ser jag fel?

Du ska ha upp dom mycket högre.

Skickades från m.sweclockers.com

Missade att skriva det. jag vill helst inte sätta saker på väggen! Då jag bor i en helt ny Hyresrätt och det kommer att kosta en del att åtgärda den dagen jag flyttar. Samt högtalarna (klipsch R-51M) har inget sådant skruvfäste på baksidan för att hålla de på plats.

Men okej du hade också i så fall valt de högre stativen om nu de ska sitta mycket högre upp.

Skrivet av Dreijer:

Du vill väl ändå ha bakhögtalarna mycket högre? Du vill ju ha dem ca en halvmeter ovanför örat. Jag hade väggmonterat dessa.

Jaså då har jag fått för mig fel då med att man vill ha de i öronhöjd. Och som ovan att väggmontera är inte riktigt ett alternativ.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Okej så de högre stativen är då de bättre valet.
Tack för svaren

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

@Mega-Dark: Fick ingen klarhet i om det var bakhögtalare eller frontar. Får för mig att det är bak.

Du vill ha en rimligt diffus ljudbild där. Inte en högtalare som skjuter rakt i örat.

Det skiljer sig mot hur du vill ha ett par frontar.

Jag skulle ha testat att lägga högtalarna på.rygg bakom soffan och låta ljudet reflekteras mot väggen.

Högtalaren spelar uppåt alltså.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Även fast du bor i en ny hyresrätt så får du hänga upp saker på väggarna. Hyresvärden däremot försöker gärna påstå annat för att spara pengar men en rimlig mängd hål kan de inte säga något om och gör dom det så är du väl med i hyresgästföreningen?

Bor du 2 månader i lägenheten kanske du inte ska hänga upp 38 porträtt på katter och montera 26 vägghängda hyllor men om du tänkt bo där åtminstone några år så ska två högtalare inte vara något problem öht.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@Mega-Dark: Fick ingen klarhet i om det var bakhögtalare eller frontar. Får för mig att det är bak.

Du vill ha en rimligt diffus ljudbild där. Inte en högtalare som skjuter rakt i örat.

Det skiljer sig mot hur du vill ha ett par frontar.

Jag skulle ha testat att lägga högtalarna på.rygg bakom soffan och låta ljudet reflekteras mot väggen.

Högtalaren spelar uppåt alltså.

Bakhögtalare.
Jasså? Ja då kanske man kan testa det för skulle det fungera så känns det nog som en bra lösning

Skrivet av Litenskit:

Även fast du bor i en ny hyresrätt så får du hänga upp saker på väggarna. Hyresvärden däremot försöker gärna påstå annat för att spara pengar men en rimlig mängd hål kan de inte säga något om och gör dom det så är du väl med i hyresgästföreningen?

Bor du 2 månader i lägenheten kanske du inte ska hänga upp 38 porträtt på katter och montera 26 vägghängda hyllor men om du tänkt bo där åtminstone några år så ska två högtalare inte vara något problem öht.

Jo det vet jag. Har pratat med hyresvärden om TV bland annat. Så föredrar att slippa göra större hål i väggarna om jag absolut inte behöver.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Lite mer bilder på var den andra högtalaren kanske kommer att hamna. Om jag inte bara lägger de på golvet som björn föreslog.

https://imgur.com/a/NgmlU2u

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Lite mer bilder på var den andra högtalaren kanske kommer att hamna. Om jag inte bara lägger de på golvet som björn föreslog.

https://imgur.com/a/NgmlU2u

Du kan ju lägga dem på stativen på rygg, eller vinkla dem med en "kil" under uppåt, bakåt eller åt sidan, du måste testa dig fram vad som funkar hos dig. Golvet bakom soffan tror jag inte på, men för all del, testa det också.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Modda har jag tyvärr inte tillgång till de verktyg som troligen kommer behövas, om du tänker på att kapa rören.

Om det låter sig göra i just ditt fall låter jag vara osagt men det är inte alltid man måste göra allt själv. Jag brukar leta mig ner i något industriområde och be om mindre jobb i utbyte mot en vetelängd eller liknande.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Mega-Dark:

Hej igen, mitt svar var väl inte så uttömmande eller inspirerande. Tänker de högre stativen då det även finns möjlighet att lägga ned högtalarna. Men även att det ser skumt ut med högtalarna som liksom ligger för lågt estetiskt. Skriv gärna och lägg ut bilder på din lösning för att inspirera andra.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide