Såga ved med motorsåg, hur lång tid tar det?

Permalänk
Medlem

Jag och brorsan och farsan sågade upp, klöv och lavade drygt 50 kubik förra sommaren. Det tog väl ca 8 helger totalt ca 4-8h om dagen(är lite beroende på väder). Funkade fint med husqvarnan, brorsan jobbar professionellt i skogen och det var inga större problem. Det som tar mest tid är att flytta stockarna och lava det i säckar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag sågar, klyver, och staplar lätt upp ca 9-10 kubik på 2 dagar om jag är lite lat och inte stressar. Men arbetsytor och sågbock och liknande påverkar ju såklart.

Permalänk

motorsåg och sågbock funkar helt ok till tunn björkved.

vi brukar såga den i meterbitar, klyva och floa upp nått år i förväg med motorsåg så de e ordentligt tort när de ska in i pannan/kaminen.

sen kapar vi ner det i 30cm bitar med sågbock och motorsåg när vi sedan kastar in det i vedboden på våren efter.

kom ihåg att köra väldigt flottig bensiinblandning om du ska köra länge med sågen när vi gör detta så kör jag efter gammal sliten 2t moped blandning 3-4% olja har för mig min jonsered rekommenderar 1.5-2% men jag chansar inte när sågen ska gå en hel dag i princip utan avbrott

ryker som fan och troligen inge vidare för miljön men jag vet att oljniingen garanterat räcker till.

vår sågbock ser typ ut såhär byggd av gammalr spillvirke

lassa i 1-6 trästammar beroende på grovlek och kapa typ mitt mellan hållen så får du typ perfekt 30-35cm ved varje sågning

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

motorsåg och sågbock funkar helt ok till tunn björkved.

vi brukar såga den i meterbitar, klyva och floa upp nått år i förväg med motorsåg så de e ordentligt tort när de ska in i pannan/kaminen.

sen kapar vi ner det i 30cm bitar med sågbock och motorsåg när vi sedan kastar in det i vedboden på våren efter.

kom ihåg att köra väldigt flottig bensiinblandning om du ska köra länge med sågen när vi gör detta så kör jag efter gammal sliten 2t moped blandning 3-4% olja har för mig min jonsered rekommenderar 1.5-2% men jag chansar inte när sågen ska gå en hel dag i princip utan avbrott

ryker som fan och troligen inge vidare för miljön men jag vet att oljniingen garanterat räcker till.

Det är så extremt mycket trevligare att slippa avgaser och oljerök när man står på samma plats hela tiden genom att använda >

Om man nu verkligen ska såga så mycket med motorsåg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är så extremt mycket trevligare att slippa avgaser och oljerök när man står på samma plats hela tiden genom att använda >
https://stormcdn1062.azureedge.net/ccf2c0a4-c394-417d-b4e3-c7febd01eb8e.jpg?w=2000
Om man nu verkligen ska såga så mycket med motorsåg.

om man nu har tillgång till el ja utan att dra typ 1km förlängningskabel...

vedklyven kör vi på traktorns kraftuttag om du undrar hur vi gör med klyven.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är så extremt mycket trevligare att slippa avgaser och oljerök när man står på samma plats hela tiden genom att använda >
https://stormcdn1062.azureedge.net/ccf2c0a4-c394-417d-b4e3-c7febd01eb8e.jpg?w=2000
Om man nu verkligen ska såga så mycket med motorsåg.

Elsågar är ju så himla klena, bättre för blodtrycket om man har en riktig bensinsåg istället.

Permalänk
Medlem

Om det är frågan om att göra ved varje år så är det bättre att köpa en bra vedkap än att hyra en maskin, t.ex. denna:
https://www.granngarden.se/vedkapsag-faxes-ce-markt-modell/p/...

Här har ni en fin vedklyv:

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ehsnils:

Om det är frågan om att göra ved varje år så är det bättre att köpa en bra vedkap än att hyra en maskin, t.ex. denna:
https://www.granngarden.se/vedkapsag-faxes-ce-markt-modell/p/...

Här har ni en fin vedklyv:
https://www.youtube.com/watch?v=3QQNGL2JLIc

Det är i alla fall en vedklyv, när jag var yngre så hade vi nån gammal vedmaskin med kap och 2 liknade klyvar som delades av de boende i byn, maskinen behövde typ 2 personer som bar fram stammar, 1 som sågade, 2 som klöv och 2 som bar bort veden så den sysselsatte även hela byn och maskinen var också totalt livsfarlig att använda likt den på videon.

Men nått jag ännu inte fått svar på i denna tråden är varför man verkar ha en så liten panna att man behöver "ved för köksspisar" men har behov av att kapa så enormt mycket ved.
En större panna som tar större ved innebär ju ganska mycket mindre kapande och klyvande, min bror har en panna som klarar drygt 1m långa vedbitar och luckan är kring 50 cm så man behöver egentligen sällan klyva något alls även om det kan vara bra för att få snabbare torkning.
Det går i vilket fall oerhört mycket enklare att göra i ordning veden till en sån panna och skillnaden i arbetsmängd mot att fixa spisved bli enorm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är i alla fall en vedklyv, när jag var yngre så hade vi nån gammal vedmaskin med kap och 2 liknade klyvar som delades av de boende i byn, maskinen behövde typ 2 personer som bar fram stammar, 1 som sågade, 2 som klöv och 2 som bar bort veden så den sysselsatte även hela byn och maskinen var också totalt livsfarlig att använda likt den på videon.

Men nått jag ännu inte fått svar på i denna tråden är varför man verkar ha en så liten panna att man behöver "ved för köksspisar" men har behov av att kapa så enormt mycket ved.
En större panna som tar större ved innebär ju ganska mycket mindre kapande och klyvande, min bror har en panna som klarar drygt 1m långa vedbitar och luckan är kring 50 cm så man behöver egentligen sällan klyva något alls även om det kan vara bra för att få snabbare torkning.
Det går i vilket fall oerhört mycket enklare att göra i ordning veden till en sån panna och skillnaden i arbetsmängd mot att fixa spisved bli enorm.

De gamla vedmaskinerna är roliga att titta på men det är nog det enda man ska göra med dem. Ofta totalt livsfarliga som du säger.

Varför jag vill göra så mycket kort ved är inte att jag förbrukar så enormt mycket utan 70kbm skulle vara 8-10 års förbrukning(den kommer nog öka något under perioden dessutom). Denna ved används inte som primär uppvärmning utan det står bergvärme för, utan veden används dels i en kamin att "myselda" med men den stora förbrukaren är bastu. Otroligt ineffektiva ugnar trots att man köper dyra fina ugnar åtminstone var 10:e år då det gärna vill brinna hål i den folietunna eldstaden.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Riktigt roligt att jobba med ved.
Ska du kapa med motorsåg så ska du självklart minst ha huggarbyxor!

Personligen har jag en timmervagn och traktor. Sedan en vedklipp som klipper och klyver.
Tar tid, men det lönar sig och ser det som ett nöje. Sen att jag gillar att röra på mig och använda min kropp är ett plus.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Litenskit:

De gamla vedmaskinerna är roliga att titta på men det är nog det enda man ska göra med dem. Ofta totalt livsfarliga som du säger.

Varför jag vill göra så mycket kort ved är inte att jag förbrukar så enormt mycket utan 70kbm skulle vara 8-10 års förbrukning(den kommer nog öka något under perioden dessutom). Denna ved används inte som primär uppvärmning utan det står bergvärme för, utan veden används dels i en kamin att "myselda" med men den stora förbrukaren är bastu. Otroligt ineffektiva ugnar trots att man köper dyra fina ugnar åtminstone var 10:e år då det gärna vill brinna hål i den folietunna eldstaden.

Då förstår jag varför du ska ha såna småbitar men ska du verkligen köpa in mer än en bil med släp i vedmängd?

Bastun är nog klent gjord för att det ska gå snabbt att elda upp värme men man kan ju mura en eldstad så borde den hålla och dra mindre ved men det tar ju lite tid att då det varmt så man får ju elda i den nån timme innan man ska använda den i så fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då förstår jag varför du ska ha såna småbitar men ska du verkligen köpa in mer än en bil med släp i vedmängd?

70kbm är vad jag hittade på internet motsvarar en lastbil med släp men jag kan givetvis vara felinformerad.
Dvs en lastbil med släp är exakt det jag har tänkt ta för att inte transportkostnaden ska bli så hög per kbm

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Återigen en skum tråd på sweclockers...
Nu har jag funderat lite och min sambo tror jag har fått en stroke.

Men jag vill göra ved! Massor av det!
Jag tänkte köpa långved en lastbil med släp motsvarande ungefär 70kbm.
Så jag tänkte bolla lite med den samlade expertisen här på sweclockers!
Lite handlar det väl om att rättfärdiga inhandlande av grejer men iaf.

Nåväl det jag först och främst funderar på är hur lång tid tar det att såga upp 70kbm långved (björk)?
Min uppskattning är att det skulle ta ungefär 24 dagar med 8h per dag.
Räkna:
70kbm med medelstamdiameter på 10cm
70/(0,05x0,05x3,14)=8918 meter stock.
Tänkte göra 30-35cm bitar så blir väl 26800 bitar eller räknat på 3 meters stockar som tydligen är rätt vanligt så blir det 23800 snitt med motorsågen och tänker mig att jag borde hinna två snitt per minut i medeltal. Så det blir typ 11900 minuter motsvarande ungefär 198 timmar eller 24 dagar.
Då talar jag enbart sågning, klyvningen har jag lagt ut på entreprenad (i dessa tillfällen är det perfekt att vara ensambarn till pensionärer).
Har jag räknat hyfsat rätt? Eller är jag helt ute och cyklar?

Ser inte att du räknat in vare sig lunchrast eller några 5-minutare?
Vad du tänker göra är jobbigt även för de som arbetar med kroppen hela dagen. Du kanske klarar det fysiskt men mentalt är en annan femma. Efter några dagar kommer du automatisk göra momenten slentrianmässigt och det då olyckor sker. Du måste hela tiden fokusera mentalt när du ska arbeta med sågen. Har bevittnat alldeles för många farliga situationer som beror på slö mental förmåga, ofta p.g.a fysisk utmattning.
Anekdot inte jag men visar hur lätt olycka kan ske. I skogen, slentrianmässigt patron ur i fel riktning, magasinet satt kvar, kulan missade med gick knappa decimetern en fältarbetare.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Litenskit:

70kbm är vad jag hittade på internet motsvarar en lastbil med släp men jag kan givetvis vara felinformerad.
Dvs en lastbil med släp är exakt det jag har tänkt ta för att inte transportkostnaden ska bli så hög per kbm

Eftersom du inte förbrukar så mycket som man först kunde tro så har du en plan för hur du ska förvara veden i 10 år, jag förmodar att du inte har en tillräckligt stor vedbod?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Hyr en "vedmaskin" (en sådan där som både kapar och klyver). Då tar vedtillverkningen inte mer än max några dagar på två man.

Timmerbil inkl släp 2 dagar på 2 man? Tidsoptimist? Du ska ju klyva veden också inte bara kapa.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

renässans man-poäng till dig oavsett utfall iaf

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Litenskit:

Räkna:
70kbm med medelstamdiameter på 10cm
70/(0,05x0,05x3,14)=8918 meter stock.
Tänkte göra 30-35cm bitar så blir väl 26800 bitar eller räknat på 3 meters stockar som tydligen är rätt vanligt så blir det 23800 snitt med motorsågen och tänker mig att jag borde hinna två snitt per minut i medeltal. Så det blir typ 11900 minuter motsvarande ungefär 198 timmar eller 24 dagar.

Du verkar ha bestämt dig för vad och hur du vill göra så det tänker jag inte kommentera. Jag vet inte heller hur trämängden beräknas när man handlar men detta skulle kunna vara ett ganska stort räknefel när vi pratar såna här mängder. Att lastbilsflaket hållet 70m3 betyder inte att du får 70m3 trä, eftersom stockarna är runda och inte kan packas perfekt är strax över 20% av volymen luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Timmerbil inkl släp 2 dagar på 2 man? Tidsoptimist? Du ska ju klyva veden också inte bara kapa.

Nu räknar jag inte med att det är 70 fast kubik. Vedmaskinen både kapar och klyver. Har många gånger gått igenom 50 lös kubik på knappt 2 dagar med en sådan maskin. Och med några så menar jag upp till 4 dagar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Nu räknar jag inte med att det är 70 fast kubik. Vedmaskinen både kapar och klyver. Har många gånger gått igenom 50 kubik på knappt 2 dagar med en sådan maskin. Och med några så menar jag upp till 4 dagar.

Vi har också haft vedklyv som kapar och klyver samtidigt. Bara två buntar på en timmerbil räcker för långt mer än två dagar för 2 pers

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

Funkar väl helt ok med motorsåg, men har man ingen vana tidigare skulle jag räkna på dubbla tiden mot en kap med pedal och bana.

Fördelen med motorsågen är ju dock att man kan ta ett helt knippe med klenare ved om man lägger ett rep runt, jag gjorde en pedal man trampade ner så att repet spändes i en båge över sågbocken så att det höll fast knippet. Finns säkert effektivare lösningar men det kostade mig exakt 0:- och tog ca 15 sekunder att tillverka.

Sedan är det väl också en fråga om du verkligen kommer att ha lust i längden att följa en entusiastiskt gjord mattematisk kalkyl, eller om man kommer att ledsna på det efter en tid och hamna i "seglarens dilemma" typ...

Nackdelen med elmotorsågar är att de är ganska svaga och att man fort blir ganska irriterad på sladden tycker jag. (batterier räcker inte så länge, åtminstone jag vill hålla på hela dagen då man väl kört igång utan en massa avbrott för att ladda batterier och skit, men det är kanske en vanesak, tror nya typer laddas hyggligt över lunchen)
Fördelen är väl att de är lätta och att man bara behöver fylla på olja och kolla kedjan (samt så klart göra rent kopplingen när man är klar).

Edit, jag har själv testat elmotorsåg förra året.

Har aldrig använt någonting annat än motorsåg, men till småved är det ganska ineffektivt (jag vet då det går åt några kubikmeter av dedär förbannade småpinnarna här...) kastved funkar dock helt ok då man kan såga den på plats och bara lägga upp ena änden av vedknippet på en stock eller gammal lastpall och köra rakt ner utan att det börjar hoppa och vrida sig som med småved, till kastved tycker jag att det går såpass fort med motorsågen att jag aldrig brytt mig om att fundera över en riktig vedkap, dock har jag börjat tänka om nu när man skall såga all kaminved till alla...

Edit blir mycket ris och skit här man tar rätt på då man gallrar eller rensar vid diken och annat, har man grövre ved, tex massaved slipper man en del av dessa problem och det går avsevärt snabbare...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Du bwhlver kapa de långabitarna med annat än en motorsåg, en sågklinga , sedan en klyv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

En timmerbil rymmer typ 13kubik björk/trave. Så säg att du har 40m3 totalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag har (ofrivilligt ) sågat en hel del efter senaste årens stormar, och skulle säga att man bör nog ha en rätt bra fysik bara för att palla 8h per dag i någon längre tid.

Precis som @Mieriola säger så är det ett jäkla meck med att flytta runt allting. Vi brukar vara 2-3 pers när vi håller på, just eftersom det är bökigt att lasta på och flytta bort, är man ensam blir det en jäkla massa ineffektivitet i "starta såg, såga, stänga av såg, lasta bort, lasta på nytt". Visst går det nog att göra bättre om man ska upp i skalan som det snackas om här, men står ändå fast vid att det jobbigaste är att förflytta all stock, inte själva sågandet i sig.

Och precis som någon ovan sa, så mår inte en vanlig sketen 4kkr-såg man kör med så bra efter en stund, vilket vi också fått erfara, och då snackar vi inte i närheten av volymerna som avses här.

Jag kommer givetvis inte vara ensam, jag kommer dock vara ensam i själva sågandet. Kommer ha "slavar" till att primärt flytta och klyva den redan sågade veden.

Skrivet av mrqaffe:

Jag har både el och bensinsåg och föredrar elsåg för att kapa ved om det inte är nått jättegrovt men en vedkap eller vedmaskin är totalt överlägset för sågen är ju mer tungarbetad och olycksrisken är också större.
Gör du av med oerhört mycket ved så är det bättre att byta panna så du slipper göra tandpetare av stammarna utan kan slänga in dem hela eller så kanske fliseldning är nått mer passande. eller att isolera huset bättre , 70 M^3 ved låter oerhört mycket för en villa och är det så så borde du ha en panna som klarar större vedbitar än det man slänger i en kökspanna.

Skrivet av Limpan4all:

Elektrisk vedkap definitivt, eller en elektrisk kedjesåg. Aldrig att jag skulle ge mig på något sådant idiotprojekt med en bensinsåg.
Men om du har denna typ an användning så finns det säkert någon granne som har en vedprocessor att hyra ut för en synnerligen rimlig kostnad.
Men planera logistiken noga annars blir det lätt personskador och sjukskrivning som följd.

Skickades från m.sweclockers.com

Tanken är att köra med en elektrisk såg samt komplettera den med en batterisåg (Jag har redan batterier och laddare till min husqvarna batterigräsklippare så att köpa en batterisåg i 5-serien/proffsserien är typ 3kkr).

Skrivet av meanh:

Kapade för under några veckor den senaste månaden 15 kubik meterved som redan var kluven, enbart kapning tog mig ca 12 timmar effektiv tid (lägg därtill på 8-10 timmar till slipning, tankning och plockning). Då du ska köpa stockar så lär du inte flytta på dem speciellt lätt, detta kommer förmodligen att innebära att du kommer stå i oergonomiska positioner och såga. Du kommer nog inte att orka såga mer än 4-5 timmar om dagen effektiv tid, om du inte är väldigt vältränad och van att såga.
Om du ändå ska hyra in någon för att klyva veden så skulle jag rekommendera att låta dem kapa den också, då de förmodligen har en maskin som kapar och klyver samtidigt, så blir det förmodligen inte dyrare än bara klyvning, kanske till och med billigare då maskiner för enbart klyvning oftast tar längre tid per vedträ (då de måste jobba med korta vedträn istället för långa stockar).
Rekommenderar helt klart att hyra en sådan maskin som rekommenderades tidigare i tråden. Hade du sagt 20-30 kubik så hade de varit mer rimligt med såg, men 70 kubik kommer du förmodligen ångra brutalt att du gav dig in på.

Jag kommer inte hyra in någon till att klyva veden, utan de andra förbrukarna av veden kommer få hjälpa till med(läs:göra) klyvning och trava. Senare inlägg i tråden verkar göra gällande att det inte kommer bli några 70kbm. Tanken är ett lass för lastbil med släp som jag hade läst mig till var kring 70kbm vilket tydligen inte stämde.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

En detalj att tänka på är att sågar du med motorsåg blir det mycket spån eftersom snittet är ganska brett, med en vanlig kapsåg så är det mindre spån.

Och en motorsåg - oavsett om den är elektrisk eller bensindriven behöver olja till kedjan, vilket också kladdar till det hela litet.

Förutom det så behöver du en bra klyv - om du inte tänker klyva med yxa, vilket visserligen ger bra motion, men kan vara litet trist i längden.

Bra klyv finns i släkten använd av tokarna som sågade ved varje år med motorsåg. Jag kommer nog köra med en riktigt miljövidrig sågkedjeolja då de enligt snickarna på mitt jobb kladdar mindre än miljöoljan.

Skrivet av ....:

Jag sågar, klyver, och staplar lätt upp ca 9-10 kubik på 2 dagar om jag är lite lat och inte stressar. Men arbetsytor och sågbock och liknande påverkar ju såklart.

Då kanske jag orkar med att bara såga 5 kbm per dag iaf, det skulle ju vara trevligt.

Skrivet av Rouge of Darkness:

motorsåg och sågbock funkar helt ok till tunn björkved.

vi brukar såga den i meterbitar, klyva och floa upp nått år i förväg med motorsåg så de e ordentligt tort när de ska in i pannan/kaminen.

sen kapar vi ner det i 30cm bitar med sågbock och motorsåg när vi sedan kastar in det i vedboden på våren efter.

kom ihåg att köra väldigt flottig bensiinblandning om du ska köra länge med sågen när vi gör detta så kör jag efter gammal sliten 2t moped blandning 3-4% olja har för mig min jonsered rekommenderar 1.5-2% men jag chansar inte när sågen ska gå en hel dag i princip utan avbrott

ryker som fan och troligen inge vidare för miljön men jag vet att oljniingen garanterat räcker till.

vår sågbock ser typ ut såhär byggd av gammalr spillvirke

https://i.pinimg.com/originals/95/f0/c6/95f0c699dad505de360cfd81eb308b84.jpg

lassa i 1-6 trästammar beroende på grovlek och kapa typ mitt mellan hållen så får du typ perfekt 30-35cm ved varje sågning

Sågbocken ser smidig ut, den konstruktionen stjäl jag nog. Kommer som sagt inte vara aktuellt med bensininblandning men tack för tipset.

Skrivet av Rouge of Darkness:

om man nu har tillgång till el ja utan att dra typ 1km förlängningskabel...

vedklyven kör vi på traktorns kraftuttag om du undrar hur vi gör med klyven.

Japp har tillgång till el både 1 fas och 3 fas alldeles var jag ska såga.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Dom där 40m3 björkstockar blir nog kring 70m3 kluvet o travat. Har du bara nog mycket att såga med ska det nog gå på en vecka👍🏻 Det snabbaste är att såga stockarna när dom redan ligger i traven men då måste ju någon bära bort klabbarna så du kommer åt det som är under.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Riktigt roligt att jobba med ved.
Ska du kapa med motorsåg så ska du självklart minst ha huggarbyxor!

Personligen har jag en timmervagn och traktor. Sedan en vedklipp som klipper och klyver.
Tar tid, men det lönar sig och ser det som ett nöje. Sen att jag gillar att röra på mig och använda min kropp är ett plus.

Jag har när jag var barn jobbat lite med ved och tyckte då det var kul (bara klyva och stapla), därför tänker jag att jag skulle vilja göra det på riktigt åtminstone en gång i livet. Som jag nämnt tidigare kommer det vara rätta sortens kläder, skor, ansiktsskydd och hörselskydd.

Skrivet av Opatagio:

Ser inte att du räknat in vare sig lunchrast eller några 5-minutare?
Vad du tänker göra är jobbigt även för de som arbetar med kroppen hela dagen. Du kanske klarar det fysiskt men mentalt är en annan femma. Efter några dagar kommer du automatisk göra momenten slentrianmässigt och det då olyckor sker. Du måste hela tiden fokusera mentalt när du ska arbeta med sågen. Har bevittnat alldeles för många farliga situationer som beror på slö mental förmåga, ofta p.g.a fysisk utmattning.
Anekdot inte jag men visar hur lätt olycka kan ske. I skogen, slentrianmässigt patron ur i fel riktning, magasinet satt kvar, kulan missade med gick knappa decimetern en fältarbetare.

Jag räknar som man gör med arbetstid, de 8 timmarna är exklusive raster. Dvs jag kommer ju inte räkna att jag jobbar 12 timmar för att jag sågar första stocken kl 06 och sista stocken 18 om jag är ute och ränner 4 timmar mitt på dagen.

Skrivet av mrqaffe:

Eftersom du inte förbrukar så mycket som man först kunde tro så har du en plan för hur du ska förvara veden i 10 år, jag förmodar att du inte har en tillräckligt stor vedbod?

Tillgång till flera gamla hölador, så ja även om det inte verkar bli några 70kbm denna gång så hade jag fått in det under tak.

Skrivet av Andreaz1:

Du verkar ha bestämt dig för vad och hur du vill göra så det tänker jag inte kommentera. Jag vet inte heller hur trämängden beräknas när man handlar men detta skulle kunna vara ett ganska stort räknefel när vi pratar såna här mängder. Att lastbilsflaket hållet 70m3 betyder inte att du får 70m3 trä, eftersom stockarna är runda och inte kan packas perfekt är strax över 20% av volymen luft.

Du har helt rätt, jag har räknat som att det vore perfekta 70kbm, vilket det givetvis inte blir!

Skrivet av Mizzarrogh:

Funkar väl helt ok med motorsåg, men har man ingen vana tidigare skulle jag räkna på dubbla tiden mot en kap med pedal och bana.

Fördelen med motorsågen är ju dock att man kan ta ett helt knippe med klenare ved om man lägger ett rep runt, jag gjorde en pedal man trampade ner så att repet spändes i en båge över sågbocken så att det höll fast knippet. Finns säkert effektivare lösningar men det kostade mig exakt 0:- och tog ca 15 sekunder att tillverka.

Sedan är det väl också en fråga om du verkligen kommer att ha lust i längden att följa en entusiastiskt gjord mattematisk kalkyl, eller om man kommer att ledsna på det efter en tid och hamna i "seglarens dilemma" typ...

Nackdelen med elmotorsågar är att de är ganska svaga och att man fort blir ganska irriterad på sladden tycker jag. (batterier räcker inte så länge, åtminstone jag vill hålla på hela dagen då man väl kört igång utan en massa avbrott för att ladda batterier och skit, men det är kanske en vanesak, tror nya typer laddas hyggligt över lunchen)
Fördelen är väl att de är lätta och att man bara behöver fylla på olja och kolla kedjan (samt så klart göra rent kopplingen när man är klar).

Edit, jag har själv testat elmotorsåg förra året.

Har aldrig använt någonting annat än motorsåg, men till småved är det ganska ineffektivt (jag vet då det går åt några kubikmeter av dedär förbannade småpinnarna här...) kastved funkar dock helt ok då man kan såga den på plats och bara lägga upp ena änden av vedknippet på en stock eller gammal lastpall och köra rakt ner utan att det börjar hoppa och vrida sig som med småved, till kastved tycker jag att det går såpass fort med motorsågen att jag aldrig brytt mig om att fundera över en riktig vedkap, dock har jag börjat tänka om nu när man skall såga all kaminved till alla...

Edit blir mycket ris och skit här man tar rätt på då man gallrar eller rensar vid diken och annat, har man grövre ved, tex massaved slipper man en del av dessa problem och det går avsevärt snabbare...

Jag tror inte den är så entusiastiskt gjord, dels enligt det Andreaz1 sa ovan, medelstam om 10cm är ganska klent och skulle det medelstammen vara 12cm så minskar antalet snitt med över 30%

Skrivet av axelaxel:

En timmerbil rymmer typ 13kubik björk/trave. Så säg att du har 40m3 totalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Är du säker på detta? Låter lite men jag har inte så mycket erfarenhet av detta så kan inte uttala mig.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelaxel:

Dom där 40m3 björkstockar blir nog kring 70m3 kluvet o travat. Har du bara nog mycket att såga med ska det nog gå på en vecka👍🏻 Det snabbaste är att såga stockarna när dom redan ligger i traven men då måste ju någon bära bort klabbarna så du kommer åt det som är under.

Skickades från m.sweclockers.com

Yes och slavar kommer jag att ha så är nog ungefär så jag kommer göra det.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Litenskit:

Jag har när jag var barn jobbat lite med ved och tyckte då det var kul (bara klyva och stapla), därför tänker jag att jag skulle vilja göra det på riktigt åtminstone en gång i livet. Som jag nämnt tidigare kommer det vara rätta sortens kläder, skor, ansiktsskydd och hörselskydd.

Jag räknar som man gör med arbetstid, de 8 timmarna är exklusive raster. Dvs jag kommer ju inte räkna att jag jobbar 12 timmar för att jag sågar första stocken kl 06 och sista stocken 18 om jag är ute och ränner 4 timmar mitt på dagen.

Tillgång till flera gamla hölador, så ja även om det inte verkar bli några 70kbm denna gång så hade jag fått in det under tak.

Du har helt rätt, jag har räknat som att det vore perfekta 70kbm, vilket det givetvis inte blir!

Jag tror inte den är så entusiastiskt gjord, dels enligt det Andreaz1 sa ovan, medelstam om 10cm är ganska klent och skulle det medelstammen vara 12cm så minskar antalet snitt med över 30%

Är du säker på detta? Låter lite men jag har inte så mycket erfarenhet av detta så kan inte uttala mig.

Jo, den är säkerligen helt korrekt, det får mig bara att tänka på karaktären i "ensamseglaren" där han viker toapapperet fyra gånger när han räknar på åtgången av toapapper han skall ta med...
Det är första gången jag sett någon göra matematiska kalkyler för detta.

Går ju ganska fort med motorsågen när man väl fått in rytmen dock tycker jag så tror säkert att den håller, om inte är det ju bara att fortsätta, eller njuta av litet extra ledig tid med en kopp kaffe om man blir klar fortare.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Yes och slavar kommer jag att ha så är nog ungefär så jag kommer göra det.

Jag har bara huggit skog i 12 år... i vanliga fall vill man ha stockarna så långa som möjligt för att få fram mer virke per vända i skogen. Men hugger man ved vill de flesta ha kortare bitar så dom går lättare att hantera utan maskiner. En 3m stock är lättare att flytta för hand än en på 5m💪🏻
Sen han som ska ha veden blir ju glad om han får en rågad trave istället för en liten bunt även om stockarna är längre i den mindre högen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker du ska lägga ner projektet. 2 månader kommer det ta och du vill absolut inte stå i de avgaserna. Finns det några värre avgaser än 2taktsolja? Dra inte i dig den skiten.
Det är redan sagt men en elkedjesåg är helt överlägsen. Till och med batteri funkar bättre på vedbacken. 2 batterier sen är du nöjd för dagen. De kör ungefär motsvarande en tank.
Eftersom det inte är uppvärmning, gör det till något återkommande istället. En period på året när myggen sover.
Köp en bunt och såga och hugg för hand.
Jag sågar 2 gånger 4 timmar i veckan och hinner då med 1,2 m3. Tyst och fint och bra motion. Inga vidriga avgaser med 2taktsolja.
Jag sågar med en timmersvans. Lagom träning, tid utomhus och det är kul. Bågsåg är iofs bra men bladen pallar max 1 m3 innan de måste kastas.
Skaffa en timmersvans och yxa. Du kommer inte ångra dig.
Om du mot förmodan tänker köpa en timmersvans(några hundra) så skicka ett meddelande. Jag följer inte tråden. Kan visa vad som funkar.
Kör ingen motorsåg i onödan. Ta hand om dig istället.

Skickades från m.sweclockers.com