Är Atmos ready högtalarpaket dyra för atmos är nytt?

Permalänk
Medlem

Är Atmos ready högtalarpaket dyra för atmos är nytt?

Ganska enkel fråga.

Sitter och funderar på att införskaffa mig ett atmospaket, men bör man vänta något år?

Kör på Logitech z906 för de otvivelaktigt är de bästa högtalare som går att få för ett så lågt pris. Dock har de så klart ej stöd för Atmos. Får nämligen hem Shield 2019 samt en oled 55c9 efter nyår så vore fett att komplettera med rätt ljud.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Dolby atmos kom sommaren 2012 till biografer och för hemmabio runt 2016.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_Atmos

Så jag skulle inte säga att atmos är "nytt" men det är ju upp till dig att tolka. Men vilka högtalare har du tänkt på?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Du kan ha vilka fullrange-högtalare som helst för atmos. Helst separata och monterade i taket. De integrerade kommer ändå bara funka sådär.

Det som gör det dyrare är ju att atmos kräver 2 kanaler till, och hemmabioförstärkaren måste klara detta.
Sen behöver du inte begränsa dig till ett färdigt "atmos-paket", utan du kan plocka ihop ett eget. Då borde du ha lite fler alternativ.
Man behöver inte köpa allt på en gång heller. Man kommer ganska långt på ett par bra stereohögtalare i början.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig lagt några pengar på Atmos enabled högtalare, sätt diskreta kanaler i taket annars får du ändå inte ens halva upplevelsen av atmos.

Om du har möjlighet besök en butik och jämför skillnaden på faktiska atmos och "studsande"

Visa signatur

.

Permalänk
Rekordmedlem

Låt bli att köpa nått så litet för det blir man ändå bara besviken på. bygga upp hembion bit för bit i stället om du inte har råd att köpa allt på en gång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Zoxx0: Det blir inte mycket ATMOS upplevelse med ett sådant där budget paket. Bäst är att köra dedikerade ATMOS högtalare i taket.
Skulle rekommendera att du lägger ner pengar på ett par bra fronthögtalare med en trevlig receiver och sen bygger du på allt eftersom du har mera pengar. bra ljudupplevelse kostar pengar på gått och ont

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Så kontentan är att jag kan inte komma åt bra atmos utan att lägga typ 30k för receiver och 7 högtalare + baslåda? Tänkte köra ljudet från nya Shield med lossless audio.

De där focal Sib har fått bästa atmospaket av flertaliga recensenter.

Kanske köra typ https://www.cnet.com/reviews/vizio-sb36512-f6-review/ som interimlösning pga så nedrans billigt.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zoxx0:

Så kontentan är att jag kan inte komma åt bra atmos utan att lägga typ 30k för receiver och 7 högtalare + baslåda? Tänkte köra ljudet från nya Shield med lossless audio.

De där focal Sib har fått bästa atmospaket av flertaliga recensenter.

Det behöver inte vara så dyrt men man bör undvika allt i ett paket med små högtalare.
Det går också utmärkt att köpa begagnat och framförallt då ett par bra golvhögtalare fram, du behöver inte hellre ha en basmodul från början om du har vettiga högtalare fram för det är ändå de som bör återge basen om det ska låta bra.
Fundera också på om du kan möblera rätt och har ett vettigt rum eller bör åtgärda akustiken innan det är motiverat att bygga ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det behöver inte vara så dyrt men man bör undvika allt i ett paket med små högtalare.
Det går också utmärkt att köpa begagnat och framförallt då ett par bra golvhögtalare fram, du behöver inte hellre ha en basmodul från början om du har vettiga högtalare fram för det är ändå de som bör återge basen om det ska låta bra.
Fundera också på om du kan möblera rätt och har ett vettigt rum eller bör åtgärda akustiken innan det är motiverat att bygga ljud.

OK. Jo jag har det väldigt lämpligt möblerat, enda negativa är att sittplatser är nära bakre väggen vilket gör att de bakre högtalarna är nära åt sidorna. Annars perfekt kubformad plats.

Har du möjlighet att ge ett exempel på ett paket du skulle rekommendera i en lägre prisklass? Inkl takhögtalare.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zoxx0:

OK. Jo jag har det väldigt lämpligt möblerat, enda negativa är att sittplatser är nära bakre väggen vilket gör att de bakre högtalarna är nära åt sidorna. Annars perfekt kubformad plats.

Har du möjlighet att ge ett exempel på ett paket du skulle rekommendera i en lägre prisklass? Inkl takhögtalare.

Jag har ingen koll alls på paket då jag bara har hållit på med lösdelar eller byggt själv men sitter man nära bakvägg så brukar nått som sprider bra funka bäst, att ha en vanlig högtalare placerad över huvudhöjd riktad mot taket kan funka med sån möblering eller så letar man reda på nått som sprider bra typ omni, bi och di polära högtalare.
Det viktiga är att bygga systemet i rätt ordning, dvs man börjar med nått som kan ge bra stereoljud och bygger på med surround.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Rekommendationen är ju att åka och lyssna på högtalarna, men dessa märken är vad jag har läst mig till som är bra och inte är alltför dyra:
Q Acoustics
Elac
Klipsch när de är på rea, ska vara bra om man gillar ljudet.
XTZ
Polk
Dali

---

Föjande är min livshistoria
Jag började bygga på mitt hemmabiosystem efter att jag skaffade en 65C9 för ett par månader sen. Det som var viktigt för mig var att basen skulle kännas i bröstkorgen, och för det så behövde man tydligen en baslåda som kan spela frekvenser neråt 20Hz. Det var så jag hittade XTZ 12.17 Edge, som verkade vara rekommenderad av många, och samtidigt ha lågt (relativt andra märken) pris.
Och eftersom jag ändå skulle köpa den så chansade jag på att köpa XTZ Spirit-högtalare, deras billigaste serie av högtalare, för jag hittade inget direkt negativt om dem i recensioner och dylikt.

-Köpte först subben tillsammans med fronthögtalare XTZ Spirit 2,
-Uppgraderade genom att köpa en Spirit 6 som Center,
-Uppgraderade igen häromveckan genom att köpa ett par Spirit 6 som front, och flyttade Spirit 2:orna till surround.
Nästa uppgradering är XTZ atmosphere S2 för atmos, eller några andra högtalare infällda i taket.
(Uppgradering efter det är en till baslåda, sen en bättre förstärkare, sen ett par atmoshögtalare till, sen hoppas jag det tar stopp där.)

(Jag blev faktiskt rekommenderad att inte köpa stora golvhögtalare eftersom subwoofern skulle sköta de lägre frekvenserna, och det skulle bli lättare med crossovern.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har ingen koll alls på paket då jag bara har hållit på med lösdelar eller byggt själv men sitter man nära bakvägg så brukar nått som sprider bra funka bäst, att ha en vanlig högtalare placerad över huvudhöjd riktad mot taket kan funka med sån möblering eller så letar man reda på nått som sprider bra typ omni, bi och di polära högtalare.
Det viktiga är att bygga systemet i rätt ordning, dvs man börjar med nått som kan ge bra stereoljud och bygger på med surround.

Tänkte väl mer nåt i stil med:
X kanal förstärkare från ex. Märke kanske till och med något så här billigt? https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4663375
Antal högtalare med nåt omfång
Antal subs med omfång

Förstått att du inte gillar färdiga paket

Skrivet av Mockasin:

Rekommendationen är ju att åka och lyssna på högtalarna, men dessa märken är vad jag har läst mig till som är bra och inte är alltför dyra:
Q Acoustics
Elac
Klipsch när de är på rea, ska vara bra om man gillar ljudet.
XTZ
Polk
Dali

---

Föjande är min livshistoria
Jag började bygga på mitt hemmabiosystem efter att jag skaffade en 65C9 för ett par månader sen. Det som var viktigt för mig var att basen skulle kännas i bröstkorgen, och för det så behövde man tydligen en baslåda som kan spela frekvenser neråt 20Hz. Det var så jag hittade XTZ 12.17 Edge, som verkade vara rekommenderad av många, och samtidigt ha lågt (relativt andra märken) pris.
Och eftersom jag ändå skulle köpa den så chansade jag på att köpa XTZ Spirit-högtalare, deras billigaste serie av högtalare, för jag hittade inget direkt negativt om dem i recensioner och dylikt.

-Köpte först subben tillsammans med fronthögtalare XTZ Spirit 2,
-Uppgraderade genom att köpa en Spirit 6 som Center,
-Uppgraderade igen häromveckan genom att köpa ett par Spirit 6 som front, och flyttade Spirit 2:orna till surround.
Nästa uppgradering är XTZ atmosphere S2 för atmos, eller några andra högtalare infällda i taket.
(Uppgradering efter det är en till baslåda, sen en bättre förstärkare, sen ett par atmoshögtalare till, sen hoppas jag det tar stopp där.)

(Jag blev faktiskt rekommenderad att inte köpa stora golvhögtalare eftersom subwoofern skulle sköta de lägre frekvenserna, och det skulle bli lättare med crossovern.)

Aight så ditt slutmål är typ:
https://www.fyndborsen.se/hogtalare/xtz-spirit-5-0-slim-3x-sp...
https://www.fyndborsen.se/hogtalare/xtz-sub-12-17-mattsvart
https://www.fyndborsen.se/hogtalare/surround-atmos/xtz-cinema... x2
https://www.fyndborsen.se/Hemmabio/avreceivers/yamaha-rx-a208...

Förstått rätt?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

@Zoxx0: Det beror ju väldigt mkt på budget, men om du vill ha massor av bang for the buck får du mina two cents här. XTZ är prisvärt och spelar bra. Jag kör själv på deras spirit 6 frontar, spirit 2 som surround. Skulle gärna komplettera med S2 i taket men jag har integrerat ett par H/K som funkar hur bra som helst så orkar inte fippla något mer och tycker s2orna är lite dyra. Kör även XTZ sub (2 gamla 99w12.18p med sub amp 1 DSP). Som receiver kör jag marantz SR7010 och kompletterat med ett diskret steg för 7.1.4 ljud i min mancave. Låter fantastiskt, fysiskt och bio och tillräckligt högt för att få tinnitus om man skulle vilja det.

Tipset är ju som alltid att köpa begagnat när det gäller ljud. Finns ofta begagnade 11.2 stärkare på blocket. Köp gärna en med audyssey xt32 rumskorrigering eller liknande.

Nu vet jag att du inte frågade om rumskorrigering, men om du har tid, lust, ork så googla lite på vilka fördelar det kan medföra för ljudet att lägga lite kraft på rumsakustiken. Dämpning och diffusering. Behöver inte bli jättedyrt (finns även här massor av begagnat) men tar tid att bygga, integrera, testa osv så här behövs lite intresse för att man ska orka pilla vidare tills man är nöjd. Och en förstående partner.

Belöningen till allt arbete kommer ju när man får kicka igång en film och mumsa popcorn i sin sköna soffa

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

XTZ är ett bra val om man vill få mycket bang for buck helt klart.
Dock är den sub du valt den gamla versionen, EDGE varianten är den nya https://www.fyndborsen.se/Kampanjer/subwoofer-Kampanj/xtz-sub...

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Ja, ungefär.
Jag börjar med det där paketet du länkar först, tillsammans med en XTZ Sub 12.17 EDGE-versionen.
Sen ett par S2 som Atmos.
Som förstärkare har jag Sony STN-DN1080, för det va vad jag hade råd med då. Det är bara 7 kanaler på den så jag får nöja mig med 2 atmos-högtalare.

Jag hade tänkt stanna på ett 5.1.2-system ett tag, men som slutmål är det tänkt en Denon AVR-X3600H eller bättre och ytterligare ett par S2 och ytterliga en XTZ Sub 12.17 EDGE för ett 5.2.4-system. (Ungefär)
"Slut-slutmålet" blir att addera en en förstärkare likt XTZ EDGE A2-300 och ytterligare ett par högtalare bak för 7.2.4. Men jag tror inte vi kommer dit.

Permalänk
Medlem

Skulle det då vara en möjlighet att göra det i lite andra steg?

Exempelvis få tag i en 11.2 receiver, köpa en bas och till en början använda satelliterna från mitt Logitech z906? 5x satelliter på 67 watt vardera. Visst inte massa tryck eller bästa omfånget i dem men det skulle väl iaf fungera?
Sedan köpa fronthögtalare x3, och använda satelliterna från Logitech för de 2 bakre samt 2 atmoshögtalarna?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av raks0:

Skulle aldrig lagt några pengar på Atmos enabled högtalare, sätt diskreta kanaler i taket annars får du ändå inte ens halva upplevelsen av atmos.

Om du har möjlighet besök en butik och jämför skillnaden på faktiska atmos och "studsande"

Har själv ett ATMOS/DTS-X system med separata takhögtalare, bor så litet så har funderat på "studsande varianter" , även funderat på att gå så långt att skaffa en dyrare variant av en soundbar-atmos enabled då jag är lite fundersam på om jag verkligen tappar jätte mycket.

Jag har inget billigt system, men har pg av ytan varit tvungen att välja väldigt små högtalare (är generellt nöjd) 5x B&W M1 och 2x cambridge audio för taket som har halva storleken av M1'orna (tillräckligt nöjd så att sub'en är avstängd). Kan inte heller optimera ljudet/ytan då det är öppenplanslösning , typ kombinerad hall, sovrum, kök, vardagsrum, etc därav vill jag minimera ytterligare.

Tidigare systemet var 5.1, 12'or som frontar, 6'or därbak, och som center och en sub med dubbla 8'or, stora skillnaden jag har märkt när man går mindre är ju att ljudet tappar en del (tittade på generation kill gamla vs nya systemet) i det gamla systemet var det som nyår/alla kanaler levde upp mer, det mindre och dyrare systemet som även har 2 takkanaler är inte riktigt i samma klass / förhoppningen är att en atmos enabled soundbar i 20k klassen kanske har motsvarande ljudupplevelse eller i närheten som det lilla systemet / det är ju en hel del pengar då dom är svindyra så har inte riktigt vågat ta steget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Skulle det då vara en möjlighet att göra det i lite andra steg?

Exempelvis få tag i en 11.2 receiver, köpa en bas och till en början använda satelliterna från mitt Logitech z906? 5x satelliter på 67 watt vardera. Visst inte massa tryck eller bästa omfånget i dem men det skulle väl iaf fungera?
Sedan köpa fronthögtalare x3, och använda satelliterna från Logitech för de 2 bakre samt 2 atmoshögtalarna?

Ja, det borde fungera att använda satelliterna.

Jag testade faktiskt med gamla logitechhögtalare och satte som höger/vänster surround. Efter lite pillande på nivåerna i recievern så smälte dem in tillräckligt för mig.
Tack för att du påminde mig. Jag ska nog testa lite snabbt om dem duger att använda dem som höjdkanaler temporärt, nu när jag har hela 5.1-paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

Ja, det borde fungera att använda satelliterna.

Jag testade faktiskt med gamla logitechhögtalare och satte som höger/vänster surround. Efter lite pillande på nivåerna i recievern så smälte dem in tillräckligt för mig.
Tack för att du påminde mig. Jag ska nog testa lite snabbt om dem duger att använda dem som höjdkanaler temporärt, nu när jag har hela 5.1-paketet.

OK, fint.

Blir nog att köpa en 7.2 begagnad. Finns för typ 2-3k med atmosstöd, sen kanske jag köper begagnade högtalare också. Men tror jag ska försöka köpa en sån där edge sub. Verkar fet.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Nu finns det säkert mycket bättre andra förslag i tråden men ville bara visa på att man kan få ganska mycket ljud för inte alls mycket pengar.

Plus kompatibel förstärkare finns ju begagnat för säkert 1500kr och uppåt.

Skulle väl personligen köra på fler stativhögtalare istället för golvhögtalare och med 2 st subwoofers dock!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

@Zoxx0: Det blir inte mycket ATMOS upplevelse med ett sådant där budget paket. Bäst är att köra dedikerade ATMOS högtalare i taket.
Skulle rekommendera att du lägger ner pengar på ett par bra fronthögtalare med en trevlig receiver och sen bygger du på allt eftersom du har mera pengar. bra ljudupplevelse kostar pengar på gått och ont

Öh... Skulle Focal vara budget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Nu finns det säkert mycket bättre andra förslag i tråden men ville bara visa på att man kan få ganska mycket ljud för inte alls mycket pengar.

https://i.imgur.com/BCdqJyF.jpg

Plus kompatibel förstärkare finns ju begagnat för säkert 1500kr och uppåt.

Skulle väl personligen köra på fler stativhögtalare istället för golvhögtalare och med 2 st subwoofers dock!

Önskar jag tyckte 11k är inte alls mycket pengar ;). Lite olika referensramar!

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Önskar jag tyckte 11k är inte alls mycket pengar ;). Lite olika referensramar!

Atmos kommer i lite oilka prisgrupper, flesta börjar inte med ett komplett paket utan går snarare.

7.2 Stärkare - > 3.0 -> 3.1 -> 5.1 -> Uppgradera Center -> Uppgradera Frontar -> Uppgradera Rear -> 5.1.2 -> Uppgradera Sub -> 5.2.2 -> 9.2 Stärkare -> 5.2.4 -> (efter detta handlar det mest om vad man själv är ute efter)

Man köper oftast inte allt på en gång utan snarare så går man stegvis.

Själv har jag 5.1.2 just nu

Yamaha RX-V781
XTZ Sprit 6 Center
4 Små Harman Kardon frontar / Satelliter
2 XTZ Atmosphere S2 Takhögtalare
1 8" Harman Kardon Sub

Min plan just nu
* Byta ut frontar mot antingen XTZ Spirit 6 eller 11 (troligtvis 6 då jag inte riktigt har plats för golvare)
* Bytas satelliter mot XTZ Spirit 2
* Uppgradera Sub till 12" XTZ Spirit
* Lägga till en 12" XTZ Spirit Sub till
* Införskaffa en 9.2 Stärkare (lutar åt en Yamaha RX-A2080 eller Yamaha RX-A3080 eller motsvarande som har pre-out)
* Skaffa två XTZ Atmosphere S2 Takare till
* 5.2.4 Surround

Detta ger då ett system som har kostat cirka 40k~45k, exklusive kabeldragning osv. Men inköpen i sig har gjorts steg för steg. (Och klassas egentligen inte som ett high-end Dolby Atmos system även fast det handlar om mycket pengar)

Just när det kommer till surround och högtalare springer det väldigt lätt iväg, men oftast köper man saker stegvis och inte allt på en gång.

Och man uppgraderar sig stegvis allt eftersom med.

Skickades från m.sweclockers.com

Stavfel / autokorrigerade / mer info
Permalänk
Medlem

Spännande vilka planer alla har! Tack för svaren.

Har någon ett tips på en bra has som kanske inte kostar så sjukt mycket pengar? Eller några riktlinjer så jag kan köpa en begagnad? Räcker det med kriterier att sen ska kunna leverera ner mot 20hz och x antal watt I tryck?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Vad är sjukt mycket pengar?
Finns det någon begränsning i fysiska mått?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Ganska enkel fråga.

Sitter och funderar på att införskaffa mig ett atmospaket, men bör man vänta något år?

Kör på Logitech z906 för de otvivelaktigt är de bästa högtalare som går att få för ett så lågt pris. Dock har de så klart ej stöd för Atmos. Får nämligen hem Shield 2019 samt en oled 55c9 efter nyår så vore fett att komplettera med rätt ljud.

Istället för att köpa det möget.
Ta en titt hos rehifi
t.ex; https://www.rehifi.se/hogtalare/golvhogtalare/qln-reference

Börja där, komplettera sen med de andra småtalarna.
Frontarna och ev. subbas gör allt. De andra 5 eller 10 "satelliterna" är bara svävande.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zoxx0:

Spännande vilka planer alla har! Tack för svaren.

Har någon ett tips på en bra has som kanske inte kostar så sjukt mycket pengar? Eller några riktlinjer så jag kan köpa en begagnad? Räcker det med kriterier att sen ska kunna leverera ner mot 20hz och x antal watt I tryck?

Nu får du nog lugna ner dig och ta fram fysikböckerna, du får vara glad om du får tag i en basmodul som har en uteffekt på 1 watt vid 20 Hz om det inte ska bli dyrt om du inte ska bygga själv och det får bli stort.
Leta begagnat om du inte ska bygga nått https://hifitorget.se/?k=18
Basar är den sak som är lättast att bygga och dessutom den del som det finns väldigt lite färdigt av som faktiskt är bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Vad är sjukt mycket pengar?
Finns det någon begränsning i fysiska mått?

Skickades från m.sweclockers.com

Rimlig fråga. Tänkte kanske runt 3k istället för 7-8 som verkar vara en rätt generell nivå för tipsade basar så som XTZ 12.17 edge
Gällande storlek så funkar nog inte större än 50cm b h eller d.

Skrivet av mrqaffe:

Nu får du nog lugna ner dig och ta fram fysikböckerna, du får vara glad om du får tag i en basmodul som har en uteffekt på 1 watt vid 20 Hz om det inte ska bli dyrt om du inte ska bygga själv och det får bli stort.
Leta begagnat om du inte ska bygga nått https://hifitorget.se/?k=18
Basar är den sak som är lättast att bygga och dessutom den del som det finns väldigt lite färdigt av som faktiskt är bra.

Känner mig ganska lugn, däremot är jag skitdålig på både ljud och fysik. Så om man ska ha något värt att ha med så låg Hz så är det minst en XTZ 12.17 som gäller typ?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zoxx0:

Rimlig fråga. Tänkte kanske runt 3k istället för 7-8 som verkar vara en rätt generell nivå för tipsade basar så som XTZ 12.17 edge
Gällande storlek så funkar nog inte större än 50cm b h eller d.

Känner mig ganska lugn, däremot är jag skitdålig på både ljud och fysik. Så om man ska ha något värt att ha med så låg Hz så är det minst en XTZ 12.17 som gäller typ?

En bas måste vara stor och tung om den inte ska ha tämligen hög distorsion, man kan få den att gå relativt djupt i en liten låda men den får då låg verknnigsgrad vilket gör att den kräver hög effekt och det i sin tur brukar driva upp distorsionen. det är alltaå näst intill omöjligt att bygga en liten bas med låg dist och än värre blir det om den ska vara billig.
Det går däremot att bygga billiga stora basar som låter ganska bra eller ganska små om de får bli dyra.
Men ska det bli riktigt bra så blir det stort och tungt och för en rimlig men inte nödvändigtvis jättelik budget.
Man behöver dessutom många basar för att det ska kunna låta bra i de flesta normala rum pga av hur rumsakustiken fungerar när ljudvågen inte ryms i rummet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.