Trasig bärbar, återvinning eller?

Permalänk
Medlem

Trasig bärbar, återvinning eller?

Jag har haft en 15.6" Asus Vivobook Pro N580VD i ett par år. (i5-7300HQ, GTX 1050 4 GB) Har funkat bra, dock så började fläktarna låta mer för ett par månader sen. Inte enormt högljudda, bara lite irriterande. Har tänkt köpa en ny bärbar oavsett då batteritiden är kass, men tänkte att jag rengör fläktarna och byter kylpasta innan jag säljer datorn.

Sagt och gjort, plockade isär datorn, blåste rent fläktarna med luft på burk, tog bort gamla kylpastan med 70 % sprit, satte dit ny kylpasta (Arctic Silver 5), satte ihop allt igen och ... datorn startar inte. Händer ingenting när jag trycker på power-knappen.

Plockar isär igen, märker att jag kanske applicerade lite väl mycket kylpasta. Tar bort kylpastan med bomullstussar + 70 % sprit, kollar att det blir så rent som möjligt - en del gammal kylpasta ligger kvar under den orange plast som finns runt CPU och GPU, det får jag inte bort - kollar att det inte finns kylpasta eller skräp eller nåt någonstans. Låter det hela torka en liten stund, ifall det skulle finnas sprit kvar nånstans. Sätter ihop. Och ... den startar inte.

Jag har testat med att plocka bort alla delar som går (1 x m.2 SSD, 1 x SATA SSD, 2 x 8GB RAM), att ta isär alla delar inklusive moderkortet, kolla att det inte ligger skräp någonstans, att allt är ihopskruvat rätt, att alla kablar är kopplade ... men ingenting hjälper.

Jag lär ha lyckats kortsluta datorn på något vänster. Har inget ESD-armband, brukar bara greppa något metallföremål innan jag sätter igång, i detta fall en järnspis.

Finns väl inte så mycket att göra tänker jag, och har som sagt köpt en ny dator redan. Men vad gör jag med den gamla, tar till återvinningen eller?

Permalänk
Medlem

Ja. Eller sälj den defekt

Permalänk
Medlem

Det känns väl mest troligt att du missat koppla ihop eller skadat någon flatkabel eller annan typ av kontaktering.

Skrivet av JackA:

Har inget ESD-armband, brukar bara greppa något metallföremål innan jag sätter igång, i detta fall en järnspis.

Notera att detta är i bästa fall helt verkningslöst, och kan till och med ha negativ effekt då du tror dig vara skyddad. Poängen med ESD-armband eller andra lösningar med motsvarande effekt är att utjämna potentialskillnader mellan dig själv och komponenterna, inte att försöka neutralisera någon form av laddning i dig själv genom att springa omkring och tafsa på element eller dylikt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det känns väl mest troligt att du missat koppla ihop eller skadat någon flatkabel eller annan typ av kontaktering.

Notera att detta är i bästa fall helt verkningslöst, och kan till och med ha negativ effekt då du tror dig vara skyddad. Poängen med ESD-armband eller andra lösningar med motsvarande effekt är att utjämna potentialskillnader mellan dig själv och komponenterna, inte att försöka neutralisera någon form av laddning i dig själv genom att springa omkring och tafsa på element eller dylikt.

Noterat. Jag har trippelkollat alla kablar och det är definitivt ingen kabel som inte är korrekt kopplad. Däremot kan jag eventuellt ha skadat den flatkabel som jag tror sitter mellan moderkortet och tangentbordet (eller eventuellt pekplattan). Men det gjorde jag i så fall i steg 2 eller 3 när jag tog isär hela datorn - inte i steg 1, då jag bara bytte kylpasta och rengjorde fläktarna.

I steg 1 var det ju inte så mycket att skruva isär, var bara fläktarna och kopparrören som jag skruvade loss. Har gjort det förr och bytt kylpasta utan problem.

Sen brukar jag tappa skruvar på moderkortet, har stora händer och skruvarna är så jädrans små. Det har inte lett till några problem tidigare ... men jag tappade 2-3 skruvar på moderkortet även denna gång. Jag har en skruvmejsel med en svag magnet, men den är för svag för att den aldrig ska tappa några skruvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Sen brukar jag tappa skruvar på moderkortet, har stora händer och skruvarna är så jädrans små. Det har inte lett till några problem tidigare ... men jag tappade 2-3 skruvar på moderkortet även denna gång. Jag har en skruvmejsel med en svag magnet, men den är för svag för att den aldrig ska tappa några skruvar.

Eftersom jag ändå är igång kan jag passa på att tipsa om att du enkelt kan återmagnetisera din mejsel. Har du en någorlunda stark magnet att tillgå är det enkelt, har du inte det men en gammal 3.5" HDD liggande som brevpress kan du öppna upp den och riva ut två finfina neodymmagneter ur den.
Gör rent mejseln med en trasa (för att undvika att skita ner magneten med jox du aldrig kommer få bort), dra sedan magneten från skaft till spets på den metalliska biten av mejseln, upprepa några gånger (alltid i samma riktning, skaft -> spets) med samma sida av magneten vänd mot mejseln. Vill du göra jobbet ordentligt roterar du mejseln 90-120° och upprepar samma grej. Gör detta 2-3 gånger så att du kört alla "sidor" av mejseln. Väl gjort håller det utan problem i flera månader. Vill du avmagnetisera mejseln är det bara att dänga den i något hårt några gånger.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Plockar isär igen, märker att jag kanske applicerade lite väl mycket kylpasta. Tar bort kylpastan med bomullstussar + 70 % sprit, kollar att det blir så rent som möjligt - en del gammal kylpasta ligger kvar under den orange plast som finns runt CPU och GPU, det får jag inte bort - kollar att det inte finns kylpasta eller skräp eller nåt någonstans. Låter det hela torka en liten stund, ifall det skulle finnas sprit kvar nånstans. Sätter ihop. Och ... den startar inte.

Gissar att lite AS5 krypt under den gula tejpen och kortslutit någon av de ytmonterade komponenterna.
Den enda lösning som jag ser det, ta bort den gula tejpten, sitter säkert förädiskt hårt.
Kan tyvärr EJ ge något tips på hur man får bort denna på enklaste sätt, kanske lite värmen kan lösgöra tejpen, men som sagt, kan ej ge något tips, då jag inte vet säkert.
Men, din lösning ligger mest troligt i att avlägsna denna tejp, tvätta rent de ytmonterade komponenterna med sprit, kanske använda liten pensel för att komma åt lite bättre.
Glöm inte att ny tejp bör monteras, antingen på CPU/GPU eller på kylflänsen med hål för kontaktytan.

I värsta fall behövs flux och en lödkolv/hetluft för att få bort eventuell kylpasta som kan tänkas kortsluta, detta är dock mycket svårt att utföra utan rätt utrustning och kunskaper.

Själv använder jag ingen spänningsledande kylpasta i min laptop, av just denna anledning. Temperaturvinsten är inte tillräckligt stor jämfört med risken.

Permalänk
Medlem

Synd. Du borde reklamerat datorn. Det borde vara värde kvar i datorn. Att batteriet är dåligt spelar ingen roll för dem som har datorn hemma. Jag skulle inte ge upp, leta på Internet hur delarna kan bytas ut eller kopplas. Investera i bra verktyg och en förstoringslampa,

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Eftersom jag ändå är igång kan jag passa på att tipsa om att du enkelt kan återmagnetisera din mejsel.

Tack! Ska testa

Skrivet av Viita:

Gissar att lite AS5 krypt under den gula tejpen och kortslutit någon av de ytmonterade komponenterna.
Den enda lösning som jag ser det, ta bort den gula tejpten, sitter säkert förädiskt hårt.

Det är runt GPU:n som det finns kylpasta under tejpen. Runt CPU:n är det rent. Jag pillade bort tejpen, var inte så värst svårt - men kylpastan som sitter på kontakterna vill verkligen inte lossna. Är rädd för att gå för hårt åt själva kontakterna så har försökt lösa upp det med alkohol lite försiktigt, men med begränsad framgång. Måste vara äldre kylpasta, kan omöjligen vara den jag applicerade häromdagen.

Får kanske helt enkelt använda mer sprit och låta det sitta en stund tills kylpastan blir tillräckligt mjuk för att pillas bort.

Visste faktiskt inte att AS5 var spänningsledande.

Skrivet av Irre:

Synd. Du borde reklamerat datorn. Det borde vara värde kvar i datorn. Att batteriet är dåligt spelar ingen roll för dem som har datorn hemma. Jag skulle inte ge upp, leta på Internet hur delarna kan bytas ut eller kopplas. Investera i bra verktyg och en förstoringslampa,

Finns nog inget att reklamera, köpte den rekonditionerad på Elgreen.se för 2,5 år sen. Batteriet håller 1-1,5 timme, vilket i och för sig är väl ganska normalt för en dator som denna. Har redan köpt en ny dator så i detta fall handlar det mest om att eventuellt kunna tjäna kanske 2 000 - 3 000 kr om jag lyckas laga Vivobooken och sälja den.

Permalänk
Medlem

AS5 säljs som icke ledande, men innehåller både silverpartiklar (99.9% renhet på dessa), zinkoxid och aluminiumoxid. Även om den ska bestå av 88% värmeledande fyllning, så finns även dessa metallpartiklar i.
Det är anmärkningsvärt hur man försöker få den att framstå som icke ledande och sedan i databladet skriver att man skall unvika kontakt mellan blottade metallytor, då det finns risk för överbryggning(kortslutning) mellan dessa.

Bara för att vara säker,
När du kopplar in Nätadaptern, har du någon indikator LED som lyser upp?
När du trycker på ström-knappen, finns det något som helst liv i datorn då?
-Lyser bakgrunden på skärmen upp? kan ses som vit rand ut i kanten på skärmen, även om den är helt svart.
Sitter strömknappen på tangentborder? eller separat kretskort?

Edit:
Såg att den sitter kopplad vid/på tangetbordet. Även om du kontrollerat att alla flatkablar är kopplade på rätt plats, är det även en bra idé är att kontrollera att samtliga även sitter vända åt rätt håll, samt att de är inskjutna ordentligt i kontakten, och inte har utrymme att bli placerad lite till sidan om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

AS5 säljs som icke ledande, men innehåller både silverpartiklar (99.9% renhet på dessa), zinkoxid och aluminiumoxid. Även om den ska bestå av 88% värmeledande fyllning, så finns även dessa metallpartiklar i.
Det är anmärkningsvärt hur man försöker få den att framstå som icke ledande och sedan i databladet skriver att man skall unvika kontakt mellan blottade metallytor, då det finns risk för överbryggning(kortslutning) mellan dessa.

Bara för att vara säker,
När du kopplar in Nätadaptern, har du någon indikator LED som lyser upp?
När du trycker på ström-knappen, finns det något som helst liv i datorn då?
-Lyser bakgrunden på skärmen upp? kan ses som vit rand ut i kanten på skärmen, även om den är helt svart.
Sitter strömknappen på tangentborder? eller separat kretskort?

Edit:
Såg att den sitter kopplad vid/på tangetbordet. Även om du kontrollerat att alla flatkablar är kopplade på rätt plats, är det även en bra idé är att kontrollera att samtliga även sitter vända åt rätt håll, samt att de är inskjutna ordentligt i kontakten, och inte har utrymme att bli placerad lite till sidan om.

Såg detta först nu. Jag gav bort datorn till slut. Kommer att hålla mig till ESD-armband och 100% icke-ledande kylpasta framöver.

Permalänk
Medlem

@JackA:
Även om ESD-armband är bra, så betyder inte detta att du är skyddad mot elektriska urladdningar.
Det är betydligt viktigare att tänka på vad du har för kläder och omgivning, om du har risk att laddas från dessa.
Beroende på hur du ansluter ESD-armbandet, så kan det även vara så att det inte har någon verkan alls.