Forskare lyckas teleportera kvanttillstånd

Permalänk
Melding Plague

Forskare lyckas teleportera kvanttillstånd

UPPDATERAD! Forskningen kring kvantdatorer går framåt och nu presenteras ett framsteg som kan möjliggöra kommunikation och styrning av dessa datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Relik 📜

It's happening!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tar det att sammanfläta kvantar?

Permalänk
Musikälskare

Det känns som vi är på gränsen till något stort, kanske om 5 - 10 - 100 år men det kommer att hända och då blir inget sig likt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Det känns som vi är på gränsen till något stort, kanske om 5 - 10 - 100 år men det kommer att hända och då blir inget sig likt

Nu är väl detta långt in i framtiden men en transportör likt konceptet i star trek hade väl varit väl på plats med tanke på miljön.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Med stora mängder älvstoft så kanske vi kan förstå lite mer om överlagring.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crew seven:

Nu är väl detta långt in i framtiden men en transportör likt konceptet i star trek hade väl varit väl på plats med tanke på miljön.

Allt som behövs är någon som puttar vagnen och trycker på knappen, sen händer det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tyvärr låter det bara som att det är en sån här. Det de har gjort är att lyckas överföra informationen i ett sammanflätat kvantsystem via en "vanlig" elektrisk eller optisk signal. Så inget snabbare än ljuset, men fruktansvärt viktigt för att kunna använda kvantdatorer praktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur funkar det egentligen med två partiklar som har ett förhållande med varandra? Är det helt trådlöst eller måste det fortfarande gå någon sorts kabel? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Hur funkar det egentligen med två partiklar som har ett förhållande med varandra? Är det helt trådlöst eller måste det fortfarande gå någon sorts kabel? xD

Strängteorin är rätt populär.
Andra har ansett att det är "Spooky action at a distance".

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Nu är väl detta långt in i framtiden men en transportör likt konceptet i star trek hade väl varit väl på plats med tanke på miljön.

Det vore jobbit om man kom fram som sin motsats.

Permalänk
Medlem

Nej nu får det bara nog, jag är onykter men jag tror att jag inte förstår vad ni skriver även om jag vore helt nykter, teleportera data? sammanfläta kvantar?

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@Chromatic: Behövs inga kablar, de kan vara i varsin ände av universum. När de har blivit sammanflätade speglar de varandra omedelbart och över vilka avstånd som helst. Idag tror jag dock att de måste vara nära varandra för att kunna bli sammanflätande så det tar ju ett tag att transportera den ena till andra änden av universum, men väl där skulle information teoretiskt kunna överföras omedelbart.

Som jag har förstått det iallfall....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Det vore jobbit om man kom fram som sin motsats.

I teorin så krävs det väl dock att du och din motsats transporteras samtidigt

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Sheordak:

Tyvärr låter det bara som att det är en sån här. Det de har gjort är att lyckas överföra informationen i ett sammanflätat kvantsystem via en "vanlig" elektrisk eller optisk signal. Så inget snabbare än ljuset, men fruktansvärt viktigt för att kunna använda kvantdatorer praktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Men man kan väl drömma! En mass effect drive på det, och galaxen ligger för våra fötter.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Låter som rena rama star trek, i like.

Permalänk
Avstängd

Skulle snarare kalla det framsteg. När 100 % av data har "teleporterats" på detta vis så talar vi om genombrott för då har en prototyp mer eller mindre tagits fram.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Det vore jobbit om man kom fram som sin motsats.

Ännu värre. Om man börjar få "artefakter" när man teleporteras? Typ du dyker upp med en hand där det inte borde vara en hand.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Original publikationen går att läsa här https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1911/1911.07839.pdf

Permalänk
Medlem

Intressant. Kan passa på att informera om att min avatar här på swec hittades när jag sökte på quantum entanglement

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Skulle snarare kalla det framsteg. När 100 % av data har "teleporterats" på detta vis så talar vi om genombrott för då har en prototyp mer eller mindre tagits fram.

Inte ens våra vanliga internetanslutningar klarar av att skicka 100%, men de är ganska så användbara ändå. Skickas datan med lite redundans så kan man komma upp i så nära 100% man behöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Ännu värre. Om man börjar få "artefakter" när man teleporteras? Typ du dyker upp med en hand där det inte borde vara en hand.

Eller för den delen om båda versionerna finns kvar, den som teleporterade och den som skapades i andra ändan. Två versioner med samma minnen upp till teleporteringspunkten men sedan så går dessa olika väg. Tar man "bort" en? Och i så fall vilken?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Don_Tomaso:

Inte ens våra vanliga internetanslutningar klarar av att skicka 100%, men de är ganska så användbara ändå. Skickas datan med lite redundans så kan man komma upp i så nära 100% man behöver.

Skickades från m.sweclockers.com

100% av vad? Vad är det som förloras? Blir checksums inte identisk?

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Teleportering av information via kvantsammanflätning innebär väl momentan kommunikation oavsett avstånd? Alltså kommunikation i överlljusfart? Känns som att det finns en hake.

Skrivet av AplAy:

Skulle snarare kalla det framsteg. När 100 % av data har "teleporterats" på detta vis så talar vi om genombrott för då har en prototyp mer eller mindre tagits fram.

Om det på riktigt är så att de kan manipulera en partikel för att på så sätt påverka en sammanflätad partikel så är det en fråga om kommunikation i överljusfart. Är inte det ett genombrott?
Nu tror ju jag att det inte riktigt är så. Det lär vara en hake som sagt.

Permalänk

Dagens traditionella datorer kommer aldrig få den datakraft som SkyNet i verkligheten behöver för att ta över. Detta med teleportera data genom kvantsammanflätning är ett stort genombrott för SkyNet..

Datakommunikation i realtid oavsett avstånd låter intressant för Nasa och deras sonder, men jag tror dock inte det kommer att fungera då det strider emot Einsterns lagar.

Permalänk
Medlem

@Aleshi: Inget med massa flyttas, så inga problem att färdas snabbare än ljuset.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

"The no-communication theorem states that, within the context of quantum mechanics, it is not possible to transmit classical bits of information by means of carefully prepared mixed or pure states, whether entangled or not. The theorem disallows all communication, not just faster-than-light communication, by means of shared quantum states."
https://en.wikipedia.org/wiki/No-communication_theorem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Allt som behövs är någon som puttar vagnen och trycker på knappen, sen händer det.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad händer?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

"Ett gäckande problem inom kvantmekanik är att tillstånden kollapsar vid observation. "

Blir påmind om Liu Cixins "Ball Lightning". (som jag inte gillade värst)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd

Klart intressant utifrån säkerhet. Att skicka information som inte kan läsas längs vägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa