Permalänk

Amiga cd32

Någon som har till salu? Eller om den ens finns att finna?

Permalänk

Om du behöver den snabbt är det nog ebay som gäller, dyker upp någon då och då på blocket om man har tid att vänta. Verkar inte superlätt att få tag på och man får nog räkna med ett par tusenlappar för att få hem en.

Visa signatur

"?"

Permalänk

Aha ok. Missade tåget när datic sålde ett kort tag på 90-talet. Hade vart kul att haft i hyllan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En som sålde i mina krokar för inte längesedan, retar mig fortfarande att jag inte köpte den.

Men jag skulle tro att england och tyskland är de bästa marknaderna att (regelbundet) hitta cd32 i bra skick, till vettig peng. Sen finns det grupper på facebook specifika för retrodatorer/retrospelkonsoller, ta en titt där, släng upp en förfrågan - du kommer utan tvekan få, om inte napp, så åtminstone bra förslag på ställen att leta.

Permalänk
Rekordmedlem

Den är väldigt ovanlig (åtminstone i Sverige) det var ingen som ville ha eller köpte såna när Amigan regerade, den var tokdyr i förhållande till en riktig Amiga och hade inga tekniska fördelar så ingen ville ha den eller en CD-i så de formaten dog väldigt snabbt för de var ju omöjliga att använda som datorer och åtminstone för Cd32 så fanns det ju ingen teknisk fördel med en cd för de som bara ville ha en "spelkonsol" fick ju ändå samma spel som fanns till de riktiga Amigorna.
Playstation var den första cd konsolen som slog igenom för den hade ju inget alternativ till cd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

CD32:an går att använda som dator, men man behöver expansionskort för att kunna koppla in extern diskettenhet eller hårddisk.

Commodore släppte faktiskt ett tangentbord och mus till CD32 för att kunna använda den som dator.
Tangentbordet har ett unikt grått och svarta färgschema och Amiga CD³² - logo. Ett Amiga 4000-tangentbord borde funka också. Serieporten ligger förresten också i tangentbords-kontakten ... och jag tror inte att man kan använda tangentbord och serieporten samtidigt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Gamepaden till CD32 ska vara usel att använda och även ha usel kvalitet så dessa är tydligen extremt svåra att hitta fungerande ex av idag.
Vilket kan vara nåt att ha i åtanke.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd

En CD32 är ju knappast något man köper för de bra spelen eller för den är så fantastiskt användbar (är ju i princip en A1200 utan tangentbord och disk drive).

Så skulle ju gissa att TS snarare samlar eller att den har något nostalgivärde, så blir ju meningslöst att då diskutera att t'ex en playstation är bättre.

Vet tyvärr ingen som säljer någon CD32, är antagligen ebay som gäller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Playstation var den första cd konsolen som slog igenom för den hade ju inget alternativ till cd.

3DO hade inte heller något alternativ till CD, men slog inte igenom ändå.
MegaCD var kanske inte heller någon jättehit, men var ju populärare än 3DO, trots att megadrive inte var beroende av CD.

Tror snarare att playstation var bra pris/prestanda när den släpptes och fler människor faktiskt hade råd att köpa den till sina barn (var ju fortfarande relativt ovanligt med vuxna gamers på den tiden, så föräldrar/barn var den stora marknaden).

Svårt att sätta en exact gräns för "slog igenom", men man skulle ju kunna ge den titeln till sega saturn också, sålde ju hyffsat (men inte lika populär som playstation) och släpptes tidigare

Permalänk

Tack för svar. Får kolla Ebay. Ska man spela är nog typ retropie att föredra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snusroland:

Tack för svar. Får kolla Ebay. Ska man spela är nog typ retropie att föredra

Skickades från m.sweclockers.com

Ja om du endast är ute efter att spela så emulera eller använd en vanlig Amiga, det finns även flera nytillverkade hårdvarusimulatorer som kopierar en Amiga på hårdvarunivå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har nog en sådan i en garderob någonstans. Minns fortfarande att man blev förtrollad av all reklam hur fantastisk maskinen och spelen var, för att sedan bli grymt besviken när man väl började lira spelen (ex Rise of the Robots och den kassa doom klonen Fears)

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Gamepaden till CD32 ska vara usel att använda och även ha usel kvalitet så dessa är tydligen extremt svåra att hitta fungerande ex av idag.
Vilket kan vara nåt att ha i åtanke.

Det har blivit högt pris varje gång jag sett den (eller en kompatibel gamepad) på Tradera dessutom ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Jag har en boxad cd32 med två kontroller, några spel samt rariteten Kang Fu
Är förmodligen det sämsta spel jag någonsin spelat och AVGN gick hårt åt spelet för något år sedan.

CD-läsarna på dem är inte de bästa, inte heller nätadaptrarna så se upp om du ska köpa från Ebay. Rekommenderar annars grupper på Facebook där jag har sett en och annan dyka upp då och då under åren

Skickades från m.sweclockers.com