Permalänk
Medlem

Automatisk omstart #2

Hej,

Startar ny tråd då den äldre är väldigt gammal. Länk till äldre tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1558606-automatisk-omstart.
Datorspec:
Asus z390-h
I5 9600k
Gtx 1070 ti
750 w psu
X gb ssd
1 tb hdd
16 gb ram

Det som händer är att datorn ibland automatiskt stänger av eller startar om sig själv. Jag får detta fel i loggboken:
"Behörighetsinställningarna programspecifik ger inte Lokal behörigheten Aktivering för COM-serverprogrammet med CLSID
{2593F8B9-4EAF-457C-B68A-50F6B8EA6B54}
och APPID
{15C20B67-12E7-4BB6-92BB-7AFF07997402}
till användaren DESKTOP-88FJ8EQ\busra SID (S-1-5-21-1740758042-1352139484-678495625-1001) från adress LocalHost (med LRPC) som körs i programbehållaren Inte tillgänglig SID (Inte tillgänglig). Det går att ändra säkerhetsbehörigheten med hjälp av administrationsverktyget Komponenttjänster."

Alla drivrutiner/chipset ska vara det senaste. Drivrutin för ssd och hdd skall också vara det senaste. Jag har inte prövat köra memtest ännu, kan felkoden vara relaterat till dålig RAM? Temperatur har aldrig överstigit 60 grader för GPU och aldrig över 50 grader för CPU när jag fått en omstart/avstängning.

EDIT: Jag har kört Memtest och fick 0 errors.

Med Vänlig Hälsning

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har fått en ny varning i Loggboken: "Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts."

Kan det bero på PSUn? Bör jag prova byta PSU och kolla om det funkar bättre?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Haft liknande. Felet var ram även om det gav 0 errors. Tests en ramsticka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@downup: menar du att jag ska prova köra datorn igång med endast en ram sticka och byta sticka tills felet uppstår igen? Du tror inte att det kan vara PSUn?

EDIT: Jag har provat köra heaven benchmark tillsammans med s&m och det har gått bra utan omstart/avstängning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eventlog felen är inte relaterade till ditt problem.

Det är med 99% säkerhet hårdvarurelaterat. Kolla om det finns ny bios, stäng av överklockning, kolla att RAM sitter i rätt slottar, koppla ur extra PCI kort och hård/ssd diskar etc.
Uteslutningsmetoden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

Eventlog felen är inte relaterade till ditt problem.

Det är med 99% säkerhet hårdvarurelaterat. Kolla om det finns ny bios, stäng av överklockning, kolla att RAM sitter i rätt slottar, koppla ur extra PCI kort och hård/ssd diskar etc.
Uteslutningsmetoden.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade samma problem i maj och uppdatera bios löste inte problemet då. Dock kan jag pröva uppdatera bios igen. Jag har ingen överklockning på, RAM sitter i rätt slottar men jag kan pröva ta ut en ram i taget och kolla om det slutar hända (kan dock vara svårt eftersom det har blivit alltmer slumpmässigt och felet kan uppstå en gång per dag eller 10 gånger på 15 minuter). Jag har inga extra PCI kort förutom grafikkortet. Mitt OS är i SSD och sedan har jag en extra HDD för spel.

Med Vänlig Hälsningar

EDIT: får fler felkoder i loggboken ifall någon är intresserad:

"Behörighetsinställningarna programspecifik ger inte Lokal behörigheten Starta för COM-serverprogrammet med CLSID
Windows.SecurityCenter.WscDataProtection
och APPID
Inte tillgänglig
till användaren NT instans\SYSTEM SID (S-1-5-18) från adress LocalHost (med LRPC) som körs i programbehållaren Inte tillgänglig SID (Inte tillgänglig). Det går att ändra säkerhetsbehörigheten med hjälp av administrationsverktyget Komponenttjänster."

"Behörighetsinställningarna programspecifik ger inte Lokal behörigheten Aktivering för COM-serverprogrammet med CLSID
{2593F8B9-4EAF-457C-B68A-50F6B8EA6B54}
och APPID
{15C20B67-12E7-4BB6-92BB-7AFF07997402}
till användaren DESKTOP-88FJ8EQ\busra SID (S-1-5-21-1740758042-1352139484-678495625-1001) från adress LocalHost (med LRPC) som körs i programbehållaren Inte tillgänglig SID (Inte tillgänglig). Det går att ändra säkerhetsbehörigheten med hjälp av administrationsverktyget Komponenttjänster."

"Behörighetsinställningarna programspecifik ger inte Lokal behörigheten Starta för COM-serverprogrammet med CLSID
Windows.SecurityCenter.WscBrokerManager
och APPID
Inte tillgänglig
till användaren NT instans\SYSTEM SID (S-1-5-18) från adress LocalHost (med LRPC) som körs i programbehållaren Inte tillgänglig SID (Inte tillgänglig). Det går att ändra säkerhetsbehörigheten med hjälp av administrationsverktyget Komponenttjänster."

"Behörighetsinställningarna programspecifik ger inte Lokal behörigheten Starta för COM-serverprogrammet med CLSID
Windows.SecurityCenter.WscBrokerManager
och APPID
Inte tillgänglig
till användaren NT instans\SYSTEM SID (S-1-5-18) från adress LocalHost (med LRPC) som körs i programbehållaren Inte tillgänglig SID (Inte tillgänglig). Det går att ändra säkerhetsbehörigheten med hjälp av administrationsverktyget Komponenttjänster."

"Behörighetsinställningarna programspecifik ger inte Lokal behörigheten Starta för COM-serverprogrammet med CLSID
Windows.SecurityCenter.SecurityAppBroker
och APPID
Inte tillgänglig
till användaren NT instans\SYSTEM SID (S-1-5-18) från adress LocalHost (med LRPC) som körs i programbehållaren Inte tillgänglig SID (Inte tillgänglig). Det går att ändra säkerhetsbehörigheten med hjälp av administrationsverktyget Komponenttjänster."

"Behörighetsinställningarna programspecifik ger inte Lokal behörigheten Starta för COM-serverprogrammet med CLSID
Windows.SecurityCenter.SecurityAppBroker
och APPID
Inte tillgänglig
till användaren NT instans\SYSTEM SID (S-1-5-18) från adress LocalHost (med LRPC) som körs i programbehållaren Inte tillgänglig SID (Inte tillgänglig). Det går att ändra säkerhetsbehörigheten med hjälp av administrationsverktyget Komponenttjänster."

med flera

Visa signatur
Permalänk
Medlem

1, Du har inte angett vilken windows-version du använder.
2, Är detta ett fel som bara uppstått?, eller efter att du gjort någonting?, jag förstår att det kan vara svårt att minnas så långt tillbaka.
3, Är SSDn systemdisk? Hur mår den? https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/
4, Har du tillgång till en annan PSU? isf, prova byt under en period.
5, Du kan alltid skapa en "LiveCD" av någon Linux distribution, köra denna några timmar för att se om datorn startar om eller inte. Om datorn då startar om, har du sannolikt ett hårvarufel någonstans, om den inte startar om, ligger felet antingen i windows, någon drivrutin eller möjligtvis systemdisken (I fåtal fall, i kabeln mellan hårddisk och moderkort).
6, Du har inte angett Datorkabinett, det finns några få modeller som har råkat ut för defekter relaterade till Power/Reset-knappen.

Du har väl gjort "Clear/Reset CMOS" efter att du uppdaterat BIOS?
Information för hur detta utföres, finns i manualen för ditt moderkort.
Inte alls ovanligt att detta löser många konstiga problem.

Permalänk
Medlem

Ett sånt här problem kan bero på en mängd olika orsaker men med samma symptom. Att en sak löste det för en person betyder inte att samma lösning funkar för någon annan.

COM-server problemen är inte relaterade till problemet. Om det vore ett ”windows problem” dvs att Windows stänger ned sig själv så hade det stått tydligt i loggen och du hade inte fått eventet om att en okänd nedstängning skedde.

Därför är det med all tydlighet ett problem med hårdvaran och om du inte kör en remote debugger etc så kan du bara köra trial and error för att utesluta saker. Firmware på diskar, stänga av OC på RAM, verifiera kylning på alla komponenter är bra början.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

Gissar på nätagg/powerknapp/resetknapp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

1, Du har inte angett vilken windows-version du använder.
2, Är detta ett fel som bara uppstått?, eller efter att du gjort någonting?, jag förstår att det kan vara svårt att minnas så långt tillbaka.
3, Är SSDn systemdisk? Hur mår den? https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/
4, Har du tillgång till en annan PSU? isf, prova byt under en period.
5, Du kan alltid skapa en "LiveCD" av någon Linux distribution, köra denna några timmar för att se om datorn startar om eller inte. Om datorn då startar om, har du sannolikt ett hårvarufel någonstans, om den inte startar om, ligger felet antingen i windows, någon drivrutin eller möjligtvis systemdisken (I fåtal fall, i kabeln mellan hårddisk och moderkort).
6, Du har inte angett Datorkabinett, det finns några få modeller som har råkat ut för defekter relaterade till Power/Reset-knappen.

Du har väl gjort "Clear/Reset CMOS" efter att du uppdaterat BIOS?
Information för hur detta utföres, finns i manualen för ditt moderkort.
Inte alls ovanligt att detta löser många konstiga problem.

1. Windows 10 education
2. Felet har funnits sen datorn byggdes (jag byggde den själv), men har varit till och från. Den har fungerat i flera månader utan problemet, sedan kom det tillbaka.
3. SSDn är systemdisk, den mår bra. (Även HDDn mår bra)
4. Jag har en till stationär, dock använder jag den för mig själv, men kan köpa en ny PSU om jag inte lyckas lösa problemet.
5. Jag provade att formatera om Windows i Maj 2019 men det löste inte problemet då.
6. Phanteks eclipse p300
7. Jag är osäker på om jag gjort clear/reset cmos. Jag kan googla upp detta och kolla om det blir bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

Ett sånt här problem kan bero på en mängd olika orsaker men med samma symptom. Att en sak löste det för en person betyder inte att samma lösning funkar för någon annan.

COM-server problemen är inte relaterade till problemet. Om det vore ett ”windows problem” dvs att Windows stänger ned sig själv så hade det stått tydligt i loggen och du hade inte fått eventet om att en okänd nedstängning skedde.

Därför är det med all tydlighet ett problem med hårdvaran och om du inte kör en remote debugger etc så kan du bara köra trial and error för att utesluta saker. Firmware på diskar, stänga av OC på RAM, verifiera kylning på alla komponenter är bra början.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör s&m test på ram minnen nu, jag har redan kört memtest med 0 error men ska dubbelkolla med s&m. Annars får jag prova köra med enstaka ram minnen och om det inte funkar får jag byta ut PSU. Min PSU ska vara en fractal design 700 watt (utan 80+ certifikat).

EDIT: Något jag kom på nu, jag har lagt märke till att fläkten som ska kyla CPUn inte får ström och fungerar därför inte. Dock har jag lagt till en extern fläkt ovanpå chassit som blåser in luft ganska starkt, som sagt går temperaturen för CPUn inte över 50 under load. Men kan detta ändå orsaka felet, att datorn kanske tror att CPUn inte har någon fläkt och därför stänger av som säkerhetsåtgärd? Jag hade ganska trångt med utrymme inuti chassit och fick inte plats med att sätta CPU fläkten i rätt uttag och la den i en sekundär fläktuttag.

EDIT2: Ena datorn står på den andra datorn, kan detta påverka luftflödet till nätagget då det är datorn som står ovanpå som stängs av/startas om. Nätagget kanske inte kan blåsa ut varm luft under chassit när den har en dator precis under? Det är några centimeter mellan datorerna då datorn ovan har fötter, men det kanske inte är tillräckligt högt?

EDIT3: Ursäkta CPU fan verkar vara kopplat rätt då den syns i bios, det är en extra fläkt för att varm luft ska åka ut bakvägen som inte är på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har kopplat i fläkten som ska vara till för utflöde av varm luft, jag har även uppdaterat bios och gjort clear CMOS. Jag ska även formatera Windows 10 och ifall det inte blir bättre så provar jag med en ramsticka itaget. Om det inte löser så testar jag att byta PSU och återkommer med vad som löst felet för mig. Om jag får in fler användbara input kommer jag även att följa dessa. Tack!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är PSUn är monterad så att fläkten är riktad neråt?, uppåt ser ut som att det sitter en heltäckande plåt. Det finns ingenting under lådan som förhindrar luftflöde in till PSUn?
Är den monterad uppåt och så finns det risk att PSUn går väldigt varm, så är detta är i så fall en möjlig orsak.

Jag glömde säga, LiveCD med Linuxdistibution, kräver inte någon installation, utan kan köras från usbminne/optisk media. Det kommer med ett gui och lite webläsare och annat smått. Det är lite som att prova på, utan att installera.

Eftersom du säger att CPUn inte går över 50 grader under belastning, ligger nog inte problemet där, grafikkortet går säkert inte överdrivet varmt då heller.

Edit:
En tanke till som slog mig. Det verkar finnas en version av windows 10-installationen som är instabil. När du installerar om nästa gång, så kan det vara en god idé att ladda hem en ny version av installationsmediet.
Antingen använda microsofts egna verktyg för att skapa installationsmediet, eller helt enkelt ladda hem installtions-avbildningen (.iso/.img) och använda Rufus för att skapa bootbart usb-minne med windows-installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Är PSUn är monterad så att fläkten är riktad neråt?, uppåt ser ut som att det sitter en heltäckande plåt. Det finns ingenting under lådan som förhindrar luftflöde in till PSUn?
Är den monterad uppåt och så finns det risk att PSUn går väldigt varm, så är detta är i så fall en möjlig orsak.

Jag glömde säga, LiveCD med Linuxdistibution, kräver inte någon installation, utan kan köras från usbminne/optisk media. Det kommer med ett gui och lite webläsare och annat smått. Det är lite som att prova på, utan att installera.

Eftersom du säger att CPUn inte går över 50 grader under belastning, ligger nog inte problemet där, grafikkortet går säkert inte överdrivet varmt då heller.

Edit:
En tanke till som slog mig. Det verkar finnas en version av windows 10-installationen som är instabil. När du installerar om nästa gång, så kan det vara en god idé att ladda hem en ny version av installationsmediet.
Antingen använda microsofts egna verktyg för att skapa installationsmediet, eller helt enkelt ladda hem installtions-avbildningen (.iso/.img) och använda Rufus för att skapa bootbart usb-minne med windows-installationen.

Hej PSUn är monterad så att fläkten är riktad neråt på båda datorerna. Grafikkortet går inte heller varmt som du nämnde. Jag flashade om datorn med winver 1809.

Mvh

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta moderkort?
https://www.asus.com/us/Motherboards/ROG-STRIX-Z390-H-GAMING/

Ser att det inte finns någon startknapp på det.
För att utesluta att Ström-/Reset-knappen i frontpanelen är orsaken, kan du se till att endast startknappen är inkopplad, för att sedan ta loss denna från moderkortet, alternativt ställer du in BIOS på "Power on after Power Failure", så kan du starta den genom att slå till strömmen på PSUn.

Du bör även kontrollera att det sitter "byglar" mellan pinnar på moderkoretet där det bör sitta, såsom den som antingen kör på standardvolt till CPUn eller tillåter övervoltning, "CPU over voltage" i manualen.
Ser att det även finns en switch för "inkompatibla minnen", är denna i rätt läge? är minnena kompatibla med moderkoret?
Har du en TPM modul installerad? kanske borde prova utan i så fall.

Det börjar bli svårt att komma på fler potentiella felkällor.

Om möjligt, så kan det även vara värt att prova installera windows på en annan hårddisk, även om mekaniska är tråkiga och långsamma.

Permalänk
Medlem

Har du filer i mappen:
C:\Windows\minidump
Eller filer som slutar med *.dmp i c:\Windows ?

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Detta moderkort?
https://www.asus.com/us/Motherboards/ROG-STRIX-Z390-H-GAMING/

Ser att det inte finns någon startknapp på det.
För att utesluta att Ström-/Reset-knappen i frontpanelen är orsaken, kan du se till att endast startknappen är inkopplad, för att sedan ta loss denna från moderkortet, alternativt ställer du in BIOS på "Power on after Power Failure", så kan du starta den genom att slå till strömmen på PSUn.

Du bör även kontrollera att det sitter "byglar" mellan pinnar på moderkoretet där det bör sitta, såsom den som antingen kör på standardvolt till CPUn eller tillåter övervoltning, "CPU over voltage" i manualen.
Ser att det även finns en switch för "inkompatibla minnen", är denna i rätt läge? är minnena kompatibla med moderkoret?
Har du en TPM modul installerad? kanske borde prova utan i så fall.

Det börjar bli svårt att komma på fler potentiella felkällor.

Om möjligt, så kan det även vara värt att prova installera windows på en annan hårddisk, även om mekaniska är tråkiga och långsamma.

Ja moderkortet stämmer. Vad menar du med byglar mellan pinnar? Jag kör utan övervoltning. Jag vet inte vad en TPM modul är, men jag tror inte att jag har en sådan (jag har endast GPU, CPU, PSU, Moderkort, fläktar, inget extra). Vart hittar man switchen för inkompatibla minnen? Jag har en DDR4 ram minne från corsair vengence som har 8 gb 3200MHz 16-18-18-36. Mitt moderkort skall väl vara kompatibelt med DDR4 ram?

I annat fall har jag provat formatera Windows 10 och det gick bra i någon dag tills inatt då det hände igen. Dock lyckades jag läsa en error jag fick innan datorn stängdes ner och då stod det att det inte gick att skriva till en minnesadress. Så jag har tagit ut ena stickan (har 2x8 GB) och provar med en sticka i taget. Det spelar väl ingen roll i vilken av 4 slotten stickan sitter i? Jag har den längst ut från CPUn då dom två första är täckta av CPU fläkten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@MaKerS:
I manualen på sidan 1-11 visar det att antingen ska pin 1-2 vara byglad (Default) eller 2-3 (CPU Overvoltage enabled), kolla så du har en bygel mellan 1-2 så den inte fallit bort..
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/ROG_STRIX_Z390-...

Hittade exempelbild på en bygel på wiki.
https://es.m.wikipedia.org/wiki/Archivo:Jumper_on_motherboard...

Default Minnes-slot för 1 sticka är DIMM_A2*, denna är lokaliserad längst ifrån CPU-sockeln. Stoppar du i ett minne till så bör denna sitta i DIMM_B2*, som är slot nr2 från CPU-sockeln.

Använder du 1 minnesmodul i slot DIMM_A2*, så går minnet i Single Channel-mode.
Använder du 2 minnesmoduler, en i slot DIMM_A2* och en i DIMM_A1, så körs minnet också i Single Channel-mode.
Använder du 2 minnesmoduler, en i slot DIMM_A2* och en i DIMM_B2*, så körs minnet i Dual Channel-mode.

Det är fördelaktigt att köra minnet i Dual Channel-mode.
https://www.youtube.com/watch?v=-k5wA7EFwpo

Även om det känns väldigt långsökt, så kan dina stabilitetsproblem vara relaterade till att du kör 2 minnen i Single Channel-mode DIMM_A2* och DIMM_A1.
Om du har en så stor kylare att den täcker 2 av DIMM-platserna, vad är det då för någon?

Switchen för inkompatibla minnen sitter vid ATX-kontakten, Information för denna finns på sidan 1-9.

Då du inte vet vad "TPM-modul" är, så har du mest troligt ingen sådan.

Eftersom du även säger att det stod något om att "den inte kunde läsa från minnesadress", rekommenderar jag att ladda hem "BlueScreenView". Den kommer automatiskt plocka upp information från eventuall Blåskärmsloggar, om sådana finns.
https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html
Det kan ge eventuellt ge dig mer ledtrådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixon:

Har du filer i mappen:
C:\Windows\minidump
Eller filer som slutar med *.dmp i c:\Windows ?

Hej, kunde varken hitta minidump mappen eller .dmp filer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

@MaKerS:
I manualen på sidan 1-11 visar det att antingen ska pin 1-2 vara byglad (Default) eller 2-3 (CPU Overvoltage enabled), kolla så du har en bygel mellan 1-2 så den inte fallit bort..
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/ROG_STRIX_Z390-...

Hittade exempelbild på en bygel på wiki.
https://es.m.wikipedia.org/wiki/Archivo:Jumper_on_motherboard...

Default Minnes-slot för 1 sticka är DIMM_A2*, denna är lokaliserad längst ifrån CPU-sockeln. Stoppar du i ett minne till så bör denna sitta i DIMM_B2*, som är slot nr2 från CPU-sockeln.

Använder du 1 minnesmodul i slot DIMM_A2*, så går minnet i Single Channel-mode.
Använder du 2 minnesmoduler, en i slot DIMM_A2* och en i DIMM_A1, så körs minnet också i Single Channel-mode.
Använder du 2 minnesmoduler, en i slot DIMM_A2* och en i DIMM_B2*, så körs minnet i Dual Channel-mode.

Det är fördelaktigt att köra minnet i Dual Channel-mode.
https://www.youtube.com/watch?v=-k5wA7EFwpo

Även om det känns väldigt långsökt, så kan dina stabilitetsproblem vara relaterade till att du kör 2 minnen i Single Channel-mode DIMM_A2* och DIMM_A1.
Om du har en så stor kylare att den täcker 2 av DIMM-platserna, vad är det då för någon?

Switchen för inkompatibla minnen sitter vid ATX-kontakten, Information för denna finns på sidan 1-9.

Då du inte vet vad "TPM-modul" är, så har du mest troligt ingen sådan.

Eftersom du även säger att det stod något om att "den inte kunde läsa från minnesadress", rekommenderar jag att ladda hem "BlueScreenView". Den kommer automatiskt plocka upp information från eventuall Blåskärmsloggar, om sådana finns.
https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html
Det kan ge eventuellt ge dig mer ledtrådar.

Jo precis jag körde nog A1 och A2. Ska kolla om det sitter en bygel, samt kolla om det är i läge ok eller nok. Men är det inte bättre att den sitter i nok isåfall, då den har memory training som startar om datorn om det sitter i ok läge om jag förstått rätt ur texten?

Det var en billig standard kylare som många gick på, be quiet! pure rock tror jag den heter. Kanske bör byta kylare så att jag öppnar upp utrymme för fler ram minnen?

EDIT: Det sitter en bygel mellan pin 1 och 2, även Memory läge är på OK. Fick ingen information från blue screen viewer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Då du inte har några loggar i BlueScreenView, så tyder det på att dina omstarter sannolikt inte beror på windows.

En fråga som borde ställts mycket tidigare:
Du har rätt antal distanser mellan moderkort och chassi?? och "inga extra bara för att det blev distanser över"?

Har du provat koppla bort frontpanelen från moderkortet? (även eventuella usb-portar)
Hur dumt det än kan låta, så kan en kass microbrytare vara orsaken.

Jag kan inte uttala mig om minneslärningsfunktionen kan hjälpa, du kan ju alltid prova.
Men, Om minnet är modell CMU16GX4M2C3200C16 eller CMK16GX4M2B3200C16, så är de listade som kompatibla för moderkortet.

Det är lite luddigt i texterna.
Men har du råkat ut för omstarter med endast 1 minnesticka också?
Gäller det båda stickorna?

Är CPU-kylaren fyrkanting? eller går det enkelt att vrida på den ett kvarts varv så du får mer plats till minnet?
Du kommer får applicera ny kylpasta om du väljer att vrida den.

Det "känns" som att det är ett hårdvarufel som ligger bakom eftersom datorn startas om utan att det skrivs någon blåskärmslogg.
Normalt när ingen blåskärmslogg skrivs och det är ett mjukvarufel, så fryster oftast systemet utan att du kan göra något annat än en forcerad omstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Då du inte har några loggar i BlueScreenView, så tyder det på att dina omstarter sannolikt inte beror på windows.

En fråga som borde ställts mycket tidigare:
Du har rätt antal distanser mellan moderkort och chassi?? och "inga extra bara för att det blev distanser över"?

Har du provat koppla bort frontpanelen från moderkortet? (även eventuella usb-portar)
Hur dumt det än kan låta, så kan en kass microbrytare vara orsaken.

Jag kan inte uttala mig om minneslärningsfunktionen kan hjälpa, du kan ju alltid prova.
Men, Om minnet är modell CMU16GX4M2C3200C16 eller CMK16GX4M2B3200C16, så är de listade som kompatibla för moderkortet.

Det är lite luddigt i texterna.
Men har du råkat ut för omstarter med endast 1 minnesticka också?
Gäller det båda stickorna?

Är CPU-kylaren fyrkanting? eller går det enkelt att vrida på den ett kvarts varv så du får mer plats till minnet?
Du kommer får applicera ny kylpasta om du väljer att vrida den.

Det "känns" som att det är ett hårdvarufel som ligger bakom eftersom datorn startas om utan att det skrivs någon blåskärmslogg.
Normalt när ingen blåskärmslogg skrivs och det är ett mjukvarufel, så fryster oftast systemet utan att du kan göra något annat än en forcerad omstart.

Hej, det ska vara rätt antal distanser men jag ska dubbelkolla. Jag har inte kopplat bort frontpanelen från moderkortet ännu då det blir problematiskt med att starta datorn isåfall. Jag håller fortfarande på med att pröva med endast 1 minnessticka, hittils har inga omstarter skett ännu. Dock är det mer slumpmässigt då jag kan få 10 omstarter på 15 minuter ena dagen, medan datorn kan fungera helt utan omstarter i flera dagar. Så det återstår att använda datorn ett par gånger tills felet återkommer. Ja CPU kylaren är fyrkantig, men om jag inte misstar mig var jag tvungen att placera den som den står.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tips på hur du kan koppla bort frontpanelen,
Du tar bort samtliga kablar till den utom den som är markerad för strömknappen, så startar du datorn och kopplar ur den. (Om du kopplar ur eller in denna knapp under drift, har ingen påverkan)
Det är avbrott mellan stiften ända tills knappen inte trycks in.
Alternativt så ställer du om I bios, det brukar finnas ett val någonstans, där man kan välja att datorn skall startar automatiskt efter strömavbrott. I det fallet, efter att du ändrat, så stänger du av strömen på strömbrytaren på nätagget, väntar 10-20s, slår till den, så ska datorn starta upp automatiskt.

Men, detta kan du bortse ifrån, om det är så att datorn verkar vara stabil med endast en RAM-sticka.
Om datorn är stabil med en RAM-sticka, så är det nog dags att överväga att byta CPU-kylare till en som ger plats för att montera din andra RAM-sticka i Slot DIMM_B2* (Slot nr 2 från CPU-sockeln).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Tips på hur du kan koppla bort frontpanelen,
Du tar bort samtliga kablar till den utom den som är markerad för strömknappen, så startar du datorn och kopplar ur den. (Om du kopplar ur eller in denna knapp under drift, har ingen påverkan)
Det är avbrott mellan stiften ända tills knappen inte trycks in.
Alternativt så ställer du om I bios, det brukar finnas ett val någonstans, där man kan välja att datorn skall startar automatiskt efter strömavbrott. I det fallet, efter att du ändrat, så stänger du av strömen på strömbrytaren på nätagget, väntar 10-20s, slår till den, så ska datorn starta upp automatiskt.

Men, detta kan du bortse ifrån, om det är så att datorn verkar vara stabil med endast en RAM-sticka.
Om datorn är stabil med en RAM-sticka, så är det nog dags att överväga att byta CPU-kylare till en som ger plats för att montera din andra RAM-sticka i Slot DIMM_B2* (Slot nr 2 från CPU-sockeln).

Hej, datorn startades om igen idag med endast ena ramstickan. Jag ska prova om det blir detsamma med det andra, annars gör jag som du säger. Men jag ska inte överväga att byta PSU än alltså?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du har ett PSU tillgängligt att slänga in, för all del, prova.
Om du gör detta samtidigt om du byter RAM-sticka, och datorn fungerar utan problem, då vet du att problemet ligger i en av dessa två.

Om den fortfarande startar om, så vet du att RAM-stickorna är troligtvis inte problemet, ej heller PSUn, då har du kvar att utesluta frontpanelen, sedan är frågan vad du egentligen har mer att utesluta. Det är ju inte alls omöjligt att problemet ligger i Moderkortet eller CPU:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Om du har ett PSU tillgängligt att slänga in, för all del, prova.
Om du gör detta samtidigt om du byter RAM-sticka, och datorn fungerar utan problem, då vet du att problemet ligger i en av dessa två.

Om den fortfarande startar om, så vet du att RAM-stickorna är troligtvis inte problemet, ej heller PSUn, då har du kvar att utesluta frontpanelen, sedan är frågan vad du egentligen har mer att utesluta. Det är ju inte alls omöjligt att problemet ligger i Moderkortet eller CPU:n.

Hej, jag inväntar med en omstart för RAM-sticka #2. Med #1 så fick jag en omstart redan dag 1, men med #2 har det fungerat en hel dag (igår) utan avstängningar/omstarter. Jag har ingen PSU liggandes tyvärr, dock har min mamma en dator hon inte använder. Kan låna PSUn från den datorn om problemet fortsätter. Så det kan alltså vara CPU/MOBO/PSU/RAM, men kan det inte vara GPUn som ställer till det? Allt i datorn är nyköpt förutom GPUn, som jag köpte second-hand.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om det fortsätter med att du inte får någon omstart med RAM-sticka #2, så kan du dra slutsatsen att något är fel med RAM-sticka #1, och att denna varit orsaken hela tiden.
Skulle rekommendera att vänta någon/några dagar.
Sedan för att verifiera att RAM-stick #1 är problemet, stoppa tillbaka den och vänta på omstart. Då vet du att RAM-sticka #1 är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Om det fortsätter med att du inte får någon omstart med RAM-sticka #2, så kan du dra slutsatsen att något är fel med RAM-sticka #1, och att denna varit orsaken hela tiden.
Skulle rekommendera att vänta någon/några dagar.
Sedan för att verifiera att RAM-stick #1 är problemet, stoppa tillbaka den och vänta på omstart. Då vet du att RAM-sticka #1 är problemet.

Det tog ett tag men det kom en omstart igen även med endast ram sticka #2. Jag ska prova byta PSU och kolla om det blir bättre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Uppdatering: efter att ha kopplat bort frontpanelen så har datorn inte startat om under 2.5 veckor. Jag återkommer om jag skulle få en omstart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@MaKerS:
Hahahaha, härligt. Får man fråga vad du har för datorlåda?
Jag har en vild gissning att det kan vara av samma fabrikat som din PSU.

Det är ett lite ovanligt fel, även om det förekommer och är vanligare när man placerar flera komponenter på ett kretskort i frontpanelen.