Hjälp med BÄSTA trådlösa nätverk 2020

Permalänk
Medlem

Hjälp med BÄSTA trådlösa nätverk 2020

Hejsan!

Är trött på att mitt trådlösa nätverk strular till och från, har i dagsläget följande setup:

Router från @teklager där jag kör OpenWRT samt Wireguard. Fungerar hur bra som helst.
Trådlöst: 4 stycken Linksys Velop AC2200 som vann alla tester för 1-2 år sedan när det inhandlades, kommer ofta i topp fortfarande i många tester. Dessa körs i bryggat läge, upplever viss nertid, streamar jag en 4K-remux som jag rippat till Microservern så säger PLEX till att nätverket inte pallar med att spela upp filmen då och då, det drar såklart mycket att köra det över trådlöst, men känns som man borde kunna göra det snart 2020?

Det jag behöver är:
1 huvudenhet med minst 2 stycken RJ45-uttag som agerar master för det trådlösa nätverket eftersom routern inte alls har någon trådlös funktion. 1 accespunkt med minst 2 stycken RJ45-uttag som jag skall ha i TV-bänken. Samt 2 stycken accespunkter där jag inte har krav på RJ45-uttag (skadar dock inte).

Master-enheten är såklart inkopplad till Routern via kabel. De övriga enheterna går tyvärr ej att ha trådade.

Vet att Ubiquiti / UniFi är det som ofta rekommenderas, hur skall ett sådant paket se ut? Routern agerar DHCP-server.
Ju lägre pris desto bättre såklart, men vet att bra grejer kostar - hur kan ett rimligt paket se ut som klarar av 20 uppkopplade enheter, 4K-stream mm.?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Testa nätverk via elnätet. Homeplug.

Du kan också köra homeplug till acesspunter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Testa nätverk via elnätet. Homeplug.

Du kan också köra homeplug till acesspunter.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svar!

Jag har testat det, fungerar inte så vidare bra då vi har 3 olika elcentraler i huset, som är 115 år gammalt
Men verkligen bra input!

Några fler förslag?

Permalänk
Medlem

Hum.. blir lite svårt när man inte sett hur huset ser ut.

En lite udda lösning vore att placera acesspuntkterna på fasaden(utomhus) och driva dom via PoE. Finns en del modeller som är ganska diskreta från ubiquiti.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Jag har ett hus på 140-160kvm. Satte Ubiquity AP pro i taket i hallen och har riktigt bra överföring överallt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Jag kan till lägga jag har en ubiquiti nano i ett hörn. Bra hastighet i alla hörn av mitt 115 kvm hus.

Grymt stabila grejor. Aldrig krånglat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Hum.. blir lite svårt när man inte sett hur huset ser ut.

En lite udda lösning vore att placera acesspuntkterna på fasaden(utomhus) och driva dom via PoE. Finns en del modeller som är ganska diskreta från ubiquiti.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Måttband:

Jag har ett hus på 140-160kvm. Satte Ubiquity AP pro i taket i hallen och har riktigt bra överföring överallt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vill alltså ha ett system från Ubiquiti som är Mesh där inga sladdar dras genom väggar osv. Har egentligen bara hittat följande system
Ubiquiti Networks AmpliFi HD (3-pack) . Eftersom jag skulle vilja ha uttag vid TV:n så hade ett alternativ paket kunnat inkludera 2x Ubiquiti Amplifi HD Mesh-router AC1750 samt en Ubiquiti Networks AmpliFi HD MeshPoint - Vad tror ni om det? Det enda jag kan tycka är att det verkar ha funnits i snart 4 år, finns det nyare lösning från Ubiquiti mer anno 2020?

Gammal ritning från 40-talet när huset var 2 lägenheter, vilket det inte är idag.

Permalänk
Medlem

Har hört mycket gott om TP-link Deco M9 mesh. Hat själv skaffat ett 3P som jag tänkte smäll upp i nya huset. Dedikerad backhaul, vettig mjukvara, hyggligt diskreta puckar. Pratar dessutom zigbee vilket jag tycker är lite kul. Flyttar dessvärre först i februari så jag kan inte ge ett skarpt utlåtandet ännu.. Värt att kika på iaf?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Har hört mycket gott om TP-link Deco M9 mesh. Hat själv skaffat ett 3P som jag tänkte smäll upp i nya huset. Dedikerad backhaul, vettig mjukvara, hyggligt diskreta puckar. Pratar dessutom zigbee vilket jag tycker är lite kul. Flyttar dessvärre först i februari så jag kan inte ge ett skarpt utlåtandet ännu.. Värt att kika på iaf?

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tips! Vill helst hålla mig till Ubiquiti då jag har hört mest positivt gällande det märket.

Permalänk

https://store.amplifi.com/products/amplifi-alien släpptes just, men den blir ganska dyr att mesha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ubiquiti har ett eget community forum. Bäst att fråga där hur en setup kan se ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Vanliga ubiquiti går också att mesh:a, cloud key gen2 för att styra allt och sen valfria access punkter, men helst hd för mu-mimo och 4k streaming. Eftersom du satt upp din brandvägg/router själv så verkar du ha koll på läget, ubiquiti är inte plug-n-play, men det bästa/mest flexibla i hemmiljö. Du kan addera komponenter efter behov (switchar osv) när du kommit igång och märker vad du ”villhöver” i hemmanätet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gullefjun:

https://store.amplifi.com/products/amplifi-alien släpptes just, men den blir ganska dyr att mesha

Skickades från m.sweclockers.com

Har kikat på den, går dock inte att beställa i Sverige ännu. Men skall hålla utkik efter den framöver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Ubiquiti har ett eget community forum. Bäst att fråga där hur en setup kan se ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar, skall kika in där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vanliga ubiquiti går också att mesh:a, cloud key gen2 för att styra allt och sen valfria access punkter, men helst hd för mu-mimo och 4k streaming. Eftersom du satt upp din brandvägg/router själv så verkar du ha koll på läget, ubiquiti är inte plug-n-play, men det bästa/mest flexibla i hemmiljö. Du kan addera komponenter efter behov (switchar osv) när du kommit igång och märker vad du ”villhöver” i hemmanätet.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för bra input, jag skall grotta ner mig mer!

Permalänk

@Måttband: Hur har du det med wifi ute runt huset med dessa.
Jag har själv 2 st men tyvärr räcker de inte helt ut i trädgården, kan det bero på att 1 st ligger ner och "pekar" upp och 1 st hänger på väggen alltså inte i taket så det "strålar ner" om du förstår vad jag menar?
Vi bor i ett 2 våningshus där allt är installerat på 2:vån

Permalänk
Medlem
Skrivet av gone_golfing:

@Måttband: Hur har du det med wifi ute runt huset med dessa.
Jag har själv 2 st men tyvärr räcker de inte helt ut i trädgården, kan det bero på att 1 st ligger ner och "pekar" upp och 1 st hänger på väggen alltså inte i taket så det "strålar ner" om du förstår vad jag menar?
Vi bor i ett 2 våningshus där allt är installerat på 2:vån

Köp en mesh-ap som är gjord att hänga ute...
t.ex. https://www.dustinhome.se/product/5010999510/unifi-ap-ac-mesh...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Köp en mesh-ap som är gjord att hänga ute...
t.ex. https://www.dustinhome.se/product/5010999510/unifi-ap-ac-mesh...

ok, kör man den trådlöst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gone_golfing:

ok, kör man den trådlöst?

Ja, mesh till annan ap om du inte vill dra kabel.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gone_golfing:

@Måttband: Hur har du det med wifi ute runt huset med dessa.
Jag har själv 2 st men tyvärr räcker de inte helt ut i trädgården, kan det bero på att 1 st ligger ner och "pekar" upp och 1 st hänger på väggen alltså inte i taket så det "strålar ner" om du förstår vad jag menar?
Vi bor i ett 2 våningshus där allt är installerat på 2:vån

Bor i villa och har min i taket i hallen (mitten av huset, vån 1). Har bra täckning kanske 10-15m runt om (AP Pro). Sätt ett utomhus-AP!

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa