Intels första Xe-grafikkort tar sikte på mellanklassen

Permalänk
Melding Plague

Intels första Xe-grafikkort tar sikte på mellanklassen

Nya uppgifter pekar på att Intels första Xe-grafikkort får 96 beräkningsenheter, vilket matchar den integrerade grafiken i Tiger Lake-processorerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom kommer igång bra så det händer något på den nuvarande svala marknaden. Fast när deras första kommer kanske det är fullt krig igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det här var ju tyvärr riktigt tråkigt. Om de knappt blir bättre än det bästa inbyggda grafikchippet i en processor, vem ska vilja köpa den? Okunniga konsumenter som tror att det är stor skillnad bara för att det är ett "dedikerat" grafikkort?

Jag trodde att Intels konkurrens i "mellanklassen" skulle innebära något i stil med ett RTX2060 eller som absolut minimum ett RX580 eller något, men detta verkar inte ens nära

Permalänk
Avstängd

Intel behöver en prestanda i nivå med ett 1080 / vega 64 oavsett strömbudget, för att ha en chans att slå sig in på marknaden. sen en prislapp 500kr under AMD och Nvidia i samma prestanda klass.

vad dem behöver köpa är mindshare o goodwill.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Nehepp, det blev alltså inget kort som slår 2080ti, men till halva priset. Damn.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Känns som att detta mörkar deras intentioner allt för bättre ’oväntat bra’ press på release dagen...

Edit: sedan får vi tänka på att dedikerade kort antagligen har 10(?) gånger högre effektbudget (25 vs 250W). Dom borde kunna prestera iaf 4x dagens integrerade skulle jag gissa.

Permalänk
Inaktiv

Detta är intressant, bra jobbat Intel.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@SweDragon: de här uppgifterna anger dock bara antalet EU:s, som även om de motsvarar samma antal shaderenheter som i integrerade lösningar sannolikt bygger på en väldigt annorlunda design. Utöver egen sannolikt rejält högre minnesbandbredd till grafikminnet får DG1 även egen strömtillförsel och strömbudget, vilket låter Intel skruva upp både klockfrekvens och annat ställt mot integrerade diton. Så även om det mesta tyder på att DG1 blir en mellanklassmodell lär den prestera betydligt bättre än Gen12-grafiken i Tiger Lake-processorerna.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Så dom går den väg som gjort att AMD halkat efter (och Nvidia halkade efter förr) - en gpu ämnad för både compute och spel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

2020 verkar bli ett lovande hårdvaru-år!
Jag kan redan se "all Intel vs all AMD" artiklar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Intel behöver en prestanda i nivå med ett 1080 / vega 64 oavsett strömbudget, för att ha en chans att slå sig in på marknaden. sen en prislapp 500kr under AMD och Nvidia i samma prestanda klass.

vad dem behöver köpa är mindshare o goodwill.

Intel ser på sig själva som ett högpris-märke.
Xe är ett beräkningskort för serversegmentet, grafikkorten Intel kommer att sälja är "leftovers", de kretsar som inte duger till serversegmentet.

Jag tror vi skall se på Intels "satsning" på diskreta grafikkort som en sidoaffär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Intel behöver en prestanda i nivå med ett 1080 / vega 64 oavsett strömbudget, för att ha en chans att slå sig in på marknaden. sen en prislapp 500kr under AMD och Nvidia i samma prestanda klass.

vad dem behöver köpa är mindshare o goodwill.

De mest använda GPUerna enligt Steam är 1060/1050/1050ti med nästan 30% av marknaden. Räknar man med AMDs RX 400/500-serie och GTX16XX-serien så är det 50% av marknaden. Det är där massan och pengarna finns.

Intel har redan avtal med x-antal datortillverkare som gör pre-builds. Allt som krävs är att de "frågar" om de kan välja deras GPU istället för Nvidia eller AMD. Föräldrar och Kids köper pre-builds. När de blir äldre så kanske de väljer en Intel GPU till sitt första bygge. Intel har ju även rätt hårt grepp om den bärbara marknaden där de kan använda deras egna GPU istället för konkurrenterna.

Permalänk
Avstängd

Kommer de släppa kort för överklassen också? Någon som vet?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@korvOlle: Intels PR-material för Xe anger kretsar för allt från IGP:s i bärbara till mellanklassen, entusiastklassen och upp till server/exascale-nivå, så grafikkort för entusiastklassen är i alla fall planerade. Exakt hur lika de är syskonen i mellanklassen rent tekniskt återstår däremot att se.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Lol mellanklassen.

Värdelöst

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

2020 verkar bli ett lovande hårdvaru-år!
Jag kan redan se "all Intel vs all AMD" artiklar...

ja får se, för mig blir det inte intressant innan det dyker upp ett grafik kort som ger minst 2x1080 ti prestandan, mest för vr, lär inte hända i år men kanske inom 3 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Det här var ju tyvärr riktigt tråkigt. Om de knappt blir bättre än det bästa inbyggda grafikchippet i en processor, vem ska vilja köpa den? Okunniga konsumenter som tror att det är stor skillnad bara för att det är ett "dedikerat" grafikkort?

Jag trodde att Intels konkurrens i "mellanklassen" skulle innebära något i stil med ett RTX2060 eller som absolut minimum ett RX580 eller något, men detta verkar inte ens nära

Tror du missat att även kommande integrerade grafikkretsarna ska va väldigt mycket bättre än dagens. Sen att kalla det mellanklass är nog att ta i ska nog snarare va insteg (runt 1000-1500kr) vilket nog inte är omöjligt.

Sen mellanklass skulle jag nog säga är 2000-3500kr så 2060 är vi oavsätt inte ens i närheten av

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tja, om det blir ett kort som lägger sig i eller nära mellansegmentet med rätt prislapp så kommer väldigt många spel att gå runt bra på det.
Om vi ser till spel som volym så är det faktiskt få som behöver mer kraft än så.
Har dom då drivrutiner som liksom bara fungerar, ja då kan det bli storsäljare.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kommer leverera om de kör 14nm 5GHz på gpun 👍😃
CS +1000Fps

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Kommer de släppa kort för överklassen också? Någon som vet?

Bara arbetarklassen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om de bara kan sätta ett lågt pris på den så varför inte? Alla behöver inte snabbast gpu på marknaden.

Men jag tror att de, som alla andra, kommer köra på fett överpris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Det här var ju tyvärr riktigt tråkigt. Om de knappt blir bättre än det bästa inbyggda grafikchippet i en processor, vem ska vilja köpa den? Okunniga konsumenter som tror att det är stor skillnad bara för att det är ett "dedikerat" grafikkort?

Jag trodde att Intels konkurrens i "mellanklassen" skulle innebära något i stil med ett RTX2060 eller som absolut minimum ett RX580 eller något, men detta verkar inte ens nära

Dessa saker tar tid, även för intel.

Köpare? Jag kan mycket väl tänka mig ett, sitter med ett Ryzen-system utan inbyggd gpu och vill använda det dedikerade för virtualisering. Så är det billigt, strömsnålt, och tyst, så definitivt.

Sen finns det en marknad för företag som köper Ryzen-system och som inte behöver kraften från ett dedikerat grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Dessa saker tar tid, även för intel.

Köpare? Jag kan mycket väl tänka mig ett, sitter med ett Ryzen-system utan inbyggd gpu och vill använda det dedikerade för virtualisering. Så är det billigt, strömsnålt, och tyst, så definitivt.

Sen finns det en marknad för företag som köper Ryzen-system och som inte behöver kraften från ett dedikerat grafikkort.

Då finns det ju redan kort som man kan använda ju.

De måste ändå erbjuda något mer än exempelvis GT 710.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Kommer de släppa kort för överklassen också? Någon som vet?

2021/2022 ligger väll ryktet på just nu. Lyckas dom denna så lär det inte va nå problem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Dessa saker tar tid, även för intel.

Köpare? Jag kan mycket väl tänka mig ett, sitter med ett Ryzen-system utan inbyggd gpu och vill använda det dedikerade för virtualisering. Så är det billigt, strömsnålt, och tyst, så definitivt.

Sen finns det en marknad för företag som köper Ryzen-system och som inte behöver kraften från ett dedikerat grafikkort.

Då är nog dessa inget för dig, enligt ryktet så ska intel hålla vettig prestanda men dom kommer inte va så effektiva (dvs drar mer än amd och nvidia vid samma prestanda. Men återstår att se ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Då finns det ju redan kort som man kan använda ju.

De måste ändå erbjuda något mer än exempelvis GT 710.

Skickades från m.sweclockers.com

Vettiga drivers? Nvidia drivers finns det många problem med.
pci passthrough och få ut grafikprestanda när man ansluter till datorn genom RDP etc.

Nu har jag hört att Qudrakorten till Nvidia ska vara bättre, men de kostar därefter

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tja, om det blir ett kort som lägger sig i eller nära mellansegmentet med rätt prislapp så kommer väldigt många spel att gå runt bra på det.
Om vi ser till spel som volym så är det faktiskt få som behöver mer kraft än så.
Har dom då drivrutiner som liksom bara fungerar, ja då kan det bli storsäljare.

Släpper de sig där lär det bli fart på andra segment också på sikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Gött, nu är det bara för Nvidia att ge sig in i CPU marknaden så är triangeln komplett

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk

Ser inte allt för hoppfullt ut just nu iaf.
Sammanfattning av artikeln:
Progress Isn't Going Well on Xe GPU
Ponte Vecchio HPC GPU May Not Launch Within the Next 2 Years (2022)
The efficiency of Xe GPU is really low compared to competitors
No AIB Support on Launch, only reference models for discrete graphics cards sold by Intel
Drivers need a lot of time to improve.

https://wccftech.com/intel-xe-gpu-discrete-graphics-cards-pro...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loevet:

@SweDragon: de här uppgifterna anger dock bara antalet EU:s, som även om de motsvarar samma antal shaderenheter som i integrerade lösningar sannolikt bygger på en väldigt annorlunda design. Utöver egen sannolikt rejält högre minnesbandbredd till grafikminnet får DG1 även egen strömtillförsel och strömbudget, vilket låter Intel skruva upp både klockfrekvens och annat ställt mot integrerade diton. Så även om det mesta tyder på att DG1 blir en mellanklassmodell lär den prestera betydligt bättre än Gen12-grafiken i Tiger Lake-processorerna.

Förlåt om jag är lite seg, men vad är "en EU"? Trodde det handlade om Europeiska unionen men så var det plötsligt en del av tekniken? Blev väldigt förvirrad av det här.