Krävs bättre PSU för överklockning?

Permalänk

Krävs bättre PSU för överklockning?

Hej

Har ett gtx 1060 3gb och beställde nyss hem en Ryzen 5 3600x då den kostade ungefär samma som 3600.

Innan har jag haft ett låst moderkort men nu med det nya had shah tänkt överklocka grafikkortet lite. Datorn är rekommenderad 450W så körde på det när jag byggde den. Kommer jag behöva en med högre watt eller räcker det med den jag har?

Permalänk
Medlem

@Noob_To_Computers: Beror på vilket nätaggregat du har. Det är finns många fler skillnader på nätaggregat än bara hur mycket effekt ett nätaggregat kan leverera.
Ingen av dina komponenter är några extrema effektslukare, så ett bra 450W nätaggregat skall inte ha några problem med en lättare överklockning. Och har nätaggregatet vettiga övervakningsfunktioner så skall ju datorn stänga av sig ifall du drar för mycket.

Permalänk
Skrivet av loefet:

@Noob_To_Computers: Beror på vilket nätaggregat du har. Det är finns många fler skillnader på nätaggregat än bara hur mycket effekt ett nätaggregat kan leverera.
Ingen av dina komponenter är några extrema effektslukare, så ett bra 450W nätaggregat skall inte ha några problem med en lättare överklockning. Och har nätaggregatet vettiga övervakningsfunktioner så skall ju datorn stänga av sig ifall du drar för mycket.

Ska kika på exakt vilket nätaggregat jag har så återkommer jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av loefet:

@Noob_To_Computers: Beror på vilket nätaggregat du har. Det är finns många fler skillnader på nätaggregat än bara hur mycket effekt ett nätaggregat kan leverera.
Ingen av dina komponenter är några extrema effektslukare, så ett bra 450W nätaggregat skall inte ha några problem med en lättare överklockning. Och har nätaggregatet vettiga övervakningsfunktioner så skall ju datorn stänga av sig ifall du drar för mycket.

https://www.inet.se/produkt/6909982/fractal-design-integra-m-...

Där har vi den. Kanske inte något dunder nätaggregat men va som sagt på en rätt tajt budget under bygget.
Tror du detta skulle klara lite överklockning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Noob_To_Computers:

https://www.inet.se/produkt/6909982/fractal-design-integra-m-...

Där har vi den. Kanske inte något dunder nätaggregat men va som sagt på en rätt tajt budget under bygget.
Tror du detta skulle klara lite överklockning?

Räcker och blir över. 1060 drar inte mycket och inte speciellt mycket när man överklockar heller.
Swecs test med överklockad 5930K.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Räcker och blir över. 1060 drar inte mycket och inte speciellt mycket när man överklockar heller.
Swecs test med överklockad 5930K.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12356?key=cf3406212d2194d6fc4c0427bf46c9b2

Tack så mycket!

Tänker att ett 1060 3gb bör väll dra lite mindre än ett 6gb?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Noob_To_Computers:

Tack så mycket!

Tänker att ett 1060 3gb bör väll dra lite mindre än ett 6gb?

Det hamnar troligtvis inom felmarginalen i så fall, det är fortfarande samma GPU inuti även om 3GB-varianten är svagt försämrad av Nvidia.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Det hamnar troligtvis inom felmarginalen i så fall, det är fortfarande samma GPU inuti även om 3GB-varianten är svagt försämrad av Nvidia.

Ahaja men ni tror ändå att 450W och det nätagget jag skickade bör räcka till för överklockning?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Noob_To_Computers:

Tack så mycket!

Tänker att ett 1060 3gb bör väll dra lite mindre än ett 6gb?

Skrivet av Noob_To_Computers:

Ahaja men ni tror ändå att 450W och det nätagget jag skickade bör räcka till för överklockning?

Som sagt, räcker och blir över. Jag tror inte ens man kan överklocka kortet så hårt att det drar ett par hundra watt mer än designat.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär