Problem efter batteribyte

Permalänk

Problem efter batteribyte

En familjemedlems Nexus 5X hade fått det kända felet Red Light, dvs telefonen stängde av sig självt och sedan så fort man försöker starta den så lyser det bara ett rött ljus.
Antingen kan det vara pga processorn eller batteriet.

Jag köpte ett original batteri och bytte det, när jag skulle montera bort det gamla så satt det fast, någon form av klister; så fick jag ta ett litet verktyg och ta loss batteriet. Batteriet var lite mjukt, så när jag skulle ta bort det så formade det sig lite konstigt. Antar att ett batteri ska vara mjukt....
Efter jag monterat nya batteriet så blinkar det inte ens rött när jag ska försöker starta telefonen, så nu vet jag inte hur jag ska gå tillväga.
Någon som varit om något liknande och lyckas ordna det?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

@Peterrrrr:
De tips jag fått om batteribyte på mobilen är att koppla ur batteriet från moderkortet innan du börjar arbeta med batteriet. Detta för att minimera eventuell kortslutning. Det kan eventuellt, och nu gissar jag bara, kanske kortslutits när det som du beskrev det " formade det sig lite konstigt".

Andra möjliga orsaker kan ju vara att någon kabel/kontakt skadats när du öppnade telefonen.
Hade du någon guide till hjälp när du bytte batteriet?

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Skrivet av Farsan Baloo:

@Peterrrrr:
De tips jag fått om batteribyte på mobilen är att koppla ur batteriet från moderkortet innan du börjar arbeta med batteriet. Detta för att minimera eventuell kortslutning. Det kan eventuellt, och nu gissar jag bara, kanske kortslutits när det som du beskrev det " formade det sig lite konstigt".

Andra möjliga orsaker kan ju vara att någon kabel/kontakt skadats när du öppnade telefonen.
Hade du någon guide till hjälp när du bytte batteriet?

Körde en guide, tyvärr missade jag nog att lossa kontakten.Gick väldigt snabbt på videon...
Så det kan mycket väl blivit kortslutning, frågan är om det går att laga? Går minnet dvs internlagringen sönder vi kortslutning. För jag antar att moderkortet går vid kortslutning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

@Peterrrrr:
Hmm...Vi kan spekulera länge om vad som kan ha hänt. Mitt förslag är att vi håller oss till fakta så länge.
Det vi vet är att telefonen har ett nytt batteri och inte startar. Alltså:

  • Tänk på din säkerhet och ha minst skyddsglasögon på dig ifall något händer

  • Vad händer om du kopplar in laddkontakten? Tar batteriet emot laddning?

  • Är det nya batteriet ok? Går det att kontrollera för att säkerställa att den är hel och levererar ström?

  • Sitter kontakten till batteriet ordentligt fast i telefonen? Kanske är det glappkontakt?

  • Har några andra kontakter lossats i och med batteribytet? Kolla dessa också att dom sitter som dom ska.

Ifixit har en batteribytesguide med bilder istället för video. Kan det underlätta vid felsökningen? Du kanske upptäcker något som du missat?

Lagt till punkt om att kontrollera ifall den laddas, byt plats i ordningen
Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Skrivet av Farsan Baloo:

@Peterrrrr:
Hmm...Vi kan spekulera länge om vad som kan ha hänt. Mitt förslag är att vi håller oss till fakta så länge.
Det vi vet är att telefonen har ett nytt batteri och inte startar. Alltså:

  • Tänk på din säkerhet och ha minst skyddsglasögon på dig ifall något händer

  • Vad händer om du kopplar in laddkontakten? Tar batteriet emot laddning?

  • Är det nya batteriet ok? Går det att kontrollera för att säkerställa att den är hel och levererar ström?

  • Sitter kontakten till batteriet ordentligt fast i telefonen? Kanske är det glappkontakt?

  • Har några andra kontakter lossats i och med batteribytet? Kolla dessa också att dom sitter som dom ska.

Ifixit har en batteribytesguide med bilder istället för video. Kan det underlätta vid felsökningen? Du kanske upptäcker något som du missat?

Nu blinkar mobilens röda lampa några gånger när jag stoppar i laddarn, men ingenting mer händer. Så gjorde den innan batteribyte, så jag antar att den inte är kortsluten....

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

@Peterrrrr:
Ok, så långt - så bra. Då går ju strömmen fram till telefonen. Osäkert dock om batteriet tar emot laddningen eftersom telefonen bara blinkar några gånger.

Jag sökte runt lite och hittade dessa två länkar:
Länk 1 och länk 2. Länk 2 är visserligen om en nexus 4, men kanske kan skaka liv i din nexus 5:a

Jag snor några av tipsen dom gav och det var:

  • Låt telefonen ligga på laddning minst 30 minuter eller längre för att se om den tar emot laddning

  • Byt USB kabel mot en annan och även laddaren

Saxat från 1:a inlägget från länk 2:
1. Remove the case off the Nexus 4. (Edit: If you don't have a case or bumper on your Nexus 4, you can ignore this step.)
2. Hold down the power and volume down buttons.
3. Insert the USB charging cable into the Nexus 4 while continuing to hold down the power and volume down buttons.

Edit: *Tänker högt* Undrar om batteriet har tappat så mycket laddning att den i princip är slut? Vet att nyare batterier inte mår bra av att laddas ur helt. Det kan i sämsta fall innebära att dom blir obrukbara.

Lagt till *tänker högt*
Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Skrivet av Farsan Baloo:

@Peterrrrr:
Ok, så långt - så bra. Då går ju strömmen fram till telefonen. Osäkert dock om batteriet tar emot laddningen eftersom telefonen bara blinkar några gånger.

Jag sökte runt lite och hittade dessa två länkar:
Länk 1 och länk 2. Länk 2 är visserligen om en nexus 4, men kanske kan skaka liv i din nexus 5:a

Jag snor några av tipsen dom gav och det var:

  • Låt telefonen ligga på laddning minst 30 minuter eller längre för att se om den tar emot laddning

  • Byt USB kabel mot en annan och även laddaren

Saxat från 1:a inlägget från länk 2:
1. Remove the case off the Nexus 4. (Edit: If you don't have a case or bumper on your Nexus 4, you can ignore this step.)
2. Hold down the power and volume down buttons.
3. Insert the USB charging cable into the Nexus 4 while continuing to hold down the power and volume down buttons.

Edit: *Tänker högt* Undrar om batteriet har tappat så mycket laddning att den i princip är slut? Vet att nyare batterier inte mår bra av att laddas ur helt. Det kan i sämsta fall innebära att dom blir obrukbara.

Har prövat det.

Jag tror detta är det som återstår att göra:

https://youtu.be/Z7AmTsC4N2c

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

@Peterrrrr:
Okej, det var bra. Synd att det inte gav resultat :-/

Kollade videon och visst är det ett alternativ om inget annat återstår. Det är i en högre division än batteribyte dock.
Möjligheterna du har som jag kan se det är att antingen lämna in den för bedömning och förhoppningsvis få ett bra svar på hur det ligger till en kostnad förstås. Det andra är att göra som på videon med vetskapen att det kan fungera likväl som det går åt pipan.

Här överlåter jag till dig att överväga vilket alternativ som passar dig bäst. Oavsett val önskar jag dig lycka till och är också nyfiken på hur det har gått

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Skrivet av Farsan Baloo:

@Peterrrrr:
Okej, det var bra. Synd att det inte gav resultat :-/

Kollade videon och visst är det ett alternativ om inget annat återstår. Det är i en högre division än batteribyte dock.
Möjligheterna du har som jag kan se det är att antingen lämna in den för bedömning och förhoppningsvis få ett bra svar på hur det ligger till en kostnad förstås. Det andra är att göra som på videon med vetskapen att det kan fungera likväl som det går åt pipan.

Här överlåter jag till dig att överväga vilket alternativ som passar dig bäst. Oavsett val önskar jag dig lycka till och är också nyfiken på hur det har gått

Tack så mycket!

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU