Permalänk
Medlem

installera ramminne

Hej. Fick 2st 8GB Corsair 2666mhz dvs 16GB ram ver 4.32 i julklapp. Skulle installera dem idag men inget fungerar.
https://www.inet.se/produkt/5300528/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-2...

Det visar sig att de 2st 8GB ram som jag har sedan innan är på ver 5.29.
Inget fel på minnena då de fungerar var för sig, men just när man blandar de gamla och nya funkar det inte.

Är detta en omöjlig kombination? Bara att skicka tillbaka eller?

Mitt moderbord är ett Asus X99-A.

Permalänk

Har du installerat dom parvis i dimm A1, B1, C1 och D1? Ena paret i A1, C1 och andra paret i B1, D1.
Till X99 brädorna som kör quad channel så bör man köpa ett kit om fyra minnesstickor för att slippa strul.

EDIT: Som det står i moderkortsmanualen "always install the DIMMS with the same CAS Latency. For an optimum compatibility, we recommend that you install memory modules of the same version or data code (D/C) from the same vendor. Check with the vendor to get the correct memory modules".

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Har du installerat dom parvis i dimm A1, B1, C1 och D1? Ena paret i A1, C1 och andra paret i B1, D1.
Till X99 brädorna som kör quad channel så bör man köpa ett kit om fyra minnesstickor för att slippa strul.

EDIT: Som det står i moderkortsmanualen "always install the DIMMS with the same CAS Latency. For an optimum compatibility, we recommend that you install memory modules of the same version or data code (D/C) from the same vendor. Check with the vendor to get the correct memory modules".

Ja precis. Har mixat med att ha de nya på höger sida och de äldre på vänster sida och då syns bara de äldre. Mixar jag runt med olika sidor på de nya och gamla får jag plötsligt bara 8GB som funkar. Testat massor. Alla ram är ju samma specs men bara annat versionsnummer på de nya. Bara synd man inte kan se version numret på inet innan man beställer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Ja precis. Har mixat med att ha de nya på höger sida och de äldre på vänster sida och då syns bara de äldre. Mixar jag runt med olika sidor på de nya och gamla får jag plötsligt bara 8GB som funkar. Testat massor. Alla ram är ju samma specs men bara annat versionsnummer på de nya. Bara synd man inte kan se version numret på inet innan man beställer.

Skickades från m.sweclockers.com

du har testat satt varannan också? vanligtvis brukar de ligga från vänster till höger: A1A2B1B2

har man bara två minnen bör man sätta de som A2 och B2, om det inte står något annat i manualen för moderkortet.

Får ta och ringa inet annars

Permalänk
Skrivet av Lonian:

Ja precis. Har mixat med att ha de nya på höger sida och de äldre på vänster sida och då syns bara de äldre. Mixar jag runt med olika sidor på de nya och gamla får jag plötsligt bara 8GB som funkar. Testat massor. Alla ram är ju samma specs men bara annat versionsnummer på de nya. Bara synd man inte kan se version numret på inet innan man beställer.

Skickades från m.sweclockers.com

Troligen för att det är olika versionsnummer då Asus rekommenderar att alla minnesmoduler ska ha samma versionsnummer "We recommend that you install memory modules of the same version or data code".

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |