Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Tänker vi på samma AppleTV? Som inte klarar av mkv-containern om man inte kör infuse? Som inte kan hantera dolby atmos ljud utanför en handfull appar?

Skickades från m.sweclockers.com

Varför får man inte använda infuse? När får du Dolby Atmos på nVidia Shield och inte AppleTV? VLC finns ju också om det är något olagligt med att använda Infuse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Apple hater? Android fanboy? För om du vore neutral hade du valt Apple TV, nVidia Shield är bra men inte bättre än AppleTV.

Har Appel som företags telefon, min sambo har Apple telefon+ Ipad sedan urtiders tider, jag har alltid fått fixa allt och jag gillar inte att allt är så låst.
Hellre Android, men jag vill bara ha det som uppfyller mina krav.

Nu är ju tärningen kastad på en Sheild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Nyfiken iom att du testat båda av vad som anses vara det bästa. Vilka är fördelarna med apple tv som gör att den är bäst i dina ögon?

Det den i särklass är bättre på är ljudsynk, har aldrig haft några bekymmer med det på ATV’n vilket jag hade med Shield (sjukt ”känslig” för det).
Fick man till inställningar för en film så var det knas vid nästa.

Att sedan slippa mecka med ex Kodi eller Plex är enligt mig också en klar fördel. Installera Infuse och kör.

Sedan tycker jag att Netflix fungerar smidigare på ATV’n än på Shield, för mig blev Netflix segt på Shielden och var tvungen boota om.

Och jag tycker bättre om ATV’ns fjärr.

Hade det funkat med ATMOS i Infuse så hade ATV’n varit perfekt, i mitt tycke.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr nick:

Jag köper argumentet för att köpa denna MEN jag ville verkligen inte gå över 1500kr, kanske värt att omvärdera detta? Vad får man extra?

Jag vet inte vad den andra stödjer, men gissar att shielde är kraftigare sen har dom historiskt supportar och uppdaterat gamla modeller, iaf har varit väldigt nöjd med min shield och använder den enligt nedan / 99% media med lite röststyrning

- Dolby Atmos, Dolby Vision, DTS-x, 4K, Inbyggd chromecast 4k, gbit ethernet, etc https://www.nvidia.com/en-us/shield/shield-tv-pro/ (den kan inte decoda allt men har passthrough)
- Kan agera media server med transcoding, läs på om plex exvis (om klienten kan hantera formatet streamas det, annars transcodas det) klienten/spelaren har appar för surfplattor, mobiler, telefoner, program och ett webgränssnitt , shielden kan också agera klient samtidigt som server/android tv app.
- USB tuners /gratisutbudet , kan exvis kopplas in i plex enligt ovan/samma gränssnitt agera livetv (med möjlighet att spela in)
- Samsung smarthing och google home / smarthem och hub
- Fjärrkontrollen har röststörning , och hörlursingång (åtminstone på den gamla modellen som mutar allt annat och kör ljudet trådlöst till kontrollen/lurarna) , power off sätter enheten i sleep mode men ev servrar kan lyssna , optional styrning via HDMI CEC exvis stäng även av TV'n när shielden går ner i sleep / lägg till ett grenuttag som har styrda uttag / exvis om när TV'n i sin tur går ner i sleep så bryter den strömmen till hemmabion, innebär också att du kan ställa in att shieldens fjärrkontroll kan styra TV's volym och i förlängningen receiverns om man gör motsvarande inställning i TV'n (beroende på hur allt är anslutet)
- Android TV (underhålls även via experience upgrades generellt inklusive android uppdateringar som även dom gamla modellerna historiskt har fått ta del av)
- Nya android gränssnittet med kanaler i dom fallen apparna har stöd (får då ett flöde på dom appar som du väljer att visa med filmer, serier, musik, klipp direkt utan att gå in i dom/ bra översikt)
- USB , exvis extern hårddisk som matas via USB (ström) stödjer även mounting av network shares
- Kan dela ut interna hårddisken och anslutna hårddiskar på nätverken för åtkomst
- Mayflash dolhinbar om man vill leka med äkta wii motes och spela wii/gamla modellen var inte kraftig nog nya är förhoppningsvis det
- Kan streama steam spel via steam appen till shielden, kontroll körs via shielden inte datorn

Webgränssnittet för plex nedan/ filmerna ligger på en samba utdelad nätverksdisk (tidigare hade jag usb disk ansluten till min shield men ville flytta ut den), DVR via ansluten USB mottagare i shielden, shielden agerar server för åtkomst, streaming och transcoding för alla mina enheter/klienter, lite fippel men tycker att det är smidigt.

Homescreen på shielden med kanaler ser ut såhär för min del (bara en ren android tv vilket jag tycker är nice, inget lull lull)

Permalänk
Medlem

Då är man igång och kör, väldigt nöjd med fjärren men kör Kodi för jag har inte lyckats få Plex att hitta min nätverks NAS, någon som har lite input här för jag hade velat prova.
Kodi hade inga problem att hitta den när jag installerade Kodi på Shielden,

Har Plex media server installerat på Shielden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dr nick:

Då är man igång och kör, väldigt nöjd med fjärren men kör Kodi för jag har inte lyckats få Plex att hitta min nätverks NAS, någon som har lite input här för jag hade velat prova.
Kodi hade inga problem att hitta den när jag installerade Kodi på Shielden,

Har Plex media server installerat på Shielden

Plex är värdelöst på Shielden, man har ingen kontroll längre och jag använder hellre Kodi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Plex är värdelöst på Shielden, man har ingen kontroll längre och jag använder hellre Kodi.

Okey, då funderar jag inte mer över det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr nick:

Okey, då funderar jag inte mer över det!

Så vad tycker du om schelden nu efter ett tag, var det värt de 1000kr mer än du först tänkt dig?
Funderar skälv på en sådan nämligen för film eller Zappiti 4k hdr mini men den värkar inte finnas i Sverige och käns mer låst till bara film och kostar lite mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Så vad tycker du om schelden nu efter ett tag, var det värt de 1000kr mer än du först tänkt dig?
Funderar skälv på en sådan nämligen för film eller Zappiti 4k hdr mini men den värkar inte finnas i Sverige och käns mer låst till bara film och kostar lite mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej,

Den är riktigt bra och enkel att använda, väldigt enkelt med appar och sånt, jag har den till min projektor som jag sällan använder.
Förhoppningsvis kommer jag använda shielden mer längre fram, har blivit lite sugen på att testa det här med spel genom den,