Permalänk
Medlem

Ryzen med 12, 16, 24 eller 32 kärnor är bra mycket bättre än en i9 på 8. Mycket ram är att rekommendera samt ett X570 Moderkort för att framtidssäkra och ha möjlighet att sätta in en SSD med PCI Express 4 då dem är bra mycket snabbare än äldre generationens SSDer. Jag hade också bytt till en större, högre klassad PSU med den klass av bygge du letar efter. Jag satte ihop ett bygge åt dig som kommer ge dig bra mycket mer prestanda för pengarna:
https://komponentkoll.se/bygg/jSDyo

Edit: Tog bort några felskrivningar jag gjorde och gjorde om mitt bygge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Moderkortet har inte anslutning för chassits USB-C port.

inte? tänker jag fel här ?
info om moderkortet

Interna kontakter
USB 2.0
4 st, 2 st interna kontakter
USB 3.0/3.1 Gen1
2 st, 1 st interna kontakter
USB 3.1 Gen2 Type-C
1 st, 1 st interna kontakter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon676:

PCIE Express 4 är ett måste om du ska köra videoredigering och en Ryzen med 12, 16, 24 eller 32 kärnor kommer klå den där i9an enormt. Sen så är Quadro gpus gjorde för sånt här, det finns en anledning att Nvidia gör dem. En 2080 ti kör på speldrivers som inte alls är gjorda för det du vill göra med dem vilket gör att en Quadro relativt enkelt kör om dem med ett hundratal procent. Mycket ram är att rekommendera samt en SSD med PCI Express 4 då dem är bra mycket snabbare än äldre generationens SSDer. Jag hade också bytt till en större PSU med den storlek på bygge du letar efter. Jag satte ihop ett bygge åt dig som kommer ge dig bra mycket mer prestanda för pengarna: https://komponentkoll.se/bygg/JmiQc

Skickades från m.sweclockers.com

Så många fel...

Var ska jag börja, PCIe 4 diskar presterar inte bättre en PCIe 3 diskar mer en sekventiell läsning/skrivning, som scratchdisk ger det ingen fördel alls, de som finns på marknaden är sämre pris prestanda än exempelvis Samsung 970 Pro eller Intel Optane. Med det sagt tycker jag dock att ett moderkort som stöder PCIe 4 är smart att köpa idag, det lär inte dröja länge till de bättre nvme-ssderna börjar dyka upp där.

Konsumentgrafikkorten ger betydligt mer GPU för pengarna och idag finns i princip inget utöver multi-gpu build som tjänar på Quadro/FirePro.

Bild från Puget System GPU-benchmark för videredigering;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

precis byggt en dator för after effects och Premiere pro, gör en hel del 4K samt större (jobbar med event).
Och jag kör 64Gb ram med en Ryzen.
Som grafik-skrot kör jag ett RTX 2060, tyvärr är stödet i både premier pro och after effects för GPU acceleration lågt, RTX är i ett stadie som bäst kan beskrivas som tidig beta.
Jag kör alla min utrenderingar i en separat rendermotor, på så sätt kan du göra upp för alla de brister som finns i själva redigeringsprogrammen.

Jag skulle rekomendera något med en AMD, inte ens värsta modellen behövs, så länge du Stoppar in mer ram än du kan hitta och minst en rejäl M2 disk, gärna med PCIex4 stöd så det går lite fort. för det är disken och ramet jag får uppgradera gång på gång, och nu med M2 och 64Gb ram så har jag inga problem, ligger sällan över 80% på cpu eller GPu.

Jag håller med om att Ryzen 3-serien är prisvärda men det är ingen större skillnad heller, jag gick på vad TS hade själv föreslagit, in 9900K är fullt konkurrenskraftig upp till Ryzen 3950, där är valet enkelt om man har vältrådade applikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danwi:

@Tammik: Jag plockade ihop en väldigt snarlik PC till min fru för ett år sedan (2070Super fanns ej då, utan med föregångaren 2070) och den har tuffat på väldigt bra. Hon har primärt kört Avid, Davinci resolve samt lite After effects.
Standardtipset gällande hårddiskar är att ej ha videomaterialet på samma disk som Windows + program, men det tolkade jag som att du tänkt på?

ja det har jag tänkt på att inte ha videomaterial och program på samma disk..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tammik:

inte? tänker jag fel här ?
info om moderkortet

Interna kontakter
USB 2.0
4 st, 2 st interna kontakter
USB 3.0/3.1 Gen1
2 st, 1 st interna kontakter
USB 3.1 Gen2 Type-C
1 st, 1 st interna kontakter

Fel av mig, prisjakt hade fel info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

precis byggt en dator för after effects och Premiere pro, gör en hel del 4K samt större (jobbar med event).
Och jag kör 64Gb ram med en Ryzen.
Som grafik-skrot kör jag ett RTX 2060, tyvärr är stödet i både premier pro och after effects för GPU acceleration lågt, RTX är i ett stadie som bäst kan beskrivas som tidig beta.
Jag kör alla min utrenderingar i en separat rendermotor, på så sätt kan du göra upp för alla de brister som finns i själva redigeringsprogrammen.

Jag skulle rekomendera något med en AMD, inte ens värsta modellen behövs, så länge du Stoppar in mer ram än du kan hitta och minst en rejäl M2 disk, gärna med PCIex4 stöd så det går lite fort. för det är disken och ramet jag får uppgradera gång på gång, och nu med M2 och 64Gb ram så har jag inga problem, ligger sällan över 80% på cpu eller GPu.

I artikeln som länkats tidigare ser du att en 9900K slår en 3800X i Premiere, i vissa scenarion slår den även en 3900X så att blint gå på AMD Ryzen 3-serien är ingen bra idé, går man på en 3950X så har man lagt Intel i kölvattnet däremot.

Permalänk
Medlem

Detta är en bättre build än Intel helt klart. Supersnabba minnen, PCIe 4 för nästa generations SSDer, 16 kärnor, ger snabbare renderingstider, ingen direkt skillnad vid själva editeringen dock.

Permalänk
Avstängd

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13207000

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Som sagt, för Premier Pro är 3900X sämre än 9900K

Minnena i denna build har 20% lägre bandbredd (scrubbingprestanda), högre latency (både i form av att de går asynkront mot Ryzens Infinity Fabric och att 15/3>16/3,6) men sparar bara några hundralappar. Återigen saknas hårdvarustödd encoder, trist att behöva vänta dubbelt så länge på en draft export.

Moderkortet saknar kontakt för USB-C-kontakten i chassit.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mordekai:

Som sagt, för Premier Pro är 3900X sämre än 9900K
https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=58430&width=800

Minnena i denna build har 20% lägre bandbredd (scrubbingprestanda), högre latency (både i form av att de går asynkront mot Ryzens Infinity Fabric och att 15/3>16/3,6) men sparar bara några hundralappar. Återigen saknas hårdvarustödd encoder, trist att behöva vänta dubbelt så länge på en draft export.

Moderkortet saknar kontakt för USB-C-kontakten i chassit.

Om pengar inte är något problem är det väl 3950X som gäller men det kostar ju fan dubbla av vad ett 9900K gör så det är ju det också.

Permalänk
Medlem

@anon242437: då är det väl iofs en threadripper som gäller, det viktiga är ju inte komponentpriset, det viktiga är systemprestanda och systempris, fett med bandbredd i x570 ska man ju inte heller glömma. Kommunikation inom processorn i multitrådade realtidsapplikationer är ju dock medioker jämfört med 9900k.

Sen tycker jag iofs att 25k för den datorn är ganska billigt. Det finns Workstations för det dubbla som inte är bättre prestanda för det här ändamålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag håller med om att Ryzen 3-serien är prisvärda men det är ingen större skillnad heller, jag gick på vad TS hade själv föreslagit, in 9900K är fullt konkurrenskraftig upp till Ryzen 3950, där är valet enkelt om man har vältrådade applikationer.

9900K är som du säger mycket konkurenskraftig, jag lyckades dock få min R7a för så pass mycket mindre än vad en i9 kostar att det blev ett solklart val för mig, som jag inte heller ångrat.
Detta då den persterar mycket väl, och övriga delar i systemen börjar throttla innan processorn i sig gör det.

Skrivet av Mordekai:

I artikeln som länkats tidigare ser du att en 9900K slår en 3800X i Premiere, i vissa scenarion slår den även en 3900X så att blint gå på AMD Ryzen 3-serien är ingen bra idé, går man på en 3950X så har man lagt Intel i kölvattnet däremot.

Korrekt! Som tidgare sagt kan det vara värt att gå end ett snäpp i processor och köpa mer och framförallt bättre minne istället för att kasta alla sina pengar på en rejäl processor, då t.ex after effects äter minne, likaså gör premier pro (inte riktigt lika mycket dock).

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

kommer bli att jag går på en intel cpu

så detta är troligen det kommer att beställa imorgon eller på måndag...
dock är jag lite osäker på cpu kylare om be quiet! Dark Rock Pro 4 blir bra eller man ska välja något annat?

Fractal Design Define R6 USB-C Svart
Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB
ASUS ROG STRIX Z390-E GAMING
Corsair RM750X 750W v2
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX Svart
be quiet! Dark Rock Pro 4
Gigabyte GeForce RTX 2070 SUPER 8GB