Blir 2022 året för Linux på skrivbordet?

Permalänk
Hedersmedlem

Blir 2022 året för Linux på skrivbordet?

De som vart med ett tag känner ju till den urgamla och seglivade memen "Year of the Linux desktop", där Linux-entusiaster sedan slutet på 90-talet utropat att nästa år minsann blir året där Linux tar över skrivbordet!

Över åren så har åtskilliga Linux-entusiaster och andra spanare gjort spaningen att nästa år blir året där Linux till slut slår sig in på skrivbordsmarknaden. En spaning som i efterhand visat sig vara felaktig. Och nu är det min tur att upprätthålla denna ädla tradition och göra samma spaning, och med ganska stor sannolikhet göra bort mig på kuppen.

Så här resonerar jag:

Med åren så har tekniskt hinder efter tekniskt hinder som gjort att Linux kan ta över på skrivbordet undanröjts. Drivrutinsstödet i Linux är bättre än någonsin. Stöd för mjukvara blir mindre och mindre relevant när vi gör mer och mer på webben, och Windows 10:s främsta konkurrent, Windows 7, är snart ute ur bilden, samtidigt som fler och fler börjar ifrågasätta hur mycket personlig data operativsystem som Windows samlar in om användare.

Samtidigt fortsätter Valve att satsa lågintensivt på Windows (eftersom de vill gardera sig mot att Microsoft sätter en krig i deras rygg), vilket gör att spel på Linux blir mer och mer realistiskt. Detta är något som kan göra Linux mer och mer populärt på en marknad för skrivbordsdatorer som ständigt växer: gaming.

Men den största faktorn som jag tror kan leda till Linux på skrivbordet för många är: Kina.

Den 12 december i år publicerade Sweclockers artikeln Kinesiska staten sätter mål för 100 procent kinesiska datorer till år 2022. Sammanfattningen är att Kinesiska staten, efter handelskriget med USA, känner att de vill göra sig mindre beroende av västerländsk hårdvara och mjukvara, bland annat att de vill utveckla egna processorer och eget operativsystem.

När jag läste den artikeln fann jag det föga troligt att Kina verkligen kommer skriva ett helt nytt operativsystem från grunden, utan mer sannolikt är att det blir någon variant av Linux, och då sannolikt inte någon walled-garden-variant av Linux som Chromebook eller Android, utan mer sannolikt någon med "öppen" Linux-variant (för att kunna konkurrera med Windows öppenhet på den fronten).

Någon vecka senare såg jag en artikel från TomsHardware: Chinese CPUs Now Work On Domestically-Produced Operating System. Artikeln från TomsHardware i sig var inte supertung på tekniska detaljer, mer intressant var faktiskt kommentarsfältet som hör till artikeln från kinesiska MyDrivers.com som TomsHardware använde som källa. Jag vill dock gå ut med att jag själv inte kan Kinesiska, och har förlitat mig på vad Google Translate översatt det hela till.

Jag vill lyfta fram särskilt denna kommentar av Kan Chunqiu Chongqing (här i Google-översatt tappnining till någolundig begriplig svenska):

Citat:

Efter lite förståelse är denna UOS i princip en flådad version av ett djupt system. . . I går läste jag attityden till UOS på Zhihu. För att uttrycka det otydligt beror det på att olika tredje parter inte kan sätta sitt eget djup i ansiktet, så de skapade en UOS. . . I de olika distributionerna av Linux, även om djuprankningen inte är lika bra som i Ubuntu, är den fortfarande i topp 10 på LINUX året runt (faktiskt rankas den 10: e och Ubuntu är femte). Djupet för de olika funktionerna är också mycket vänligt för nya spelare. . . När det gäller de olika enhörningarna i Kina är de vanliga LINUX-distributioner och har inga egna egenskaper alls. Nämn inte de 10 bästa i LINUX-listan ... webbplatsen är distrowatch point com för att se själv. . . Faktum är att jag publicerade ett inlägg när Ubantu kom ut för N år sedan och föreslog att Kina skulle utveckla en helt enhetlig LINUX-distribution som är lämplig för kinesisk lokalisering baserad på Ubantu. . . Nu när handelskriget har drabbat en sådan punkt är det bara en fråga om UOS. . .

Om du verkligen vill förena den inhemska LINUX, bör du åtminstone ta reda på vilken CPU du ska använda. Vad är betydelsen av att stödja MIPS-instruktionsuppsättningen som Godson som redan har gått in i kistan? Loongson kan använda UOS för att göra det på egen hand, men UOS bör inte ta initiativ för att stödja det. Jag tror personligen att det måste övervägas från X86 / ARM. RISCV kan också övervägas på lång sikt, men det är en framtida fråga. Problemet med LINUX är fragmentering. Även om systemet är fragmenterat, om CPU också stöds i en röra, är det mycket svårt att utveckla. Programvaruutvecklare har inte så mycket tid att anpassa sig. Detta gäller särskilt för kommersiella mjukvaruföretag.

Utifrån artikeln ovan så kan vi utläsa att det verkar finnas många varianter av Linux som florerar i Kina just nu. Jag vill nog inte tippa på att det blir just UOS som vinner detta krig för vem som kommer vinna i Kina, men att det blir någon Linux-variant känns absolut väldigt sannolikt.

Vad detta innebär är att en kommersiell mjukvarumarknad för Linux plötsligt öppnar. Kina är ju en väldigt stor marknad ändå. Det skulle ge mjukvarutillverkare som idag för Windows och/eller Mac en klar spark i baken att börja producera Linuxversioner. Det tillsammans med att Valve krattar manegen för spelutvecklare att utveckla Linux-versioner av spel, kan innebära att även vi här i väst får färre anledningar att använda Windows.

För att sammanfatta alltså: Kina har som uttalat mål att kasta ut Windows, vilket kan öppna upp en stor marknad för Linux på skrivbordet i Kina, något som i sin tur kan leda till att Linux blir mer och mer gångbart även utanför Kina. (Jag har bl.a. hört att Putin också behöver ett nytt operativsystem...)

Så vad tror ni, kan Kinas vurm för att kasta ut Microsoft på avvägar leda till den oavsiktliga effekten att vi här i väst kommer att köra mer Linux på skrivbordet?

Permalänk

Absolut Någon gång under detta århundradet lär det hända så varför inte 2022.
ENHÖRNINGAR BEKRÄFTATS I KINA!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hoppas aldrig något år blir Linux år. Jag är nöjd med den lilla användarbasen som finns. Ju fler som använder Linux, desto mer blir det aktaktivt att gör virus till det. Så låt oss hålla tyst om Linuxs existens

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Så vad tror ni, kan Kinas vurm för att kasta ut Microsoft på avvägar leda till den oavsiktliga effekten att vi här i väst kommer att köra mer Linux på skrivbordet?

Kort svar, Nej!

Längre resonemang, vi börjar med att vända på steken och konstaterar att Microsoft numera "gillar" Linux men det beror ju troligen huvudsakligen att MS insett att det kostar enorma summor att själv utveckla all kod. Vidare krävs det topputvecklare som troligen behövs bätrre med att utveckla molnstrukturer.

MS har haft stora problem med kärnan som börjar bli mycket gammal och i höstas så uppstod de här ryktena:
https://www.computerworld.com/article/3438856/call-me-crazy-b...

En kärna passar då alldeles utmärkt att utveckla gemensamt om det finns en stark ledning för ett projekt.

Om man ser till ett helt operativsystem inkl skrivbord så finns det inga förutsättningar att utveckla likadant som en kärna, det krävs att någon betalar ett antal topputvecklare under en längre tid. Man ser problemet tydligt med Gnome och att man inte kan få till resurser att göra några större förändringar, dvs någon MÅSTE betala för kalaset på något sätt.

Jag kan inte sedan tänka mig att Kina skulle välja en GPL licensiering om det utvecklade ett egelt operativsystem så därför skulle det troligen vara dött.

Ubuntu har provat att lägga in "reklam" för tex Amazon men det blockeras ständigt av GPL-folket. Vidare kommer aldrig nVidia att släppa sin proprietära kod och därav så får man en låsning med grafikkretsar och mjukvara.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av plunn:

Kort svar, Nej!

Längre resonemang, vi börjar med att vända på steken och konstaterar att Microsoft numera "gillar" Linux men det beror ju troligen huvudsakligen att MS insett att det kostar enorma summor att själv utveckla all kod. Vidare krävs det topputvecklare som troligen behövs bätrre med att utveckla molnstrukturer.

MS har haft stora problem med kärnan som börjar bli mycket gammal och i höstas så uppstod de här ryktena:
https://www.computerworld.com/article/3438856/call-me-crazy-b...

En kärna passar då alldeles utmärkt att utveckla gemensamt om det finns en stark ledning för ett projekt.

Om man ser till ett helt operativsystem inkl skrivbord så finns det inga förutsättningar att utveckla likadant som en kärna, det krävs att någon betalar ett antal topputvecklare under en längre tid. Man ser problemet tydligt med Gnome och att man inte kan få till resurser att göra några större förändringar, dvs någon MÅSTE betala för kalaset på något sätt.

Jag kan inte sedan tänka mig att Kina skulle välja en GPL licensiering om det utvecklade ett egelt operativsystem så därför skulle det troligen vara dött.

Ubuntu har provat att lägga in "reklam" för tex Amazon men det blockeras ständigt av GPL-folket. Vidare kommer aldrig nVidia att släppa sin proprietära kod och därav så får man en låsning med grafikkretsar och mjukvara.

Nu får vi dock betänka att jag inte sagt att 2022 är året då FOSS-utopin med 100% fri mjukvara kommer hända, eller ens att det som blir etablerat blir en av de existerande Linuxdistarna. Jag menar specifikt just detta - Linux på kärnan. Sen om Nvidia-drivrutinerna är proprietära, om Kinesiska Linuxdistar innehåller spyware från Kinesiska staten eller andra proprietära blobbar eller specifika appbutiker har jag inte sagt något om. Det jag menar är att i bästa fall så kan det som blir populärt i Kina vara en halvpriorietär Linuxdist, förmodligen med appbutik, men också med möjligheten att rätt enkelt "sidoladda" andra appar (just eftersom det tar en massa utvecklingskraft att låsa ner allt detta, och det inte heller finns någon mening med det om man inte vill att ett specifikt företag ska sitta på alla nycklar.)

Jag ser inte heller någon anledning att Kina inte skulle acceptera GPL. Precis som du var inne på så är det dyrt att utveckla själva, och det finns en helt okej utgångspunkt att utgå från. Varför skulle Kina ha något emot att alla kan delta i utvecklingen av kärnan? Det är ju en win-win för dem. Deras uttalade mål är ju inte att ta över MS roll, utan snarare att veta att de har något beroende på Microsoft eller väst i allmänhet.

Permalänk
Medlem

Ur mitt perspektiv blir linuxupplevelsen bara trevligare, medan windowsupplevelsen blir sämre.

För mig som spelar en del indie-lir har det mesta jag spelar redan native-stöd och det mesta annat som jag varit intresserad av har Proton löst.

I år fick jag en ny Dell-laptop med förinstallerad Ubuntu på jobblaptopen. Som jag tolkat det ska maskinen ha officiellt stöd från Dell.

Jag gav bort en dator till en bekant (som inte är datorintresserad) och installerade dualboot med win10 och linux. Min bekanta hade råkat starta Ubuntu första gången och hade där efter fortsatt använda det, för hon tyckte det fungerade bra (web, torrent, musik, film, netflix, läsa foton från mobilen, spara till extern disk)

Visst är mina exempel små anekdoter, men backar vi tillbaka till Windows XP-perioden, så såg saker väldigt annorlunda ut. Att få någon Linux-certifierad Dellmaskin eller att se någon ointresserad av datorer köra Linux för det fungerar smidigt på skrivbordet, var inte alls lika sannolikt. Inte heller att sitta och köra massa propreitära spel i Linux.

Själv gjorde jag min övergång 2017. Jag var så otroligt trött på Windows 10 att det fick vara nog. Efter jag bytt över visade det sig att saker faktiskt var i bättre skick än jag trodde. Med det sagt finns det alltid utrymme till förbättring, givetvis.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Linux behöver inte ta skrivbordet - har ju nästan tagit allt redan både på server och infrastruktursidan och hos stor del av mobiltelefonklienterna. I antal är linux och någon linuxderivat förmodligen en av de absolut vanligaste OS för embeddet som kör 32 och 64-bits proppar av olika slag.

Sedan verkar MS integrera stödet för linux och linuxbinärer allt bättre i windows för varje stor uppgradering i form av lättviktsemulering och en dag så kanske det har bytt plats utan att någon jäkel märkte det - då skal och grafik ser precis ut som innan...

- fast det vore trevligt om man helt plötsligt kunde köra både ZFS, XFS, BTRFS och halvtjoget till olika filsystem om och när man vill... för nya filsystem behöver verkligen windows idag då NTFS är så jäkla plåstrad att det snart inte går längre...

Permalänk
Skrivet av pv2b:

För att sammanfatta alltså: Kina har som uttalat mål att kasta ut Windows, vilket kan öppna upp en stor marknad för Linux på skrivbordet i Kina, något som i sin tur kan leda till att Linux blir mer och mer gångbart även utanför Kina. (Jag har bl.a. hört att Putin också behöver ett nytt operativsystem...)

Då har du hört fel, ryssarna går inte via Kina, de har sitt egna Astra Linux, ser snarare ut som om Kineserna går via Ryssland om man ska tro Wiki.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Jag är mer nyfiken på när CPU och moderkort-motsvarigheterna till Linux uppnår den senares spridning

Permalänk
Medlem

Känns som tråden saknar insyn i mängden legacy-system som körs på företag. Idag är det väl på konsumentsidan ganska fragmenterat redan, iOS, android, Mac OS, chrome os etc, fler och fler produkter är datorer för speciella ändamål. Windows fördel på konsumentsidan är ju främst att folk inte vill/orkar lära om, på jobbet gäller Windows för en majoritet även i en överskådlig framtid. Apple har varit mest framgångsrika i att skapa homogena produkter man inte måste känna sig i teknikens våld. Liknande produkter kommer med all säkerhet från Kina i framtiden men jag tror de blir de som nischar sig snarare en skapar en direkt konkurrent till en dator med Windows som lyckas. När de blir lika stora som iPad kanske Adobe gör programvara för de också, tills dess är alternativa operativsystem en kul liten nisch för specifika uppgifter.

Permalänk
Medlem

Året för Linux på skrivbordet infaller ett par år efter att Microsoft släpper sin första desktopversion av windows med linuxkärna (ja, det är en fråga om när snarare än om). Hur många år "ett par" är i sammanhanget beror på hur stor marknadsandel man anser behövs för en så godtycklig titel.
Så, den stora frågan är väl snarast när Windows kommer att börja skeppas med linuxkärnan, och det torde väl ske inom relativt snar framtid. då det är drygt fyra år sedan Win 10 och vi ännu inte sett längre tid än fem år mellan desktopreleaser av Windows. En övergång till linuxkärnan innebär säkerligen en del merarbete, så det kan nog ta lite längre än så den här gången, och troligen kommer det att ta tid innan Windows NextGen blir defactostandard, så 2022 känns tajt, men måhända ser vi starten på det hela då.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Trenden går emot att operativsystemet på ens dator blir mindre värt än vilket märke man har på ens toalettpapper. Alltså för varje år som går så blir det bara mindre man gör lokalt, detta gäller alla grupper bortsett från de som av rädsla gör tvärt om.

Så jag tror mycket väl att linuxbaserade operativsystem som Chrome os kan ta över, folk vill ha ett billigt snabbt och säkert operativsystem som bara fungerar. De ska aldrig ens märka av att det finns ett operativsystem i bakgrunden som gör att deras webbläsare fungerar som den ska.

Jag tycker även Microsoft har insett detta när de har gjort windows 10 licensen så konstig, har de ej sagt att det ej kommer någon senare version? Microsoft vet att de nu inte kan ta för mycket betalt för de rena klientversionen av windows och de vill istället ha hög marknadsandel för att tjäna pengar på det andra som sharepoint, azure, office etc.

*edit*
Att vinna marknadsandel tack vare att folk ointresserar sig i något tycker jag bara är tråkigt. Frågan är om Linux kan vinna över det lilla arbete folk ändå gör på ens lokala dator? Där trenden går emot att folk inte ens lagrar deras personliga foton lokalt på deras egen dator, bearbetar foton gör de i mobilen och för den stora skaran så går det göra på webben.

Så vi får ta speciella grupper som film och bildredigerare. Där väl windows + mac Os har bra övertag över linux versioner? Cad, musik etc är väl samma sak. Sist så har windows även mest spel.

Så jag tror inte att linux som lokal arbetsplattform kommer bli stor snart, däremot lär linux som lokal plattform för ens terminal/tunna klient/webbläsardator öka rejält.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Nu får vi dock betänka att jag inte sagt att 2022 är året då FOSS-utopin med 100% fri mjukvara kommer hända, eller ens att det som blir etablerat blir en av de existerande Linuxdistarna. Jag menar specifikt just detta - Linux på kärnan. Sen om Nvidia-drivrutinerna är proprietära, om Kinesiska Linuxdistar innehåller spyware från Kinesiska staten eller andra proprietära blobbar eller specifika appbutiker har jag inte sagt något om. Det jag menar är att i bästa fall så kan det som blir populärt i Kina vara en halvpriorietär Linuxdist, förmodligen med appbutik, men också med möjligheten att rätt enkelt "sidoladda" andra appar (just eftersom det tar en massa utvecklingskraft att låsa ner allt detta, och det inte heller finns någon mening med det om man inte vill att ett specifikt företag ska sitta på alla nycklar.)

Jag ser inte heller någon anledning att Kina inte skulle acceptera GPL. Precis som du var inne på så är det dyrt att utveckla själva, och det finns en helt okej utgångspunkt att utgå från. Varför skulle Kina ha något emot att alla kan delta i utvecklingen av kärnan? Det är ju en win-win för dem. Deras uttalade mål är ju inte att ta över MS roll, utan snarare att veta att de har något beroende på Microsoft eller väst i allmänhet.

Jag tror du missar poängen.... jag själv är en glad linuxanvändare och gillar fortfarande att snurra på kuben Jag har sedan åratal kört Ubuntus utvecklingsversion men dragit mig undan från alla debatter, helt meningslöst att debattera med GPL-ivrarna!

Egentligen har inget hänt på åratal mer än att man filar på befintliga paket och gör småändringar.

Sen måste du inse att det är stor skillnad på att utveckla en kärna samt tex en webapplikation jämfört med ett helt skrivbord.
Ett helt skrivbord kräver enorma resurser inkl topputvecklare som ska ha rejält betalt.

GPL-folket lever i en ren misär avseende skrivbordet, ingen vill betala någonting och som exempel Ubuntu så har ju Mark Shuttleworth Canonical betalt/betalar ett antal utvecklare men de sticker ju så fort något bättre dyker upp.

Om nu kineserna knådar ihop något så kommer det att mötas med djupaste misstro om det inte är GPL.

Vinnaren är nog MS som kan få en ny kärna gratis....

EDIT this is fun

plunn@plunn-VivoBook-S15-X530UN:~$ inxi -SCGx
System:
Host: plunn-VivoBook-S15-X530UN Kernel: 5.5.0-050500rc3-generic x86_64
bits: 64 compiler: gcc v: 9.2.1 Desktop: Gnome 3.34.1
Distro: Ubuntu 20.04 LTS (Focal Fossa)
CPU:
Topology: Quad Core model: Intel Core i7-8550U bits: 64 type: MT MCP
arch: Kaby Lake rev: A L2 cache: 8192 KiB
flags: avx avx2 lm nx pae sse sse2 sse3 sse4_1 sse4_2 ssse3 vmx
bogomips: 31999
Speed: 700 MHz min/max: 400/4000 MHz Core speeds (MHz): 1: 700 2: 700
3: 700 4: 700 5: 700 6: 700 7: 700 8: 703
Graphics:
Device-1: Intel UHD Graphics 620 vendor: ASUSTeK driver: i915 v: kernel
bus ID: 00:02.0
Device-2: NVIDIA GP108M [GeForce MX150] vendor: ASUSTeK driver: N/A
bus ID: 01:00.0
Display: x11 server: X.Org 1.20.6 driver: modesetting,nvidia
unloaded: fbdev,nouveau,vesa resolution: 1920x1080~60Hz
OpenGL: renderer: Mesa DRI Intel UHD Graphics 620 (Kabylake GT2)
v: 4.6 Mesa 19.3.1 direct render: Yes

Men som vanligt så är nVidia-drivaren bruten.....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Nope, så länge MS Office, Adobe Creative suite och samtliga Windows-spel inte går att köra native, out of the box på Linux-distributioner kommer det inte dominera. Vi kommer ligga kvar och dutta på mellan 1,5-5% av desktopanvändarna.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske blir när man går över till en moderna cpu i stället för att klamra sig fast i x86, Apple lär bli föst att ta ARM till skrivbordet för att kunna öka prestandan, x86 börjar bli en rejäl bromskloss och behöver man ändå bryta alla kompatibilitet på hårdvarunivå så passar det bra att även modernisera mjukvaran.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

@mrqaffe: det är inte så lätt eftersom det är en massa mjukvara som behöver skrivas om av "någon" som inte finns.

https://itsfoss.com/ubuntu-19-10-drops-32-bit-support

Steam och Wine skulle rasa ihop!

EDIT om Ubuntus velande i frågan
https://www.omgubuntu.co.uk/2019/06/ubuntu-reverses-decision-...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av plunn:

@mrqaffe: det är inte så lätt eftersom det är en massa mjukvara som behöver skrivas om av "någon" som inte finns.

https://itsfoss.com/ubuntu-19-10-drops-32-bit-support

Steam och Wine skulle rasa ihop!

EDIT om Ubuntus velande i frågan
https://www.omgubuntu.co.uk/2019/06/ubuntu-reverses-decision-...

Vi börjar tekniskt nå vägs ände med x86 så nått bättre måste ersätta om prestandan inte ska stagnera och om inget ännu okänt dyker upp så är det nog ARM64 som är det som kommer först iom att Apple är på väg ditåt och då kan man ju passa på att modernisera allt i "normalläge" för en modern dator och de som tvunget måste ha bakåtkompatibilitet med får använda virtuella maskiner för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kort svar, nej.

Längre svar, det finns ingen användarvänlighet, folk vill inte sitta och pilla på OS, vissa vill det men 99% vill ha så få klick som möjligt för att få ett fungerande OS.

Sen ska allt bara fungera, utan några som helst inställningar, när man når det med valfri Linux dist så kanske...

Innan det når massorna så kommer det alltid vara en grej som folk bara håller på med vid sidan om utöver entusiasterna som vill hålla sig fast vid en bra idé som aldrig blir av.

För mig personligen så finns inte ett enda skäl till att gå över och jag har ändå tålamod att pilla lite, med andra ord så finns det inget Linux gör bättre och ser ingen förändring inom närmaste framtiden.

Ser framför mig en free to play version av Windows som är gratis men är proppad med reklam som majoriteten kommer köra med... Usch.

Permalänk
Medlem

@GuuFi:
Jag håller inte med om att man måste pilla för att det skall fungera.
Jag lade in Lubuntu 19.04 på min stationära dator anno 2011 och jag är nästan besviken på hur lite jag har behövt pilla på den, den har bara fungerat out-of-the-box. Visst vill man plåga sig själv som hobby med arch eller linux from scratch så måste man pilla med allt men ubuntu/debianbaserat är nästan helt pill och terminalfritt om man så behagar.

Permalänk
Medlem

Inte en enda kommentar i stil med "...tar fram popcornen" ännu

Ärligt talat så tror jag inte heller på att linux tar skrivbordet 2022. Men någonting kan vara i rörelse om det börjar bli ett skifte från x86 arkitekturen och över till andra, t.ex. ARM. Men så snabbt som 2022 vette 17 faktiskt.

Kinas metod, som jag tycker känns som ett tvång, är knappast rätt väg att gå. Det finns garanterat bättre vägar och gå ifall målet nu är att få folk att vilja använda andra OS i detta fallet. Jag respekterar att folk vill köra sitt-val-av-OS-för-att-det-passar-dom och har inget intresse att tvinga någon över till det ena eller andra lägret.

Däremot kan det vara något intressant i rörelse dock. Om nu Kina och Ryssland implementerar sina OS-planer, processorarkitekturen börjar bytas ut från x86 mot något annat, känns det som det kan röra om i grytan på längre sikt. Lär bli väldigt intressant och se hur respektive sida ser detta på lång sikt.

<off-topic>
Jag kommer också och tänka på Huawei och USA's blockering för dom, för telefoner med android och inget annat. Om dom lyckas att utveckla något som får marknadsandelar, kanske flera kinesiska bolag börjar ta efter? Och vad kan det få för konsekvenser för Android då?
</off-topic>

Det som jag kan tycka är svårt med linux är att utifrån några få ursprung som Debian och RedHat så har dom utvecklats i så kolossalt många varianter. Och där varje variant har tweakat lite här och där som gör att även om ursprunget är detsamma så kan det eventuellt brista i kompatibiliteten. För den erfarne är det säkert inget problem, men för nybörjaren är det ingen lysande start om en tror att ett program för debian funkar lika bra på t.ex. ubuntu eller linux mint. Dom har ju samma förfader, men utvecklats lite annorlunda. Det går visserligen att lösa genom att läsa först, men det kan vara lätt att i ivern glömma bort det.

Oavsett så händer det en hel del intressanta saker inom OS världen och det lär bli intressant och se vad som händer

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Kort svar, nej.

Längre svar, det finns ingen användarvänlighet, folk vill inte sitta och pilla på OS, vissa vill det men 99% vill ha så få klick som möjligt för att få ett fungerande OS.

Sen ska allt bara fungera, utan några som helst inställningar, när man når det med valfri Linux dist så kanske...

Innan det når massorna så kommer det alltid vara en grej som folk bara håller på med vid sidan om utöver entusiasterna som vill hålla sig fast vid en bra idé som aldrig blir av.

För mig personligen så finns inte ett enda skäl till att gå över och jag har ändå tålamod att pilla lite, med andra ord så finns det inget Linux gör bättre och ser ingen förändring inom närmaste framtiden.

Ser framför mig en free to play version av Windows som är gratis men är proppad med reklam som majoriteten kommer köra med... Usch.

Som jag tidigare sa så vill jag inte ha fler användare i Linux och vill därför egentligen inte försvara sådana här felaktigheter (som jag anser). Jag vet inte vad du menar med att det saknas användarvänlighet i Linux jämfört med Windows. Det är väl sällan så att du inte behöver pilla med något efter ett nyinstallerat Windows. Det är massor med saker som ska installeras för att få det dit man vill. Bara för att Linux inte har samma tillvägagångssätt för att installera saker gör det inte mindre användarvänligt. Bara för att man har förkunskaper om något (windows) gör det inte per definition mer användarvänligt. Jag har mer kunskap om Linux än Windows men jag tycker inte Windows är mindre användarvänligt för det.

Jag har genom alla år skrivit howtos åt mig själv när jag installerat så jag inte behöver lära om nästa gång jag installerar om. Den howton är numera på ett halvt A4:a mot flera sidor för 10 år sedan. Att installera Linux kräver inte fler musklick eller val än Windows. Senast jag installerade Debian behövde jag inte ens installera skrivaren, den var redan installerad. Är inte det användarvänligt?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

De som vart med ett tag känner ju till den urgamla och seglivade memen "Year of the Linux desktop", där Linux-entusiaster sedan slutet på 90-talet utropat att nästa år minsann blir året där Linux tar över skrivbordet!

Över åren så har åtskilliga Linux-entusiaster och andra spanare gjort spaningen att nästa år blir året där Linux till slut slår sig in på skrivbordsmarknaden. En spaning som i efterhand visat sig vara felaktig. Och nu är det min tur att upprätthålla denna ädla tradition och göra samma spaning, och med ganska stor sannolikhet göra bort mig på kuppen.

Så här resonerar jag:

Med åren så har tekniskt hinder efter tekniskt hinder som gjort att Linux kan ta över på skrivbordet undanröjts. Drivrutinsstödet i Linux är bättre än någonsin. Stöd för mjukvara blir mindre och mindre relevant när vi gör mer och mer på webben, och Windows 10:s främsta konkurrent, Windows 7, är snart ute ur bilden, samtidigt som fler och fler börjar ifrågasätta hur mycket personlig data operativsystem som Windows samlar in om användare.

Samtidigt fortsätter Valve att satsa lågintensivt på Windows (eftersom de vill gardera sig mot att Microsoft sätter en krig i deras rygg), vilket gör att spel på Linux blir mer och mer realistiskt. Detta är något som kan göra Linux mer och mer populärt på en marknad för skrivbordsdatorer som ständigt växer: gaming.

Men den största faktorn som jag tror kan leda till Linux på skrivbordet för många är: Kina.

Den 12 december i år publicerade Sweclockers artikeln Kinesiska staten sätter mål för 100 procent kinesiska datorer till år 2022. Sammanfattningen är att Kinesiska staten, efter handelskriget med USA, känner att de vill göra sig mindre beroende av västerländsk hårdvara och mjukvara, bland annat att de vill utveckla egna processorer och eget operativsystem.

När jag läste den artikeln fann jag det föga troligt att Kina verkligen kommer skriva ett helt nytt operativsystem från grunden, utan mer sannolikt är att det blir någon variant av Linux, och då sannolikt inte någon walled-garden-variant av Linux som Chromebook eller Android, utan mer sannolikt någon med "öppen" Linux-variant (för att kunna konkurrera med Windows öppenhet på den fronten).

Någon vecka senare såg jag en artikel från TomsHardware: Chinese CPUs Now Work On Domestically-Produced Operating System. Artikeln från TomsHardware i sig var inte supertung på tekniska detaljer, mer intressant var faktiskt kommentarsfältet som hör till artikeln från kinesiska MyDrivers.com som TomsHardware använde som källa. Jag vill dock gå ut med att jag själv inte kan Kinesiska, och har förlitat mig på vad Google Translate översatt det hela till.

Jag vill lyfta fram särskilt denna kommentar av Kan Chunqiu Chongqing (här i Google-översatt tappnining till någolundig begriplig svenska):

Utifrån artikeln ovan så kan vi utläsa att det verkar finnas många varianter av Linux som florerar i Kina just nu. Jag vill nog inte tippa på att det blir just UOS som vinner detta krig för vem som kommer vinna i Kina, men att det blir någon Linux-variant känns absolut väldigt sannolikt.

Vad detta innebär är att en kommersiell mjukvarumarknad för Linux plötsligt öppnar. Kina är ju en väldigt stor marknad ändå. Det skulle ge mjukvarutillverkare som idag för Windows och/eller Mac en klar spark i baken att börja producera Linuxversioner. Det tillsammans med att Valve krattar manegen för spelutvecklare att utveckla Linux-versioner av spel, kan innebära att även vi här i väst får färre anledningar att använda Windows.

För att sammanfatta alltså: Kina har som uttalat mål att kasta ut Windows, vilket kan öppna upp en stor marknad för Linux på skrivbordet i Kina, något som i sin tur kan leda till att Linux blir mer och mer gångbart även utanför Kina. (Jag har bl.a. hört att Putin också behöver ett nytt operativsystem...)

Så vad tror ni, kan Kinas vurm för att kasta ut Microsoft på avvägar leda till den oavsiktliga effekten att vi här i väst kommer att köra mer Linux på skrivbordet?

Apropå det du sa "...där Linux-entusiaster sedan slutet på 90-talet utropat..., jag tror jag hittade familjebilden från den tiden i en gammal låda på vinden

Källa

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker att det funkar bra i dagsläget. Körde KDE Neon ett tag, men nu kör jag senaste Ubuntu med KDE istället. Visst vore det smutt med lite smidigare fläktstyrning, Logitechs G-suite och kanske nåt spel som just nu enbart funkar till Windows.

Men jämför man med att sitta med Windows så är det bra mycket skönare att sitta med Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Fortfarande dåligt plug and play och dåligt spel stöd.

Senast problemen jag hade var att datorn inte upptäcker audio via HDMI alltid och att det tog 3 olika webbläsare innan jag fick igång HBO nordic.

Personligen tycker jag det fungerar lika bara eller dåligt som 2004 när jag bara körde linux på min stationära.

Generellt är Windows väldigt bra trotts gnäll från vissa. Enda jag hatar är Windows nätverksmappar. Skiten ska alltid jävlas och lägger av att fungera lite som den vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Eazy det är inte många Os som lirar i samma klass som Debian Stable !, det är rock solid stability ! jag är är visserligen akademiskt utbildad inom it & jobbar inom it på ett av de 10 största tilverkningsföretagen i Swe.

Permalänk
Inaktiv

Linux på desktop kräver en stor stark aktör som sätter en standard, i praktiken antagligen Google.

OS på desktop är en mättad och stabil marknad. Ska det hända något är det kannibalism det handlar om, inte någon ny marknad som öppnas upp.

Det kommer aldrig att ske något dramatiskt genombrott, 2022 eller något annat år, bara i så fall en långsam övergång utspritt över 10-20 år. Windows är alldeles för hårt invirat i företagen och det finns ingen större lönsamhet i att byta OS, bara enorma kostnader.

Chrome OS skulle KANSKE kunna vara detta. Man kan redan köra Linux-appar, inte bara Chrome browser och dito Android-appar. Det ger sig. Inget sker fort i OS-branschen.

Men visst, Linux är klart för desktopen.

Vägen via Kina tror jag inte alls på. Något kan vara megastort i Kina och en kuriositet utanför. Se bara på pinnar att äta med.

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Kort svar, nej.

Längre svar, det finns ingen användarvänlighet, folk vill inte sitta och pilla på OS, vissa vill det men 99% vill ha så få klick som möjligt för att få ett fungerande OS.

Sen ska allt bara fungera, utan några som helst inställningar, när man når det med valfri Linux dist så kanske...

Innan det når massorna så kommer det alltid vara en grej som folk bara håller på med vid sidan om utöver entusiasterna som vill hålla sig fast vid en bra idé som aldrig blir av.

För mig personligen så finns inte ett enda skäl till att gå över och jag har ändå tålamod att pilla lite, med andra ord så finns det inget Linux gör bättre och ser ingen förändring inom närmaste framtiden.

Ser framför mig en free to play version av Windows som är gratis men är proppad med reklam som majoriteten kommer köra med... Usch.

Jag gjorde bort mig totalt när jag försökte få chefens skrivare att fungera. Han hade windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Kort svar, nej.

Längre svar, det finns ingen användarvänlighet, folk vill inte sitta och pilla på OS, vissa vill det men 99% vill ha så få klick som möjligt för att få ett fungerande OS.

Sen ska allt bara fungera, utan några som helst inställningar, när man når det med valfri Linux dist så kanske...

Innan det når massorna så kommer det alltid vara en grej som folk bara håller på med vid sidan om utöver entusiasterna som vill hålla sig fast vid en bra idé som aldrig blir av.

För mig personligen så finns inte ett enda skäl till att gå över och jag har ändå tålamod att pilla lite, med andra ord så finns det inget Linux gör bättre och ser ingen förändring inom närmaste framtiden.

Ser framför mig en free to play version av Windows som är gratis men är proppad med reklam som majoriteten kommer köra med... Usch.

Det märks att du inte kört Linux på länge. Man behöver inte "sitta och pilla" i os:et utan det fungerar out of the box. Kör man en vanlig dist som Ubuntu, Manjaro, Fedora eller liknande så får man de vanligaste programmen installerade från start.
Med Windows 10 får man en jävla massa skit installerat som ingen vill ha. Trial-versioner av Microsoft Office, Minecraft, xbox-skräp och en massa övervakning. Jag dualbootar och kör både Windows och Linux för jag behöver vissa program i Windows fortfarande (Photoshop bland annat).
Min MORMOR körde Linux (Antergos (arch) linux när det fanns) som jag installerade åt henne och hon hade inga problem att använda datorn. Hon körde linux ända till hon inte såg så bra längre och inte kunde använda en dator. Hon hade ingen aning om terminaler eller andra inställningar och hon pillade ingenting i os:et, utan hon använd datorn som de flesta gör. Inga konstigheter.

Själv kör jag Manjaro och när jag behöver ett program öppnar jag program-hanteraren (Pamac i detta fall) och söker efter det program jag vill ha. Ett knapptryck så är det installerat. Jag sitter inte och pillar i min linuxinstallation mer än vad jag gör i Windows. Bara för att man kan ändra i princip vad som helst i linux så betyder det inte att man behöver göra det. Du kan göra väldigt mycket inställningar i Windows och MacOS om man vill med, men man behöver inte göra det där heller.

Spel har fått mycket bättre stöd för Linux på sistone, kolla bara vad alla youtubekanaler rapporterar om detta. Själv spelar jag inget, men ändå kul att mer och mer spel fungerar. För min del saknar jag enbart Photoshop så kan jag byta till Linux helt. Jag tycker Windows enbart blivit sämre sedan Windows 7. Microsoft har blandat och kladdat sönder gränssnittet fullständigt. Ser inte alls bra ut samt att inställningar och annat ligger på 37 olika ställen. Förr fanns kontrollpanelen där man kunde hitta det mesta, nu är det settings, kontrollpanelen och ännu fler ställen. Personligen tycker jag Microsoft rör sig åt fel håll och Linux blir bättre och bättre.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Som jag tidigare sa så vill jag inte ha fler användare i Linux och vill därför egentligen inte försvara sådana här felaktigheter (som jag anser).

Varför i hela friden vill du inte ha fler användare till linux?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Varför i hela friden vill du inte ha fler användare till linux?

Jag nämnde varför några inlägg längre upp.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable