SweClockers vinterdator 2019

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ZkilfinG:

Dags för en sommardator snart? Köpsugen och era guider är alltid så trevliga att utgå ifrån

Skrivet av CymbalCrasher:
Skrivet av pavl1sh:

Undrade jag också för någon dag sedan @JonasT

Ingen sommardator detta år dessvärre. Hade en tanke om att köra någon form av halvårsrefresh, men AMD B550 drog ut på tiden och nu är det tyvärr lite sent att dra igång maskineriet innan semestern. Får hoppas på massa smaskig ny hårdvara under hösten som kan ta plats i vinterdatorn.

När jag ögnar igenom konfigurationslistan på förra årets vinterdator så skulle jag egentligen bara vilja växla över chassit till Define 7 Compact (utan glaspanel) och moderkortet till en lämplig B550-modell (har tyvärr inte fått grepp om exakt vilka modeller som är vettiga här ännu). Annars tycker jag resten av komponenterna håller fint.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset. Slutade med en beställning

Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid
Noctua NH-D15
Corsair RM750X 750W v2
Kingston A2000 1TB M.2 NVMe
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance
ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB ROG STRIX
APC Essential SurgeArrest 5 uttag
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
AMD Ryzen 7 3800X 3.9 GHz 36MB

Permalänk
Medlem

Beställde denna dator i delar och byggde ihop den själv. Hade inga problem under själva bygget eller installationen men började ganska snabbt få blådumpar (video_tdr_failure) som jag sedan dess inte lyckats bli av med.

Någon som har någon ide på vad detta kan bero på? Kan de va så att jag misslyckats med nånting under bygget eller är det nått med AMD? Någon annan som fått liknande symtom?

Grymt tacksam för hjälp och tips i detta och tack på förhand alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alse4052:

Beställde denna dator i delar och byggde ihop den själv. Hade inga problem under själva bygget eller installationen men började ganska snabbt få blådumpar (video_tdr_failure) som jag sedan dess inte lyckats bli av med.

Någon som har någon ide på vad detta kan bero på? Kan de va så att jag misslyckats med nånting under bygget eller är det nått med AMD? Någon annan som fått liknande symtom?

Grymt tacksam för hjälp och tips i detta och tack på förhand alla

Har du uppdaterar GPU drivrutinerna till senaste?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem

@pavl1sh: Ja,dessvärre utan framgång. Testat flera olika versioner fram och tillbaka bland drivrutinerna

Permalänk

@Alse4052: Kanske lite sent svar, men jag hade också lite problem först. Inte med bygget, det gick bra förutom att jag kopplade lite fel så RGB funkade inte riktigt i början :D, men problem med i vilken ordning jag installerade allting (inkl uppdaterade BIOS) när själva bygget var klart. Jag hade missat att uppdatera chipsetdrivisarna och BIOS från början, och fick problem liknande de du beskriver. Att man alltid ska freebase:a.
Jag uppgraderade BIOS, installerade om Windows från början och började lägga till drivrutiner för chipset med en gång, så gick det bättre sen. Inte en blådump på sex månader sen dess... Men det ska det ju inte vara heller.

Hoppas du fick ordning på ditt bygge.

Jag körde på enligt ordinarie spec för vinterdatorn, förutom ytterligare disk, samt dubbelt minne vad jag kommer ihåg. Sonen är i alla fall nöjd, det spelas mängder på den varje dag.

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)