Satte i en gammal HDD i grabbens dator. Den ballade ur.

Permalänk
Medlem

Satte i en gammal HDD i grabbens dator. Den ballade ur.

Grabben hade lite behov av lagring.
Kan inte bara gå och köpa grejer så här innan jul och klapparna är färdiga, så jag tänkte att jag hade ett par gamla HDD;ar som låg, så jag satte en av dem i ett kabinett och formaterade den.
Satte sedan in den i grabbens dator.
Dagen efter börjar han klaga på att grafiken ballar ur och att spel kraschar.
Det var även olika felmeddelanden när han startade datorn.

Vi tog ur den nyligen anslutna HDD;n och allt fungerar som vanligt.
HDD;n är en WD 250GB 7200. Den fungerade felfritt i datorn den satt tidigare.

Varför hände detta?
Går det att förebygga?

Permalänk
Medlem

Vilka felmeddelanden?

Sata port som delas med nån annan port? Kika manualen vilka portar som delas med vad. Ev pröva en ny Sata port.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Vilka felmeddelanden?

Sata port som delas med nån annan port? Kika manualen vilka portar som delas med vad. Ev pröva en ny Sata port.

Hmmm. Jag bara plugga in den på en ledig kabel.
Får kolla på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Rospigg: Känn om chipet blir varmt svarta 4 kanten på styrkort på disken , då drar den omåttligt med ström och ställer till datorn innan den går sönder helt. Har haft många sån WD diskar.

Permalänk
Medlem

Trasiga hårddiskar kan få datorn att bli seg och konstig är min erfarenhet. Kolla hur disken mår med hjälp av crystaldiskinfo

Permalänk
Medlem

@rosapigg ja återkom gärna. Det här lät intressant.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

@rosapigg ja återkom gärna. Det här lät intressant.

Hej!
Sorry hade glömt av det här.
Körde Crystal och enligt den så mår HDD;n "Bra".
Så jag provade att koppla in den på dotterns dator. Fungerade felfritt!

Men jag provade med en annan HDD på samma kontakt i grabbens dator och samma sak hände.
Provade med en annan kontakt på moderkortet och då fungerade det.
Efter en ominstallation av allt nu efter julen, (grabben fick ny GPU så rensade drivisarna och gjorde en fräsch win installation) så provade jag på samma kontakt igen, med samma resultat.
Moderkortet är ett Lenovo-kort. Datorn är en Lenovo Legion . . . någonting.

Han kommer få nytt chassi och MOBO i födelseagspresent om en månad. Då kommer denna dator gå vidare i släkten.

Permalänk
Medlem

Får se om jag hänger med. Den SATA porten du pratar om ovan är sekundära HDDn som inte vill hittas när denna port används. Men nån annan port funkar ok?

Så en SATA port funkar alltså inte med någon HDD?

Är det en prebuilt dator så kan det mycket väl vara firmware problem då de använder sitt eget som antagligen inte uppdateras så ofta, tex att felen aldrig upptäcks för att fixas. Tror inte allt för många ändrar i prebuilt datorer pga garanti.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Får se om jag hänger med. Den SATA porten du pratar om ovan är sekundära HDDn som inte vill hittas när denna port används. Men nån annan port funkar ok?

Så en SATA port funkar alltså inte med någon HDD?

Är det en prebuilt dator så kan det mycket väl vara firmware problem då de använder sitt eget som antagligen inte uppdateras så ofta, tex att felen aldrig upptäcks för att fixas. Tror inte allt för många ändrar i prebuilt datorer pga garanti.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, alltså HDD;n dyker upp och fungerar som vanligt verkar det som. Det går även bra ett tag.
Sedan händer det grejer.
Vid uppstart så kommer det felmeddelanden, alltifrån register och DLL filer som saknas, tyvärr inga bilder kvar så kommer inte ihåg exakt.
Det blev artefakter och felmeddelande om grafikkortet, halva skärmen blev svart och GeForce Experience kraschade.
Mycket konstigt hände.
Men sedan så fungerar det på en annan Sata-port.
Så ja, tror din teori om att det är något med moderkort och firmware kan stämma.
Lenovo säger att det är ok att lägga till eller uppgradera i deras burkar, utan att garantin går förlorad.

Permalänk
Medlem

Är nätdelen OK?
Provat med en annan strömport ifrån nätdelen?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Är nätdelen OK?
Provat med en annan strömport ifrån nätdelen?

Ja den fungerar bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är disken helt omblåst, typ "clearad" i fdisk, eller är det bara en gammal rensad windows boot disk?

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Är disken helt omblåst, typ "clearad" i fdisk, eller är det bara en gammal rensad windows boot disk?

Den satt i tidigare dator som lagringsdisk. Vet dock inte om det varit Windows tidigare på den.
Själv gjorde jag bara en vanlig formatering i Windows på den innan jag satte in den.

Permalänk

Kolla i diskhanteraren så att den bara är en "primär partition" och inte har flaggorna "system &/eller Aktiv"

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Kolla i diskhanteraren så att den bara är en "primär partition" och inte har flaggorna "system &/eller Aktiv"

Ska tänka på det nästa gång.
Nu blir det snart nytt/ombyggt.

Skickades från m.sweclockers.com