Permalänk
Medlem

Spännband för enklare frakt

Halloj!

Ska frakta en tvättmaskin, inte så långt. som sedan ska upp för en rak trappa. Ett dussin trappsteg, eller så.
Ämnar göra detta med en transportkärra på hjul som man drar för hand. Behöver således spännband för detta.

Min fråga är om det duger med modell-billigare av dessa som man finner på de vanliga ställen. Det vill säga ett spännband av 25 mm bredd med något metalstänne.

Det sista jag vill är att tvättmaskninen far i backen vid lyftet upp i trappan.
Några generella tips för hur man surrar fast?

Permalänk
Rekordmedlem

Du lär ju inte förstöra ens ett mindre spännband för det ensamt håller ju mer än vikten på en tvättmaskin, (25mm brukar ha en dragstyrka på ett ton) tom remmar klarar ju hela vikten men spännena på dem är ju inte lika bra.
Jag tror inte du behöver oroa dig för spännbanden och anttagligen går det även med remmar för att hålla fast maskinen med god marginal på en handkärra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

[url="https://https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-och-dra/lastspannare/lastspannare-manuell-upprullning-2000037985[/url"]

Kör på sådana.

Det finns en viss risk att enklare modeller släpper. Tror ju att risken är liten, men varför riskera

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Ta med en kompis som går nedanför istället och ser till så du inte vickar ner den, då kan denne hjälpa över trappstegen litegrann också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror också att man måste vara minst två för att hantera en tvättmaskin för de är skittunga saker.

Två personer, en håller i handtagen på kärran och den andra håller i det utfällbara "gallret".

Permalänk
Rekordmedlem

Som de andra redan påpekat så behöver man vara minst 2 för att hantera det om man inta har specialutrustning, en tvättmaskin väger ofta 80-90 kilo i emballage och har en form som gör dem svåra att få ett bra grepp på så har du en vanlig kärra och inte en trappklättrare så behövs det mycket styrka och många armar för att det ska gå bra, helst 3-4 personer så att 2 kan lyfta och 2 hantera dörrar och annat som man brukar fastna i.

En riktig trappklättrare är väldigt smidig att ha, det kanske går att hyra en om du tänkt ge dig på det ensam för det är väldigt svårt att klara en tvättmaskin om du inte är styrkelyftare och har extra armar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Var bor du nånstans om du behöver bärhjälp?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det duger med vilka remmar/spännband som helst för en tvättmaskin. Jag skulle nog vilja påstå att det skulle kunna funka med vanliga gummistroppar också om ni inte behöver välta kärran.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@FabriciusRex: Jag skaffade ganska så nyligen tvättmaskin till hyresrätten.
Jag och min kompis, på 60 kilo var, hämtade den uråldriga tvättmaskinen på närmre 100 kilo.
Ner för en trappa på magasinkärra fastspänd med vanliga 25mm spänremar.
Sen bar vi ner den för den smala svängda trappan i min lägenhet där man inte kunde köra kärran.
Inget av det var något som helst problem och vi kände alltid att vi hade allt under kontroll.
Man behöver verkligen inga spännband eller vara fyra personer.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Jag släpade upp en ny spis själv för en mindre ytterttappa. Korkat.

Va iaf två pers och använd säckkärra.

Biltema har billiga spännband med spärrfunktion, de tål ganska mycket faktiskt.
Har nog 8-10st av deras klena och 4st av de större. De har aldrig falerat för mig, däremot kan de vara lite stökiga att de kärvar osv men då använder jag mina ute på släpkärra under hela året...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Tack för alla synpunkter. Det blir att köpa några spännband och rekrytera hjälp till det hela. Nu vet jag att jag slipper oroa mig för banden. Resten är bara logistik.