Permalänk
Viking

Överklocka RAM-minnen

Jag köpte för ett år sedan 2x8gb 2666mhz ram till min r5 2600x. Men eftersom Ryzen vill ha snabbt ram undrar jag om jag kan överklocka dem? De har hela tiden legat på 2666mhz men testade här om dagen att överklocka till 2733mhz, vilket verkar ha gått bra, men vågar inte testa mer. Men jag har ingen koll på hur det är med RAM, om de bara kan dö eller liknande?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Funkar det så funkar det, du kan ju alltid "tweaka" timings mm och höja volten för bättre stabilitet och massor av annat. men jag gjorde som du. har 3200mhz minne som jag drog upp till 3333mhz utan problem, ska kanske testa 3400 sen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kolla i bios om du har något som motsvarar XMP profil.

Behöver man ändra själv så ska man ställer in minnenas timing (latens), spänning (volt) så man börjar från rätt siffror innan man ens drömmer om att höja minnenas hastighet (frekvens) som du vill göra. Om siffrorna inte står på minnena så finns dom hos tillverkarens och vissa butikers hemsidor.

Edit:
Ska man göra det rätt så kolla man upp och ställer in alla 3 saker.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att använda ryzen dram calculator för vägledning för värden i överklockning, finns här https://www.techpowerup.com/download/ryzen-dram-calculator/
Dock måste du veta vilken die dina minnen är, för att få veta detta använder du t ex thaiphoon burner. Finns några bra guider på youtube om du vill veta hur man använder och avläser de nödvändiga uppgifterna.
Använde själv dessa program då jag överklockade minnena till min ryzen 3600, och fick det stabilt utan problem.