Permalänk
Avstängd

Noctua NH-D15 + R7 2700 = Passiv kylning?

Som rubriken lyder så funderar jag på om de skulle vara möjligt att kyla en R7 2700 passivt med den kylaren?
Sökte lite i forumet och på nätet men jag hittar inte något som egentligen besvara min fråga helt. Om någon här inne har provat den här kylaren passivt så skulle jag vilja veta hur de fungerade.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HC-8315:

Som rubriken lyder så funderar jag på om de skulle vara möjligt att kyla en R7 2700 passivt med den kylaren?
Sökte lite i forumet och på nätet men jag hittar inte något som egentligen besvara min fråga helt. Om någon här inne har provat den här kylaren passivt så skulle jag vilja veta hur de fungerade.

Har exakt den kombon och de är otroligt tyst och jag kör med fläktar, utan blir de nog för varmt.
Min ligger runt 41-50 grader under normal användning och jag kör fläktarna på normal inställning.

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror på många saker som vad du gör med datorn och om och hur den är hopbyggd med tanke på låda och luftcirkulation, troligen inga problem "öppet" eller i en låda med bra flöde men omöjligt i en liten sluten låda.
Man får helt enkelt prova sig fram.
Man kan ju också ha fläktar som startar om det blir för varmt men som står stilla vid normallast.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Jag har ett Corsair Obsidian 750D chassi och utöver cpu kylaren inkl 2 fläktar har jag ytterliggare 4st 140mm fläktar, 2 i fronten, 1 bak och en i taket så jag har extremt bra kylning i min burk.

Permalänk
Inaktiv

Har själv experimenterat med detta men kom fram till att det inte fungerar med min konfiguration. I början blir man lätt lurad till att tro att det fungerar, men problemet är att värme sakta ackumuleras inuti chassit och efter en timme eller så på tomgång så kan man nästan bränna sig om man tar på chassit, och då kan man tänka sig att temperaturen inuti chassit är oacceptabelt hög. Antingen måste man köra någon chassifläkt eller så måste man köra CPU-fläkten, och då kan man lika gärna köra alla fläktarna samtidigt och istället inrikta sig på att köra dem så långsamt som möjligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon78208:

Har själv experimenterat med detta men kom fram till att det inte fungerar med min konfiguration. I början blir man lätt lurad till att tro att det fungerar, men problemet är att värme sakta ackumuleras inuti chassit och efter en timme eller så på tomgång så kan man nästan bränna sig om man tar på chassit, och då kan man tänka sig att temperaturen inuti chassit är oacceptabelt hög. Antingen måste man köra någon chassifläkt eller så måste man köra CPU-fläkten, och då kan man lika gärna köra alla fläktarna samtidigt och istället inrikta sig på att köra dem så långsamt som möjligt.

Presis så har jag gjort, kör cpu fläktarna i normal läge och dom går bara upp i högre varv om jag spelar något spel, alla chassi fläktar styr jag via en display på chassit, kör fläktarna i fronten var för sig på 70%, utblås bak på 60% och fläkten i taket på 10%, tycker inte att de lever om speciellt mycket, kör jag allt på max ja då låter de en hel del men de är bra att jag digitalt kan styra allt via displayen på chassit, kan ställa in larm om tempen blir för hög också, har två temp givare i chassit, en på CPU och en löst hängandes mitt i chassit.

Permalänk

Du tjänar enormt mycket på att ha en fläkt i 300 rpm på kylaren

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Nej, det kommer inte att fungera särskilt länge.

Du behöver någon form av luftflöde, annars kommer den varma luften bara att fastna inne i lådan, och till slut kommer CPU'n att stänga av sig pga överhettning.

Vad är syftet, är det en enkel "bara för att.." eller handlar det om att få tyst på maskinen?
Om det är det sistnämnda skulle jag säga att du får anstränga dig rejält om du skall höra en luftkylare från antingen Noctua eller be Quiet. I ett vettigt chassi med luftflöde kommer de vara det som låter minst i jämförelse med övriga prylar (grafikkort och ev. hårddisk(ar), chassifläktar).

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Inaktiv

Jag har bytt ut alla min chassi fläktar till Noctua, har som sagt 4st chassi och 2st cpu och förutom de är de 2 fläktar på mitt grafikkort men jag tycker inte min dator lever om, är otroligt tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Som rubriken lyder så funderar jag på om de skulle vara möjligt att kyla en R7 2700 passivt med den kylaren?
Sökte lite i forumet och på nätet men jag hittar inte något som egentligen besvara min fråga helt. Om någon här inne har provat den här kylaren passivt så skulle jag vilja veta hur de fungerade.

Helt passivt, nej knappast. Du behöver luftflöde över kylaren för att få tillräckligt med kylning.
Det betyder inte nödvändigtvis att du behöver en fläkt monterad på kylaren. Det skulle kunna räcka med chassifläktar som blåser luft på kylaren - men det blir knappast tystare på det viset.

Permalänk
Avstängd

Ja, fläktar fram och bak i lådan har jag såklart. Jag skrev de inte, men tanken var att ev låta dom fläktarna sköta cirkulationen och strunta i att montera fläktarna på själva kylaren om de nu skulle gå. Nu har jag inte fått hem den ännu och jag kommer inte kunna testa den förens efter jul i vilket fall som. Men tanken slog mig strax efter köpet att man kanske skulle kunna göra de.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Inaktiv

Tycker de är helt onödigt eftersom du aldrig kommer höra fläktarna, jag måste ta bort gaveln på mitt chassi och stoppa in huvet i lådan för att höra CPU fläktarna, dom är extremt tysta.

Permalänk
Medlem

Vad är poängen med att ha fläktar på chassit, men inte just på kylaren? Fläktar som fläktar, och Noctuas fläktar är ju bland de bästa sett till ljudnivå.

Om du undervoltar och klockar ner processorn kan du säkert köra den passivt, men detsamma kommer aldrig gälla grafikkortet tyvärr (det ligger ju i en helt annan effektklass)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@HC-8315: En fläkt som sitter direkt på kylaren kommer dels vara mycket mer effektiv, eftersom den ser till att luften verkligen trycks igenom flänsarna, samt att ljudet från den dämpas lite mer eftersom den sitter längre in i chassit. Det är sannolikt bäst att ha en fläkt på kylaren och kanske sänka hastigheten på chassifläktarna istället om du är ute efter en tyst dator med andra ord.

Det enda scenariot där det är bättre att inte ha fläkt på kylaren är i mitt tycke om man vill ha en helt passiv dator, men en sån dator är väldigt svår att bygga om man vill ha lite prestanda.

Permalänk
Avstängd

Nu är jag väldigt sen med svar. Julsemestern tog slut häromdagen så nu är jag hemma och har monterat monstret i datorn.

Skrivet av medbor:

Vad är poängen med att ha fläktar på chassit, men inte just på kylaren? Fläktar som fläktar, och Noctuas fläktar är ju bland de bästa sett till ljudnivå.

Om du undervoltar och klockar ner processorn kan du säkert köra den passivt, men detsamma kommer aldrig gälla grafikkortet tyvärr (det ligger ju i en helt annan effektklass)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag lekte med tanken då jag för många år sen hade en sån biffig kylare i datorn att min dåvarande processor kunde kylas med endast främre och bakre chassifläkt. Och jag tycker NH-D15 ser ball ut utan fläktar.

Skrivet av perost:

@HC-8315: En fläkt som sitter direkt på kylaren kommer dels vara mycket mer effektiv, eftersom den ser till att luften verkligen trycks igenom flänsarna, samt att ljudet från den dämpas lite mer eftersom den sitter längre in i chassit. Det är sannolikt bäst att ha en fläkt på kylaren och kanske sänka hastigheten på chassifläktarna istället om du är ute efter en tyst dator med andra ord.

Det enda scenariot där det är bättre att inte ha fläkt på kylaren är i mitt tycke om man vill ha en helt passiv dator, men en sån dator är väldigt svår att bygga om man vill ha lite prestanda.

Jag har hunnit testa med lite olika kombinationer, även passivt. Den blir varm, men inte så att de skulle vara för varmt. Dock spinner ju chassifläktarna på för full :/ Men de var över förväntan oavsett. Jag har landat i en kompromiss. Dom medföljande fläktarna ser gräsliga ut. Men oavsett hur bra dom är så vägrar jag använda dom. Jag gillar Noctuas Redux serie och har alla andra fläktar i datorn från den serien. Nu sitter de en NF-S12B Redux PWM i mellan tornen på kylaren och jag har runt 32c i idle och i snitt 47c i under strestester.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HC-8315:

Nu är jag väldigt sen med svar. Julsemestern tog slut häromdagen så nu är jag hemma och har monterat monstret i datorn.

Jag lekte med tanken då jag för många år sen hade en sån biffig kylare i datorn att min dåvarande processor kunde kylas med endast främre och bakre chassifläkt. Och jag tycker NH-D15 ser ball ut utan fläktar.

Jag har hunnit testa med lite olika kombinationer, även passivt. Den blir varm, men inte så att de skulle vara för varmt. Dock spinner ju chassifläktarna på för full :/ Men de var över förväntan oavsett. Jag har landat i en kompromiss. Dom medföljande fläktarna ser gräsliga ut. Men oavsett hur bra dom är så vägrar jag använda dom. Jag gillar Noctuas Redux serie och har alla andra fläktar i datorn från den serien. Nu sitter de en NF-S12B Redux PWM i mellan tornen på kylaren och jag har runt 32c i idle och i snitt 47c i under strestester.

De bästa stora kylarna för fläktkylning är inte nödvändigtvis de som är bäst för passiv kylning för de har ofta lite för tätt mellan plåtarna och många är ju dessutom delade i 2 olika torn, det gör att konvektion ofta blir sämre än hos tex en Ninja (helst äldre versioner)
Vore intressant om någon skulle ge sig på att utveckla en passiv kylare, skulle antagligen bli likt en Ninja 1-2 fast lite större och med mer spridda värmeledningsrör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

De bästa stora kylarna för fläktkylning är inte nödvändigtvis de som är bäst för passiv kylning för de har ofta lite för tätt mellan plåtarna och många är ju dessutom delade i 2 olika torn, det gör att konvektion ofta blir sämre än hos tex en Ninja (helst äldre versioner)
Vore intressant om någon skulle ge sig på att utveckla en passiv kylare, skulle antagligen bli likt en Ninja 1-2 fast lite större och med mer spridda värmeledningsrör.

De hade varit nåt faktiskt. När jag väl körde passivt på processorn så hade jag en gammal hederlig Scythe Mugen av första versionen. Funkade riktigt bra för att kyla en C2D E6400 passivt. Men de var år och dar sen.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HC-8315:

De hade varit nåt faktiskt. När jag väl körde passivt på processorn så hade jag en gammal hederlig Scythe Mugen av första versionen. Funkade riktigt bra för att kyla en C2D E6400 passivt. Men de var år och dar sen.

Jag har kvar mina Ninja 1 och 2 just för att de är så bra utan fläkt, de klarar det mesta utan att ha egen fläkt eller så har man en styrd för nödkylning om det verkligen behövs.
Idag är det inte lika svårt att bygga tyst som det var förr och att montera en tyst fläkt inne i datorn brukar göra stor skillnad på temp utan att öka ljudnivån nått märkbart, man bör bara försöka att undvika de vanliga fläktarna som sitter i lådans ytterväggar men även de kan ju bli tystare tex genom att man gör om lådan så att det blir mindre turbulens för ofta är det ju lådan som hörs mer än fläkten just pga turbulens.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Nu väcker jag liv i denna tråd igen. Bytte ut några av fläktarna så att nu har tre stycken på 120mm som utblås och två stycken som insug på 140mm. Jag har ingen fläkt monterad på kylaren och såhär ser de ut efter en halvtimme. Tempen i rummet ligger på 23 grader. Fläktarna håller sig ganska lugna med en ljudnivå jag lätt kan leva med.

Rättstavning
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Nu väcker jag liv i denna tråd igen. Bytte ut några av fläktarna så att nu har tre stycken på 120mm som utblås och två stycken som insug på 140mm. Jag har ingen fläkt monterad på kylaren och såhär ser de ut efter en halvtimme. Tempen i rummet ligger på 23 grader. Fläktarna håller sig ganska lugna med en ljudnivå jag lätt kan leva med.
https://i.imgur.com/Unhe3Ct.png

Om du ändå har ett gäng fläktar i lådan förstår jag inte varför du inte skulle vilja ha en fläkt även på kylaren, med "ljuddämparen" påkopplad på en Noctuafläkt är de ju ändå praktiskt taget ljudlösa och låter väl inte mer än dina chassifläktar?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Om du ändå har ett gäng fläktar i lådan förstår jag inte varför du inte skulle vilja ha en fläkt även på kylaren, med "ljuddämparen" påkopplad på en Noctuafläkt är de ju ändå praktiskt taget ljudlösa och låter väl inte mer än dina chassifläktar?

Dessutom sitter ju en intern fläkt längt ifrån alla potentiella ljudläckage så borde vara tystast. Men kul att se att det går att göra ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JohanFlodqvist:

Om du ändå har ett gäng fläktar i lådan förstår jag inte varför du inte skulle vilja ha en fläkt även på kylaren, med "ljuddämparen" påkopplad på en Noctuafläkt är de ju ändå praktiskt taget ljudlösa och låter väl inte mer än dina chassifläktar?

Mest för att jag kan och de kan va en kul grej om de funkar Men de viktiga är hur pass bra detta funkar under sommaren. men de är ett bra tag dit så de får bli då de.

Skrivet av medbor:

Dessutom sitter ju en intern fläkt längt ifrån alla potentiella ljudläckage så borde vara tystast. Men kul att se att det går att göra ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag kör nu så är de egentligen ingen skillnad i ljudnivå. De som lever rövare är egentligen grafikkortet om man pratar flätar som väsnas. Men dom ligger inom en nivå jag tycker är helt ok. I överlag så är datorn tystare såhär än vad den var med Wraith Prism kylaren.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.