Amazon, Google och Apple går ihop om standard för smarta hemmet

Permalänk
Melding Plague

Amazon, Google och Apple går ihop om standard för smarta hemmet

En kvartett teknikjättar sjösätter den nya standarden Project CHIP med målet att skapa en enhetlig standard för smarta hemmet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här har behövts väldigt länge. Nuvarande lösningar har många problem och kan vara väldigt svåra att implementera. En öppen standard skulle kunna göra smarta-hem-lösningar mycket enklare att utveckla och innebär mindre bekymmer för slutkunderna som slipper välja bland de olika systemen.

Permalänk
Medlem

Så stackars Microsoft fick inte vara med? Eller ville dom inte?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

"The reference implementation of the new standard, and its supporting tooling, will be developed and maintained on the GitHub open source platform for all aspects of the specification. Please stay tuned for more information."

Läser jag i syne?! Så fantastiskt! Tänk om fler områden kunde enas i en öppen standard.

Återstår att se hur detta går men låter riktigt bra!

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det här är verkligen något som behövts för att Smarta Hemmet produkter ska kunna bli en produkt för gemene man. Än så länge har det varit alldeles för mycket "vad-fungerar-med-vad"-frågor för att vem som helst ska kunna sätta upp en ordentlig smarta hemmet lösning.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Så stackars Microsoft fick inte vara med? Eller ville dom inte?

Har Microsoft mycket produkter för smarta hem?

Permalänk
Medlem

MQTT är ju redan en standard. ISO/IEC PRF 20922
https://en.wikipedia.org/wiki/MQTT

Är det något utöver detta som de vill skapa?

Permalänk
Medlem

Yay, nu kanske det äntligen händer något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Känns lite som att Zigbee kommer bli den ledande standarden och Z-wave tyvärr kommer få det svårt. Själv sitter man med både men tycker Z-wave är bättre när det gäller räckvidd.

Permalänk
Medlem

Detta har jag väntat på! Stora pluspoäng för open source!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om jag räknar rätt så har 12 av de här företagen en gemensam standard (Zigbee), Apple en standard (HomeKit), Amazon två (sin egen Works with Alexa-grej plus Zigbee-stöd i det mesta) och Google har fyra (Works with Google Assistant, Works with Nest, Thread och Weave). Således har Google fler standarder (fyra) än övriga 15 företag tillsammans (tre). Fantastiskt.

Skrivet av ronnylov:

MQTT är ju redan en standard. ISO/IEC PRF 20922
https://en.wikipedia.org/wiki/MQTT

Är det något utöver detta som de vill skapa?

Det där är bara en del av stacken (ser ut som lager 5 i den där berömda nätverksmodellen som jag just nu inte minns namnet på). Det kan mycket väl bli en del av lösningen, men de behöver lösa resten också. Apple kör över Wifi och Bluetooth, Zigbee över 802.15.4 och Google som sagt över lite av varje.

Men jag skall sluta gnälla. Det här är goda nyheter, och precis vad som behövs för den här marknaden. Ser fram emot att se vad det blir av det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Så stackars Microsoft fick inte vara med? Eller ville dom inte?

Skickades från m.sweclockers.com

Microsoft äger väl github så de är allt med varesig de vill eller inte.

Permalänk
Medlem

Första gången jag tipsar, kul att det var intressant

Har länge funderat på att köpa smarta produkter till hemmet, men inte riktigt fastnat för ett märke för att vara värt det. Men nu ska det förhoppningsvis bli ändring på det

Visa signatur

ΛVOИ 2022
AMD Ryzen 7 3700X AMD Radeon RX 6900 XT
Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI Samsung 970 EVO Plus 1TB
Cooler Master NR200P MAX Corsair Vengeance 16GB 3200Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Så stackars Microsoft fick inte vara med? Eller ville dom inte?

Skickades från m.sweclockers.com

Men de älskar ju Linux nu, räcker inte det?

https://www.zdnet.com/article/ballmer-i-may-have-called-linux...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

Gahh!

Visst, bra att det kommer överens om en standard. Men kunde de inte använt Zigbee/Z-wave också/istället!? Rent säkerhetsmässigt så ska ju IoT enheter INTE ligga på samma VLAN/Nät/WiFi som övrig utrustning. Om kunsumenten då måste ha en t.ex Z-wave enhet som hubb och samlar allt där samt att den ligger som brandvägg mellan IoT enheterna, det interna nätet samt internet så slipper ju kunden utbildas för att göra rätt. Det ska vara enkelt att göra rätt! Eftersom att t.ex Z-wave ligger på en mycket lägre frekvens så krockar det inte heller i etern med övrig WiFi-utrustning samt får en längre räckvidd. Om nu hubben skulle bli utdaterad så är det att bytta den och endast den. Om dessa WiFi uppkopplade enheter blir föråldrade så måste samtliga enheter bytas ut.

Bra med standard. Men standarden tycker jag är sämre genomtänkt för ett i längden enklare underhåll av dessa nätverk.
Nu skulle det kunna bli ett botnät-herrejösses i varje hem.

Bra poddavsnitt som går igenom detta: https://nikkasystems.com/2019/03/22/det-sakra-smarta-hemmet/

La till poddavsnittet
Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Medlem

äääääääääääntligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Så stackars Microsoft fick inte vara med? Eller ville dom inte?

Skickades från m.sweclockers.com

Vilka produkter har Microsoft att tillföra HomeKit för det smarta hemmet?

Permalänk
Inaktiv

Tanken är bra, men... (det finns risk för)

(men förhoppningsvis sköter de sig)

Edit: ...det finns risk för
Permalänk
Snusfri

Hoppas att detta gör att tillverkare av rgb prylar till PC ser nyttan med en gemensam standard och inför det med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hjälpsam

Låter riktigt bra.
Får väl snart skaffas sig en IP6 kompatibel router, för att för få IP platserna i hemmet att räcka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KattIMössa:

Gahh!

Visst, bra att det kommer överens om en standard. Men kunde de inte använt Zigbee/Z-wave också/istället!? Rent säkerhetsmässigt så ska ju IoT enheter INTE ligga på samma VLAN/Nät/WiFi som övrig utrustning. Om kunsumenten då måste ha en t.ex Z-wave enhet som hubb och samlar allt där samt att den ligger som brandvägg mellan IoT enheterna, det interna nätet samt internet så slipper ju kunden utbildas för att göra rätt. Det ska vara enkelt att göra rätt! Eftersom att t.ex Z-wave ligger på en mycket lägre frekvens så krockar det inte heller i etern med övrig WiFi-utrustning samt får en längre räckvidd. Om nu hubben skulle bli utdaterad så är det att bytta den och endast den. Om dessa WiFi uppkopplade enheter blir föråldrade så måste samtliga enheter bytas ut.

Bra med standard. Men standarden tycker jag är sämre genomtänkt för ett i längden enklare underhåll av dessa nätverk.
Nu skulle det kunna bli ett botnät-herrejösses i varje hem.

Bra poddavsnitt som går igenom detta: https://nikkasystems.com/2019/03/22/det-sakra-smarta-hemmet/

Man kan väl knappast påstå att någon av dessa tre går i fronten när det gäller säkerhet eller öppenhet.
Risken är stor att deras standard blir därefter.
Lustigt att de definierar krav på kommunikationsprotokollen så pass tidigt.
Vore det inte bättre att ha ett kommunikationslager, som i tex OSI-modellen, så blir standarden protokoll-agnostisk?
Det finns mycket man kan återanvända, tex Z-wave.
Jag läste ingenting om fokus på säkerhet, däremot visar de att de kommer att fokusera på att få sina "tal-grunkor" att funka tillsammans. Där hade de kunnat göra en öppen standard (som då blivit fri från olovlig avlyssning, reklam etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Sant, men med tanke på vilka bolag som är inblandade nu borde den kritiska massan var tillräckligt stor för att lyckas

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Betyder detta att jag måste köpa en Thread-Usb-sticka utöver min Z-wave- och Zigbee-sticka? Tur man kör Hass.io så allt man redan köpt lär fungera framöver i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Själv har jag säkerhet och integritet som de två viktigaste aspekterna när det kommer till IoT och smarta-hem-produkter. Därför har jag ej hoppat på tåget ännu.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Då känns det som det är dags att börja kolla på detta ämne om ett år alltså, tills dess jan jag vara ignorant som innan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Finns det något relevant företag som inte finns med i detta?

Möjligen sonos? Men alla andra är ju bakom som är stora inom smarta hem idag. Google, apple, zigbee, philips, samsung, etc

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Finns det något relevant företag som inte finns med i detta?

Möjligen sonos? Men alla andra är ju bakom som är stora inom smarta hem idag. Google, apple, zigbee, philips, samsung, etc

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen som fokuserar på Z-Wave är inkluderad. Seriestrippen är högst relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Ingen som fokuserar på Z-Wave är inkluderad. Seriestrippen är högst relevant.

Är de vanligt förekommande i relation till storleken på philips, google, ikea etc?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

t.ex. 433 MHz (och Z-wave(866)) känns väl lite "off" i resonemanget?

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Man kan väl knappast påstå att någon av dessa tre går i fronten när det gäller säkerhet eller öppenhet.
Risken är stor att deras standard blir därefter.
Lustigt att de definierar krav på kommunikationsprotokollen så pass tidigt.
Vore det inte bättre att ha ett kommunikationslager, som i tex OSI-modellen, så blir standarden protokoll-agnostisk?
Det finns mycket man kan återanvända, tex Z-wave.
Jag läste ingenting om fokus på säkerhet, däremot visar de att de kommer att fokusera på att få sina "tal-grunkor" att funka tillsammans. Där hade de kunnat göra en öppen standard (som då blivit fri från olovlig avlyssning, reklam etc)

Skulle ju vara open source, bara att committa om du kan

Skickades från m.sweclockers.com