Kioxia avtäcker ersättare till QLC NAND

Permalänk
Melding Plague

Kioxia avtäcker ersättare till QLC NAND

Med semicirkulär struktur för minnesceller ska tekniken erbjuda bättre hållbarhet och densitet än QLC NAND.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt med framsteg. Har själv inte uppgraderat till QLC, då jag väntat på bättre livslängd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Kul, får hoppas att det inte enbart innebär högre kapacitet utan att de också kan utvecklas utan att det kostar skjortan. Märkligt namn för övrigt, Kioxia, låter som en provins i Kina.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av trickeh2k:

Kul, får hoppas att det inte enbart innebär högre kapacitet utan att de också kan utvecklas utan att det kostar skjortan. Märkligt namn för övrigt, Kioxia, låter som en provins i Kina.

Tycker personligen att det tidigare namnet Toshiba Memory klingar ungefär tusen gånger bättre.

Permalänk
Medlem

Istället för PLC skulle jag vilja se MLC på dessa dubbel celler, skulle motsvara QLC fast vara mer robust och förmodligen snabbare också.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Kul, får hoppas att det inte enbart innebär högre kapacitet utan att de också kan utvecklas utan att det kostar skjortan. Märkligt namn för övrigt, Kioxia, låter som en provins i Kina.

Ja det vore intressant med någon mitt emellan QLC och TLC. Borde kunna vara en sweetspot mellan prestanda, pris och degradering. Angående namnet, hur fasen uttalar man det? Tjocksia? Kiocksia? Kiockshia?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Avstängd

Urk, PLC kommer ju troligen ha samma latens som en HDD xD QLC är ju ren runt 3-4 ggr långsammare än DLC (MLC, två bitar/ cell)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hugashaka:

Alltid trevligt med framsteg. Har själv inte uppgraderat till QLC, då jag väntat på bättre livslängd.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen uppgradering, mycket långsammare än TLC.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Ingen uppgradering, mycket långsammare än TLC.

Hastighetsmässigt, ja. Lagringsmässigt däremot...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Tycker personligen att det tidigare namnet Toshiba Memory klingar ungefär tusen gånger bättre.

Ja, dessutom redan ett etablerat och välkänt varumärke. Men, vi kör med något random istället, kan ju vara så att det betyder något fiffigt på utrikiska t ex :>

Skrivet av fragande:

Ja det vore intressant med någon mitt emellan QLC och TLC. Borde kunna vara en sweetspot mellan prestanda, pris och degradering. Angående namnet, hur fasen uttalar man det? Tjocksia? Kiocksia? Kiockshia?

Kiotjia där Kio uttalas uttalas Tio, fast med K. Tror jag :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hugashaka:

Hastighetsmässigt, ja. Lagringsmässigt däremot...

Nej, latensmässgt, för 25% mer lagring dubblerar du latensen.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Nej, latensmässgt, för 25% mer lagring dubblerar du latensen.

vilket egentligen bara är ett bekymmer när man MÅSTE ha låg latens

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hugashaka:

vilket egentligen bara är ett bekymmer när man MÅSTE ha låg latens

Som när man laddar Windows, spel och program?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Som när man laddar Windows, spel och program?

Jovisst, handlar ju om behov. Har själv en snabbare SSD för det, sedan har jag även en långsammare som mediadisk, där latenserna inte spelar någon större roll.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hugashaka:

Jovisst, handlar ju om behov. Har själv en snabbare SSD för det, sedan har jag även en långsammare som mediadisk, där latenserna inte spelar någon större roll.

Meh, att ha TLC, QLC och sen HDD känns ju onödigt.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Ja det vore intressant med någon mitt emellan QLC och TLC. Borde kunna vara en sweetspot mellan prestanda, pris och degradering. Angående namnet, hur fasen uttalar man det? Tjocksia? Kiocksia? Kiockshia?

Har för mig att namnet är sammansatt av japanska och grekiska. så .. Kio (Kiå) xia (uh.. osäker på den biten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Jovisst, handlar ju om behov. Har själv en snabbare SSD för det, sedan har jag även en långsammare som mediadisk, där latenserna inte spelar någon större roll.

Varför har du inte hdd då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Varför har du inte hdd då?

Skickades från m.sweclockers.com

Störde mig på ljudnivån från min gamla HDD, så när jag bytte SSD så använde jag den gamla för att skippa HDD'n

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Läste Klorixxa de första 10 gångerna och tyckte att det namnet kändes väldigt bekant.
Men Kioxia känns bara som ett märkligt namn. Har det någon betydelse?