AMD "Renoir" får integrerad Vega-grafik med upp till 832 streamprocessorer

Permalänk
Melding Plague

AMD "Renoir" får integrerad Vega-grafik med upp till 832 streamprocessorer

Fler detaljer om den integrerade grafiken i AMD:s processorfamilj "Renoir" letar sig ut på webben, samt indikationer om antalet kärnor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Intressant 🙂

Permalänk
Medlem

Jag stör mig lite, eller väldigt mycket, att de använder förra generationen till deras APU:er. Och att det bara varit 4 kärnor som mest.

Hade gärna haft en 6c eller 8c med integrerad grafik som man kan använda i serverbyggen. Helst i senaste generation.

Edit: Men nu verkar en av sakerna att ändras, iaf. Troligtvis integrerad grafik på processorer med fler kärnor. Men så vill man ju ha allt så jävla billigt också och så kommer jag säkerligen vara gnällig över att priserna höjs, om jag känner mig själv.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Jag stör mig lite, eller väldigt mycket, att de använder förra generationen till deras APU:er. Och att det bara varit 4 kärnor som mest.

Hade gärna haft en 6c eller 8c med integrerad grafik som man kan använda i serverbyggen. Helst i senaste generation.

Tyvärr har AMD inte så djupa fickor, så de prioriterar att ta tillbaka desktop först, sen kommer APUer och Laptops när de hinner.

Inte som Intel som har lika mycket kapital som AMD omsätter på runt 25 år.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Tyvärr har AMD inte så djupa fickor, så de prioriterar att ta tillbaka desktop först, sen kommer APUer och Laptops när de hinner.

Inte som Intel som har lika mycket kapital som AMD omsätter på runt 25 år.

Mmmm, men nu ser det ut att kanske bli ändring. Jag vet inte vad Ryzen 7 eller 9 syftar till, men man hoppas ju att det kan komma en 8-kärnors desktopprocessor med integrerad grafik.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Vad kan det tänkas bli för grafikprestanda med 11 beräkningsenheter vega?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

när kan detta tänkas att komma? skulle vara jävligt nice att ha i ett kommande serverbygge.

EDIT: våren.. hoppas på jävligt tidig vår

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem

Känns som läge med en Thinkpad med denna generation. Vem vet, kanske för en gångsskull blir en laptop som man inte känns som ett halvt misslyckat köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag stör mig lite, eller väldigt mycket, att de använder förra generationen till deras APU:er. Och att det bara varit 4 kärnor som mest.

Hade gärna haft en 6c eller 8c med integrerad grafik som man kan använda i serverbyggen. Helst i senaste generation.

Edit: Men nu verkar en av sakerna att ändras, iaf. Troligtvis integrerad grafik på processorer med fler kärnor. Men så vill man ju ha allt så jävla billigt också och så kommer jag säkerligen vara gnällig över att priserna höjs, om jag känner mig själv.

Tror mer att dom som köper det integrerade bryr sig mindre om antalet kärnor, men kan ha fel.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Vad kan det tänkas bli för grafikprestanda med 11 beräkningsenheter vega?

Skickades från m.sweclockers.com

Radeon RX 560 har som minimum 14 CU's eller 896 streamprocessorer. Så 11 beräkningsenheter blir betydligt långsammare än detta. En del kan kanske hämtas upp igen av högre frekvenser (framförallt om man kan släppa på strömbudgeten och överklocka) men då det främst är på stationära sidan detta är aktuellt så har vi fortfarande kvar det gamla DDR4-minnet som redan idag är en flaskhals för APUer.

Så någon ersättare för dedikerade GPUer är det fortsatt inte. Men för lättare spelande, videoredigering och sånt duger det nog och varje liten procent skillnad är ju viktigt när man ligger på gränsen.

Framförallt videoredigering är jag nyfiken på om det kommer 8-kärniga APU:er med Zen2. Släng in 32 GB 3600 MHz ram på det så borde man komma väldigt långt!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Vad kan det tänkas bli för grafikprestanda med 11 beräkningsenheter vega?

Det är vad nuvarande Ryzen 3 3400G har, så du kan kolla upp recensioner på den för att få en fingervisning på grafikprestandan. Sen kan det förstås hända att klockfrekvenserna och annat kommer skilja sig på de nya APU:erna, men troligtvis blir det ingen större skillnad eftersom de använder samma arkitektur och samma antal kärnor. Så inte mycket nytt när det gäller grafiken i desktop-modellerna med andra ord, men laptop-modellerna verkar ta ett litet kliv upp.

Permalänk
Medlem

Jag är oerhört tänd på en Zen2 APU med 8/16 till ett vettigt pris och 65W. Nånting i paritet med 3700X med enklare integrerad grafik, så man kan bygga små nätta maskiner för allt som inte kräver en diskret GPU. Det är just här AMD har svårt att konkurrera just nu, och det finns kopiösa mängder Intel-burkar utan diskret GPU som tuffar i kontorsmiljöer osv, och som är riktigt trötta med dagens ögon mätt. Jag ser dem dagligen, och vill bara hitta närmaste återvinningsstation.

Jepp, Renoir kan bli ett riktigt monster om vi har tur. Det är dags för en revolution på skrivborden också, inte bara i entusiasthemmen.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Vad kan det tänkas bli för grafikprestanda med 11 beräkningsenheter vega?

Skickades från m.sweclockers.com

Någonstans mellan Nvidia GT 1030 och GT 1050 kommer den prestera. (Sämre än ett AMD 7970HHz, AMD Radeon R9 280X)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Vad kan det tänkas bli för grafikprestanda med 11 beräkningsenheter vega?

Skickades från m.sweclockers.com

Blir som tidigare, varken hackat eller malet. Går att spela enkla spel i 1080p/60 eller tyngre spel i låg upplösning och 30 FPS. Men för kraftfulla för att vara riktigt vettiga för de som inte spelar och för klena för att vara något för de som spelar. Säger så här - för den svenska marknaden där lönerna är relativt höga tycker jag inte dessa lösningar är speciellt vettiga.

Permalänk

Vega VII gör comeback

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Känns som att de kunde tryckt in några CUs till.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir en krympning av Vega till 7nm, så kan man nog klämma ur lite mer prestanda.
Skulle vara väldigt tråkigt om dom lanserar "samma" GPU en gång till.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Hoppas det blir en krympning av Vega till 7nm, så kan man nog klämma ur lite mer prestanda.
Skulle vara väldigt tråkigt om dom lanserar "samma" GPU en gång till.

Håller med helt. Skulle det bli samma Vega som tidigare skulle det väl isf vara tredje gången i ordningen, vilket förövrigt låter helt orimligt. Men tiden kanske får utvisa!

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakro807:

Blir som tidigare, varken hackat eller malet. Går att spela enkla spel i 1080p/60 eller tyngre spel i låg upplösning och 30 FPS. Men för kraftfulla för att vara riktigt vettiga för de som inte spelar och för klena för att vara något för de som spelar. Säger så här - för den svenska marknaden där lönerna är relativt höga tycker jag inte dessa lösningar är speciellt vettiga.

"För" kraftfulla? Hur menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

"För" kraftfulla? Hur menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

tror hen menar "för dyra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

"För" kraftfulla? Hur menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Att grafikdelen tar onödigt mycket yta på kretskortet vilket innebär högre kostnad (kiselplattor är dyra!) eller lägre cpu-prestanda. För den som endast surfar, jobbar med ordbehandling etc duger enklare lösningar mer än väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Känns som att de kunde tryckt in några CUs till.

Kanske inte så meningsfullt så länge som vi kör med DDR4, DDR4 har enkelt förklarat en bandbredd mycket lägre än GDDR5.

Permalänk
Medlem

@hakro807: Ja, det är sant. Gillar dock inte datorer med grafik i både processor och ett separat grafikkort. Tycker det har en tendens att bråka/inte göra som jag vill.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

men man hoppas ju att det kan komma en 8-kärnors desktopprocessor med integrerad grafik.

Känns nästan garanterat att så blir fallet.

Ska bli intressant att se hur de presterar relativt CPU:erna. Mindre L3 cache är ju att vänta iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakro807:

Att grafikdelen tar onödigt mycket yta på kretskortet vilket innebär högre kostnad (kiselplattor är dyra!) eller lägre cpu-prestanda. För den som endast surfar, jobbar med ordbehandling etc duger enklare lösningar mer än väl.

Det finns inte jättemycket att vinna på att krympa GPU-arean till mindre än den ser ut idag för AMD:

Här är en bild på kiselbrickan från en Ryzen 5 3400G:

Källa: https://en.wikichip.org/wiki/amd/ryzen_5/3400g

Enligt Wikichip är chipets totala area 209,78 mm2 och enligt mina supervetenskapliga mätningar med måttband på skärmen så tar GPU-delen upp kanske 30% av arean.

Skulle AMD krympa GPU-delen med hälften så skulle det bara innebära att arean skulle reduceras till 85% av vad den varit förut. Det finns helt enkelt inte supermycket att hämta på att göra GPU:n mindre.

Nu hittar jag inte några bilder på kiselbrickan av en 4-kärnig Intel-CPU att jämföra med, men jag hittar en på en 6-kärnig:

Källa: https://en.wikichip.org/wiki/intel/microarchitectures/coffee_...

Alltså, det är inte så att det är så att AMD lägger ner oproportionerligt mycket area på deras chip för deras Ryzen-APU:er. Det handlar snarare om att Intel stått helt still i GPU-utveckling i flera år.

Sedan ska ju också sägas att AMD:s kiselbricka ovan är större än Intels. AMD:s ligger på cirka 210 mm^2 medan Intel:s ligger 150 m^2. Kan ha att göra med Intels bättre 14 nm-teknik jämfört med GloFo:s 14 nm-teknik som AMD-processorn tillverkas på.

Permalänk
Medlem

Det är synd att Intel/AMD ser APUer som "budget CPU+GPU".

Kan dom inte släppa en APU med 8c och GPU prestanda som ett 5600XT för typ 140%~ av priset som att köpa det som 2 komponenter, lite premie för att få det litet. Perfekt för ITX byggare!

Detta verkar vara ett steg i rätt riktning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Enligt Wikichip är chipets totala area 209,78 mm2 och enligt mina supervetenskapliga mätningar med måttband på skärmen så tar GPU-delen upp kanske 30% av arean.

Så här ser en redesign ut på 7nm! Har använt en vetenskaplig krympning till 58% och anpassat storleken på delar som inte riktigt passade på det hållet jag kände för att ha dem.

Även gjort kopplingschema mellan de två GPU:erna för att öka prestandan ytterliggare.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Det är synd att Intel/AMD ser APUer som "budget CPU+GPU".

Kan dom inte släppa en APU med 8c och GPU prestanda som ett 5600XT för typ 140%~ av priset som att köpa det som 2 komponenter, lite premie för att få det litet. Perfekt för ITX byggare!

Detta verkar vara ett steg i rätt riktning!

Ska du ha 5600XT-prestanda behöver du GDDR6-minnen. Blir ju nytt moderkort osv, osv...

Kanske är enklare att hacka en Series X, då får du det du efterfrågar fast 5800XT-prestanda.