Thunderbird - minimera till systemfältet

Permalänk
Medlem

Thunderbird - minimera till systemfältet

Har kört Thunderbird som e-postklient i en massa år. Jag förstår att det har blivit allt svårare att koda plugins till den, och de flesta verkar inte längre fungera med version 68+. När jag inte använder den aktivt vill jag ha min e-postklient minimerad till systemfältet så den körs i bakgrunden utan att ta upp plats på skärmen.

Den lösning jag använt för detta slutade funka i och med den senaste uppdateringen till Thunderbird. Har letat efter nya och bättre lösningar men det verkar inte finnas något vettigt kvar. Finns nån tråd på Reddit m.m. där andra efterlyser samma sak, men blir hänvisade till urgamla lösningar som RBTray, som inte längre funkar i senaste Windows 10.

Undrar därför...

1. Finns det en enkel lösning för att minimera Thunderbird 68+ till systemfältet i Windows 10? Vill inte installera om skiten för att återgå till tidigare versioner, byter då hellre e-postprogram helt och hållet.
2. Om inte, förslag på en bra e-postklient (ej Outlook) med stöd för minst 5 e-postkonton?

Tackar

(Har väldigt svårt att begripa varför Thunderbird inte har inbyggt stöd för detta, känns självklart.)

Permalänk
Vila i frid

Du kanske kan hacka Thunderbird själv i en egen fork? Om så är fallet kan jag bjuda på fortsättningen, dvs stutil.cs som används av nedanstående.

public static void Main() { var appGuid = ((GuidAttribute)typeof(Program).Assembly.GetCustomAttributes(typeof(GuidAttribute), true)[0]).Value; STUtil.SingleInstance singleInstance = new STUtil.SingleInstance(Assembly.GetExecutingAssembly().GetName().Name); using (Mutex mutex = new Mutex(false, "Global\\" + appGuid)) { if (!mutex.WaitOne(0, false)) { singleInstance.OpenMainWindow(); } else { Application.EnableVisualStyles(); Application.SetCompatibleTextRenderingDefault(false); Application.Run(new FormMain()); } } // mutex } // main

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Du kanske kan hacka Thunderbird själv i en egen fork? Om så är fallet kan jag bjuda på fortsättningen, dvs stutil.cs som används av nedanstående.

public static void Main() { var appGuid = ((GuidAttribute)typeof(Program).Assembly.GetCustomAttributes(typeof(GuidAttribute), true)[0]).Value; STUtil.SingleInstance singleInstance = new STUtil.SingleInstance(Assembly.GetExecutingAssembly().GetName().Name); using (Mutex mutex = new Mutex(false, "Global\\" + appGuid)) { if (!mutex.WaitOne(0, false)) { singleInstance.OpenMainWindow(); } else { Application.EnableVisualStyles(); Application.SetCompatibleTextRenderingDefault(false); Application.Run(new FormMain()); } } // mutex } // main

Dold text

Tack! Har dessvärre inte de kunskaper som krävs.

Permalänk
Medlem

Finns ett addon som heter något med minimize to tray till thunderbird. Använder det själv och funkar med senaste versionen, iaf 32-bit versionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av patch:

Finns ett addon som heter något med minimize to tray till thunderbird. Använder det själv och funkar med senaste versionen, iaf 32-bit versionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns inga såna addons som funkar med min version av TB (68.3.1 64-bit). Ska ta och testa 32-bitarsversionen!

Permalänk
Medlem

Det här ser lovande ut (som var länkat till från https://addons.thunderbird.net/en-US/thunderbird/addon/minimi... ):

https://github.com/sagamusix/TBTray

Måste nog testa, jag har saknat den funktionen länge nu. Minns inte när det slutade fungera för mig men det var nog ett par år sedan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Det finns inga såna addons som funkar med min version av TB (68.3.1 64-bit). Ska ta och testa 32-bitarsversionen!

Sorry, men jag hade fel! Såg nu att tillägget hade försvunnit från TB :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det här ser lovande ut (som var länkat till från https://addons.thunderbird.net/en-US/thunderbird/addon/minimi... ):

https://github.com/sagamusix/TBTray

Måste nog testa, jag har saknat den funktionen länge nu. Minns inte när det slutade fungera för mig men det var nog ett par år sedan.

Fick inte det att fungera på min dator, Windows 10 säger ifrån.

Skrivet av patch:

Sorry, men jag hade fel! Såg nu att tillägget hade försvunnit från TB :/

Ja... Tillsammans med alla andra tillägg som gör samma sak. Och någon inbyggd funktion för detta verkar aldrig ha varit aktuell.

Får nog ta och testa eM mail. Jag förstår inte hur TB-utvecklarna tänker. Låter de TB sitta öppen dagarna i ända och störs aldrig av att den tar upp plats i aktivitetsfältet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Fick inte det att fungera på min dator, Windows 10 säger ifrån.

Ja... Tillsammans med alla andra tillägg som gör samma sak. Och någon inbyggd funktion för detta verkar aldrig ha varit aktuell.

Får nog ta och testa eM mail. Jag förstår inte hur TB-utvecklarna tänker. Låter de TB sitta öppen dagarna i ända och störs aldrig av att den tar upp plats i aktivitetsfältet?

Håller med, en sån enkel funktion..

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Fick inte det att fungera på min dator, Windows 10 säger ifrån.

Det fungerar fint för mig (Win 10 Pro x64), men jag kör tydligen 32-bit Thunderbird (68).

TBTray injicerar tydligen sin dll in i Thunderbirdprocessen, vilket antimalware-skydd brukar skrika högt över, särskilt när det gäller 64-bit om jag minns rätt.

Värre för min del är att i version 68 så fungerar inte längre den addon jag använt för att minimera Thunderbird direkt vid uppstart, så nu dyker Thunderbird upp rakt i ansiktet för mig vid varje omstart av Windows, vilket är milt sagt störande. Och ingen variant av "starta minimerat" från Windows fungerar heller (varken med start-kommadot från CMD/PS eller från en genväg).

Jag tror det får bli att sluta köra Thunderbird permanent i bakgrunden...

Tillägg: Jag löste minimering-vid-start-problemet genom att skriva ett litet .NET-program som sparkar igång Thunderbird med Process, väntar på att MainWindowHandle ska få ett värde och använder sedan p/invoke av ShowWindow för att utföra själva minimerandet (och skapade sedan en task i Task Scheduler som iscensätter det hela vid varje login). Funkar fint, men smidigt är det inte och det borde verkligen heller inte behövas...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag har använt Birdtray ett tag nu, det fungerar så där (har endast testat i Linux). Den har samma funktioner som Firetray som jag använde tidigare, men är ett fristående program istället för ett plugin. Fördelen är att den inte är lika känslig för förändringar i Thunderbird, nackdelen är att den inte är lika integrerad.

Birdtray kan starta TB automatiskt vid uppstart samt dölja fönstret om man vill, och kan visa/dölja fönstret när man klickar på ikonen. Den biten fungerar oftast bra, men det har hänt någon gång att den vägrat visa fönstret igen vilket krävt en omstart av Birdtray/TB.

Den kan även visa antalet olästa mail i ikonen, vilket den gör genom att läsa direkt från Thunderbirds databas-filer. Den biten fungerar lite sämre, man måste ställa in manuellt vilka filer den ska läsa ifrån och även när jag gjort det så ignorerar den oftast olästa mail på andra konton än det första.

Utvecklaren av Firetray jobbar på att fixa stöd för TB 68+, se denna bugrapport, men det verkar som att det kanske kommer ta ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag har använt Birdtray ett tag nu, det fungerar så där (har endast testat i Linux). Den har samma funktioner som Firetray som jag använde tidigare, men är ett fristående program istället för ett plugin. Fördelen är att den inte är lika känslig för förändringar i Thunderbird, nackdelen är att den inte är lika integrerad.

Birdtray kan starta TB automatiskt vid uppstart samt dölja fönstret om man vill, och kan visa/dölja fönstret när man klickar på ikonen. Den biten fungerar oftast bra, men det har hänt någon gång att den vägrat visa fönstret igen vilket krävt en omstart av Birdtray/TB.

Den kan även visa antalet olästa mail i ikonen, vilket den gör genom att läsa direkt från Thunderbirds databas-filer. Den biten fungerar lite sämre, man måste ställa in manuellt vilka filer den ska läsa ifrån och även när jag gjort det så ignorerar den oftast olästa mail på andra konton än det första.

Utvecklaren av Firetray jobbar på att fixa stöd för TB 68+, se denna bugrapport, men det verkar som att det kanske kommer ta ett tag.

Fick inte Firetray att funka heller. Undrar om det är ESET som spökar.

Problemet med TB verkar vara att även om en utvecklare någonstans fixar stöd för TB så försvinner det igen vid nästa större TB-uppdatering då utvecklingsteamet bakom TB verkar strunta fullständigt i allt vad kompatibilitet och kontinuitet heter. Hade gärna bidragit med en slant om det hade funnits ett klokt e-postprogram med de ganska enkla funktioner jag behöver. TB har funkat perfekt, med undantag av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Fick inte Firetray att funka heller. Undrar om det är ESET som spökar.

Så kan det vara, och om alla dessa externa lösningar injicerar kod direkt in i Thunderbirdprocessen så är det inte så underligt. Jag kör både Malwarebytes och Defender, men de är ok med det (åtminstone för 32-bit Thunderbird som sagt).

Skrivet av JackA:

Problemet med TB verkar vara att även om en utvecklare någonstans fixar stöd för TB så försvinner det igen vid nästa större TB-uppdatering då utvecklingsteamet bakom TB verkar strunta fullständigt i allt vad kompatibilitet och kontinuitet heter. Hade gärna bidragit med en slant om det hade funnits ett klokt e-postprogram med de ganska enkla funktioner jag behöver. TB har funkat perfekt, med undantag av detta.

Lite så, kan tyckas, men det är väl främst för att det är Firefox som ligger till grund för Thunderbird, och därmed kommer övergången till krav på WebExtensions istället för gamla tidens add-ons inte som en förvåning (annat än att det faktiskt tagit längre tid än jag trodde).

Bäst vore förstås om Thunderbird-teamet kunde lägga in stöd för detta direkt i applikationen.

Annars kan du hitta alternativ här, det finns några:

https://alternativeto.net/software/mozilla-thunderbird/?platf...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Detta funkar. Behöver bara lägga in det i startup-mappen så startar den automatiskt.

https://www.ghacks.net/2019/12/30/minimize-thunderbird-to-the...