Vill du vara med och rädda kulturarvet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hulle:

Fan också, jag slängde en Bluray-spelare nyligen. Vem kunde ana att någon ville läsa fysiska format idag?

/hulle.

Du kan ju alltid offra det du har i signaturen annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sitter med en ABC838 bland annat. Kanske är intressant för dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

*host* *host* Var finner man en del av dessa nördar...

Hehe, är det något skrivet mellan raderna om att ta initiativ? Har förvisso ett visst intresse för sånt där, men tyvärr ingen särskilt obskyr hårdvara. I princip allt jag har är tämligen vanligt, utom möjligen min SX64, som dock inte gör något de vill göra bättre än en vanlig C64

Om jag ska svara på den faktiska frågan, så är SCs retroforum en bra början. Svenska elektronikforumet lär vara bra jaktmarker också. Det finns inget som hindrar att man går på internationella forum typ vogons.org heller, finns gott om svenskar där, och har man väl hårdvaran, och bara behöver hjälp att använda den, spelar det ju inte ens någon roll vilket land den hjälpsamme kommer från

Skrivet av som99:

Håller helt med, jag sysslar redan med preservering av data på obskyra och mindre obskyra format.
Har massor med hårdvara men mycket har jag fått jaga efter extremt länge för att få tag på och mycket tid är lagt på renovering/reparation (samt rätt mycket pengar). Det är inte något jag vill skiljas ifrån, känner mängder med folk som gör samma och har mer hårdvara än mig samt gott om tid att lägga på att hjälpa till.

Vilket skulle bevisas

Har full förståelse och respekt för att man inte släpper ifrån sig den sortens utrustning om man har intresset, och lagt ner avsevärda mängder tid och pengar på att anskaffa den. Inbillar mig att de enda som gör med mindre än vapenhot är sådana som varken har aning eller intresse av vad det är för grejer, som aldrig kommer göra kopplingen. Tyvärr ligger det väl dessutom i sakens natur att dessa människor inte heller kommer läsa artikeln, och ens få reda på att behovet finns.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Svenska kulturarvet?
Är det Tomten då? XD

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Skitbra tråd!
Det vore ju toppen om någon kunde tipsa riksarkivet om denna tråd, så att dom kan fråga lite mer specifikt om dom letar efter något speciellt. Det beror ju lite på vad dom för tillfället behöver jobba med.

Ibland är det ju klurigt som fan att få något att funka, just när det gäller gamla data backup på magnetmedia så var det ju lite klurigt att få det att fungera även med samma utrustning som den var gjord med ibland. Och sen är det ju det där med drivers, även om det finns mycket drivers online så gäller det ju att hitta rätt, med ibland bara ett filnamn att gå efter.

Permalänk

Tack för tipset

Har en gammal DAT-backup som definitivt aldrig mer kommer användas. Skall maila några bilder till dom.

Synd att man gjort sig av med fem-å-en-kvarttums drajven ... hade prick en sådan som på bilden.

Min c-64-drajv kommer jag dock hålla hårt i

Permalänk
Medlem

Hmm undrar var farsans 8-track bilstereo tog vägen. Den hade till och med en adapter där man kunde lägga i ett vanligt audio kasettband , thohoo

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Inaktiv

Jag mailade dem i januari då jag har viss hårdvara de söker efter som är helt fungerande, men som jag inte vill förlora.. Jag erbjöd dem att få låna sakerna för att sedan ge tillbaka dem till mig när de var färdiga. Men de tackade nej till erbjudandet.
Så man kan ju undra hur "viktigt" kulturarvet är när de inte ens vill låna saker för att lösa problemet.

Permalänk
Medlem

@anon309108: Lånar de från dig och utrustningen skulle råka gå sönder så skulle de bli ersättningsskyldiga. Ett annat alternativ är att just den utrustningen du ville låna till dem har de redan fått tag på. Men jag skulle tro att den största och troligaste anledningen är att de inte kan garantera att du skulle få tillbaka fungerande utrustning och det är därför de inte vill låna utan få den till skänks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Rullbandspelare...får snoka på farsans vind. Vet att han köpte en komplett uppsättning Pioneer-grejjor i slutet på 70-talet, inkl en förstärkare som försökte mörda mig genom att trilla ner från en hylla.

Kolla upp vad det är för stärkare, vet att somliga av Pioneers 70-tals stärkare/recievers är dyra som poker idag

Permalänk
Lego Master
Skrivet av [SmR]BMF:

Kolla upp vad det är för stärkare, vet att somliga av Pioneers 70-tals stärkare/recievers är dyra som poker idag

SA-8500 II. Tyärr inne för reparation just nu.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ToddTheOdd:

@Marie SWE: Lånar de från dig och utrustningen skulle råka gå sönder så skulle de bli ersättningsskyldiga. Ett annat alternativ är att just den utrustningen du ville låna till dem har de redan fått tag på. Men jag skulle tro att den största och troligaste anledningen är att de inte kan garantera att du skulle få tillbaka fungerande utrustning och det är därför de inte vill låna utan få den till skänks.

Joo, det är nog att de inte vill bli ersättningsskyldiga om det går sönder.
Men det skulle ju vara kul att hjälpa till... Jag får väl söka jobb där uppe och ta med mig sakerna.*hahaha*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

SA-8500 II. Tyärr inne för reparation just nu.

Om "inne för reparation) innebär att du ska använda den är det ju mer "nice" än "tyvärr"

Permalänk
Lego Master
Skrivet av [SmR]BMF:

Om "inne för reparation) innebär att du ska använda den är det ju mer "nice" än "tyvärr"

Haha, sant. Men jag har inte hört ett ljud sen före jul från verkstaden, och med nuvarande läge i största allmänhet tänker jag inte åka dit och banka på porten.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield