Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Telenor: "Huawei fortsatt en del av 5G"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Åsa-Nisse:

Du resonerar väldigt konstigt, om det nu inte finns klara och framförallt presenterade bevis på något så är det väl inte konstigt att man är skeptiskt till sanningshalten i påståendet?

Du verkar tycka att om det sprids massa lösa rykten som aldrig bevisas och sedan någon säger att det inte finns någon fakta för det påståendet så är det den andra parten det är fel på och inte första parten som startade ryktet?

Lite märkligt att du misstror vårt lands säkerhetstjänst mer än diktaturen Kina.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Lite märkligt att du misstror vårt lands säkerhetstjänst mer än diktaturen Kina.

Det är den sortens inlägg som gör att jag blir så fundersam. Vilka syftar "vårt lands säkerhetstjänst" på och vad har de sagt? Det är alldeles för mycket lita på och tro på i dessa diskussioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Lite märkligt att du misstror vårt lands säkerhetstjänst mer än diktaturen Kina.

Skrivet av Hubertus:

Det är den sortens inlägg som gör att jag blir så fundersam. Vilka syftar "vårt lands säkerhetstjänst" på och vad har de sagt? Det är alldeles för mycket lita på och tro på i dessa diskussioner.

Vad pratar ni om? Vår säkerhetstjänst har inte kommenterat om något som berör hela landet, hur landet eventuellt påverkar telekombolagen eller något liknande och förändringen i LEK kom från politiskt håll. Så länge Ericsson och Nokia inte tänkt gå i konkurs kommer de befinna sig i Kina och ha omfattande forskning och utveckling där, samt tillverkning. Enskilda system kan monteras i andra länder, men allt som också säljs i Kina, delvis utvecklas i Kina eller byggs i Kina för världsmarknaden kommer kinesiska medborgare ha stor insyn i. Dotterbolagen till Ericsson och Nokia följer precis samma lagar som Huawei.

Är problemet Kina så borde Ericsson, Nokia, Cisco etc be om räddningspaket för att kunna flytta verksamheten och för klara sig utan försäljningen i Kina.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Hubertus:

Det är den sortens inlägg som gör att jag blir så fundersam. Vilka syftar "vårt lands säkerhetstjänst" på och vad har de sagt? Det är alldeles för mycket lita på och tro på i dessa diskussioner.

Skrivet av Petterk:

Vad pratar ni om? Vår säkerhetstjänst har inte kommenterat om något som berör hela landet, hur landet eventuellt påverkar telekombolagen eller något liknande och förändringen i LEK kom från politiskt håll. Så länge Ericsson och Nokia inte tänkt gå i konkurs kommer de befinna sig i Kina och ha omfattande forskning och utveckling där, samt tillverkning. Enskilda system kan monteras i andra länder, men allt som också säljs i Kina, delvis utvecklas i Kina eller byggs i Kina för världsmarknaden kommer kinesiska medborgare ha stor insyn i. Dotterbolagen till Ericsson och Nokia följer precis samma lagar som Huawei.

Är problemet Kina så borde Ericsson, Nokia, Cisco etc be om räddningspaket för att kunna flytta verksamheten och för klara sig utan försäljningen i Kina.

https://duckduckgo.com/?q=s%C3%A4po+varning+f%C3%B6r+kina&t=f...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Du resonerar väldigt konstigt, om det nu inte finns klara och framförallt presenterade bevis på något så är det väl inte konstigt att man är skeptiskt till sanningshalten i påståendet?

Konstigt? Jag trodde självklart att det fanns klarare/tydligare bevis med tanke på anklagelserna USA kommit med, jag får återkomma efter att ha undersökt det hela djupare. Mitt intryck är att du väljer att tro på Kinas version medan jag väljer att tro på USAs, inte så mycket konstigare än så. Däremot är det så klart bra om vi nu underbygger våra respektive åsikter lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Lite märkligt att du misstror vårt lands säkerhetstjänst mer än diktaturen Kina.

det är många här som väljer att tro på Kina framför USA eller FRA, den saken är helt klar. Men egentligen är det väl inget fel i det, vi lever i ett fritt land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

det är många här som väljer att tro på Kina framför USA eller FRA, den saken är helt klar. Men egentligen är det väl inget fel i det, vi lever i ett fritt land.

Ja det är ju fritt fram, gillar man sociala poäng och etnisk rensning så är Kina rätt val.

Permalänk
Medlem

Tycker det låter bra!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Blir det för olönsamt att verka i Kina så kommer företagen att flytta. Antingen till Indien eller ett Afrikanskt land där det finns enorma mängder billig arbetskraft och områden att bygga industrier.

Lönerna i Kina har stigit kraftigt under det senaste decenniet, och många företag har redan flyttat, eller planerar i skrivande stund att flytta ut tillverkning från Kina till andra asiatiska länder som Vietnam, Thailand, mm.

Skrivet av PunKK:

Suck.. Bra att Hua får vara en del av detta för att hålla nere andra leverantörers fantasipriser.

Vilka priser avser du är fantasipriser gällande utrustning för mobilnät? Kom gärna med konkreta prisexempel.

Skrivet av BrottOchStraff:

Blir att köra VPN konstant då...

Tror inte att du behöver vara orolig. De här delarna som Huawei skall vara med att leverera rör moduler som är för själva radiodelen, och inte själva IP-paketdelen.

Skrivet av Irre:

Ericsson är beroende av komponenter made in china. De är inte alls glada om det blir ett utbrett handelskrig. Handeln med Kina är enormt vilktig för Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Norge är inte i handelskrig med Kina.

Skrivet av Snorlena:

Bra. Huawei gör bra grejer

Jag hoppas att du förstår att detta inte handlar om lurar (som du kanske använder?).

Detta handlar om infrastruktur.

Skrivet av Saodie:

det finns ingen fakta som stödjer att varken trafik eller signalering skulle hamna i Kinas händer.

Det finns tillräckligt mycket fakta för att norska staten skall bedöma att det är en risk med kinesisk utrustning i vissa känsliga delar av deras infrastruktur.

Har du säkrare analyser och annan information så kontakta norska myndigheter.

Skrivet av Ness:

Ett solklart exempel på att CCP == Huawei.

Skrivet av Saodie:

Jag jobbar inom branschen och ett antal 3:e parter inklusive regeringar har naturligtvis gjort undersökningar och har inte kunnat hitta några belägg för att Huawei skulle vara värre än andra aktörer och inget konkret bevis på bakdörrar, som många verkar tro är uppenbart. Detta är inte några hemligheter direkt, googla lite vetja istället för att anklaga mig för att sprida "fake news". Eller förväntas jag personligen samla alla källor innan jag skriver ett inlägg?

Vill bara poängtera att jag förstår varför operatörer fortfarande väljer att inkludera Huawei i upphandlingar, för det finns som sagt inga publika bevis som tyder på att man släpper in Kina. USA har uttalat sig om att de har bevis, men de vägrar naturligtvis dela med sig. Go figure.

Pinsamt.

"Jag jobbar inom branschen" kan betyda precis vad som helst. Bara för att du "jobbar" så betyder det inte att du har varken kunskap eller insikt som överträffar de analyser som försvarsmakter och myndigheter med ansvar för infrastruktur i många länder, som Norge, Japan, Australien, mflr. gjort.

Skrivet av makatech:

Du borde bli säkerhetskonsult om du inte redan är det. För att bli en bra säkerhetskonsult antar jag att man nästan alltid måste tänka det värsta tänkbara scenariot. Själv orkar jag absolut inte med ett sådant liv och frågan är också vad man egentligen har att dölja.

Exakt. Det handlar om riskbedömning kring framtida problem och hotmöjligheter.

Även om CCP idag inte automatiskt tappar information hos alla installationer, betyder inte att de skulle låta bli att göra så i en framtid när en konflikt skulle uppstå.

Skrivet av Sir. Haxalot:

Det är ju en rätt bra poäng. Ska man verkligen anta att Ericssons produkter håller måttet säkerhetsmässigt bara för att de kommer ifrån västvärlden?

Detta är naturligtvis en del av den utvärdering som både kunder (Telenor i detta fallet) och respektive lands säkerhetsmyndigheter gör för att få en sammanvägd analys innan de fattar eventuella beslut.

Skrivet av Ratatosk:

Lite märkligt att du misstror vårt lands säkerhetstjänst mer än diktaturen Kina.

Jå, sådant är ju lite humor.

(Sedan är detta ju Norge och Telenor det handlar om.)

Skrivet av Hubertus:

Det är den sortens inlägg som gör att jag blir så fundersam. Vilka syftar "vårt lands säkerhetstjänst" på och vad har de sagt? Det är alldeles för mycket lita på och tro på i dessa diskussioner.

Så är det alltid; du kommer aldrig för tillgång till all information och all bakgrund till de beslut som de flesta säkerhetsmyndigheter tar. Det ligger i sakens natur att de oftast inte vill delge allt detta, varken till "Svensson" eller Hubertus som person.

(Sedan är detta ju Norge och Telenor det handlar om.)

Skrivet av Petterk:

Är problemet Kina så borde Ericsson, Nokia, Cisco etc be om räddningspaket för att kunna flytta verksamheten och för klara sig utan försäljningen i Kina.

Det finns inte någon sådan typ av "räddningspaket" att tillgå som du påstår. Det är upp till företagen själva att hantera detta efter bästa förmåga.

Skrivet av makatech:

det är många här som väljer att tro på Kina framför USA eller FRA, den saken är helt klar. Men egentligen är det väl inget fel i det, vi lever i ett fritt land.

Jo, vi lever i ett (hyfsat) fritt land.

Tyvärr så gäller det inte kineser bosatta i Kina (och snart även Hong Kong).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vilka priser avser du är fantasipriser gällande utrustning för mobilnät? Kom gärna med konkreta prisexempel.

Det förstår nog både du och jag att jag inte kan gå in på detaljer gällande, men prishöjningen som kom till följd av att Huawei blev mer eller mindre uteslutna på stående fot ur 5g-byggnationerna i EU och NATO-länderna bör du ju redan veta om? Om du själv nu är så insatt i ämnet som du utger dig för att vara.

Visa signatur

I7 4790K @ 4.7 | Fractal Kelvin s24 | Asus Z97-A | 32gb Vengeance CL9 1600MHz | KFA2 1070 Ti @ 2050 / 4500MHz | Corsair CX650M

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Lönerna i Kina har stigit kraftigt under det senaste decenniet, och många företag har redan flyttat, eller planerar i skrivande stund att flytta ut tillverkning från Kina till andra asiatiska länder som Vietnam, Thailand, mm.

Vilka priser avser du är fantasipriser gällande utrustning för mobilnät? Kom gärna med konkreta prisexempel.

Tror inte att du behöver vara orolig. De här delarna som Huawei skall vara med att leverera rör moduler som är för själva radiodelen, och inte själva IP-paketdelen.

Norge är inte i handelskrig med Kina.

Jag hoppas att du förstår att detta inte handlar om lurar (som du kanske använder?).

Detta handlar om infrastruktur.

Det finns tillräckligt mycket fakta för att norska staten skall bedöma att det är en risk med kinesisk utrustning i vissa känsliga delar av deras infrastruktur.

Har du säkrare analyser och annan information så kontakta norska myndigheter.

Ett solklart exempel på att CCP == Huawei.

Pinsamt.

"Jag jobbar inom branschen" kan betyda precis vad som helst. Bara för att du "jobbar" så betyder det inte att du har varken kunskap eller insikt som överträffar de analyser som försvarsmakter och myndigheter med ansvar för infrastruktur i många länder, som Norge, Japan, Australien, mflr. gjort.

Exakt. Det handlar om riskbedömning kring framtida problem och hotmöjligheter.

Även om CCP idag inte automatiskt tappar information hos alla installationer, betyder inte att de skulle låta bli att göra så i en framtid när en konflikt skulle uppstå.

Detta är naturligtvis en del av den utvärdering som både kunder (Telenor i detta fallet) och respektive lands säkerhetsmyndigheter gör för att få en sammanvägd analys innan de fattar eventuella beslut.

Jå, sådant är ju lite humor.

(Sedan är detta ju Norge och Telenor det handlar om.)

Så är det alltid; du kommer aldrig för tillgång till all information och all bakgrund till de beslut som de flesta säkerhetsmyndigheter tar. Det ligger i sakens natur att de oftast inte vill delge allt detta, varken till "Svensson" eller Hubertus som person.

(Sedan är detta ju Norge och Telenor det handlar om.)

Det finns inte någon sådan typ av "räddningspaket" att tillgå som du påstår. Det är upp till företagen själva att hantera detta efter bästa förmåga.

Jo, vi lever i ett (hyfsat) fritt land.

Tyvärr så gäller det inte kineser bosatta i Kina (och snart även Hong Kong).

Läs gärna mina inlägg igen. Jag pratar specifikt om bakdörrar.

Jag har inte någonstans ifrågasatt varför vissa operatörer väljer att inte inkludera i Huawei i core (eller RAN), jag har bara sagt att det inte finns några publika konkreta bevis som säger att Huawei officiellt blivit påkommna med bakdörr. Många operatörer och myndigheter har gjort riskanalyser som du säger (och som jag också nämnt i tidigare post) och utifrån denna valt att exkludera Huawei - det finns olika anledningar till varför man väljer att göra det men någon bekräftad bakdörr är inte en av dem. I varje fall inte i någon av de publika rapporter som släppts.

Finns det risker och stora frågetecken? Absolut.

Du kan kalla mig pinsam allt du vill, mitt påstående om att jag jobbar i branschen är korrekt om än något vagt. Jag kunde specificerat att jag jobbat med mobile core i många år och har varit involverad i upphandlingar av densamma.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Saodie:

Läs gärna mina inlägg igen. Jag pratar specifikt om bakdörrar.

Jag har inte någonstans ifrågasatt varför vissa operatörer väljer att inte inkludera i Huawei i core (eller RAN), jag har bara sagt att det inte finns några publika konkreta bevis som säger att Huawei officiellt blivit påkommna med bakdörr. Många operatörer och myndigheter har gjort riskanalyser som du säger (och som jag också nämnt i tidigare post) och utifrån denna valt att exkludera Huawei - det finns olika anledningar till varför man väljer att göra det men någon bekräftad bakdörr är inte en av dem. I varje fall inte i någon av de publika rapporter som släppts.

Finns det risker och stora frågetecken? Absolut.

Du kan kalla mig pinsam allt du vill, mitt påstående om att jag jobbar i branschen är korrekt om än något vagt. Jag kunde specificerat att jag jobbat med mobile core i många år och har varit involverad i upphandlingar av densamma.

Nu räcker det ju iofs att Google:a lite för att hitta rapporter om bakdörrar, men det är inte enda problemet:

Citat:

There is no backdoor, because Huawei doesn’t need a backdoor. It has a front door

https://www.wired.com/story/huawei-threat-isnt-backdoors-its-...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det finns inte någon sådan typ av "räddningspaket" att tillgå som du påstår. Det är upp till företagen själva att hantera detta efter bästa förmåga.

Jag har inte påstått att det finns något, men om företagen hade fått bevis på saken hade de antingen bett om det eller bara begärt sig i konkurs och låta någon annan reda upp spillrorna, att fortsätta investera i Kina hade inte varit ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Nu reser vi oss och sjunger we shall overcome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag har inte påstått att det finns något, men om företagen hade fått bevis på saken hade de antingen bett om det eller bara begärt sig i konkurs och låta någon annan reda upp spillrorna, att fortsätta investera i Kina hade inte varit ett alternativ.

Det där var ju lite privat och väldigt extrapolerad gissning av dig, men OK.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av PunKK:

Det förstår nog både du och jag att jag inte kan gå in på detaljer gällande, men prishöjningen som kom till följd av att Huawei blev mer eller mindre uteslutna på stående fot ur 5g-byggnationerna i EU och NATO-länderna bör du ju redan veta om? Om du själv nu är så insatt i ämnet som du utger dig för att vara.

???

Det där får du ta och förklara bättre.

Det var du som påstod något - då är det upp till dig att back upp det (inte att komma med löjliga personangrepp tillbaka).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@martinot: Andra ska komma med bevis och vi ska bara tro på dig. Du kör med dubbla standards. Märker du inte det själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

@martinot: Andra ska komma med bevis och vi ska bara tro på dig. Du kör med dubbla standards. Märker du inte det själv?

Nej. Det var inte alls vad jag sa.

Skall försöka ta det enklare/långsammare för dig:

* Påstår jag något - då är det upp till mig att framföra belägg/bevisa det.

* Påstår du något - då är det upp till dig att framföra belägg/bevisa det.

* Påstår person X något - då är det upp till X att framföra belägg/bevisa det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nej. Det var inte alls vad jag sa.

Skall försöka ta det enklare/långsammare för dig:

* Påstår jag något - då är det upp till mig att framföra belägg/bevisa det.

* Påstår du något - då är det upp till dig att framföra belägg/bevisa det.

* Påstår person X något - då är det upp till X att framföra belägg/bevisa det.

Annars kan man ju skrika om "Fake media!" elller helt enkelt betvivla källorna, det har aldrig varit så enkelt att smyga ur en debatt som nu. Hmmm, eller varför inte googla fram någon suspekt artikel från "Alternativ media", den möjligheten finns ju nu.

Tragiskt debattklimat nu för tiden där inte längre kompetens spelar någon roll, skitsnack räcker långt.