Tre öppnar Sveriges första publika 5G-nät

Permalänk
Melding Plague

Tre öppnar Sveriges första publika 5G-nät

Teleoperatören Tre blir först med ett publikt 5G-nät, som dock blir begränsat till ett testnät i Stockholmsregionen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen händer det något!

Edit: Eftersom de tydligen använder sig av teknik från Huawei så tar jag tillbaka det dära...

Permalänk
Medlem

Det var ju tråkigt att de ska testköra i en så skevt belägen håla som Stockholm och inte en fläckfri och korrekt placerad centralort som Bollebygd...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Usch, tur jag håller mig borta från mikrovågsugnen ett tag till.

Permalänk
Medlem

Kör de via Huawei då eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Usch, tur jag håller mig borta från mikrovågsugnen ett tag till.

Jobbigt att gå på samma skrämselpropaganda som spreds både när 3g och 4g skulle lanseras åter igen.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ryzer:

Usch, tur jag håller mig borta från mikrovågsugnen ett tag till.

Det här igen haha never stop to amaze me!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Vad är det för någon mening med ett snabbare nät än 4g när vi har data-caps som käkas upp snabbare? Iaf för oss konsumenter. Spela 4k automatiskt över 5g abonomanget lär nog ge extra pengar till teleoperatörerna, säkert så tar de mer betalt för de nya näten också.

Gör som i Finland, de har samma system som vi har för fasta bredbandet på mobilnätet.
Man betalar för sin hastighet inte datamängd.
Det gör jämnare belastning också i nätet över hela månaden.
För den slås hådare i början av månaden i Sverige då alla kör full sprutt tills datat är slut.

Eller så måste man husolera datat hela månaden.
Helt kasst system vi har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aksi:

Kör de via Huawei då eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom kineserna tydligen har stort ägande i Tre så är det väl ganska troligt, någon som vet - @Loevet?

Edit: Har nu själv kollat upp detta. Tre svarade mig, att under testperioden så är det Huawei som gäller, men säger samtidigt att detta kan komma att ändras senare!?

Innebär att åtminstone jag kommer avsluta mitt abonnemang i Tre om 6 månader!!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ryzer:

Usch, tur jag håller mig borta från mikrovågsugnen ett tag till.

Skrivet av dlq84:

Jobbigt att gå på samma skrämselpropaganda som spreds både när 3g och 4g skulle lanseras åter igen.

Skrivet av tvelander:

Det här igen haha never stop to amaze me!

Jag citerar mig själv från en tidigare tråd:
Nej, nej och åter igen nej. Det finns inga belägg för det här. Det är för mig smått bissart att detta svamliga pseudovetenskapliga nonsens fortfarande sprids.

I princip hela lasset går att spåra tillbaka till en enda felaktigt tes av Dr Bill P. Curry runt år 2000. I sedvanlig ordning lyckades sensationspress och en obildad allmänhet sprida det vidare, men har varit sjukt dåliga på att snappa upp de tusentals studier som motbevisat honom.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattiasFestin:

Vad är det för någon mening med ett snabbare nät än 4g när vi har data-caps som käkas upp snabbare? Iaf för oss konsumenter. Spela 4k automatiskt över 5g abonomanget lär nog ge extra pengar till teleoperatörerna, säkert så tar de mer betalt för de nya näten också.

Gör som i Finland, de har samma system som vi har för fasta bredbandet på mobilnätet.
Man betalar för sin hastighet inte datamängd.
Det gör jämnare belastning också i nätet över hela månaden.
För den slås hådare i början av månaden i Sverige då alla kör full sprutt tills datat är slut.

Eller så måste man husolera datat hela månaden.
Helt kasst system vi har!

Tur telia har obegränsad surfmängd på sina mobil abonnemang
Blir att förnya till sommaren så jag kan slippa mitt gamla 12gb, dock sparas surfen jag inte använder och lägger på det hela tiden varje månad

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattiasFestin:

Vad är det för någon mening med ett snabbare nät än 4g när vi har data-caps som käkas upp snabbare? Iaf för oss konsumenter. Spela 4k automatiskt över 5g abonomanget lär nog ge extra pengar till teleoperatörerna, säkert så tar de mer betalt för de nya näten också.

Gör som i Finland, de har samma system som vi har för fasta bredbandet på mobilnätet.
Man betalar för sin hastighet inte datamängd.
Det gör jämnare belastning också i nätet över hela månaden.
För den slås hådare i början av månaden i Sverige då alla kör full sprutt tills datat är slut.

Eller så måste man husolera datat hela månaden.
Helt kasst system vi har!

Förutom hastighet så är nätet bättre krypterat och har därmed högre säkerhet, bara det är en stor selling point för mig som vanlig konsument

Håller dock med om att datagränser är förlegade, betala för olika hastigheter vore bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattiasFestin:

Vad är det för någon mening med ett snabbare nät än 4g när vi har data-caps som käkas upp snabbare? Iaf för oss konsumenter. Spela 4k automatiskt över 5g abonomanget lär nog ge extra pengar till teleoperatörerna, säkert så tar de mer betalt för de nya näten också.

Gör som i Finland, de har samma system som vi har för fasta bredbandet på mobilnätet.
Man betalar för sin hastighet inte datamängd.
Det gör jämnare belastning också i nätet över hela månaden.
För den slås hådare i början av månaden i Sverige då alla kör full sprutt tills datat är slut.

Eller så måste man husolera datat hela månaden.
Helt kasst system vi har!

Håller med här.
Väl fungerande 4g är ju mer än nog för i princip "Allt" man kan tänkas vilja göra mobilt.
Datacaps som sätter stopp effektivt för kreativiteten.
Många tror ju att dom har obegränsad data, men testa att köra en backup på ett par TB och se vad som händer.
Och 5g kommer ju inte att bygga bort nackdelarna med mobilt när som vi redan ser, snarare tvärtom.

Men den största oron över 5g är ju att leverantörerna bromsar sin fiber utbyggnad till förmån för en betydligt sämre teknik.
Vi ser ju redan med 4g att många platser i landet hävdas ha bra höghastighets lina trots att den är mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Förutom hastighet så är nätet bättre krypterat och har därmed högre säkerhet, bara det är en stor selling point för mig som vanlig konsument

Tveksam vinst där eftersom allt du gör på Internet ändå bör vara krypterat i och med TLS m.m. Och är det inte krypterat så är enda ökade krypteringen mellan dig och radion, inte mellan radion och resten av trådburna internet där du nog kan lita på att majoriteten av allmän signalspaning sker.

Det är så klart inte dåligt att det är bättre kryptering, men själva krypteringen av datan blir antagligen bara kaka på kaka och tillför inte mycket i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Tveksam vinst där eftersom allt du gör på Internet ändå bör vara krypterat i och med TLS m.m. Och är det inte krypterat så är enda ökade krypteringen mellan dig och radion, inte mellan radion och resten av trådburna internet där du nog kan lita på att majoriteten av allmän signalspaning sker.

Det är så klart inte dåligt att det är bättre kryptering, men själva krypteringen av datan blir antagligen bara kaka på kaka och tillför inte mycket i praktiken.

Ska vara ja, men det finns fortfarande trafik som inte är det, exempelvis DNS-uppslag är fortfarande till större delen i klartext. Sedan är inte heller encrypted SNI helt utrullat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ska vara ja, men det finns fortfarande trafik som inte är det, exempelvis DNS-uppslag är fortfarande till större delen i klartext. Sedan är inte heller encrypted SNI helt utrullat.

Men som "vanlig konsument" räcker ju krypteringen i 4G till gott och väl. Då pratar man ju om att en annan "vanlig konsument" försöker lyssna på dig från grannlägenheten och det kan de inte. 5G ger ingen vinst i krypteringen bortanför radion där de man kanske helst inte vill ska lyssna på en faktiskt lyssnar. 5G ger dig alltså ingen ökad praktisk krypteringssäkerhet som du inte redan har i 4G och ingen av dem löser problemet att DNS m.m. inte är krypterat.

Jag säger inte att det inte är bra, jag säger bara att det är orimligt att se det som en stor selling point när det är som att se topphastigheten på en bil som en stor selling point ("240km/h mot ynkliga 210km/h!") när man som "vanlig konsument" inte kommer ha nytta av det.

Det enda 5G ger konsumenten idag är högre hastigheter, i synnerhet vid fasta installationer där det är troligare att mer än en person delar på uppkopplingen. Och det är ju faktiskt rätt trevligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ska vara ja, men det finns fortfarande trafik som inte är det, exempelvis DNS-uppslag är fortfarande till större delen i klartext. Sedan är inte heller encrypted SNI helt utrullat.

Mja, du ser inga DNS-uppslag i klartext för att du "sniffar" LTE-trafik, kommunikationen i nätverket är krypterat på datalänk-lagret.
Det finns sårbarheter presenterade, mestadels av säkerhetsforskare. t,ex
https://portswigger.net/daily-swig/data-link-researchers-reve...

Har inte hört om några attacker "in the wild" då dom är hyffsat komplicerade. Händer garanterat på nivån "statlig stödd aktör" men som privatperson inget jag är orolig för.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Som jag skrev ovan: Tre berättade för mig, att under testperioden så är det Huawei som gäller, men säger samtidigt att detta kan komma att ändras senare!?

Innebär att åtminstone jag kommer avsluta mitt abonnemang i Tre om 6 månader!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag skiter fullständigt i G5 kommer det med en telefon så får det väl komma med för att det råkar komma med men telefonen kommer jag köpa för att just den telefonen är billig och tillräckligt bra batteritid.

övriga prylar... Exakt noll intresse.

Jag har ändå inte råd att köpa ny bil... och det finns inte än något i en bil som har med 5g att göra än--- Så jag räknar med att jag köper en begagad bil om 25 år och då kommer jag fortfarande inte bry mheller så är att då i den bilen bara något som strular så jag vill bara döda det helt eller hacka systemet så att allt går som dummie.

Kommer det till en tvättmaskin eller kylskå så är vi också där säker 20 år bort för min del så.

pass för mig. fullt vedveten om vad som är med i samma tak i 5G. har en som jag känner som jobbar på Eriksson som är involverad i det och han har berättat att om det så jag vet att i industrin och logistiken och i övriga samhället så är det en jättestor grej. Att robbotar kommer kunna ha ett eget nätverk med 5G, att 5G kan användas som radar, att man kommer kunna bygga små superbillgia kresstar med 5g som knappt kommer dra någon ström alls.

med mera med mera.

Men för en som mig så skiter jag varken i byxan eller sätter kaffet i strupen så här inom närtid direkt. Tänker mest att fan potten på min telefon kan tömmas på en sekund så i min telefon vill jag strypa det helt.

För min del tänker jag att ok om man kan jamma/repa några polare på olika platser i Sverige/Världen utan fördröjningar så vist då börjar det bli roligt. men till dess så fortsätter jag njuta av mina vinyler, spela Squad i bland... ja morsan uppe i Jämtland har ju fortfarande bara 2mb lina och där har dom inte löst något än så vaddå--- När får man fungerande G4 i glesbygd va? Om än ens G3 ? När inte ens det finnas va?

Ok fixar man snabbt 5g i en by utanför Ånge då vill jag ge mina pengar.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Undrar hur många generationer som måste gås igenom innan räckvidden på testnät i Stockholm räcker ned till Helsingborg...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Om ni är intresserade av vad man kan förvänta sig för resultat "in real life" så har MKBHD två trevliga videon:

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Modellören: Håller med dig, det är en vansinnig hype över 5G. Jag tror folk kommer bli besvikna när det väl rullas ut.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Skrivet av Icte:

Om ni är intresserade av vad man kan förvänta sig för resultat "in real life" så har MKBHD två trevliga videon:

https://youtu.be/_CTUs_2hq6Y

https://youtu.be/nmnTAOU44SI

Exakt detta jag menade när jag sa att hastigheten inte spelar roll. Min datacap (10GB) skulle vara slut på mindre än 10sek i full hastighet. Vad är den praktiska nyttan?

Även om jag hade 1Tb per månad så skulle den kunna vara slut på 14 min i teoretiska maxhastiheten på 10Gbit/s.

Permalänk
Medlem

Bara för att man KAN så innebär det inte att man MÅSTE införa teknik, personligen är jag fullkomligt ointresserad av allt som 5G har att erbjuda - gäller även "smarta hem" i största allmänhet. Använder manuella brytare och fjärrkontroller, för än klarar min hjärna av att utföra dessa manövrer;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

dags att byta namn till Fem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Icte: Om man förväntar sig dess resultat kommer man bli djupt besviken, ett begränsat testområde med extremt få enheter är inte real life.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Eftersom kineserna tydligen har stort ägande i Tre så är det väl ganska troligt, någon som vet - @Loevet?

Edit: Har nu själv kollat upp detta. Tre svarade mig, att under testperioden så är det Huawei som gäller, men säger samtidigt att detta kan komma att ändras senare!?

Innebär att åtminstone jag kommer avsluta mitt abonnemang i Tre om 6 månader!!

Nog för att 3 som operatör suger men varför säga upp över en sådan sak?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Bara för att man KAN så innebär det inte att man MÅSTE införa teknik, personligen är jag fullkomligt ointresserad av allt som 5G har att erbjuda - gäller även "smarta hem" i största allmänhet. Använder manuella brytare och fjärrkontroller, för än klarar min hjärna av att utföra dessa manövrer;)

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Trådlösa hörlurar och 4G och smartphones är najs. Men med sånt där smart hem tjaffs så har det gått för långt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Kansle är dAgs att byta nann till FEM!? hAhAhaA!

jag visar mig själv ut

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Inaktiv

Intressant att Tre går ut och blir först med detta, de var ju först med e-SIM och stöd för Apple Watch också. Nu har de ju inte fått så bra betyg av allmänheten verkar det som, men de har funkat rätt bra får man säga under alla de år jag varit kund (sedan december 2010 nu senast, och även 2 år före det också, med en period av 1.5 år då jag var hos Felia pga någon glidbar SonyEricsson walkman dumtelefon jag var alltför förtjust i vill jag minnas...) Har haft min Apple Watch med LTE nu i drygt ett år, och det har funkat mycket bra. Den var ju guld när jag tappade bort min iPhone på en buss efter att en närstående till mig precis gått av daga, jag kunde fortfarande kommunicera med omvärlden. Så bra att de fortfarande ligger i framkanten av teknikutvecklingen iallafall!

Var och hälsade på dem för ett par veckor sedan och kollade om de kunde erbjuda bättre abonnemangsvillkor. Jodå, det kunde de fixa, 20GB istället för 15,5 och typ 50 spänn lägre månadskostnad. Tjo flöjt, undras varför de inte frivilligt berättade detta för mig? lol Jävla kapitalister ville såklart fortsätta sälja en dyrare, sämre tjänst till mig. Tack så mycket...

Men när vi Proletärer gör revolution, då jävlar i min lilla låda ska de få se! (lol Jag skojar. Så tossig är jag inte...)

Skrivet av Dizzö:

Men med sånt där smart hem tjaffs så har det gått för långt.

Det är ju bra om man kan kolla när man är ute att man verkligen låst dörren, släckt ljuset osv...

Men å andra sidan riskerar man ju att bli zombiebottad och få hemnätverket sniffat, osv, iallafall med mindre nogräknade IoT-tillverkare. Så alla mynt har en baksida!