Bortsett från FPS/pris på Radeon RX 5700 XT vs nVidia 20x0, vilket skulle ni rekommendera?

Permalänk
Medlem

Bortsett från FPS/pris på Radeon RX 5700 XT vs nVidia 20x0, vilket skulle ni rekommendera?

Är kanske dålig på att googla men hittar ingen bra jämförelse mellan Nvidia 2070 Super vs Radeon RX 5700 XT där FPS/kostnad bortses...

  • Är korten verkligen jämförbara med det man ser på skärmen så att säga, detaljer/skuggor etc. etc., är detaljnivån "allting-på" likvärdigt för de båda korten?

  • Vilket kort skulle du rekommendera mellan Radeon RX 5700 XT och nVidia 20xx-serien?

Rättning av titeln
Permalänk
Medlem

Jag skulle välja Nvidia, för när du vill byta upp så är det oerhört mycket mera lättsålt och har ett högre andrahandsvärde. Vad du "tjänar" på att köpa ett radeon, förlorar du när du ska uppgradera.

Permalänk
Hedersmedlem

Nvidia RTX 2070 Super har stöd för strålspårning, vilket Radeon RX 5700 XT inte har. I de få spel som har stöd för strålspårning så blir det så klart en skillnad i hur det ser ut. Det är nog den absolut största skillnaden för de specifika fallen.

Allt utöver det är en fråga på marginalen skulle jag säga.

Det finns också skillnader i olika sorters efterbehandling, där Radeon Image Sharpening t.ex. hade en viss fördel framför Nvidias motsvarighet, men där har tydligen Nvidia kört ikapp.

Utöver detta så finns det vissa små skillnader i hur korten återger grafik. Tech Yes City jämförde ett RTX 2070 med ett RX 590, och kom fram till att det finns skillnader, men att de är väldigt små och vilket kort som är bäst varierar från spel till spel. Jag har inte heller hört någon dra på några växlar om att Navi skulle ge bättre bildkvalitet över Polaris.

Jag skulle alltså säga att om du inte bryr dig om strålspårning så är skillnaderna mellan AMD och Nvidia i bildkvalitet i princip obefintliga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fesoj:

Jag skulle välja Nvidia, för när du vill byta upp så är det oerhört mycket mera lättsålt och har ett högre andrahandsvärde. Vad du "tjänar" på att köpa ett radeon, förlorar du när du ska uppgradera.

Nu var inte detta frågan, men jag kan bara konstatera att ingen kan veta vilka kort som kommer få bättre andrahandsvärde i framtiden, även om det skulle vara så att AMD skulle ha sämre andrahandsvärde (vilket inte stämmer rent generellt).

Permalänk
Medlem

Tackar!

Tack för alla bra svar... trodde man skulle få goda yxskaft svar

Ray tracing glömde jag skriva att det är kanske inget som jag tänker på just nu men blir säkert mer aktuellt vid nästa GPU köp.

Bra att det inte är några större skillnader på bildkvaliteten. Har ett 1070 idag, men vill ha bättre grejer om/när jag köper en 3440x1440-skärm. Med Freesync blir hela kalaset några tusenlappar billigare också...

Andrahandsvärdet kan så klart påverkas om det visar sig att Radeon-kortet har några större brister annars tror jag att billigt är gott även på begagnatmarknaden...

textändring