Har mitt kort stöd för dvi-d dual link

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

@Xenedras: Vilken dell modell vissa äldre tog inte full upplösning på hdmi så hdmi-dvi var ett krav på dessa om man inte körde dual dvi eller dp port

3008WFP stödde inte 2560x1600 över HDMI utan endast Displayport och DVI-DL. U2711 stödde 2560x1440 över HDMI men man fick lägga till upplösningen själv, det var inget som skärmen rapporterade att den stödde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

3008WFP stödde inte 2560x1600 över HDMI utan endast Displayport och DVI-DL. U2711 stödde 2560x1440 över HDMI men man fick lägga till upplösningen själv, det var inget som skärmen rapporterade att den stödde.

Skickades från m.sweclockers.com

Har försökt att lägga till upplösning men det går inte. Säger bara att skärmen inte stödjer det. Försökt att ändra edid men inget händer. Jag kan lägga till 2560x1440 men inget jag kan få Windows att visa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Har försökt att lägga till upplösning men det går inte. Säger bara att skärmen inte stödjer det. Försökt att ändra edid men inget händer. Jag kan lägga till 2560x1440 men inget jag kan få Windows att visa.

Trist, tyvärr inget jag kan hjälpa till med då jag aldrig ägt U2711, kände bara till hur det var genom mitt 3008WFP.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Trist, tyvärr inget jag kan hjälpa till med då jag aldrig ägt U2711, kände bara till hur det var genom mitt 3008WFP.

Skickades från m.sweclockers.com

Men hur gjorde du då? Lär ju vara samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Men hur gjorde du då? Lär ju vara samma.

Gick inte att lösa på min. Den var tre år äldre, hade andra chipp för bildbehandling etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har löst upplösningen till 2560x1440 över hdmi men har endast 8 bitars. Någon som är en fena på edid och mjukvaran cru? Får inte till det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Xenedras: Finns ingen som helst anledning att köra annat än 8 bitars på den skärmen. Men det viktiga: hur fick du till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Xenedras: Finns ingen som helst anledning att köra annat än 8 bitars på den skärmen. Men det viktiga: hur fick du till det?

Varför inte 10bit? Är ju stor skillnad. Hade jag förståt mig på programmet så kanske det hade gått men nu gör jag inte riktigt det.

Jag använde cru och editerade edid. Köpte en ny dvi-d dual kabel på tradera men det var en dvi-i dual. Fel märkt annons så nu har jag lagt 650:- på kablar och adaptrar. Lägger inte en krona mer. Så om mitt kort har dual dvi eller inte får vi aldrig reda på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Jag använde cru och editerade edid. Köpte en ny dvi-d dual kabel på tradera men det var en dvi-i dual. Fel märkt annons så nu har jag lagt 650:- på kablar och adaptrar. Lägger inte en krona mer. Så om mitt kort har dual dvi eller inte får vi aldrig reda på.

Huh? Skillnaden mellan en DVI-I kabel och en DVI-D kabel är att DVI-I kabeln även kan överföra analoga signaler. Så det skall inte vara några problem att använda en DVI-I dual kabel för att överföra en DVI-D dual signal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Huh? Skillnaden mellan en DVI-I kabel och en DVI-D kabel är att DVI-I kabeln även kan överföra analoga signaler. Så det skall inte vara några problem att använda en DVI-I dual kabel för att överföra en DVI-D dual signal.

Den har 2 stift under och över det breda stiftet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Xenedras:

Den har 2 stift under och över det breda stiftet.

Det är stiften för den analoga delen. Inget du har nytta av här och den lär inte passa i en DVI-D-anslutning av den typ som sitter på grafikkort.

Funderat på det där med ett grafikkort med två Displayport?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Den har 2 stift under och över det breda stiftet.

Vilket innebär att den rent fysiskt inte passar i en kontakt utan hål för de stiften....
Då är jag med på varför den kabeln inte är användbar för dig.

Permalänk
Avstängd

Knappt jag vågar mig in i tråden igen.
Kan du inte klippa bort de 4 stiften? Eller prova kabeln för 115:- på biltema med återlämningsrätt, vet att inget borde skilja mot adaptern man hos mig fungerar kablen. Långsökt teori: omvandling direkt vid g-kortet mer fördelaktig än vid skärm samt att din adapter är fullstiftad kablen saknar 6 stift. https://www.biltema.se/kontor---teknik/bild/bildkablar/hdmi-k...

mina 2713 har konsumentpanelen troligen ingen 10 bit.
Dell har på nätet i sitt support forum angett att vissa modeller klara full upplösning över hdmi men speciellt påtalat att just hm budget modellen som jag har inte gör det, märkligt och förvirrande när i samma forum inköpare hotade med att returnera hela sändningar av skärmar pga av deras svar och otydlighet i specarna.

I vättersnäs har du en snubbe med företag som jag kört mycket skärmar till, där ligger lådvis med kablar skärmfötter mm som inte används i hans produktion och bara blir över eftersom de följer med inköpen och endast panelerna används.

TS jag är i jkpg lite då och då kan ta med någon av mina "magiska kablar" så får du testa. kan även ta en titt "lyfta på huven" och konstatera orsaken till din förra långa tråd som blev mycket off topic och utan svar hur det hela avlöpte.

syftningsfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

Knappt jag vågar mig in i tråden igen.
Kan du inte klippa bort de 4 stiften? Eller prova kabeln för 115:- på biltema med återlämningsrätt, vet att inget borde skilja mot adaptern man hos mig fungerar kablen. Långsökt teori: omvandling direkt vid g-kortet mer fördelaktig än vid skärm samt att din adapter är fullstiftad kablen saknar 6 stift. https://www.biltema.se/kontor---teknik/bild/bildkablar/hdmi-k...

mina 2713 har konsumentpanelen troligen ingen 10 bit.
Dell har på nätet i sitt support forum angett att vissa modeller klara full upplösning över hdmi men speciellt påtalat att just hm budget modellen som jag har inte gör det, märkligt och förvirrande när i samma forum inköpare hotade med att returnera hela sändningar av skärmar pga av deras svar och otydlighet i specarna.

I vättersnäs har du en snubbe med företag som jag kört mycket skärmar till, där ligger lådvis med kablar skärmfötter mm som inte används i hans produktion och bara blir över eftersom de följer med inköpen och endast panelerna används.

TS jag är i jkpg lite då och då kan ta med någon av mina "magiska kablar" så får du testa. kan även ta en titt "lyfta på huven" och konstatera orsaken till din förra långa tråd som blev mycket off topic och utan svar hur det hela avlöpte.

Biltemas dvi har jag köpt och den är singel. Man klipper ju upp kartongen så tveksamt om det är öppet köp på det. Då jag får 2560x1440 över hdmi men ”bara” 8bit får jag nog nöja mig med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Xenedras: Alla lådor och det är många som köpts har inte behövts klippa upp men ev är de plastade nu: ka hända kell kör samma kabel i bättre förpackning.https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/dvi/dvi-till-hdmi/adapterkabel-dvi-till-hdmi-1-m-p68096

Kan du se skillnad på 8-bit + A-FRC 1.07 billion colours vs standard 8-bit 16.7 million colours?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Då jag får 2560x1440 över hdmi men ”bara” 8bit får jag nog nöja mig med det.

Stödet för mer än 8-bit verkar lite förvirrat, se t.ex. denna tråd. Det verkar som att RX 570 bara har stöd för 10-bit i applikationer som använder DirectX i fullskärmsläge, och troligtvis bara via DisplayPort. Vill du köra 10-bit i andra situationer så måste du antagligen skaffa ett riktigt workstation-kort, d.v.s. Radeon Pro eller NVIDIA Quadro.

Permalänk
Bildexpert 📺

8 och 10 bitar är väldigt virrigt överlag baserat på grafikkort, grafikmotor och Windows. Har ännu inte haft tiden – eller utrustningen – att gå på djupet. Där den absoluta majoriteten paneler som kallas för "10 bitar" eller "1,07 bilions" är 8-bitarspaneler med någon form halvtonsteknik.

Permalänk
Avstängd

@Laxpudding & @ Alling: Så med all info i tråden verkar det nu trots allt så att även U2711 klara 2k upplösning och 60hz med dvi -hdmi adapter eller kabel om man håller sig till 8 bit färgupplösning.

För Alling kunskaps arkivering: Äldre dell 2k "verkar" fungera i 60hz med 2560x1440 upplösning med hdmi-dvi adapter/kabel om man bara trotsar känd kunskap och Dell specar. vilket gör dem möjliga som extra skärmar i setuper där man saknar extra dual dvi eller dp port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

@Laxpudding & @ Alling: Så med all info i tråden verkar det nu trots allt så att även U2711 klara 2k upplösning och 60hz med dvi -hdmi adapter eller kabel om man håller sig till 8 bit färgupplösning.

För Alling kunskaps arkivering: Äldre dell 2k "verkar" fungera i 60hz med 2560x1440 upplösning med hdmi-dvi adapter/kabel om man bara trotsar känd kunskap och Dell specar. vilket gör dem möjliga som extra skärmar i setuper där man saknar extra dual dvi eller dp port.

Nej skärmen funkar inte med 2560x1440 om jag kör hdmi>Dvi. Som jag skrivit tidigare finns valet men skärmen flimrar.
Jag kör hdmi>hdmi ändrar i edid och löser då 2560x1440 8-bit istället för 10-bit.

Skickades från m.sweclockers.com