Problem med IP-only och Comhem
Har sedan i fredags inte haft varken bredband eller tv via Comhem (Fiber). Det ända vi får upp är IP-onlys tjänsteportal för att beställa nya tjänster. Vi har varit kunder hos Comhem sedan 2014 och inte missat en betalning och vi har inte sagt upp vårat abonnemang heller. För övrigt bor vi i hus.
Nu till det mer konstiga. Vi har haft problem sedan ca 2015 med att våran Tivo box byter kanaler helt plötsligt. Oftast till barnkanaler som ingen i våran familj kollar på. Nu när vi inte har bredband kollade jag på inställningarna på routern med olika konfigurationer om det skulle lösa något. Vilket konstigt nog ledde mig till att komma åt någon annans router med den lokala ip adressen 192.168.1.1.
Så som det är kopplat nu har vi en inteno mediabox i källaren som fördelar ut en patchkabel till tivo, en till routern och en till telefoni. Från mediaboxen i källaren går en patchkabel till routerns wan uttag.
Det jag gjorde för att komma åt någon annans router var att jag flyttade patchkabeln ifrån wan till ett vanligt uttag på routern. När jag gjorde det och försökte logga in på min router via 192.168.1.1 kom det upp en Telia inloggning och sedan kom det upp en technicolor inloggning. Med en helt okänd för oss trådlöst namn.
Ska detta ens vara möjligt?
Min tanke är om det är felkopplat eller felkonfigurerat hos IP-only?
Eller att två routrar eller mediaboxar har samma macadress eller något?
Känner mig helt lost och frustrerad över detta och att försöka förklara detta för Comhem är som att prata med en bergvägg.