Permalänk

Problem med IP-only och Comhem

Har sedan i fredags inte haft varken bredband eller tv via Comhem (Fiber). Det ända vi får upp är IP-onlys tjänsteportal för att beställa nya tjänster. Vi har varit kunder hos Comhem sedan 2014 och inte missat en betalning och vi har inte sagt upp vårat abonnemang heller. För övrigt bor vi i hus.

Nu till det mer konstiga. Vi har haft problem sedan ca 2015 med att våran Tivo box byter kanaler helt plötsligt. Oftast till barnkanaler som ingen i våran familj kollar på. Nu när vi inte har bredband kollade jag på inställningarna på routern med olika konfigurationer om det skulle lösa något. Vilket konstigt nog ledde mig till att komma åt någon annans router med den lokala ip adressen 192.168.1.1.

Så som det är kopplat nu har vi en inteno mediabox i källaren som fördelar ut en patchkabel till tivo, en till routern och en till telefoni. Från mediaboxen i källaren går en patchkabel till routerns wan uttag.

Det jag gjorde för att komma åt någon annans router var att jag flyttade patchkabeln ifrån wan till ett vanligt uttag på routern. När jag gjorde det och försökte logga in på min router via 192.168.1.1 kom det upp en Telia inloggning och sedan kom det upp en technicolor inloggning. Med en helt okänd för oss trådlöst namn.

Ska detta ens vara möjligt?
Min tanke är om det är felkopplat eller felkonfigurerat hos IP-only?
Eller att två routrar eller mediaboxar har samma macadress eller något?

Känner mig helt lost och frustrerad över detta och att försöka förklara detta för Comhem är som att prata med en bergvägg.

Permalänk
Medlem

@blackmorph:
Är du kopplat till ett stadsnät eller dylikt?
Om ja, så behöver du kontakta det företag som har hand om stadsnätet. Det låter som något inte stämmer i deras konfiguration. Comhem som levererar internet till dig har inget med det att göra - det är stadsnätet.

Har du möjlighet att koppla en dator direkt till Inteno Mediaboxen och kolla vad du får för IP-adress?
Alternativt kan du koppla patchkabeln från Inteno Mediaboxen till din router's WAN-port, sen koppla en dator till routern's LAN-port och se vad routern får för WAN-IP adress.

Om IP-adressen du får börjar på 192.168.x.x i routern's WAN-port eller datorn direkt kopplad till mediaboxen, visar detta på att du mest troligt inte får en IP-adress från din ISP/stadsnät. Risken är att du får en IP-adress från en granne's router eller liknande som är kopplad till samma hårdvara i huset som du. Alternativt så är något väldigt fel konfigurerat hos dom som installerat utrustningen.

I slutändan kanske det förklarar ditt märkliga beteende med Tivo-boxen - att någon annan av misstag kommer åt din box för att du är på "samma interna nätverk".

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk

@Farsan Baloo: Jo det är stadsnät.

Den IP-adress jag får nu via WAN-porten är 172.18.103.86. Men har för mig att jag alltid har haft 192.168.x.x som wan IP-adress förut när allt fungerade.

Permalänk
Medlem

@blackmorph:
Ok, stadsnät alltså. Ett steg i rätt riktning.

IP-adressen du angav, 172.xxx.xxx.xxx är en privat adress. Det kan vara så att ditt stadsnät ger dig den adressen just nu eftersom du inte kommer ut. Om jag förstår dig rätt har du alltså haft 192.168.x.x som WAN-adress förut och det låter lite konstigt om det är frågan om ett stadsnät.

Grupperna 172.18.xxx.xxx och 192.168.xxx.xxx är s.k. privata adresser som du hittar på privata nätverk (Tänk hemma, företag, skolor eller liknande) och fungerar inte på internet. Vill du fördjupa dig, så kan du läsa vidare om blocken här.

Nog om det. Tror att det enklaste och förmodligen bästa är att kontakta ditt stadsnät och beskriva ditt problem för dom. Jag tror att du kommer få en lösning på problemet där. Det är ju ändå deras utrustning som kanske behöver lite justering och som inte du kommer åt.
Hoppas detta kan guida dig lite i rätt riktning och att du får en lösning på problemet inom kort.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk

@Farsan Baloo: Perfekt, ska kontakta IP-only direkt imorgon bitti! Tackar och bockar.

Permalänk
Medlem

@blackmorph:
Varsågod

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

Det känns som att något blivit fel i stadsnätet, så som du beskriver det. Har du startat om din utrustning kan du inte göra mer än att felanmäla till comhem. Sedan felanmäler de vidare till stadsnätet, vilket i detta fallet är IP-only

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackmorph:

@Farsan Baloo: Perfekt, ska kontakta IP-only direkt imorgon bitti! Tackar och bockar.

Kommer till 99% säkerhet inte hjälpa eftersom du ska felanmäla till Com Hem och dom i sin tur felanmäler till IP Only.

Även om jag inte ger mycket fär supporten så rekommenderar jag att du kopplar en dator till Inteno, tar fram IP-adressen datorn får samt MAC-adressen på datorn, och ber att dom gör en felanmälan om att du inte har nån uppkoppling alls.
Säg att TV heller inte fungerar.

Du kommer antagligen att få gå igenom det vanliga felsökningsprotokollet, med starta om osv om du inte hamnar hos nån av de gamla rävarna som kan tänka själv längre än näsan räcker.
Se till att Inteno ät omstartad eller starta om den tillsammans med support i samtal, IP only kan nämligen se när den startat om senast och fuskar man med det tar det tyvärr ännu längre tid för då ska ärendet bollas mellan IP Only och Com Hem och dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nu har jag pratat med IP-only och dem fixade problemet på några minuter. Dock förstod dem inte hur jag kunde komma åt någon annans router men aja det löste sig iallafall.

För övrigt så felanmälde jag problemet till Comhem redan i fredags men tydligen så hade inte Comhem felanmält det vidare till IP-only fick jag reda på vid samtalet.

Permalänk
Medlem

@blackmorph:
Snyggt! Skönt att det löste sig så snabbt och hoppas du slipper problem framöver nu

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.