Testpilot: MSI Optix MPG341CQR – stabil spelskärm i ultrabrett format

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: MSI Optix MPG341CQR – stabil spelskärm i ultrabrett format

MSI:s färska ultrabreda skärm riktar sig mot spelentusiaster i det högre segmentet. Testpiloten "BettyBoo42" testar vad pjäsen går för.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra test och bra jobbat! Undrar hur denna står sig mot AOC Agon AG352UCG6 (varianten med 120 Hz, VA, osv.) som ju har ungefär samma specifikationer överlag men sämre på vissa viktiga punkter.

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Moderator
Testpilot

Gillar bananen. Hade lite svårt att avgöra exakt hur stor den är men det löste sig direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Bra recension av skärmen, varit intresserad av denna hur den här skärmen stod upp sig mot andra ultrabredda skärmar och de ser ut som MSI lyckats med de riktigt bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinoman:

Gillar bananen. Hade lite svårt att avgöra exakt hur stor den är men det löste sig direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Bananer tycks vara rätt fantastiska just för det ändamålet när det kommer till visuell skala. Nästan så att de skulle haft en "perfekt" avguten banan på samma ställe där man förvarar de olika exakta vikterna. För övrigt skulle det vara lustig att lägga dit en liten banan (chiquita / lady finger(?)) för att fucka med mottagaren.

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag läst igenom recensionen som var mycket trevligt skriven men jag hade gärna sett lite mer information om det tekniska och vad skärmens menyer har att erbjuda användaren. Även några rader om gtg och ghosting/smearing och om det finns någon overdrive. Förstår att vissa saker kan vara svårt att mäta propert utan rätt verktyg. Allt som allt verkar det vara en bra skärm och jag skulle ljuga om jag sa att det inte ryckte aggressivt i köpsuget just nu då jag råkar vara ute efter just en 21:9 1440p skärm av detta slag. Tanken är dock att avvakta tills den där AOC-skärmen släpps så får man se vad de kan erbjuda för den påstådda lite lägre pengen

Permalänk
Medlem

Ett strongt alternativ till LG:s 34GK950 för den som hellre vill ha VA än IPS!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Rezol: Vilken skulle du rekommendera? Jag är ute efter en ny 34''skärm, det spelet jag kör mest är wow classic!

Permalänk
Medlem

@Matuschek: Antagligen denna, eller den kommande från AOC som nämndes ovan! Sen finns det såklart billigare alternativ från alla tillverkare om du tycker att 10k är i överkant. Om priset är okej så skulle jag säga att det står mellan denna och 34GK950-F, där den enda skillnaden jag känner till är paneltyp, vilket i sin tur innebär lite annorlunda färg och kontrast. Skärmen från AOC vet jag inget om men skulle gissa att den också kommer kunna stå sig i en jämförelse.
Men gör lite research innan du köper, så vitt du vet så kanske jag har fått något om bakfoten och bara sitter här och svamlar

Permalänk
Medlem

Vad är syftet med denna testpilot?

När det redan finns utförliga tester på rtings, tftcentral, pcmonitors.info etc där man kan gotta sig i precis allt kring datorskärmar så känns en sån här artikel ganska meningslös.

Jag kan kanske se poängen för de som inte är tekniskt insatta i alla termer som ghosting, smearing, blb etc men när det inte ens finns någon video som demonstrerar dessa så har jag svårt att se hur det kan vara till nytta för någon överhuvudtaget.