Vill reparera min stekta HDD PCB

Permalänk

Vill reparera min stekta HDD PCB

Tja, visa mig gärna rätt ifall ja hamnat fel

Bilder på PCB:n

Jag har lyckats steka min hårddisk och skulle vilja på egen hand reparera den.
Jag skulle uppskatta vägledning i.o.m. att jag inte har någon elektrisk bakgrund, men för det naiva ögat verkar det inte va ett stort jobb.
Jag har inga komponenter eller verktyg för att reparera, uppskattar att även sånt ges tips på vart man kan köpa.

Tack på förhand!

Bakgrund
Jag har lyckats klanta mig rejält, jag behövde mer utrymme för spel och tyckte att min portabla hårddisk som jag sällan använder kan konverteras till intern hårddisk. Inte det som är problemet utan när ja skulle koppla in den i datorn råka jag använda mig av en strömkabel från PSU till HDD som inte tillhör min PSU. När jag slog på datorn knastra den till lite innan jag snabbt stängde av den. Men det va för sent.
Lessons learned; never mix up PSU-cables!

Modellnummer på HDD: ST3000LM024
Modellnummer på PCB: 100794976 REV C
QR-KOD på PCB: 4977 K

lagt till modellnummer och qrkod beteckning
Permalänk

Ser ut som att du även stekt komponenten märkt Ke9 (diod tror jag) ser sprucken ut på bilden.

vet inte vad komponeneten längst ut är för något dock iom att texten är bortblåst men mina gissningar är på att det är en säkring eller ev motstånd som ska agera säkring

ser ut som att det som hänt är att du troligen fått 12V på 5V linan eller fått fel polaritet i hårddisken tyvärr är det väldigt stor risk att du även blåst ur andra komponenter i det fallat även om de inte fysiskt visar fel.

men visst hitta en bild på styrkortet med komponenten hel och kolla upp vad den totalt utblåsta verkar vara för komponent med hjälp av beteckningen tryckt på den.

dessa 2 komponenten i sig kostar max några kronor troligen men hjälper det inte att byta dessa komponeneter skulle jag inte lägga mer energi då du troligen blåst ur någon av de större komponenterna som isf kommer kräva ett donatorkort att sno kretsarna ifrån och isf är det ändå lättare att bara köpa ett helt styrkort och montera på disken

sen angående verktygen för att laga den så visst det går säkert att laga med billig ostyrd lödkolv från biltema ala 80:- men inget jag skulle rekomendera speciellt inte från nybörjare utan speciellt som nybörjare satsa på seriösa verktyg för ändamålet vilket troligen kommer överstiga priset på hårddisken.

jag skulle kontakta någon firma som lagar elektronik istället om ett prisförslag vad det skulle kosta att ha dem till att byta dessa 2 komponenter utan felsökning endast lödjobbet att byta ut dem mot hela.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hårddiskar är billigt. Köp en ny och använd tiden till att göra något kul istället 😉

Risken är att det är mer skador än de du kan se med ögat.
Isf är det nog bättre att hitta ett komplett styrkort och flytta över eventuella Flash / eeprom från ditt gamla till det nya och se om disken startar. Men då är det knappast billigare än att köpa ny disk.

Innehåller disken data som är viktig så är det enklare att lämna den till en firma som läser ut den, dyrt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@HumbleGamer: Ser ut som att du pajade dioden (KE9) och en kondensator (Den stora svarta med massa bränt runt om).

Troligen har du matat för hög spänning med den felaktiga kabeln. Nu vet vi såklart inte om fler komponenter har gått sönder men rimligtvis bör enheten fungera utan dessa två kompontenter hjälpligt. Mitt förslag är att löda bort dessa och testa med rätt kabel igen. Risken är dock att du redan har pajat något annat på kretskortet som är svårt att ersätta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Tack för dom fina svaren, ska försöka ersätta dom 2 komponenterna ni nämnde, den svart och den sprängda (säkringen?).
återkommer hursom med vilka försök och utfall.

Permalänk

@Rouge of Darkness:
Vet du vart man kan köpa komponenter?

Permalänk
Medlem

Först, det är bra att skriva diskmärke och modell - du har säkert en etikett på andra sidan.

Prognosen är dålig om du kört 12V på 5V sidan eller polvänt.

om du har något viktigt kvar på disken så är förmodligen den 8-pinniga kretsen nere till höger på den undre bilden den viktiga - den som står minibond 2501(resten oläsligt) - dock bör man söka på dess betekning och se om den verkligen är eeprom för att vara säker - ibland numera är kalibreringsvärdena inlagt med firmware på samma FLASH i styrkretsen och är den grillad så är det inte så roligt längre.

I regel när man försöker rädda data från en sådan händelse så köper man en exakt likadan disk, kretskort med samma revision och så flyttar man över eeprommet till den nya kretskortet, återmontera och den vägen kan läsa ut datat. - ja om man har turen att LNA och signalväxeln på läsarmen inte är friterad då dessa är mycket känsliga då det skall hantera data i GHz-takt.

Är läsarmens elektronik sönderbränd så flyttar diskräddningsföretagen hela läsarmarmaturen från den friska disken man plockar delar från till den man försöker rädda data ur (hellre det än att flytta skivor...) - det är inget du gör hemma och kräver renluftboxar och specialgjorda för diskmodellen frästa jiggar för att hantera läshuvudsarmaturen så att läshuvudena inte slår ihop mot sin motsida av de rätt starka fjäderkrafterna - för händer det så är läshuvuden och därmed läshuvudsarmaturen skrot.

Har du ingen viktig data på disken - kör denna till återvinningen och glöm den, det är inte värt jobbet

Permalänk
Medlem

@HumbleGamer: elfa.se brukar(brukade iaf) ha det mesta i komponentväg.

Permalänk
Skrivet av HumbleGamer:

@Rouge of Darkness:
Vet du vart man kan köpa komponenter?

exakt modell? nej ingen aning finkamma internet typ. möjligen elfa kan ha något.

mysteriet är ju dock vad den som man inte längre kan läsa text på vad det är för något utan att veta det är det nog kört tyvärr.

testa att tvätta bort lite sot med ipa å en tops eller nått å se om de går att se om det står något på den.

är lite skeptisk till att det skulle vara en kondensator som någon skrev innan men visst jag kan ha fel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Modellnummret är: 100794076 REV C, lägger till det även i första inlägget

Permalänk

kan vi få tillverkare och exakt modellnamn också på hårddisken? (inte usbchassit)

sökning på modellnummret ger ganska många resultat...

fick väl mest resultat på WD extern usb disk men de brukar ju ha lite random hårddiskar i sig allt från grön till black eller red diskar i sig typ.

men samma gäller de flesta externa usbdiskar kan sitta lite vad som helst i dem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Rouge of Darkness:

exakt modell? nej ingen aning finkamma internet typ. möjligen elfa kan ha något.

mysteriet är ju dock vad den som man inte längre kan läsa text på vad det är för något utan att veta det är det nog kört tyvärr.

testa att tvätta bort lite sot med ipa å en tops eller nått å se om de går att se om det står något på den.

är lite skeptisk till att det skulle vara en kondensator som någon skrev innan men visst jag kan ha fel.

Jag är i princip hundra på att det är en MLC bulk-konding för 5 V. Vad skulle det annars vara för komponent som är kopplad direkt mellan spänningsplan och jord?

Eventuellt har jag vänt på kontakten, då får vi byta plats på 3.3 V och 12 V. Bilden visade inte tillräckligt mycket av enheten. Dock är övriga slutsatser desamma avsett var dessa spänningar sitter.

Inser att kondensatorern (Små gröna) är kopplade mellan det inre planet och COM, skulle kunna vara EMI-kondingar även om de inte är spänningssatta. Stödjer även varför dioden sitter där den gör.

@HumbleGamer
Min rek är fortfarande att pilla bort konding och diod och testa att köra med rätt kablar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Min hårddisks PCB självpajade för några år sedan.
infon på disken var livsviktig för mig.
så jag köpte en identisk (begagnad från ebay då den hade utgått för länge sedan)
måste vara samma part nr.
Snodde pcbn från den nya och satte i på galma disken.
funka inte...
så jag chansade och lödde bort "bioschippet" från pcbn från den gamla och satte det på nya pcbn.
dvs: gamla bioschippet + nya pcbn + gamla disken.
funkade utmärkt.

ball story du kan testa i fall allt annat failar.
om du har nåt viktigt på disken dvs...
annars, köp ny.

Permalänk
Medlem

Den kretsen innehåller kalibreringsinformation. Varje hårddisk som tillverkas är unik och således krävs en kalibrering i fabrik för var och en. Därav måste man flytta på kretsen till ett friskt, i övrigt identiskt kretskort.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Veni:

Den kretsen innehåller kalibreringsinformation. Varje hårddisk som tillverkas är unik och således krävs en kalibrering i fabrik för var och en. Därav måste man flytta på kretsen till ett friskt, i övrigt identiskt kretskort.

låter logiskt.
kan säga att det var extremt jävla pilligt att få dit den på nya.
med en "normal"stor lödkolv.

Permalänk

@DavidtheDoom: coolt, väldigt pedagogisk bild, vet du hur jag får tag på dessa delar?
kan liksom inte beteckningarna eller så

Har skickat ett mail till seagate om schematics så kanske de visar exakt vilken modell det är?

för övrigt la ja till hddmodell i första inlägget också

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@HumbleGamer: Tredje gången jag säger samma sak nu.

Ta bort dessa komponenter, ersätt inte. Utan ta bara bort dem. Disken borde fungera ändå om allt annat på enheten är okej.

Om det inte fungerar utan dessa komponenter så är troligen mer på enheten trasigt, vilket gör att ersätta dessa komponenter inte kommer hjälpa.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@DavidtheDoom: okok, förstog inte de. ba en reassuring question: behöver jag bara ta bort dom? behöver man inte brygga tomrummet?

Permalänk
Medlem

Nä, brygga INTE. Då orsakar du kortslutning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Nä, brygga INTE. Då orsakar du kortslutning.

Skickades från m.sweclockers.com

Citerar det här så att det blir övertydligt

Brygga inte! tomrummet efter att du tagit bort dom.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av HumbleGamer:

@DavidtheDoom: okok, förstog inte de. ba en reassuring question: behöver jag bara ta bort dom? behöver man inte brygga tomrummet?

Ta bara bort. Inget mer. Absolut INTE brygga!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Hej,
TS här igen.

Jag vill meddela alla att de inte gick så bra med lödningen, och nu svarar Seagate via mail.
Jag ser detta som en lösning på mitt problem, och eventuellt framtida Svennson som också lyckas med samma sak som jag.

Seagate erbjuder en ny disk på RMA och kan även erbjuda dataåterställning.

Dom skicka detta på mail:

"Thank you for contacting Seagate Support. My name is Antonis. Please allow me to assist you today. I have tried to reach you over the phone but it seems you were not available so I will be explaining our options by email.

We are very sorry that you are experiencing issues with your drive but I would like to reassure you that we are here for you.
Regarding your query about the fuse, Seagate does not repair drives but only replaces them if deemed faulty under warranty. Since your drive is in warranty we would be more than happy to replace it for you. Do you need to repair your drive so that you can access your data? If you are in need of data recovery please let us know.

To verify the warranty of your device, process the replacement online of your faulty drive and to review Seagate’s return policy, E-Commerce & RMA Terms and shipping instructions please go to: https://www.seagate.com/gb/en/support/warranty-and-replacemen...

If for any reason you encounter problems with completing the process on our website feel free to provide the below information so we can create the RMA on your behalf

Once the RMA is created, you will receive a confirmation email with the RMA number and the shipping and packing instructions."

Permalänk
Medlem

@HumbleGamer: Det var inte dåligt. Du får alltså en ny disk fast du själv har gjort sönder den gamla genom att koppla in den fel.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av DavidtheDoom:

https://i.imgur.com/VLlyztB.jpg

Jag är i princip hundra på att det är en MLC bulk-konding för 5 V. Vad skulle det annars vara för komponent som är kopplad direkt mellan spänningsplan och jord?

Eventuellt har jag vänt på kontakten, då får vi byta plats på 3.3 V och 12 V. Bilden visade inte tillräckligt mycket av enheten. Dock är övriga slutsatser desamma avsett var dessa spänningar sitter.

Inser att kondensatorern (Små gröna) är kopplade mellan det inre planet och COM, skulle kunna vara EMI-kondingar även om de inte är spänningssatta. Stödjer även varför dioden sitter där den gör.

@Cocktailpunch
Min rek är fortfarande att pilla bort konding och diod och testa att köra med rätt kablar.

Lite sen på bollen men vill rätta/lägga till lite info.
Du verkar ha vänt kontakten rätt, det kan man kontrollera genom den första bilden där man ser att vinkeln på kontakten är åt vänster, alltså åt höger i den nedre bilden.

Det svarta inringade kan däremot inte vara jordplan, det finns ingen anledning till att sätta de grön-inringade kondensatorerna där de sitter, mellan jord och jord. Dioden fyller heller ingen funktion om den har jord på båda sidorna.

Dioden en TVS-diod som sitter mellan jord och spänningsplan (5V i det här fallet) och den är till för att skydda mot strömspikar. Vanligtvis sitter den en diod för 5V och en för 12V men eftersom det är en 2.5" disk så används inte 12V (vilket man kan se på att dom tre stiften längst till vänster inte går till något) utan det sitter en ensam TVS-diod på just den här hårddisken.

Den platta brända komponenten är enligt mig för platt för att vara en kondensator och eftersom 5V-pinnarna ska anslutas till spänningsplanet genom komponenten kan det heller inte vara en kondensator eftersom dom inte leder ström kontinuerligt. Troligtvis är det bara en 0-ohms resistor som används som säkring vid kortslutning, den brinner upp vid för mycket ström.

Här är bilder på olika lösningar med TVS-dioder och motståndssäkringar: https://www.google.com/search?q=TVS+diode+hard+drive+fuse&sou...
Och här är en bra beskrivning av vad de båda komponenterna gör och att de kan gå sönder vid exakt det som här här, att man använt fel modulära kablar: https://tablelandscomputers.com/hard-disk-emergency-data-reco...

Pillar man bort dioden kan det fortfarande fungera men då utan skyddet den ger. Pillar man bort motståndet fungerar det däremot inte alls, man tar bort 5V-matningen till kortet. Motståndet får man istället brygga om man inte har något nytt men då förlorar man ju också skyddsfunktionen av den.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Är det inte enklare att köpa en likadan HDD och använda dess PCB?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Moderna hårddiskar har kalibreringsdata gömda för att överhuvudtaget hitta spåren på skivorna - förr hade man det i en rätt lätt identifierbar 8-benig EEPROM som kunde flyttas över med en smula ytm-lödvana - men dessvärre börja även kalibreringsdatat köras i samma flash som hårddiskens egna firmware och då är det plötsligt mycket värre - speciellt om kretsen i fråga är grillad.

Med andra ord är det en chanstagning - för även om man har hittat EEPOM:et så är det inte säkert längre att det används (gäller bl.a en del modeller av WD:s diskar).

Diskräddningsföretagen har samlat på sig profiler från många diskar och är kretskortet helt förstört och kalibreringsdatat borta så kan de prova många olika varianter ur sin samling tills man finner en som fungerar - men vid hemmaförsök har man inte den möjligheten - diskräddarna använder också speciella kort som har samlingsnamnet PC3000-kort för dataräddning och är närmast branchstandard i den genren och där handlar det om JTAG, serieportar mm. med tillhörande program för att extrahera så mycket data som möjligt - modifiera SA-arean etc. och kunna hårdstyra tex. läshuvuden för att undvika kända skadade ytor på skivan och ta dessa sist (och offra läshuvudet samtidigt i jakten på de sista läsbara sektorerna)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hunden:

Lite sen på bollen men vill rätta/lägga till lite info.
Du verkar ha vänt kontakten rätt, det kan man kontrollera genom den första bilden där man ser att vinkeln på kontakten är åt vänster, alltså åt höger i den nedre bilden.

Ja säkring + TVS låter väldigt rimligt. Om du läser min text så ser du att jag insåg mitt i att jag gjorde någon tankevurpa och kommenterade på de icke-spänningssatta kondensatorerna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Testpilot
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja säkring + TVS låter väldigt rimligt. Om du läser min text så ser du att jag insåg mitt i att jag gjorde någon tankevurpa och kommenterade på de icke-spänningssatta kondensatorerna.

Bra start på detektivarbetet oavsett, är ju alltid roligt att reverse-engineera och lära sig saker på vägen. Snubblade lite själv på varför det bara satt en diod och var 12V tog vägen, innan jag kom på att det inte var en stor hårddisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]