Konsol på småbarn - alternativ att fundera över?

Permalänk
Medlem

Konsol på småbarn - alternativ att fundera över?

En kompis bad mig kolla lite på någon typ av konsol till dennes två barn, en tjej och en kille på 5 respektive 4 år. De är idag för unga för att hålla på och byta skivor, utan istället vill han ha någon typ av frontend och lagra spelen på hårddisk/minneskort.

Min fråga är lite vilka olika alternativ man kan tänka sig. Tänker mig exempelvis ett Wii eller Wii U softmoddat. Eller kanske en retropi-lösning eftersom äldre spel ofta är väldigt enkla att förstå sig på. Kör man väldigt old school finns ju Xbox (originalet) med XBMC men det känns väldigt gammalt i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Nintendo Classic Mini: Nintendo Entertainment System https://www.amazon.de/dp/B01IFJEWTM/ref=cm_sw_r_cp_api_i_hmJ9...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Garmzon: Jo, ett mini-NES är ett alternativ som jag funderat på.

Permalänk
Medlem

En Nintendo Switch? Du kan ju ladda ned spelen på minneskort. Det finns gott om spel som passar barn i den åldern. Även NES/SNES-spel om du vill ha "retro".

Permalänk
Medlem

Wii/Wii U är oslagbart för de lite mindre. Yoshi, Kirby, Just Dance etc.
En gammal Ipad för pedagogiska spel är också bra, fast det urartar snabbt till youtube om man inte låser det.

Permalänk
Medlem

Nintendo switch
Köp spelen digitalt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Nintendo Switch eller Nintendo Switch Lite!
Går som sagt att köpa massor med spel digitalt, man kan ju även ha ett större spel i.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Underskatta inte barns förmåga att lära sig när det gäller spel.
Byta skiva är inte ett problem för 4-5-åringar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Underskatta inte barns förmåga att lära sig när det gäller spel.
Byta skiva är inte ett problem för 4-5-åringar.

Haha nej, som små satt jag och brorsan och bytte skivor hej vilt på Playstation när vi skulle spela
Sen när lillebrorsan blev 5 så satt han och spelade medal of honor allied assoult på pc så 5 åringar kan allt

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller varför skivor skulle vara ett problem

Men jag är själv inne på att skaffa en Switch. Där finns det mycket spel som både jag och ungarna kan spela.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Dock kan jag säga av egen erfarenhet att ett Switch lever ett farligt liv i händerna på en 4-5 åring. Det är lätt hänt att den åker i golvet, eller något liknande. De är för små för att koncentrera sig på att inte tappa den i alla situationer, eller så lämnar de den på ett olämpligt ställe.
Själv skulle jag ha köpte ett Wii/wiiU eller ett snes mini. Finns många bra barnspel där. NES spel är för svåra, fatta inte att man spelade dem som barn, förutom Disney spelen ska man ju vara en pro gamer för att klara de flesta NES spel!!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Avstängd

Softmoddat Wii är nog en bra lösning, se bara till att ha på silikonfodralen till kontrollerna så inte teven pajar direkt.

Mini NES/SNES eller varför inte Megadrive hade ju varit kul också, men förr eller senare tröttnar de väl på de inbyggda spelen. Switch är också bra men risken att skärmen går sönder är ganska stor, och samma gäller väl Wii-u i viss mån.

En Xbox One med Gamepass ger en hel del spel till en ganska låg kostnad också. Kontrollen är lite för komplicerad för min treåring men 4-5 borde klara det tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

En Nintendo Switch? Du kan ju ladda ned spelen på minneskort. Det finns gott om spel som passar barn i den åldern. Även NES/SNES-spel om du vill ha "retro".

En bärbar som Switch lät inte som något alternativ, tror dessutom det blir mer pengar än vad han vill lägga ut. Men tack för förslaget.

Skrivet av Json_81:

Underskatta inte barns förmåga att lära sig när det gäller spel.
Byta skiva är inte ett problem för 4-5-åringar.

Fast i det här fallet är nog oron befogad, lillgrabben är supergullig men också en naturkatastrof på två ben.