Två publika IP-adresser, går ej öppna portar.

Permalänk
Medlem

Två publika IP-adresser, går ej öppna portar.

Hej på er,

Jag har precis flyttat till hus och skaffat fiber.

Problem 1:
Jag har mitt fibermodem och min router (TP-link deco M9 plus).
Min stationära dator är kopplad direkt till modemet och routern sköter det trådlösa.
Men nu när jag går in på t.ex. minip.nu så har jag två olika ip-adresser om jag ansluter till routern eller modemet.
Hur kan detta komma sig? Det fungerar inte att öppna portar som det är nu.

Problem 2:
Jag använder Home Assistant (Raspberry pi hemautomation).
För att komma åt detta mer än lokalt behöver jag öppna port 8123. (som inte går för tillfället, pga problem 1).
Men min nya internetleverantör kan bara leverera dynamisk ip. Hur går jag tillväga?

Min router erbjuder en DDNS, som jag fattat som skulle lösa mitt problem med dynamisk ip? Men fungerar ej.

Tacksam för svar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohman92:

Hej på er,

Jag har precis flyttat till hus och skaffat fiber.

Problem 1:
Jag har mitt fibermodem och min router (TP-link deco M9 plus).
Min stationära dator är kopplad direkt till modemet och routern sköter det trådlösa.
Men nu när jag går in på t.ex. minip.nu så har jag två olika ip-adresser om jag ansluter till routern eller modemet.
Hur kan detta komma sig? Det fungerar inte att öppna portar som det är nu.

Problem 2:
Jag använder Home Assistant (Raspberry pi hemautomation).
För att komma åt detta mer än lokalt behöver jag öppna port 8123. (som inte går för tillfället, pga problem 1).
Men min nya internetleverantör kan bara leverera dynamisk ip. Hur går jag tillväga?

Min router erbjuder en DDNS, som jag fattat som skulle lösa mitt problem med dynamisk ip? Men fungerar ej.

Tacksam för svar...

Din isp kanske har dig på ett cgn, därav portöppningsproblemet, ring och kolla

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du kollat med din leverantör av kopplingen för fibern - ibland måste det öppnas på deras sida för att få en publik IP (som inte behöver vara samma hela tiden utan kan bytas plötsligt, även om det oftast behålls under lång tid) där du själv kan öppna/stänga portar, innan dess går det generisk väg där allt utifrån och in i portväg är nedstängt oavsett vad du ändrar hos dig själv.

Permalänk
Medlem

@cloned:

Jag lyckades öppna portar med min förra router. Men upptäckte då att min ip inte var statisk.
Nu har jag installerat min nya router, som var väldigt användarvänlig att öppna portar i.

På något sätt så släppte modemet igenom min förra router men inte min nya. Sjukt svårt att förklara vad jag menar men det kan inte vara så att min nya router gör något min gamla inte gjorde? (Asus RT-AC68U).

Permalänk
Medlem

@xxargs:

Se min svar ovan.

Permalänk
Medlem

för enkelhetens skull och för att undvika förvirring, kan du "med paint eller dyl rita ihop hur du dragit kablar m.m. m.m.

Börja

Inkommande fiber -> ? -> ? -> ?

Permalänk
Medlem

@Hansar:

Jag har testat lite olika.

När jag fick 2 olika ip-adresser kopplade jag såhär:
Inkommande fiber -> Modem
Modem -> Router -> Iphone
Modem -> Dator

Nu har jag såhär: (samma publika ip-adress på trådlöst och trådbundet)
Inkommande fiber -> Modem -> Router -> Switch -> Dator

Permalänk
Medlem

FYI kör inte home-assistant via http not a good idea om ingen annan ska kontrollera hela ditt hem

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Skriver lite inställningar jag har i routern:

IPv4: Dynamisk ip
IPv6: Avstängd
VLAN: Avstäng
Mac Klonging: Avstängd
SIP ALG: Aktiverad

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

FYI kör inte home-assistant via http not a good idea om ingen annan ska kontrollera hela ditt hem

Haha, gör inte så mycket om någon styr lite belysning

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohman92:

@cloned:

Jag lyckades öppna portar med min förra router. Men upptäckte då att min ip inte var statisk.
Nu har jag installerat min nya router, som var väldigt användarvänlig att öppna portar i.

På något sätt så släppte modemet igenom min förra router men inte min nya. Sjukt svårt att förklara vad jag menar men det kan inte vara så att min nya router gör något min gamla inte gjorde? (Asus RT-AC68U).

Förstår jag det korrekt att problemet började i och med att du flyttade till hus och därmed fick ny internetleverantör?

Tror inte problemet ligger i att din nya router gör något din gamla inte gjorde. Jag tror problemet ligger i att du inte har en publik ip utan ligger bakom ett storskaligt Nat som din internetleverantör använder för att kunna klämma in så många kunder som möjligt på ett begränsat antal ip adresser.

Ring din leverantör, berätta om om vad du vill göra och hör hur det ligger till. Vet att bla banhof kör med detta men de har inte varit omöjliga att flytta en till en publik ip om man bett om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cloned:

Förstår jag det korrekt att problemet började i och med att du flyttade till hus och därmed fick ny internetleverantör?

Tror inte problemet ligger i att din nya router gör något din gamla inte gjorde. Jag tror problemet ligger i att du inte har en publik ip utan ligger bakom ett storskaligt Nat som din internetleverantör använder för att kunna klämma in så många kunder som möjligt på ett begränsat antal ip adresser.

Skickades från m.sweclockers.com

För att förtydliga. Jag har haft min gamla router i nya huset. Alltså med samma ISP som nu.

Permalänk
Medlem

Då är det något i din router som är sned confat. Om vi utgår från att du kör med lösning 2.. Vet ej hur gränssnittet ser ut i tp link..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

Då är det något i din router som är sned confat. Om vi utgår från att du kör med lösning 2.. Vet ej hur gränssnittet ser ut i tp link..

Skickades från m.sweclockers.com

Det går typ inte göra fel.
Nedan är en guide på hur man öppnar portar. Det sker via en app.
https://www.tp-link.com/se/support/faq/1797/?utm_medium=selec...

Borde bara funka helt enkelt...

Permalänk
Medlem

Det är fullt normalt att du får två publika IP-adresser om du kör prylar i två olika portar i tjänstefördelaren eller mediaomvandlaren. Tidigare kanske din första anslutningspunkt var en router, det är det inte nu. Allt du vill ska ligga i samma nätverk ska ligga bakom din router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är fullt normalt att du får två publika IP-adresser om du kör prylar i två olika portar i tjänstefördelaren eller mediaomvandlaren. Tidigare kanske din första anslutningspunkt var en router, det är det inte nu. Allt du vill ska ligga i samma nätverk ska ligga bakom din router.

Okej. Ah jag kör allt från routern nu. Men portarna vill fortfarande inte öppnas.

Permalänk
Medlem

@ohman92:
Här är en länk till en sida som kan hjälpa dig att kolla ifall en port är öppen eller stängd.

Av ren nyfikenhet, vad får du för IP-adress när du går in på minip? Det räcker med dom första två grupperna av dom totalt fyra.
Ex: 216.58.xxx.xxx

Edit: Och vad visar din router att din externa IP-adress är?

Utesluta CGN
Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

Jag kanske kan fixa via typ tremcvewer om typ 1 h.. Alt imorgon em.. Om du törs släppa in mig..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohman92:

Okej. Ah jag kör allt från routern nu. Men portarna vill fortfarande inte öppnas.

Är din routers IP (WAN/Internet) din publika IP? Om inte är det CGNAT. Är det inte CGNAT så läs manualen till M9an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farsan Baloo:

@ohman92:
Här är en länk till en sida som kan hjälpa dig att kolla ifall en port är öppen eller stängd.

Av ren nyfikenhet, vad får du för IP-adress när du går in på minip? Det räcker med dom första två grupperna av dom totalt fyra.
Ex: 216.58.xxx.xxx

Edit: Och vad visar din router att din externa IP-adress är?

minip.nu = 207.189.2xx.xx
I routerns inställningar, IPV4 WAN = 100.66.4.128

Jag har mailat min ISP och frågar om dom levererar som NAT. Och om de kan ge mig ett publikt IP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är din routers IP (WAN/Internet) din publika IP? Om inte är det CGNAT. Är det inte CGNAT så läs manualen till M9an.

Jag tror det är CGNAT. Läs svaret ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

Jag kanske kan fixa via typ tremcvewer om typ 1 h.. Alt imorgon em.. Om du törs släppa in mig..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade vågat släppa in dig. Dock sov jag när du skrev detta igår
Men jag kommer inte åt routerns inställningar någon annan stans än via appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohman92:

minip.nu = 207.189.2xx.xx
I routerns inställningar, IPV4 WAN = 100.66.4.128

Jag har mailat min ISP och frågar om dom levererar som NAT. Och om de kan ge mig ett publikt IP.

Du ligger bakom CGN. Du behöver ringa din leverantör och fråga hur du får en publik adress. Det är problemet till att du inte kan öppna portarna. Det du vill är att mittip.se visar samma som routerns WAN.

Edit: Jag hade inte använt en router som kräver att man använder en mobilapp för att konfa saker...Så oseriöst och kräver antagligen att din trafik går via deras servrar.

Edit2: "Men min nya internetleverantör kan bara leverera dynamisk ip. Hur går jag tillväga?" - Alla leverantörer ger sina kunder dhcp om du inte är företagskund och betalar extra för att få statisk. Det du behöver göra är att använda en DDNS-tjänst och sen mappa din trafik till den adressen. Många hemmaroutrar har den funktionen i sig redan mot vissa specifika leverantörer av DDNS-tjänst. Då ser routern till att ip-adressen matchar dnsnamnet.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohman92:

minip.nu = 207.189.2xx.xx
I routerns inställningar, IPV4 WAN = 100.66.4.128

Jag har mailat min ISP och frågar om dom levererar som NAT. Och om de kan ge mig ett publikt IP.

Du är bakom CGNAT.
Om du har bahnhof så har dem en sida där du själv kan aktivera publik IP, eller maila dem (ge dem din routers MAC adress i mailet så fixar dem de på nån dag.).
Om du har annan leverantör kan du nog ringa dem iaf o fråga om öppning.
(Du skriver inte vad du har för ISP så svårt för oss o veta.)

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

@ohman92:
Instämmer med @Mullvaden83, @fragwolf - du är bakom CGN.
Som dom säger är det enklaste att be ISP om att få slippa CGN. Har själv haft CGN och det är väldigt irriterande i såna här fall.

Om ISP:n inte kan hjälpa, prova DDNS som föreslås. Annars tror jag VPN eventuellt kan fungera, men har inte provat själv så helt säker är jag inte. Slutligen får du överväga hur mycket du verkligen behöver den funktionen - det avgör hur mycket jobb du vill lägga ner på det.

Lycka till!

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohman92:

minip.nu = 207.189.2xx.xx
I routerns inställningar, IPV4 WAN = 100.66.4.128

Jag har mailat min ISP och frågar om dom levererar som NAT. Och om de kan ge mig ett publikt IP.

Skrivet av ohman92:

Jag tror det är CGNAT. Läs svaret ovan.

Du behöver som någon annan sagt ringa din leverantör.

Permalänk
Medlem

På bahnhof fixade man detta själv med 'dhcp.bahnhof.se' och ca 10 minuter senare så var det minip.nu visade och det som visades i routern samma IP-adress - observera att det kan fortfarande vara dynamisk adress men brukar vara kvar ganska länge innan ett byte sker och då oftast om fibermodemet har varit nere eller annan typ av problem i övergripande system eller att din router är avstängd en tid.

innan dess - alla portar stängda när man provade olika siters portscanningsprogram oavsett hur många portar du öppnade i din egen router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Du är bakom CGNAT.
Om du har bahnhof så har dem en sida där du själv kan aktivera publik IP, eller maila dem (ge dem din routers MAC adress i mailet så fixar dem de på nån dag.).
Om du har annan leverantör kan du nog ringa dem iaf o fråga om öppning.
(Du skriver inte vad du har för ISP så svårt för oss o veta.)

Jag har Junet som ISP. Jag har skickat iväg ett mail till dom. Får se vad dom svarar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohman92:

Jag har Junet som ISP. Jag har skickat iväg ett mail till dom. Får se vad dom svarar.

Ok . Jag har ingen aning om dem erbjuder publik ip.
Gör dem inte de, byt isp. Dålig service om dem inte gör de för dem som behöver de.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros