Permalänk
Medlem

Datorn dog och slog av elen

Tjena.

Satt vid datorn i allsköns ro och gameade när den plötsligt dog, och slog ifrån dvärgbrytaren för rummet där datorn finns, samt jordfelbrytaren. Nollställde allt men nu startar den inte, så jag utgår ifrån att den har kortslutit någonstans.

Värt att notera att dvärgbrytaren inte gick att återställa förrän jag hade dragit ur en hemmabio dvdspelare som satt i samma grenuttag som datorn, men som vid tiden för det skedda inte var igång.

Frågan är ju då, var skall jag börja felsöka? Vågar man sätta i ett annat nätagg och starta eller finns risk att något annat är felet?

Ungefärliga specs ur minnet
I5-8600k 1.5 år
Z370 mobo 1.5 år
16gb ram 1.5 år
Samsung SSD 1år
Nån gammal HDD kanske 7år
En uppsjö chassiflältar 1-7år
MSI 1070 Gaming typ 2.5 år, köpt beggat av en vän för några veckor sen
Corsair cx500, kanske 4 år gammalt.

Inget var eller har varit överklockat.

Mvh. J

Permalänk

Dåligt (och gammalt) nätagg och ett ganska typiskt fel när ett sådant dör. Koppla ur så mycket hårdvara som möjligt (allt utom moderkort, CPU och en minnessticka) och testa med nytt nätagg.

Förresten - Karleby, Finland? Där har jag bott!

Visa signatur

sᴛᴀᴛɪᴏɴäʀ= ᴄᴘᴜ: ɪ486ᴅx2/66 - ᴍɪɴɴᴇ: 16 ᴍʙ ғᴘᴍ - ɢᴘᴜ: ᴄɪʀʀᴜs ʟᴏɢɪᴄ ᴄʟ5428 ᴠʟʙ 2 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 3ᴄᴏᴍ ᴇᴛʜᴇʀʟɪɴᴋ ɪɪɪ - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 3,5" + 5,25" ғʟᴏᴘᴘʏ, 2 ɢʙ ᴄᴏᴍᴘᴀᴄᴛғʟᴀsʜ - ʟᴊᴜᴅ: ᴘᴄ sᴘᴇᴀᴋᴇʀ - ᴏs: ᴡɪɴᴅᴏᴡs 95 ᴏsʀ 2.5

ʙäʀʙᴀʀ= ᴄᴘᴜ: ᴍᴏᴛᴏʀᴏʟᴀ 750ᴄx/800 - ᴍɪɴɴᴇ: 384 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 10/100 - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 24x ᴄᴅ-ʀᴏᴍ, 30 ɢʙ ʜᴅᴅ - ʟᴊᴜᴅ: ᴊᴀᴘᴘ - ᴏs: ᴍᴀᴄ ᴏs 9.2.2

Permalänk
Medlem

Nätagget brukar vara en lågoddsare. Du bör ju rimligen kunna se om det lyser några led dioder på grafikkort/moderkort. Sen så kan det självklart vara något annat (samt att nätagget kan dra med sig något i dödsstöten).

Rimligen testar du så att eluttaget fungerar i första hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Nätagget brukar vara en lågoddsare. Du bör ju rimligen kunna se om det lyser några led dioder på grafikkort/moderkort. Sen så kan det självklart vara något annat (samt att nätagget kan dra med sig något i dödsstöten).

Rimligen testar du så att eluttaget fungerar i första hand.

Fungerar, satt i grenuttag med 2 skärmar, datorn och sagda hemmabio spelare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är "paperclip" trixet bra i detta fall eller kan man lyckas steka sig själv ifall agget har kortslutit ordentligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@TheFlyingFin: Om du är rädd att få en stöt så sätt in gemet först och sedan sätt i kabeln i väggen/slå på brytaren.
Bör inte spela någon roll att man gör det i bakvänd ordning.

Var bara beredd att kunna dra ur kabeln eller på annat vis bryta strömmen ifall det uppkommer några problem på nätaggregatet, rök, gnistor, etc.
Ha inte heller något anslutet till nätaggregatet när du gör det.

Permalänk
Medlem

@TheFlyingFin: Jag läste bara din rubrik och tänkte "jaha ett corsair cx-agg har varit i farten igen"
Så klickade in och såg att jag hade rätt.
Släng ut agget direkt och prova om resterande överlevt likt retro puter beskrev.
Så nej prova inte tvinga igång det med diverse trick.
För nätaggregatet till återvinningen OMGÅENDE.

Död åt autocorrect
Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Koppla bort all elutrustning som finns i rummet. Börja att koppla in hemmabion eftersom du misstänkte den. Jag gissar att säkring i nätagget gått sönder. Tror inte de går att byta den utan de är nytt agg som gäller. Borde lukta bränt i nätagget så plocka isär datorn och koppla endast in nätagget. En multimeter har du kanske?

Permalänk
Medlem

Beställde ett Seasonic 650w 80+ platinum agg istället för att försöka få ordning på dendär skiten, CX agget har blivit bytt 2 gånger på goodwill pga coilwhine och lite annat skit, men har ändå en otrolig värmeutveckling samt ett hiskeligt oljud så ett med nära 95% verkningsgrad och 10år garanti lär göra susen😊

Skickades från m.sweclockers.com