Hjälp mig få skrivardj*vulen att fungera

Permalänk
Medlem

Hjälp mig få skrivardj*vulen att fungera

Jag har efter många år velande nu äntligen gjort ett helhjärtat försök att helt gå över till Linux även på min primära dator.

Nu står det o faller med att jag inte lyckas få liv i min skrivare...

Jag kör Linux Mint, skrivaren är en Canon LBP-7010C.

Jag har sökt runt o följt alla råd jag hittat, men det är nästan uteslutande bara rena "how to" eftersom ingen verkar ha problem med att få detta att fungera..

Om jag bara pluggar i USB-sladden så fungerar automagin, det läggs till skrivare o installeras drivrutiner, allt ser ut att fungera. När jag testar att skriva ut något så ser det ut att fungera, jobbet skickas till skrivaren, skrivaren rapporterar sen att jobbet är slutfört o dokumentet försvinner i utskriftskön... Men absolut inget händer i verkligheten.

Jag har även provat att manuellt ladda ner drivar direkt från Canon, samt följt de instruktioner jag hittat för att installera skrivare manuellt. Allt ser ut att fungera klockrent. Precis samma sen när jag försöker skriva ut, allt ser bra ut, men det händer absolut ingenting i verkligheten.

Någon som har nån idé hur jag kommer vidare? Eller vad jag bör dubbelkolla eller göra annorlunda?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Vilken kernel har du.? Vilken driver är installerad. Hur ser loggen ut.? /var/logs/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

Vilken kernel har du.? Vilken driver är installerad. Hur ser loggen ut.? /var/logs/

4.15.0-72-generic? Ska erkänna att jag inte alls har koll på detta...

Drivrutinen jag hämtade från Canon heter: CAPT Printer Driver for Linux V2.71

I nån guide jag följde har jag även hämtat hem nån PPD? Canon-lbp710c_PPD-postscript-Canon.ppd

Nu när jag tittade i loggen så fanns det en väldans massa... Är det något specifikt jag bör titta efter?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Titta specifikt på loggen /var/logs/cups/error_log precis efter en misslyckad utskrift. CUPS är skrivar-subsystemet som används på Linux (tror det är Apple som kontrollerar projektet så det körs nog på MacOS X också).

Jag håller inte med om att det inte finns någon på nätet som inte har haft problem med den skrivaren. Det verkar bara vara att googla på "Canon LBP-7010C linux" så hittar man ett gäng. Den gemensamma nämnaren verkar vara Debian och distributioner som är Debian-derivat, bland annat Mint.

Jag vet inte hur pass lika CUPS-installationerna på Mint och Ubuntu är, men det finns ett (ryskt, så kolla vad det gör) script för att installera drivrutiner för Ubuntu här. Länkat från en Debian-användare som löste sitt problem här.

Permalänk
Medlem

Visserligen för Arch Linux men kanske kan ge några ledtrådar:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Canon_CAPT

Permalänk
Medlem

Följ mitt sätt att få skrivare att fungera!

sudo apt-get install cups
När du får ett svar svara ja och installera!
sudo usermod -a -G lpadmin pi
sudo nano /etc/cups/cupsd.conf
sök efter det här # Only listen for connections from the local machine
Listen localhost:631, fortsätter # Only listen for connections from the local machine
# Listen localhost:631
Port 631
scrolla ner , ser det här!
< Location / >
# Restrict access to the server...
Order allow,deny
Allow @local
< /Location >

< Location /admin >
# Restrict access to the admin pages...
Order allow,deny
Allow @local
< /Location >

< Location /admin/conf >
AuthType Default
Require user @SYSTEM

# Restrict access to the configuration files...
Order allow,deny
Allow @local
< /Location >

Slutligen gäller som sist utan att startat om sudo /etc/init.d/cups restart

Permalänk
Medlem

@Tramp: Starta om och det fungerar!