SOS! Windows stänger av sig själv.

Permalänk
Medlem

SOS! Windows stänger av sig själv.

Hej alla,

Har en sos som jag behöver hjälp med.

Så fort man startar farsans dator så går allt fint i början. Datorn loggar in i Windows, programmen börjar laddas och vips, så får man upp: Windows avslutas och datorn stänger av sig. Tar bara någon sekund innan detta sker.

Fungerar felfritt i felsäkert läge. Då kunde farsan starta upp TeamViewer och väl inne i felsäkert läge försökte jag stänga av allt som i msconfigens bootup.

Har kört en uppstartsreparation och har kollat så att inga nya uppdateringar installerats. Och körde en snabb scan och reparation med allt som finns i CCleaner. Förgäves.

Återställa till en tidigare version går ej. Den bara misslyckas?

Sista hoppet är att återställa till en tidigare version med easeup som rullar till en nas. Problemet är att farsan är 88 år, jag är 60 mil bort och att guida honom att göra en bootbar usb i en annan dator, sedan välja att boota från usb, göra alla steg i easeus kommer bli ett helvete. Bara att få honom in i felsäkert läge tog 1h med återupprepande förklaringar.

Finns det någon som har något tips eller idé? Enligt honom själv satt han bara på fredagens eftermiddag och jobbade när Windows avslutade och stängde av sig.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Skicka usb minne med w10 till han med posten.
Ring videosamtal så han bootar minnet och installerar Windows.
Ta över med teamviewer och gör resten åt han.

Så har han en fräsch och ren installation. Ett riktigt virusprogram kan vara att rekommendera med då jag gissar att han har virus idag.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Skicka usb minne med w10 till han med posten.
Ring videosamtal så han bootar minnet och installerar Windows.
Ta över med teamviewer och gör resten åt han.

Så har han en fräsch och ren installation. Ett riktigt virusprogram kan vara att rekommendera med då jag gissar att han har virus idag.

Han har haft Norton 360 sedan dag 1. Borde inte vara fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hinner du kolla temps på komponenterna innan den dör?
Tror du bios är tweakat med överklockningar eller dyl?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Hedersmedlem

När du har TeamViewer uppe i Safe Mode, har du kollat i Loggboken (Event Viewer) om anledningen till att Windows stänger av?

Det här kommandot i PowerShell kanske kan leda dig lite på traven:

Get-WinEvent -LogName System -FilterXPath "*[System[(EventID=1074)]]" -MaxEvents 10 | format-list

Permalänk
Medlem

Iom att Windows säger till att det stänger ner och det inte är något blåskärm så kan du typ utesluta hårdvarufel (utan diskar) direkt.
Malware / virus eller misslyckad Windows update pga I/O problem (äldre hårddisk) är min gissning.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället