Permalänk
Medlem

Bygger ny dator efter 10 år

Hallå forumet!

Till att börja med vet jag inte om jag lägger min tråd i rätt avdelning, men annars kanske hjälpsam mod kan flytta den ifall det skulle behövas.

Jag byggde min förra dator för 10 år sedan, en nehalem i5 750. Den hade en tidig Intel SSD och 16GB minne, vilket kopplat med ett antal grafikkortsbyte under årens lopp gjort att den hållt sig hyffsat väl till spel fram till nu.

Nu är det alltså dags att börja på nytt och efter 8 månaders intensivt researchande och inlärande på detta forum, och ändlösa timmar Youtube med LTT, Hardware unboxed, GN, techdeals etc. har jag slutligen fått hem alla delar.

Jag började köpa in komponenterna för nästan 3 månader sen, och har sparat nästan 6k på att enbart jaga deals och, i två fall, fyndvaror. Min plan är att byta ut grafikkortet nästa år när RDNA2 och RTX3000 serien släpps.

Jag undrar lite hur man skall tänka kring windows 10. Är det bara att välja Pro versionen och vara nöjd? Eller finns det nån anledning att välja nån annan version, för med win 7 var ju ultimate det bästa.

Jag tänkte lägga in några bilder på bygget, mest för att jag tycker det är kul och hoppas det kan glädja nån här. Vet att det inte är nån häftig moddning eller dylikt men jag är bara så sjukt glad att äntligen ha kommit hit.

Komponentlista:

Kommer lite fler bilder under kvällen efterhand som jag blir klar

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32 GB (2x16) DDR4-3600 CL16 | GPU: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8GB OC | SSD: Corsair MP510 1 TB NVMe + Intel 660p 2 TB NVMe | PSU: Corsair RM750X V2 750W | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Svart | Skärm: LG 27GL850 144Hz IPS 2560x1440 | Tangentbord: Logitech G513 | Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Köp ett win 10 pro på ebay som bara funkar på nya installationer, done.

Är du inte sugen på att få igång allt?

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken version av Windows du kör spelar ingen roll med Windows 10. Det är endast relevant om du ska ansluta datorn till ett företagsnätverk (då vill du ha Pro).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

Vilken version av Windows du kör spelar ingen roll med Windows 10. Det är endast relevant om du ska ansluta datorn till ett företagsnätverk (då vill du ha Pro).

Vadå spelar ingen roll? Är ju stora skillnader mellan vissa av versionerna.

Jag kan utan tvekan säga att med W10 LTSC så är jag för första gången nöjd med W10. Inget extra skit, bara bra och optimerat OS. Kan vara jobbigt att hitta för privatpersoner men ju fler som vet om det och kan trycka på Microsoft, desto större chans att det kommer gå att köpa via normala vägar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

Vadå spelar ingen roll? Är ju stora skillnader mellan vissa av versionerna.

Jag kan utan tvekan säga att med W10 LTSC så är jag för första gången nöjd med W10. Inget extra skit, bara bra och optimerat OS. Kan vara jobbigt att hitta för privatpersoner men ju fler som vet om det och kan trycka på Microsoft, desto större chans att det kommer gå att köpa via normala vägar.

Win10 LTSC är ju mest tänkt för inbäddade enheter och storföretagsmiljöer där "inga förändringar" är överordnat att få de senaste funktionerna. Kräver en Enterprise-licens. Om du gillar att köra det på din hem-PC, more power to you, fast det är ändå en smaksak att vilja betala mer för färre funktioner.

Mitt svar gällde frågan om han skulle köpa Windows 10 "Home" (det heter bara Windows 10) eller Windows 10 Pro. Kunde kanske ha formulerat svaret lite tydligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vadå spelar ingen roll? Är ju stora skillnader mellan vissa av versionerna.

Jag kan utan tvekan säga att med W10 LTSC så är jag för första gången nöjd med W10. Inget extra skit, bara bra och optimerat OS. Kan vara jobbigt att hitta för privatpersoner men ju fler som vet om det och kan trycka på Microsoft, desto större chans att det kommer gå att köpa via normala vägar.

99% av gångerna man snackar version av Windows menas de vanliga Home, Pro och Enterprise.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Win10 LTSC är ju mest tänkt för inbäddade enheter och storföretagsmiljöer där "inga förändringar" är överordnat att få de senaste funktionerna. Kräver en Enterprise-licens. Om du gillar att köra det på din hem-PC, more power to you, fast det är ändå en smaksak att vilja betala mer för färre funktioner.

Mitt svar gällde frågan om han skulle köpa Windows 10 "Home" (det heter bara Windows 10) eller Windows 10 Pro. Kunde kanske ha formulerat svaret lite tydligare.

Om man vill kalla Windowsbloat som spel och reklam för funktioner, visst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Om man vill kalla Windowsbloat som spel och reklam för funktioner, visst.

Microsoft kommer ut med nya funktionsuppdateringar till Windows 10 ungefär 2 gånger per år. Det är inte bara "Windowsbloat, spel och reklam", utan det kan även vara nya funktioner och prestandaoptimeringar.

Här är en bra lista över funktioner i nya funktionsuppdateringar av Windows:
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/whats-new/