Permalänk

Enkel laptop till mamma

Hej.
Behöver lite tips i denna jungel av billiga laptops. Jag ska köpa en laptop som julklapp till mamma min. Det enda hon vet att hon vill ha är en stor skärm( >13) och windows os (då hon är van med det). Datorn kommer egentligen bara användas till mail och surf. Har sett att windows kör cashback på utvalda produkter. Är det en bra deal eller kan man hitta mer för pengarna på annat ställe? Tänker väl att budget ska vara så låg som möjligt. Max 5000kr. Bra om datorn håller några år. En ssd är väl det jag vet datorn ska ha. Är någon annan hårdvara värd att tänka på? 4gb ram känns väl dugligt med tanke på användningsområdet? Behövs quad-core eller är det inte mindre viktigt? Kan vara klumpig då den inte kommer att flyttas mycket om något.

En extra fråga. Chromebooks. Är de passande? Skrev att hon vill ha windows men de kostar ju extra. Har ingen erfarenhet med detta OS. Har ni det kan ni väl ge eran åsikt.

Tack!

Permalänk
Medlem

4 GB minne är en begränsning redan idag, kör man bara några program samtidigt så är det lätt att nå upp till den gränsen. Om man inte har för avsikt att direkt lägga i ett minne till, vilket inte alltid går, så ska man ha minst 8 GB redan från början.

SSD är som du säger också ett krav för någorlunda prestanda, däremot behöver den knappast vara enormt stor för den användningen.

När det gäller processorn så bör man glömma allt med Celeron/Pentium och helst även i3/Ryzen. Sikta på minst i5.

Sen är prisnivån 5000 i lägsta laget för att få en någorlunda dator. Om det höjs till 6000 får man en betydligt bättre, där runt 6-7k börjar datorerna vara ett tydligt steg upp från de riktiga budgetmodellerna.

Storleksmässigt är det nog runt 14-15" som blir rimligt att sikta på.

Kollade som hastigast, kan finnas bättre förslag, men denna såg hyfsat balanserad ut.
Fanns även någon 15" Asus på Webhallen med liknande spec, men utan cashback.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@FredrikForsberg:
Grabben har en chromebook från skolan. Min känsla av den är att den är okej som en enkel dator för surf, maila, kolla film och youtube. Den har bra batteritid, är tyst och har också pekskärm. Lagringen i den är begränsad och då blir man hänvisad till externt USB-minne eller online-lagring. Den använder ChromeOS och mycket körs via internet så uppkoppling är i stort sett ett krav. Den påminner med andra ord om en stor android-telefon. Där blir den begränsad till Google Play Store och apparna där samt de appar som går att köra i Chrome's webbläsare.

Prismässigt ligger den inte långt ifrån en enklare laptop med Windows. Personligen skulle jag välja en begagnad laptop med Windows på för att jag får tillgång till mer program. Jag känner inte att ChromeOS riktigt når upp till mina krav. Fungerar begagnat är mitt tips inrego direkt.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Hedersmedlem

Ska du ha en bra billig laptop är det allra bästa i mitt tycke en rekonditionerad laptop. Företag som t.ex. Inrego säljer gamla företagslaptops som blivit över efter uppgraderingar etc. Företagslaptops brukar hålla en mycket bättre kvalité än en billig konsumentlaptop, så man får ofta en betydligt bättre produkt för pengarna, och även garanti. Bra för miljön också.

Se dock upp för batteriet. Det kan behöva bytas om batteritiden är viktig.

Permalänk
Medlem

Helt klart får man mer för pengarna med begagnat.
Om man vet vad man letar efter så går det att göra fina fynd.
I bästa fall kan man spara rätt många tusen jämfört med nypriset för en dator som är max 1-2 år.

Inrego verkar just nu däremot ha mest gamla i3:or el lägre modeller av i5:or. Visst kan de ge acceptabel prestanda till hyfsat pris, inte minst i klassen under 4k. Men man ska inte förvänta sig att de är direkt pigga. Dessa är mest aktuella om priset är det mest avgörande och användarupplevelsen är sekundär.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av D.:

Helt klart får man mer för pengarna med begagnat.
Om man vet vad man letar efter så går det att göra fina fynd.
I bästa fall kan man spara rätt många tusen jämfört med nypriset för en dator som är max 1-2 år.

Inrego verkar just nu däremot ha mest gamla i3:or el lägre modeller av i5:or. Visst kan de ge acceptabel prestanda till hyfsat pris, inte minst i klassen under 4k. Men man ska inte förvänta sig att de är direkt pigga. Dessa är mest aktuella om priset är det mest avgörande och användarupplevelsen är sekundär.

Skickades från m.sweclockers.com

Så länge det är en SSD i datorn så är i princip valfri dator tillverkad de senaste 5 åren med Intel-processor absolut körbar för att surfa/maila med. Minst 4 GB men helst 8 GB RAM, gärna minst 4 trådar också. Användarupplevelsen hänger mer på byggkvalité i den kategorin skulle jag säga.

(Ryzen är helt okej i laptops, äldre AMD-processorer är dock inte så mycket att hänga i granen.)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
99:e percentilen

Med tanke på hur du beskriver det tänkta användningsområdet måste jag åtminstone föreslå en surfplatta, till exempel en iPad (6th Generation) för 3 290 kr eller iPad (7th Generation) för 3 990 kr. På många sätt mycket smidigare än en laptop (till exempel när man ska visa något runt ett bord eller så) och har, till skillnad från laptops i samma prisklass, inte fått varenda liten grej insparad på för att pressa priset.

Skärmen är mindre, men man håller den också närmare ögonen än en laptopskärm, och den kan förväntas mosa ditot i varje laptop i samma prisklass totalt med avseende på pixeltäthet och färgåtergivning.

Nackdelen är förstås om hon ska skriva väldigt mycket och skriver snabbt på tangentbord. Då kommer hon inte kunna skriva lika fort på en surfplatta. En iPad är heller inte en dator i övrigt, men mail och surf funkar den utmärkt till.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

8gb ram och quad core bör jag alltså satsa på. Är det lönsammare i slutändan att lägga några tusen till? Alltså att datorn blir billigare per tidsenhet relativt livslängd?

Begagnad elektronik har min far alltid varnat mig för, även om företaget ni rekommenderat verkar seriösa. Vill inte riskera att batteri eller liknande dör efter några månader.

Kul med ipad-idén! Hon köpte precis en ipad under black friday. Var på tiden då hennes tidigare var andra generationen. Problemet har varit att vissa hemsidor, framförallt banker, inte haft alla tjänster tillängliga på app/mobil-anpassad hemsida. Vet inte hur det är idag riktigt men jag tycker också att t.ex. skatteverkets mobila hemsida är värdelös. Därför tycker vi båda att det kan vara bra att ha en dator. Hon bor ensam så det finns ingen att låna heller. Ytterligare så kostar ett tangentbord till ipaden hutlösa mängder, iaf dom jag sett. Det här med ipad-skal/skydd/tangentbord är ju en ännu värre jungel som jag verkligen inte vill sätta fot i.

Tack för länkade produkter också! Dom gick direkt in i word dokumentet med potentiella köp.

Mellandagsrean, värd att vänta på?

Tack för alla tips! Alltid lika trevligt här!

Uppdatering: Tack för chromebook-insikten. Blir att hoppa det!

En tanke till. Stationärt? Är det mer prisvärt vid lågbudget? Har ju egentligen skärm och allt liggandes. Då får hon ju stor skärm som önskat..

Ett steg fram, två tillbaka. 😵

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@FredrikForsberg:
Bra idé med alternativet om stationär.
Jag ser vissa fördelar med det. Du får lättare att uppgradera och byta ut delar med tiden om så behövs. Du kan komma undan hyfsat billigt om du själv/någon annan kan få tag på delar billigt eller t.o.m. gratis för att slänga ihop en burk. Nackdelen är att den inte blir så "mobil" som en bärbar.

Fråga mamma och se vad hon själv tycker. Nu kan ju hon välja mellan dina två idéer - bärbart eller stationärt och säga vad som passar henne.
Av det du skrivit om hennes behov och krav så är dom inte speciellt höga.

Ett förslag om stationärt kan bli aktuellt: Om du eller någon i din bekantskapskrets byter ut en "high-end" maskin med lite olika intervall, kanske hon kan ärva den? På så sätt kan ju din mamma få datorn uppgraderad då och då. Kanske kan vara ytterligare ett alternativ? Förutsatt att ersättningen för "arvet" fungerar för båda.

Ett steg fram, två tillbaka....näää, håller inte riktigt med dig där Du kommer på och överväger fler alternativ vilket är bra.

Felskrivning..igen
Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

Hej! Behöver även en dator till mor min. Provade följande men kändes plastig. Måste vara upplyst tangentbord då hon är en nattuggla. Tips tack!

17tum
Ssd hårddisk
8gb ram
Upplyst tagentbord

Främst för att surfa ca 5000

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@exeln:
Min känsla efter en kortare koll på prisjakt med filter gav inga träffar enligt dina kriterier.

Närmaste som fanns var denna laptop strax ovanför 5000 kronor. Det enda jag inte får fram är om det är bakgrundbelyst tangentbord.

Min slutsats är att dina krav vs budgeten inte går ihop när det gäller en ny. Begagnat kan vara ett alternativ om det funkar.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farsan Baloo:

@exeln:
Min känsla efter en kortare koll på prisjakt med filter gav inga träffar enligt dina kriterier.

Närmaste som fanns var denna laptop strax ovanför 5000 kronor. Det enda jag inte får fram är om det är bakgrundbelyst tangentbord.

Min slutsats är att dina krav vs budgeten inte går ihop när det gäller en ny. Begagnat kan vara ett alternativ om det funkar.

Tack för ditt svar! Är öppen för att köpa begagnat om det finns något prisvärt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker så här;
8GB Ram, surfande äter RAM om något
CPU, vilken intel som helst, två kärnor räcker gott.
Välkänd tillverkare.
>200GB lagring
Modern modell, refurbade är ju sådär prisvärda när utvecklingen går rasande fort framåt, sämre garanti och sämre urval.

Windows, chromebooks är inte speciellt mycket billigare och en helt onödig extratröskel för din mamma.

Hittade denna, grymt bra pris, enda nackdelen är väl att sitter en dvd-läsare/skrivare i som ökar vikten, minskar batteriet och ökar andelen möjliga fel som kan uppstå.
https://www.computersalg.se/i/5868541/lenovo-v130-15ikb-81hn-...

Vill man lyxa till det rejält (och be syrran bidra) är ju denna sjukt prisvärd
https://www.webhallen.com/se/product/308193-Lenovo-Ideapad-S3...

Gjorde det här filtret på prisjakt
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s427135149&o=inkom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikForsberg:

Hej.
Behöver lite tips i denna jungel av billiga laptops. Jag ska köpa en laptop som julklapp till mamma min. Det enda hon vet att hon vill ha är en stor skärm( >13) och windows os (då hon är van med det). Datorn kommer egentligen bara användas till mail och surf. Har sett att windows kör cashback på utvalda produkter. Är det en bra deal eller kan man hitta mer för pengarna på annat ställe? Tänker väl att budget ska vara så låg som möjligt. Max 5000kr. Bra om datorn håller några år. En ssd är väl det jag vet datorn ska ha. Är någon annan hårdvara värd att tänka på? 4gb ram känns väl dugligt med tanke på användningsområdet? Behövs quad-core eller är det inte mindre viktigt? Kan vara klumpig då den inte kommer att flyttas mycket om något.

En extra fråga. Chromebooks. Är de passande? Skrev att hon vill ha windows men de kostar ju extra. Har ingen erfarenhet med detta OS. Har ni det kan ni väl ge eran åsikt.

Tack!

Jag tycker det står mellan CyberNerds tips och mitt deluxetips.
Hans tips störst skärm.
Mitt deluxetips, bäst skärm (IPS) och modernast processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

...gärna minst 4 trådar också...

Det här förstår jag inte riktigt. En tvåkärnig processor med 2,3GHz utan SMT/HT slår samma modell i 2,0GHz med SMT/HT i precis allt. Konstigt kriterium om man inte samtidigt specar klockfrekvens, IPC eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exeln:

Tack för ditt svar! Är öppen för att köpa begagnat om det finns något prisvärt!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tittade snabbt på inrego direkt som säljer begagnade datorer och dom hade bara en bärbar med 17" skärm för +9000 vilket inte matchade dina kriterier. I övrigt erbjuder dom bärbara från ungefär 3500kr och uppåt om begagnat är ett alternativ. Observera dock att de flesta skärmarna då är omkring 13-14" för det priset.

Sänker du kravet på skärmstorleken till 14-15" blir det lättare. @Mordekai hade bra tips och intressanta alternativ. Kika på hans inlägg och se om det kan vara en bra kompromiss.

Lycka till i jakten

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.