Facebook-konto blir krav för Oculus sociala tjänster – används för reklam

Permalänk
Melding Plague

Facebook-konto blir krav för Oculus sociala tjänster – används för reklam

Facebook tar ett hårdare grepp om dotterbolaget Oculus. Nu kräver jätten ett länkat konto för att använda sociala tjänster i Oculus VR.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Usch då.

Permalänk
Medlem

Väntat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte oväntat. De har ju knappast köpt dem för att vara snälla och bidra med finansiella muskler utan de vill få ut så mycket som möjligt av sitt förvärv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Kräver inte den där facebook sms aktivering?
Det bli att köpa en annan VR som ej kräver facebook eller liknande.

Permalänk
Medlem

Sååå, vill man använda VR chat och springa runt som en anime-karaktär postas det på ens Facebook vägg? Noice.

Permalänk
Medlem

"Bilder och 3D-kartor från rummen där användare spelar kommer dock fortsatt lagras lokalt på enheten och inte delas till företagets servrar."

Hahaha, eller hur!

Tänk er bara: du scannar ditt rum för att lira lite Beat saber. Oculus skickar scanningen till Facebook - som identifierar allt du äger i rummet och kan se vad du "saknar" och skicka vidare till kunder.

Visa signatur

hehu

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Sååå, vill man använda VR chat och springa runt som en anime-karaktär postas det på ens Facebook vägg? Noice.

Så mycket skit där ändå. Bättre var Linkedin för 5år sedan. Nu har Linkedin blivit sönderspammad med trams för att vinna poäng.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hest:

"Bilder och 3D-kartor från rummen där användare spelar kommer dock fortsatt lagras lokalt på enheten och inte delas till företagets servrar."

Hahaha, eller hur!

Tänk er bara: du scannar ditt rum för att lira lite Beat saber. Oculus skickar scanningen till Facebook - som identifierar allt du äger i rummet och kan se vad du "saknar" och skicka vidare till kunder.

Haha! Alltså jag har ju likadan foliehatt på mig, men exakt det här! Fyfan.

Permalänk
Medlem

RIP Oculus, Fredag,13:e Dec, 2019

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Se bara till att ta ut den ur rummet när det är dags för vuxenaktiviteter...
Fast å andra sidan kanske man ska låta den vara kvar och se ifall man får menande "50 steamy positions to help save your marriage"-reklam i sin facebook-feed?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så mycket skit där ändå. Bättre var Linkedin för 5år sedan. Nu har Linkedin blivit sönderspammad med trams för att vinna poäng.

Håller lite med faktiskt.
Nu vill jag inte gnälla men många gånger så är det kvinnor som lägger upp typ Facebook inlägg på LinkedIn där de absolut inte ska vara. Det värsta är att många gillar dessa inlägg så skiten kommer upp då och då.

Själv har jag inget Facebook och heller inget Ocoulus och nu är chansen noll att jag kommer skaffa mig det efter att ha läst denna nyhet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Kul att man köpte Rift S under black friday )))))))))))))))

Visa signatur

Gigabyte 1070 G1 8GB | Ryzen 3600 | Corsair 16GB @3200MHZ | Razer DeathAdder | MK-85 RED | Logitech G533

Permalänk
Medlem

När det annonserades att Facebook gick in och köpte Oculus blev jag besviken direkt. Inte för att inte tekniken kommer gå frammåt utan att det är just Facebook. Några år senare får man bekräftat det man anade redan då, att man kommer bli tvungen att koppla sitt FB konto.

Oculus Rift kommer aldrig bli angeläget för mig. Får titta vidare på HTC Vive, Valve Index eller från andra spännande VR utvecklare. Framtiden ser fortfarande ljus ut!

Permalänk
Medlem

Jag fick hem min Quest idag och mycket riktigt enligt kören så är den inte jätte skön om man inte "komfortmoddar" den. Nu kanske man ska inkludera lite foliepapper också att linda in den i när man likväl håller på.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV || MSI Z170A KRAIT GAMING 3X || Intel Core i5 6600K || Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz CL16 || EVGA GeForce GTX 1080 SC 8GB || SSD 128GB Samsung 830-Series + 447GB TOSHIBA-TR150 || Corsair RM750X 750W

Permalänk
Medlem

Men vi som inte har en Oculus då? Går vi miste om all underbar riktad VR-reklam?

Permalänk
Medlem

Jag vill inte skriva "Vad Var Det jag Sa"

oops, tror jag skrev det ändå

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

RIP Oculus, Fredag,13:e Dec, 2019

Skickades från m.sweclockers.com

Eh, de köptes upp av Facebook 2014, efter den första av det följande mjukvaruuppdateringen har allt du gjort med ditt Oculus-headset hanterats, och lagrats, av Facebook

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hest:

"Bilder och 3D-kartor från rummen där användare spelar kommer dock fortsatt lagras lokalt på enheten och inte delas till företagets servrar."

Hahaha, eller hur!

Tänk er bara: du scannar ditt rum för att lira lite Beat saber. Oculus skickar scanningen till Facebook - som identifierar allt du äger i rummet och kan se vad du "saknar" och skicka vidare till kunder.

Inget sådant händer. Enda som händer är att din ditt rum ligger ute på googlemap med möbler och allt ..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Då är det inget för mig. Inte mer komplicerat än så.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Tur att man inte spelar spel som kräver osociala medier som mellanhänder.
Spelar folk fortfarande rollspelet facebook?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Blev genast lättare att välja vr-prylar med en aktör mindre på min lista i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag tycker förvärvet i grunden är positivt. Det finns inget företag som är i närheten av att ha pumpat in så mycket pengar i VR, Zuck är VR boy #1.

Använder personligen inte Facebook eller sociala VR-funktioner, jag tänker att det inte är svårare att låta bli om man ogillar det. Det går ju fortfarande att använda headseten för andra applikationer, SteamVR etc.

För övrigt tycker jag dom har gjort mycket bra saker för VR som inte får något nyhetsvärde. Quest är det snabbast växande headsetet och Link släpptes nyligen, vilket inte uppmärksammades, bara som ett av många exempel (hand tracking är förresten också ute nu).

Permalänk
Medlem

Jäkligt glad att jag köpte Vive istället.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Avstängd

Oof, kanske dags och sälja sin Quest då? Dock stör jag mig mer på att Oculus Link kommer vara sönderkomprimerat (även med deras egen kommande kabel(?)) vilket är lite "Varför köpte jag ens Quest för Half-Life: Alyx?" i mina tankar nu.

Å andra sidan kör jag aldrig sociala appar och har inaktiverat notifieringar och annat skit på enheten men antar att sådant inte spelar roll? Tråkigt att det inte går att köpa icke-spionerande prylar i dagens samhälle. Åh, goda sena 90-talet! <3

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Äh, sluta fåna er. Det är väl inget krav att man ska använda sociala tjänster med Oculus? Det de säger är ju bara att de hädanefter enbart kommer erbjuda sociala tjänster inom facebooks ramverk. Det är väl fortfarande frivilligt att inte använda sociala tjänster. Eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem

DK1 & 2 var de som lockade, förhållandevis billiga och nytänkande, efter detta är Faceboculus dött för mig i all fall...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Eh, de köptes upp av Facebook 2014, efter den första av det följande mjukvaruuppdateringen har allt du gjort med ditt Oculus-headset hanterats, och lagrats, av Facebook

Fast skillnaden är att de nu länkar ihop datan, enskild datapunkt går inte att göra mycket med men detta i kombination med annat ger massa identifierande.
Och de länkar sällan utan att säga det pga de böter som nu allt oftare faktiskt delas ut mm när de börjar kännas även för dem och risken för med lagstiftning.

Så det är stor skillnad på att de bara sparar/sköter datan och på att de kopplar in i sitt ekosystem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Löjligt

Använder du headsetet för att leka facebook så använder facebook din data. Använder du det enbart för att spela gör dom det inte (förutom hårdvarustatistik vilket jag är säker på att Vive håller koll på också?).

Fick jag välja så självklart inte detta, använder dock inte sociala delarna och har inte länkat konto. Men att bli såhär upprörd 2019 över att tjänster samlar data, suck!

Letar ni saker att bli kränkta över eller en chans att rättfärdiga att ni köpte annan VR eller ingen alls?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Och där blev de totalt ointressanta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.